Brynäs IF-Linköpings HC 18/11-2010
Om Brynäs var mindre i hörnen skulle de vara bättre än 4:e sämst i skjutna skott
...och iom att de har högst effektivitet torde målutfallet öka
...vilket hjälper till om man vill spela för att vinna matcher och inte bara spela för att undvika att förlora dem
Gurra88: " Hur var det med läsförståelsen? När har jag sagt att jag har meriter som fotbollstränare?"
Så här skrev du häromdan i ett svar till Roger Malmqvist:
"Om du nu är så skarp som du utgör dig för att vara så borde du redan insett att 88 i mitt namn står för årtalet.. med andra ord 22 år. Hur många 22 åringar leder lag i de två högsta divisionerna? Och nej, det är inte heller min grej, tränar fortfarande fotboll på hög nivå.."
Du tränar alltså fotboll på hög nivå.
Är inte det att ha meriter som fotbollstränare?
Hur ska du ha det nu då?
TRÄNAR du ett fotbollslag på hög nivå eller SPELAR du fotboll på hög nivå?
I ovanstående citat säger du uttryckligen att du TRÄNAR fotboll på hög nivå.
Eller menar du bara att du fortfarande står och trixar med bolleni tunn luft på toppen av Himalaya eller Kebnekaise?
Har redan gått igenom grundskolan och där lärde jag mig skillnaden mellan uttrycken att "träna ett lag" och att" spela i ett lag".
Ja, man brukar lära sig det när man står på sidan o tittar!!!
hade jag varit tränare så hade jag förmodligen som du ändrade det till skrivt:
Jag är tränare i fotboll på hög nivå.
Men jag är inte förvånad att du inte fattar.
Det är väl för fan självklart och underförstått att man spelar fotboll om man även tränar.
Eller ville du bara säga att du enbart tränar och inte spelar?
Goddag yxskaft.
Greiss spelar bra idag, det gjorde han även förra matchen.
Synd bara att när målvakten börjar spela bra så slutar vi göra mål..
Men jag tränar fotboll. jag är inte tränare i fotboll. två jävligt stora skillnader. Men jag är som sagt inte förvånad. Du har inga studielån feta studielån direkt va?
1 Luleå HF 21 +13 43
2 Skellefteå AIK 21 +22 41
3 Färjestad BK 21 +8 36
4 Linköpings HC 21 +6 32
5 HV71 21 +4 32
6 AIK 21 +3 32
7 Djurgårdens IF 21 -6 31
8 MODO Hockey 21 0 28
9 Timrå IK 21 -9 28
10 Södertälje SK 22 -9 27
11 Brynäs IF 21 -13 26
12 Frölunda HC 22 -19 25
Sist eller näst sist kvittar väl...
Du tror Frölunda åker ner och spöar LHC?
Brynäs har:
Hv hemma
SKAIK borta
DIF hemma.
Dags att plocka fram dom starka tabletterna;)
Ja precis.. tre fina förluster.. men kanske det som krävs för oss antiCzarneckis;)
Ja du ser,det är nog fler i din klubb som ser att vi förlorar och därmed får bort NC.
Jag själv hoppas på vinst i varje match.
Redigerad kommentar
Isf handlar det om ett dialektalt uttryckssätt som jag aldrig har hört tidigare.
Skulle dock tro att 98% av Sveriges övriga befolkning tolkar uttrycket "jag tränar fotboll" som att man är tränare i ett lag och inte att man spelar aktivt.
Dessutom var det så att din ev kunnighet vad gäller att leda ett lag ifrågasattes av en skribent, varpå du som motbevis framförde just argumentet att du "tränar fotboll på hög nivå".
Inte konstigt att man då antar att du menar att du tränar ett lag i fotboll och inte att du spelar aktivt.
Att aktivt spela eller ha spelat i nån idrott är dessutom ingen garanti för att man skulle ha kvalifikationer för att leda ett lag.
Det har vi förutom du åtminstone ETT ytterligare exempel på härinne.
Kan du ärligt påstå att det inte går att missförstå utan att det är solklart att det ska tolkas som att han spelar fotboll aktivt och inte är tränare i ett lag?
Det säger det mesta om dig.
Gurra88: " Eftersom det fortfarande bara är du som tolkade det så så kanske du borde jobba lite mer på din självinsikt.. Och inse att du tänkte fel.. Igen"
Jaså, du har frågat alla härinne som följt debatten, hur dom tolkat ditt uttryck?
Bara för att en eller två personer har tolkat det på ditt sätt så betyder väl inte det att alla andra har gjort det?
Och vad en ev feltolkning har med självinsikt att göra är det nog bara du själv som begriper.
Om du skriver "jag tränar fotboll på hög nivå" och använder uttrycket som ett argument för att du skulle ha kunskaper i att leda ett lag, så är det nog djävligt många som tolkar det som att du själv är eller har varit tränare i nån form.
Att du nu förklarar hur det ligger till och att jag själv följaktligen (på goda grunder) måste ha missuppfattat dig, är en helt annan sak.
El Maco: " Man kan tolka på fler sätt men jag vänder mig mot påståendena att 98 % av landets övriga befolkning skulle göra samma tolkning som du och att det bara är i en småländsk byhåla man skulle säga så."
98% är naturligtvis en överdrift och min poäng var heller inte att syssla med nån exakt sifferexercis.
Jag är fullt medveten om att uttrycket "jag tränar fotboll" kan vara dialektalt och kan tolkas som att man antingen spelar aktivt eller "lattjar" lite på sin fritid sas, där både träning och aktivt spel ingår.
Men som sagt: i det sammanhang uttrycket användes och hur det då kan tolkas, så vill jag nog påstå att det inte går att tolka på så många andra sätt än det jag gjort.
Jag har iaf tillräckligt med självinsikt för att inse att jag verkar ha missuppfattat vad min motpart velat säga.
Synd att motparten samtidigt inte verkar visa riktigt samma självinsikt genom att åtminstone ANTYDA att han uttryckt sig på ett sätt som kan missförstås.
Kom igen och diskutera Brynäs IF istället.
Moderatorerna.
Att skriva fotboll och "hög nivå" i samma mening, kan te sig aningen relativt för en utomstående betraktare.
Att smålands enda allsvenska lag, Kalmar FF, skulle påstå sig höra hemma på en hög nivå, skulle förmodligen orsaka årets gapskratt nere i fotbollseuropa.
Superettan är landets näst högsta serie och lagen i serien tillhör tillsammans med de allsvenska lagen, svensk elitfotboll. De småländska inslagen i denna sofistikerade sammanslutning, J-Södra och Öster, räddade sig i år kvar genom kval.
Sedan är vi nere på landets tredje högsta nivå, Div 1 i fotboll. Här är vi många som tycker att det krävs en rejäl överdos av självförhärligande, för att legitimera någon som helst form av hög nivå.
Hur som helst så tog sig i år Jonas Therns Värnamo, in i svensk elitfotboll genom att vinna den södra serien och nu väntar länsderbyn i landets näst högsta serie. Övriga småländska inslag på tredjenivån var Husqvarna FF, som länge låg pyrt till, men som hade styrt upp det hela med en 4-5 omgångar kvar att spela.
Paddan: " Trixar med boll på Kebnekaise"
Nja, om det nu är Småland vi talar om så tror jag att det är på Taberg som Gurra tränar....
Men man kan ju inte träna fotboll, om man inte är tränare om man tar Huges svenska.. Men så är han ganska gammal så jag förstår att han inte riktigt hänger med det svenska språket
Då kontrar du med att "jag tränar fotboll på hög nivå", ngt du dessutom anser vara en solklar synonym med att "spela fotboll på hög nivå".
Ledsen att behöva göra dig besviken, men även om jag hade förstått vad din dialektala version egentligen betyder så tycker jag likförbannat att din ev merit som aktivt spelande på hög nivå inte är nån garanti för att du skulle ha mer koll än nån annan.