1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606617 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
En bekant till mig jobbar på Motornord i Sundsvall.
Jonte Hedström hade vart in till han här i förra veckan, Jonte hade då sagt att Obsut kommer att spela i Timrå nästa säsong.

Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det hela...

Mackelito:

Stryka från Linkans listan!

Erik Westrum
Pettri Wirtanen

C Söderström

Sami Lepistö

Kvar på Linkans lista

Jason Krog - Spelar fortfarande
Petri Kontiola - Spelar ej
Niko Kapanen - Spelar ej
Micke Lind - Spelar ej

Mika Pyörälä - Spelar ej
Niklas Bergfors - Spelar ej

Staffan Kronwall - Spelar fortfarande
Jarosalv Obsout - Spelar ej

Spännande detta, bara två som fortfarande spelar, måste komma ett besked snart. Det är ju så seg väntan.

dr-nix: Nej, inte att de är spelare som vem som helst kan ro hem, jag menade att det är två spelare som skulle vara fullgoda ersättare för Lehtonen och med ``Självklara`` menade jag att båda skulle kunna vara självklara alt som ersättare för Lello..

Jensen_12: Det känns nästan som om Skogs MÅSTE gå frammåt, han kan ju omöjligt bli ännu sämre än i fjol? Ja låt se..

RTS:
Det vore han och fokus får inte bara ligga på förstecentern och förstebacken.
Det behövs målskyttar i truppen och det har vi tappat i Pyrret och Tenkie. Visst, vi har Pärssinen och Hynning, men på nåt sätt så litar jag inte riktigt på dessa herrar. Det är två fantastiskt duktiga hockeyspelare, men Pärssinens rygg och Hynnings lynnighet gör att man skulle vilja ha 1 (minst) pålitlig sniper in i truppen.

Jensen_12: det hoppas jag med, men vågade inte skriva det :-) är en av dem som hade HÖGA förhoppningar på Skogs inför förra säsongen :-(

erathoo: Jag tror faktiskt att Skogs kommer höja sig till kommande säsong. Därav blir backuppsättningen bra mycket jämnare 09/10 än 08/09. Speciellt om Obsut kommer in i laget. :)

superfalle: ärligt detta med Lello. lika surt som det känns nu när han lämnat, (och troligen för frölunda) lika overkligt kändes det att en back som han faktiskt skrev på för TIK förra sommaren......det är bara att acceptera,

Lello ersätter vi inte, men.....en snubbe i Obsuts klass plus någon mer, så känns backsidan fasen så mycket jämnare nu än fjol. Trots att Skogs är kvar :-)

superfalle: En back med kapaciteten hos en frisk Lehtonen en hel säsong kommer vi inte få. Möjligen en som kan vara tillgänglig för spel i betydligt större utsträckning och som på så vis kan snudda vid att vara lika nyttig som Lello var trots frånvaro var 3:e match..

mikenomad jasså de hoppas du .. ja svårt att ersätta den absolut bästa back som någonsin spelat i timrå . fast kul vore de om de blev så ..

Hahl Bundy: Självklart blir det så! Bara att inse, Timrå och Lehtonen var en kombination dömd att misslyckas. Snålblåsten på västkusten lär fungera som rena hälsokuren ska du se. Men FAN vad jag unnar karln ett NHL-kontrakt!

mikenomad: Synd att vi tappar Lello efter 1 år. Det är i år karln kommer tokdominera :/

Fast hade han spelat kvar i Östrandslukten hade han behövt syrgas o esberitox i överflöd för att kunna stå på isen.

RTS: Precis, mycket kan man säga om Lello...synd att han var sjuk så ofta samt föll ihop (bokstavligt) i slutspelet t.ex. Men att kalla hans hockeykunskaper för överskattade är inget annat än rent nonsens! Därför svider det extra mkt då man kan anta att kommande säsong inte blir lika sjukdomsdrabbad. Dock hyser jag viss förhoppning om att hans ersättare sett över en hel säsong ska kunna matcha kapaciteten hos en ofta sjuk Lello hyfsat.

Blir så jäkla tänd när man får se Timrå hockey spelas.

mikenomad: Nej men han bidrog starkt att vi ej hamnade där,  Största orsaken till vår härliga "resning" var dock Kungen Styf, han gjorde en enorm skillnad defensivt, och Lello nästan lika mkt offensivt.

Att som vissa att kalla Lello för överskattad känns en aningen fel. Förmodligen den bäste back vi haft offensivt.

Laken: Bartecko vore dock en väldigt bra ersättare till Pyrret, Hoppas innerligt Tik förstått att Pyrret o Tenkrat och Sundh måste ersättas.

Anonymous: Ja, Lehtonen räddade ju oss alldeles på egen hand från KS.

Fjant!

Laken: Det är för att Bartecko är bättre som ytterforward och vi vill lägga tyngsta krutet på en center.

Förstår ej varför Bartecko inte kopplas samman med Timrå...
Klasscenter som han är!

Nä lehtonen var ju en flopp i TIK bara 30 poäng och flest mål av en back i hela elitserien, en klart överskattad kille. Hans poäng behövdes ju inte alls när det verkligen gällde att lämna sistaplatsen i tabellen, för det var ju bara slutspel och SM guld som gällde i höstas, ingen trodde ju att vi skulle hamna i KS då, vi låg ju bara sist. Nä fan 30p det gör vilken lovande junior som helst.

mikenomad: Där satt den, väldigt kloka ord om Lello! Bra skrivet (:

dr-nix: Lello är en bra back och jag hade gärna sett honom kvar i TIK-tröjan. Dock inte så mkt för hans prestationer gångna säsongen som för känslan att vi bara hann få smaka en korvsnärt av hans kapacitet. Detta pga hans myckna sjukfrånvaro samt att han faktiskt lyckades vara som sämst när det gällde som mest. Det innebär att om vi ska prata om den Lello vi vande oss vid så finns goda förhoppningar om en nästintill fullgod ersättare. Jag tror däremot inte vi alls såg en Lello som gjorde sig rättvisa...

Mackelito: har noll koll på dom två lirarna så jag kan inte uttala mig om deras klass men om dom håller den klassen så kan dom knappast! räknas som självklara värvningar. Dom kommer få mycket bra erbjudanden från bl.a. KHL om dom vill till Europa.

Visst kan TIK få en lirare av klass ibland men det går inte att räkna med värvningar av Lehtonens klass varje säsong. Tror du det är möjligt med klubbens nuvarande ekonomi så är du ute och cyklar (det är iof fint väder)

dr-nix: Jag anser at både Lepistø och Salmela hade varit SOLKLARA ersættare før Lehtonen alltså båda ær fullgoda ersættare som det sækert finns/fanns møjlighet att værva...

kulltorp: Krog är vår 1:e center....det är jag rätt säker på. Vad vi än tycker om det....Kan nog bli ganska bra till slut faktiskt, särskilt om vi skulle få typ Lind som 3:e. Då skulle centeruppställningen kunna se ut som följer: Krog, Gabbe, Lind och Lander. Sen kan man ju fundera på om Sonnenberg eller Samuelsson skall in nånstans istället eller iaf alterneras. Hur som helst så känns det som en betydligt homogenare centeruppsättning än förra säsongens hattande.

Jason visar framfötterna, även Kronvall kommenteras i länken..

73Sjöbba: Till Hangover-Timrå.

mikenomad: Från Rebell-Timrå till Timrå-What?

dr-nix: Johodå....han går till Frölunda med NHL-klausul som alla andra, var så säker!

mikenomad: Jo men han lär nog försvinna till NHL/AHL inte till en annan klubb i Elitserien.

dr-nix: En inte allt för vågad gissning är att MPS ligger i riskzonen.

mikenomad: haha, det är lungt. Vi kommer nog skapa nya stjärnor som vi kan tappa :P

mikenomad: Så sant, så sant!

73Sjöbba: Men då ser det ju lite positivt ut inför säsongen 10-11 då....vi lär inte tappa några storstjärnor då...

dr-nix: Nä, man bara tappar dom....

Lehtonen är en av dom bättre backarna i Europa, bara en lallare tror på fullaste allvar att man kommer hitta en fullgod ersättare till en sån spelare.

TIK ligger väl någonstans i mittenriket vad gäller budget i Elitserien, då måste man förstå att man inte kommer lyckas locka åt sig storstjärnor varje säsong.

Mackelito: Nu förstår jag dig (: Ah har du rätt i, tyvär :/

fettsteffe: Ja det ær klart att vi får bættre backar æn førra året det skrev jag..
Det blev lite otyddligt men det jag menade var att han blir en OK ersættare før Lello, men jag hade hoppats på någon bættre och æven om vi får bættre backar næsta år så kommer Lellos flytt mærkas av...

Baker: Man ska ju även komma ihåg att det kan gå jävligt fort, och att det arbetas hela tiden bakom kulliserna! Så vad som verkar helt oklart för Obsut där i tidningen kan vara helt annorlunda i real life. Finns ju många exempel där tidningar gått ut och sagt att någon ska vara klar för den och den klubben och senare på kvällen preseneteras han för en helt annan klubb.

zaccodog: Verkar vara långt ifrån klart...

Snoop: Men zaccodog har koll, han vet. Freddan har ju sagt det....var säkert Freddan som berättade för zaccodog om Jonte också.

Ni kan ju läsa norrbottenskuriren, verkar inte alls som att Obsut bestämt sig vart han ska spela, han har anbud från KHL,alperna,Sverige och Tyskland säger han.

dr-nix: Jag är verkligen inte Lotvonen-fan men måste hålla med dig. Håller Granath, som väl rimligen är tänkt som 7-8 back, Lotvonen-klass blir jag ytterst överraskad. Anledningen till att man gnällde så på Lotvonen var väl främst för att man hade så oerhört mkt större förväntningar på honom än de han infriade. Detta pga att han värvades lite som en "stjärna" med en lön därefter. Så är ju inte fallet med Granath på långa vägar....

Tycker folk är lite väl tuffa mot Lotvonen, jag har noll koll på Granath men han lär knappast vara i Lotvonens klass.

Mackelito:
"Nej då Obsut kan bli en okej værvning men inte vill jag ha honom som den framtræadande førstebacken i TIK, han ær definitivt inte bættre æn Lehtonen och det lovar jag, det kommer visa sig."

Vi har bara en plats kvar på backsidan och du säger att det kan vara en okej värvning men inte våran förste back. Så vi kan inte värva honom för att han är "okej värvning" utan han värvas som våran förstaback! Sen detta citat "han ær definitivt inte bættre æn Lehtonen och det lovar jag, det kommer visa sig" Vem har påstått det? Men med M.Karsson och J.Obsut Får vi bättre backar än förra året.....

Mackelito: Tycker nog som steffe att backsidan ser mer komplett ut i år än ifjol då vi endast hade Lehtonen och Moe som producerade. Om nu Obsut är klar så har vi i honom och Karlsson två backar som förmodligen lär producera likvärdigt det Lehtonen och Moe gjorde årets säsong. Då har vi ju ändå Moe kvar också som en tredje pjäs på blå.

Frella:Ær i Norge så det blir lite konstiga bokstæver'
Nej då Obsut kan bli en okej værvning men inte vill jag ha honom som den framtræadande førstebacken i TIK, han ær definitivt inte bættre æn Lehtonen och det lovar jag, det kommer visa sig.
Det som ær bra med årets backar ær att många kan utvecklas till nya Anton Strålman exempelvis och det finns en vældigt bra och stabil grund..
Sedan har vi flera defensiva backar som ær kabapla till att spela PP t.ex Styf , så det ska nog ordna sig...
Kontiola ska enligt finska uppgifter valt bort Sverige och inriktar sig på bud från KHL, vældigt tråkigt om detta stæmmer och jag tycker det kom lite væl tidigt, han skulle sætta sig ner och bestæmma efter sæsongen, men han kanske vet att Sverige inte ær intressant..
Men jag slutar inte hoppas i varje fall!

fettsteffe: Jag vet hur vår backbesättning ser kompis. Obsut är en bra back och säkert mer allround än Lehtonen, men det har pratas om Kronwall, Niniimaa och ngn fler. Kan inte dra mig till minnes att Obsuts namn nämnts öht.

Det var därför jag ställde frågan.

PS. Granath kan mkt väl vara sämre än Lotvonen, åtminstone vad jag har sett av honom live och på TV.

Sebbe är en personlig favorit som jag också tror kommer att stabilisera sig ännu mer till kommande säsong.

Tikinmyheart:

Nya:
Mattias Karlsson - bättre än Lotvonen, Jonsson, Persson
Elias Granath - kan inte var sämre än Lotvonen
Fredrik Sonntag - bättre än Persson
Jaroslav Obsut - en poäng mindre än Lehtonen, är inte sjuk 24/7

Ut:
Lotovnen - kass
Jonsson - Kass
Persson - kass, bra i slutet...
Lehotnen - grymm, men sjuk. Dåligt slutspel!

---------

Jag tycker helheten på backarna 09/10 är bättre än 08/09......Moe och Erixon kommer också att bli grymma iår (:

zaccodog: Så Obsut är den försteback vi har väntat på?

« · 1160985 · »