Frella: Inte för att man ska ha någon övertro på vår(a) sportchef(er). Men den här säsongen är väl den första då de inte har några lik i lasten. Förlåt Nubben.
Det har varit på tok för mycket hybris över hur laget kommer att se ut säsongen som kommer.
Med uttalanden den Linkan gav på hemsidan hyser jag gott hopp att Timrå IK har läget under kontroll och verkligen har studerat vilka spelare som ska representera laget 09/10.
Om det senare visar sig att Linkan likt Lady Gaga har ett pokerface som senare visar sig spricka skulle jag tro att nästa destination för Linkan är Dominikanska alternativt ett lyckopiller där han tappar allt vad verklighetsförankring heter. Något annat, efter hans artikel på hemsidan, är otänkbart.
Skarin: Lehtonen är inte på långa vägar avskriven. Dock är han aningen kryptisk när det gäller val av klubb. Det beror främst på hans skicklighet som ishockeyspelare där han kan välja rätt friskt var han vill spela.
Sedan är det ingen hemlighet att han gärna spelar i NHL om han får chansen. Den möjligheten väljer han själv. Ett bra VM och hans chanser är goda. Ett mindre lyckat dito så är chansen minimal. Hamnar vi i det läget skulle jag nästan sätta en slant på att Lehtonen fortsätter i Timrå.
Det enda som skulle sätta käppar i hjulet är att någon sportchef i detta avlånga land har massor av kosing kvar och kan erbjuda Lello ett kontrakt han bara inte kan säga nej till.
Skarin: Blir det inte NHL med en betydligt bättre ersättning än den som erbjuds i Sverige så är jag tämligen övertygad om att Lello kommer att stanna i Sverige. Sanny sa själv att närheten till Norge var det viktigaste och det som fällde avgörandet. Jag tror det är skitsnack. Det handlade om pengar, ytterst lite om något annat.
Nubben rycker i allt som finns, det vet vi om. Att han rycker i Lehtonen bevisar att han fortfarande har synen kvar och kan bedöma en spelares skicklighet, all heder till honom. Jag tror inte för ett ögonblick att VF nöjer sig med Mäntymaa. Flykten från VF när det gäller backsidan har gjort att Nubben fått (om han inte haft det tidigare) nya friska pengar att blåsa in i den i Sverige mest penningstarka föreningen. VF kan tydligen lägga hur mycket pengar som helst på spelare man vill ha. Och det är detta som oroar.
Men för att återknyta till hela vår diskussion tror jag att 5-10-20 000/månad inte spelar så stor roll när det gäller Lehtonen. Killen har passerat 30 och vill säkert inget hellre än att skaffa sig ett liv vid sidan av hockeyn. Därför tror jag (om det inte blir NHL) att övriga intressenter måste ernjuda något utöver det vanliga för att locka Lehtonen. Timrå har visat sig vara en stabil plats för skickliga finländare. Det inkluderar nog också släggan Lehtonen.
Skarin: Beror på hur man ser på saken. Jag skulle mycket väl tro att de spelare du nämner får plats i truppen.
Hur tänker du?
lungan: " hur vet du att Kronwall är ett hett tips???"
Jag vet inte. Var har du läst det någonstans?
Jag basunerar mina teorier på lite insider och lite egna magkänslor. Om jag utgår från att Robin lätt hade 100 000/månad, Lotvonen hade 130-150 000/månad och att man entledigat ett antal spelare på andra positioner som tjänat grova pengar så tror jag inte att det är någon omöjlighet att man gjort klart med Karlsson och Kronwall. Eftersom Lehtonen vill vänta och se skulle jag tro att den sista backpjäsen kan bli riktigt jäkla bra eller en mindre namnkunnig. De sista pusselbitarna i lagbygget lär avgöra om vi får en gedigen back eller en mindre namnkunnig som har potential att blomma ut.
Kontiola är ett namn som skulle innebära att Lehtonen hänger löst förutsatt att man knyter ovannämnda spelare till sig. Men får vi Kontiola kan jag nästan gilla läget att vi går miste om Lehtonen. Trots att de är olika spelare.
Mackelito: Till något helt annat, du som verkar ha insyn: varför gav man inte Sundh ett kontraktsförslag? Man signar med Axelsson men visar noll intresse för Sundh. Sundh som i mina ögon varit/var minst lika duktig som Axel.
Ett namn man kan bygga på inför framtiden skickar man ut i kylan likt värsta världskriget. Hade Sundh åsikter som inte föreningen ställde sig bakom, eller vad?