1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607825 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
fettsteffe: Vi har minst Timo :)

Hahl Bundy: Medan vi fortfarande drömmer kanske man kan önska sig N.Kapanen som andracenter och Kontiola som första också...innan namnen verkligen presenteras menar jag och man åter landar med en duns i marken.

Frella: Exakt. Stenhård krasch!

Dream on innan det dunsar till :)

Frella: Haha smaka på detta lag ;-)

Lehtonen - M Karlsson
Pyörälä - Kontiola - Pärssinen

Moe - Styf
Hynning - Kapanen - Svensson

Erixon - Kronwall
Sonnenberg - G Karlsson - Axelsson

Skogs - Sonntag
Pääjärvi - Lander - Samuelsson

......Bara att börja tigga från sponsorerna!

fettsteffe: som så här?

fettsteffe: Det värsta är väl att det där laget säkert kostar något liknande av vad årets lag kostade...

Frella: Tja sant, men med ett mer spännande lag som detta kanske vi vinner mer också... så då fler kommer för att stötta laget... kanske.. hoppas det iaf=)

Frella: Jo precis, laget 07/08 och 08/09 var jäklig dyra med några sned köp :S

Yellowcard:
"UNT kan i alla fall avslöja att Gusten Törnqvist fått två personliga parkeringsplatser i direkt anslutning till två av köpcentrumets entréer. Egen personlig målning på asfalten och en skylt med hans namn.
- Jag fick reda på det i går (onsdag), säger Törnqvist om p-platserna.
Vad tyckte du om det?
- Det var coolt!"

Åh, älskar när klubbar kör med speciella medel alltid lika rolig läsning =)

Frella: Inte för att man ska ha någon övertro på vår(a) sportchef(er). Men den här säsongen är väl den första då de inte har några lik i lasten. Förlåt Nubben.

Det har varit på tok för mycket hybris över hur laget kommer att se ut säsongen som kommer.
Med uttalanden den Linkan gav på hemsidan hyser jag gott hopp att Timrå IK har läget under kontroll och verkligen har studerat vilka spelare som ska representera laget 09/10.

Om det senare visar sig att Linkan likt Lady Gaga har ett pokerface som senare visar sig spricka skulle jag tro att nästa destination för Linkan är Dominikanska alternativt ett lyckopiller där han tappar allt vad verklighetsförankring heter. Något annat, efter hans artikel på hemsidan, är otänkbart.

fettsteffe: Jo Öhrstedt (sportchefen) är fan en trollgubbe, det är inte ens kaffepengar han har att latja med och verkar få ihop ett en bättre lag än i fjol.I fallet Gusten är det fastighetsimperiet Atrium-Ljungberg som betalar lönen, de äger köpcentret som P-platserna är på, men en jävligt rolig grej är det!

Öhrstedt vore något för TIK att kolla på om Linkan misslyckas i år, även tränarna Rönnqvist/Robertsson.

Jag tror vi kan räkna in lotvonen som en av de backar som är klar , tyvärr , har just fått höra detta , hoppas bara det inte är sant..

Mackelito: Det skulle nog öka chanserna för att behålla Lehtonen dock.

JimmyH: Jasså tror du, någon här inne sa att hans lön låg på runt 200 000 , då bör inte det stämma trots att uppgifterna kom från någon tidning..

Mackelito: Lotvonen och Lehtonen är friends......

Men fan är det värt att ha en trött kass finne i laget bara för att Lehtonen ska stanna. Han måste kunna stanna på andra villkor!

250kg kärlek: Ville Mäntymaa är nära en övergång till Frölunda. Om så blir fallet bör det ju åtminstone inte vara någon nackdel för oss när det gäller fallet Lehtonen. Lello kan väl iofs bli frölundait ändå, men chanserna att han väljer TIK igen borde ju öka. Tycker man. Jag vägrar tro att han är avskriven om nu Karlsson är en av backarna som är klara och allt tyder ju på att just Karlsson är klar.

Mackelito: Jag skulle bli mycket förvånad om man väljer att förlänga med Lotvonen. Defensiv tyngd i all ära. Men Lotvonen har ju inte använt kilona sedan han kom till TIK och är väl inte så där jätterörlig.

Mackelito: Om nu Lotvonen mot all rimlig förmodan blir kvar så blir det i så fall med betydligt lägre lön.

Annars skulle det gå emot allt som sagts av ledningen inför den här säsongen.

Skarin: Lehtonen är inte på långa vägar avskriven. Dock är han aningen kryptisk när det gäller val av klubb. Det beror främst på hans skicklighet som ishockeyspelare där han kan välja rätt friskt var han vill spela.

Sedan är det ingen hemlighet att han gärna spelar i NHL om han får chansen. Den möjligheten väljer han själv. Ett bra VM och hans chanser är goda. Ett mindre lyckat dito så är chansen minimal. Hamnar vi i det läget skulle jag nästan sätta en slant på att Lehtonen fortsätter i Timrå.

Det enda som skulle sätta käppar i hjulet är att någon sportchef i detta avlånga land har massor av kosing kvar och kan erbjuda Lello ett kontrakt han bara inte kan säga nej till.

MB: Hehe jo skrattade gott åt parkeringsskylten osv. Skulle personligen tyckt det känts lite pinsamt hehe.... (sorry TT att detta inte handlar om Timrå) Men Ja! Den mannen (Öhrstedt) verkar fan vara otrolig, jag har ganska bra koll på Almtuna numera och måste säga att laget ser riktigt "grymt" (allsvenska ögon på laget så klart) ut - verkar inte ha varit några större problem för sportchefen att signa upp spelare som känt sig lite tveksamma heller.. Verkar kunna sitt jobb den mannen utmärkt! Men sen Rönnqvist är ju tydligen ruskigt omtyckt som tränare och dessutom duktig. Ska bli en intressant säsong att följa.

250kg kärlek: "Det enda som skulle sätta käppar i hjulet är att någon sportchef i detta avlånga land har massor av kosing kvar och kan erbjuda Lello ett kontrakt han bara inte kan säga nej till".

Allt handlar inte hela tiden om pengar. Det är viktigt att komma ihåg. Även om han skulle få lite mer här så kan han väl fortfarande välja en annan klubb före, eller tvärtom. Ett fräscht exempel på det är väl Sanny.

När det gäller det avlånga landet så är det väl ingen hemlighet längre att allas våran favorit, Nubben, är och har varit mycket hungrig på Lello under en tid. Men som sagt, NHL är ju förstavalet och det vet ju liksom alla.

Det jag menar är att om Mäntymaa nu går till Frölunda så borde ju chanserna öka för oss att få behålla Lello. Tycker man. Hur som helst skulle det vara en underbar känsla om Lello väljer oss framför Frölunda. IGEN. Men jag tror inte det.

Skarin: Blir det inte NHL med en betydligt bättre ersättning än den som erbjuds i Sverige så är jag tämligen övertygad om att Lello kommer att stanna i Sverige. Sanny sa själv att närheten till Norge var det viktigaste och det som fällde avgörandet. Jag tror det är skitsnack. Det handlade om pengar, ytterst lite om något annat.

Nubben rycker i allt som finns, det vet vi om. Att han rycker i Lehtonen bevisar att han fortfarande har synen kvar och kan bedöma en spelares skicklighet, all heder till honom. Jag tror inte för ett ögonblick att VF nöjer sig med Mäntymaa. Flykten från VF när det gäller backsidan har gjort att Nubben fått (om han inte haft det tidigare) nya friska pengar att blåsa in i den i Sverige mest penningstarka föreningen. VF kan tydligen lägga hur mycket pengar som helst på spelare man vill ha. Och det är detta som oroar.

Men för att återknyta till hela vår diskussion tror jag att 5-10-20 000/månad inte spelar så stor roll när det gäller Lehtonen. Killen har passerat 30 och vill säkert inget hellre än att skaffa sig ett liv vid sidan av hockeyn. Därför tror jag (om det inte blir NHL) att övriga intressenter måste ernjuda något utöver det vanliga för att locka Lehtonen. Timrå har visat sig vara en stabil plats för skickliga finländare. Det inkluderar nog också släggan Lehtonen.

250kg kärlek: Fast vi har knappt några finnar kvar... Även Tenkrat kunde ju räknas dit. Lär vara tunt numera på bastukvällarna uppe på Örnen, nä in med en finnfemma nu så att alla trivs.

Anonymous: Jag är mer intresserad av att Timrå IK producerar än det faktum att en massa spelare sitter och skrattar i en bastu.

250kg kärlek: En finnfemma både producerar och levererar, men tyvärr inte i TIK längre.

JimmyH: Efter att ha läst Linkans inlägg.
Känns det som tyngden som är klar inför nästa år heter Mattias Karlsson. Den åttonde man väntar på borde vara Lehtonen. Vi vet att man väntar besked från Lehtonen.
Och skulle han vara klar ser jag ingen anledning att man inte går ut med det.
Om man nu inte vill jävlas med Nubben förstås.
Men vem är den sjunde som är klar ? Skulle kunna vara Lotvonen men varför skriver men inte det då ?

250kg kärlek: Så du tror inte Lello väljer NHL om han skulle få en liknande lön som han skulle få i elitserien? Det är väl hur kontraktet utformas som är det mest intressanta. Han vill ju inte spela i AHL så klart och skulle han ändå hamna där vill han självklart ha samma lön. Nu leker ju jag bara med tanken, men visst tror även jag att lönen blir lite fetare i NHL.
Skulle han bara välja för pengarnas skull borde ju KHL vara givet för ganska så länge sedan.

Pengar var inte avgörande när det gäller Sanny. Han hade fått mer här (om än marginellt), åtminstone till en början. Så nog fasen spelade familjesituationen och det sportsliga in.

Tvåtallar: Kronwall är ett mycket hett tips.

Tvåtallar: Om man tänker lite Norénskt på det hela kan det ju vara så att man inväntar det tredje namnet för att de två första är synnerligen ospektakulära. Fick plötsligt en vision av att Lotvonen och den där leksingen är klara, och att den tredje namnteckningen man inväntar är Karlssons.
Det vore en så fet antiklimax att jag nästan skulle applådera tilltaget. Nästan.

Några tankar runt detta.
En anledning att man inte går ut med namn men säger att dom är klara.Borde betyda att det handlar om finnar eller spelare som uppehåller sig i Amerika Man vill inte gå ut med namn innan kontrakten är påskrivna.
Man vet att det kommer att ta några veckor innan dom kan skriva på.
Det känns som läge för att lugna supportrar och sponsorer av den anledningen.

250kg kärlek: Karlsson, Kronwall och kanske också Lello alltså. Det låter, ja jag vet inte alls.

Skogs och Sonntag utanför laget då alltså?

det är 3 backar till som ska in i truppen. Skulle det vara så att Lotvonen tar en av de två platserna för utvecklingsbara spelare är jag nöjd.

Men han ska då inte räknas in som en av de två topp namnen!!!

Då blir jag besviken

Tvåtallar: Jag tippar på att Karlsson och Kronwall är klar och att man väntar på besked ifrån Lehtonen in i det sista. Men det är för mig en gåta hur man ens kan tänka sig att behålla Lotvonen... Varför inte ta upp Sean-Michel Sunnqvist (eller någon annan junior) och snåla in pengar där istället? Typ 99% av fansen ser ingen nytta i seg-Lotvonen någe mer, men säkert 75% skulle vara för att ge Sunnqvist chansen (tror jag iaf).

En tänkbar backuppsättning:

Styf
Moe
Erixon
Sonntag
Skogs
Kronwall
Karlsson
- Sunnqvist (med utlåning till Sundsvall typ om inte Lehtonen tillkommer)

Bara de namnen skulle jag vara jättenöjd med! Kommer Lehtonen på det så kommer jag hoppa upp och ner som en galning av glädje=)

Skarin: Beror på hur man ser på saken. Jag skulle mycket väl tro att de spelare du nämner får plats i truppen.

Hur tänker du?

Tvåtallar: "Man vet att det kommer att ta några veckor innan dom kan skriva på"

Om det handlar om veckor tror inte jag Linkan skulle säga att dom var klara, känns som en fet risk mer än att lugna fansen, om dom ändrar sig då? Finns många exempel.......

250kg kärlek: hur vet du att Kronwall är ett hett tips???

tror vi drömmer lite väl mycket om de tre sista backarna skulle vara kronwall karlsson och lethonen

innan sonntag skrev på var det väll 2 toppnamn och 2 utvecklingsbara spelare som skulle ta de sista 4 platserna!

känns som att någon av de tre, kronwall, karlsson och lethonen inte kommer spela i timrå, det blir 1 toppnamn för mycket,omni förstår vad jag menar!

Yellowcard: Med en backuppsättningen känns det som man kan gå omkring och småmysa hela sommaren.

Tvåtallar: hehe ja... Men mest troligt är väl vi bara lyckas värva EN av Kronwall/Karlsson... Om så är fallet kanske Lotvonen är en av dessa namn.
Ja låt se... Men skulle t.ex.

Moe
Styf
Erixon
Skogs
Sonntag
Lotvonen
Kronwall/Karlsson (någon av dem)

Presenteras inom kort... Hur skulle det då kännas tro?

Då skulle man verkligen bli tvungen att hoppas ihjäl sig på Lehtonen........

Därför skulle både Kronwall och Karlsson vara klar så känns inte en förlust av Lehtonen så jättetuff ändå.

250kg kärlek: Beror lite på hur man ser saker och ting ;)

Jag tror likt Jimmy i sin blogg att Karlsson är klar men inte Kronwall utan någon betydligt sämre.
Den sista backplatsen måste då alltså vara vigt åt Lello.

Väljer Lello någon annan klubb måste väl Linkan ut och hitta någon annan duktig pjäs.

Fy fan, jag får kväljningar när jag läser att Lotvonen och Granath ev. är aktuella.

Tikinmyheart: Tycker inte du ska ta det här med Lotvonen på så stort allvar. Jag gör inte det i alla fall.

Tikinmyheart: Samma här. Trodde faktist helt seriöst att man hade koppla bort Lotvonen direkt efter 7:e kvartsfinale, snälla Linkan du får bara inte!!

Tikinmyheart: Elias Granath verakr ju vara en hygglig sing/songwriter i alla fall. Svänger lite halvskönt. www.myspace.com/eliasgranath

lungan: " hur vet du att Kronwall är ett hett tips???"

Jag vet inte. Var har du läst det någonstans?

Jag basunerar mina teorier på lite insider och lite egna magkänslor. Om jag utgår från att Robin lätt hade 100 000/månad, Lotvonen hade 130-150 000/månad och att man entledigat ett antal spelare på andra positioner som tjänat grova pengar så tror jag inte att det är någon omöjlighet att man gjort klart med Karlsson och Kronwall. Eftersom Lehtonen vill vänta och se skulle jag tro att den sista backpjäsen kan bli riktigt jäkla bra eller en mindre namnkunnig. De sista pusselbitarna i lagbygget lär avgöra om vi får en gedigen back eller en mindre namnkunnig som har potential att blomma ut.

Kontiola är ett namn som skulle innebära att Lehtonen hänger löst förutsatt att man knyter ovannämnda spelare till sig. Men får vi Kontiola kan jag nästan gilla läget att vi går miste om Lehtonen. Trots att de är olika spelare.

Skulle det inte kunna vara så att back 6 och 7 är klara och att de kan vara Kronwall och Lotvonen och att 8:e och sista backen är Karlsson. Läser man Dagens tidningsartiklar och hans blogg så har inte han bestämt sig i alla fall!

lungan: Var kan man läsa att Kronwall skulle vara mer klar än Karlsson? I min värld tycker jag att det låter alldeles uppenbart att Karlsson är smickrad av Timrås uppvaktande och ser en möjlighet att få mycket speltid (=blomma ut än mer) och dessutom få skapligt med pröjs.

250kg kärlek: Ingenstans , är nog spekulationer..

Mackelito: Till något helt annat, du som verkar ha insyn: varför gav man inte Sundh ett kontraktsförslag? Man signar med Axelsson men visar noll intresse för Sundh. Sundh som i mina ögon varit/var minst lika duktig som Axel.

Ett namn man kan bygga på inför framtiden skickar man ut i kylan likt värsta världskriget. Hade Sundh åsikter som inte föreningen ställde sig bakom, eller vad?

250kg kärlek: Om man ska se på Axelsson och Sundh situationen objektivt så anser jag att klubben gjort rätt som kontrakterat Axie och inte Sundh!

Dels för att Axie när han inte spelade i samma formation som Bagarn och Sundh presterade en mycket bättre hockey.

Tror även att Axie har en bättre relation till Challe.

När Hundkedjan splittrades fick Axie spela i andra/tredjekedjan medans Sundh blev petad till fjärde kedjan!

Jag mins matcher när fjärdeformationen var Sundh Bogg Lander.

Mins även matchen då Axie spelade med Dicasmirro och blev en helt annan spelare. Nej Axelsson kommer bli en helt ny spelare utan sina gamla radarpartners och jag tror faktiskt Timrå har fått behålla den bästa om man ska se till potential om offensiva kvaliteer!

250kg kärlek: Nej , jag tror vi kan glömma det med att han skulle habegärt för hög lön och att han hade andra åsikter än föreningen.
Som jag förstått det så ansågs han och Axelsson vara för lika och då valde manen i första taget , och sedan ev Sundh om man hade råd ..
Så har jag förstått det i varje fall..

« · 1155311 · »