Brynäs IF-MoDo Hockey 1/2-11
Redigerad kommentar
Ja du Held det är många som tjötar om comeback men nu är man inte under 30 längre och vågen pekar på 100+ men jag har ju aldrig varit någon stjärna så sämre kan det ju inte bli hehehe!!! Nä handskarna får allt ligga kvar på hölla!
Ja någon match får vi allt dra på ska du ner tiigbg ikväll elle?
Gynge hade ju en jävla otur. Han gjorde ju en kanon försäsonng med Lind och Danielsson och blev skadad strax innan premiären. Sen blev det som det blev den säsongen och då fanns det inte plats. Om Gynge spelar och avslutar som han gjorde senast AIK var på besök i Läkerol Arena så får han mer än gärna komma tillbaka.
Redigerad kommentar
Blev han inte skadad och sen utlånad?
Gynge har alltid varit en talang, men Brynäs vägrade ju ge honom chansen. Vilket förmodligen delvis berodde på att han inte fick plats när firma Sundlöv-Boork fick fnatt med sitt 30-mannatruppexperiment.
Redigerad kommentar
Självklart är inte alla unga spelare NHL-aktualla, men dom är mer rörliga. Hela poängen med en stomme är ju att den är kvar att bygga på under lång tid. Har du en trupp med en alltför stor andel unga spelare kommer några försvinna till NHL, andra prova KHL alt. gå till konkurrenter för en ny utmaning när dom väl blommat ut. Vissa kommer också att gå bakåt i utvecklingen. Dvs. man får en högre spelomsättning om man har för många unga spelare. Eftersom Brynäs inte har råd att ersätta Silfverberg när han sticker med en motsvarande spelare så måste man fortfarande utbilda spelare som man gör idag. MEN detta kommer inte slå väl ut varje gång och då gäller det att ha en välpresterande stomme av äldre spelare som har funnits i föreningen länge och kan ta tag i det hela. Unga spelare ska vara en billig krydda till laget inte själva stommen.
Sen var mitt exempel med Kahnberg vs. Gynge bara ett exempel på hur man kan virda på argumenten. att Gynge har varit ok i år är inget nytt. Han har ofta varit bra mot just Brynäs dessutom.
Sen att Granström och Sundqvist har växt ut till Stomme spelare är ju givet, men när dom kom in hade vi en stomme där bla. Sjödin och Molin ingick. Då låg dessa två väldigt rätt åldersmässigt.
Redigerad kommentar
Och alla unga svenska hockeyspelare är inte NHL-aktuella heller. Det finns många väldigt duktiga som aldrig draftas och som du säkert vet plockar NHL sällan över icke-draftade spelare.
En spelare som varken är jätteung eller 28+ som jag gärna skulle värva är Skogs i Timrå. Blir free agent efter säsongen. Tycker att han är en underskattad pjäs.
Skellefteå har väl det dilemmat, man har hittat toppspelare (typ Lehtonen, Lindström) + egna juniorer med följden att man förmodligen tappar ett antal efter säsongen.
Och enligt din logik är alltså Gynge som vill framåt ett bättre nyförvärv än en dumpad Kahnberg? Du argumenterar alltid i ytterligheter.
Det är klart att balansen är viktig. Spelare under 22år är ju intressanta för främst NHL. Brynäs har 13 spelare i den åldern. Spelare på 28+ väljer mer att rota sig och är därför spelare för en stomme. Att ha en trupp som är felbalanserad går så länge man inte risker att bli av med spelarna eller att dom riskerar att bli sämre vilket händer om truppen är felbalanserad åt den andra sidan.
Redigerad kommentar
Om dessa kullar är så svaga bör det inte bli huggsexa om spelarna, snarare tvärtom.
Redigerad kommentar
Om Brynäs skall hålla fast vid sin juniorsatsning så tycker jag Fabricius känns fel, spelare som skall värvas utifrån bör hålla en högre klass.
Fabricius är bra i rätt omgivning men jag vill se nån annan.
Om Södertäljes kanonform fortsätter efter uppehållet och Modo återfår
sin formtopp, som de hade i mitten på januari, så finns en liten risk
att missa slutspel även med 80 poäng, men den är liten.
Vi har 4 hemmamatcher kvar och 6 borta.
Hemma:
* Djurgården
* Linköping
* Timrå
* Södertälje
Borta:
* Frölunda
* Luleå
* AIK
* Skellefteå
* HV 71
* Färjestad
Kan vi ta 7 poäng hemma och 6 poäng borta, så är slutspel mycket troligt.
För att helt säkert undvika kvalserien bör vi uppnå 74-75 poäng.
Redigerad kommentar
Roligt att du rör dig lite här inne hur går det I äta skita spy RACKEBY då?
Ska du åka och se någon match framöver elle isf så hör av dig!
Kändes ändå som att MODOs, eller rättare sagt Danielssons, dumhet avgjorde för Brynäs. Han tog en korkad utvisning, Brynäs fick PP, gjorde mål och tog tag i matchen. Vilket skämt att matchsponsorn utsåg Danielsson till MODOs bästa spelare. Tror nog att han fick en rejäl utskällning av travexperten efter matchen.
Börjar inte Sundqvist spela för offensivt? Han har kommit i flera riktigt bra lägen de senaste matcherna, men det händer liksom ingenting ändå... Bättre att låta den andra backen gå fram i banan.
Mads Hansen platsar inte. Visst ligger han oftast rätt i banan men hans spel med puck och framförallt duellspel har blivit helt bedrövligt. Kolla på målchansen som MODO (tror det var Nagy) hade efter cirka två minuters spel. Hansen är på rätt plats och markerar, men Nagy fick iväg ett direktskott och dessutom ett avslut på returen... Det SKA inte få hända om en spelare har markering. Tyvärr bara ett av många exempel och Hansens klenhet gjorde att fjärdekedjan ofta fick långa byten i försvarszon. Såg att han gjorde en Per Ledin, dvs att domarna la in en andraassist i efterhand, och det är ju såna tillägg som gör att Hansen får några assistpoäng överhuvudtaget nuförtiden.
Stort plus till Jonsson som tillför ytterligare dimension i Brynäs powerplay. Och till Svedberg som åter igen visar att han är bättre än Sundlövs redan klassiska flopp Greiss.
bisterfinnen: Tack så mycket! Det var fan på tiden att vi slog er ;) Men i ärligehetens namn så var det ett under att ni inte ledde med 3-4 mål efter de två första perioderna. Det får vi tacka Svedberg för!
Han har verkligen tagit några kliv till sedan han spelade hos er.
Redigerad kommentar
Det kallas hatkärlek...
Grattis till en rättvis seger och en kanonmålvakt, förresten!
Hoppas att MoDod-pöket var en freudiansk felskrivning. Vi vill ju inte ha någon snedavlat?
Nu lär ju Luleå göra detta främst för att kunna förhandla om hans kontrakt som förmodligen blev lite för bra när han vände hem. Men varför inte försöka? Ser hellre honom än någon helt oprövad från allsvenskan.
Luleåprofilens kontrakt brutet | Luleå | Elitserien | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
sylf: Brynäs IF är de bästa, HEJA, HEJA, HEJA BRYNÄS.
En gång drömde jag att jag vaknade. Då somnade jag om.
Laget tas nog ut med kortare framförhållning än att man skulle ta hänsyn till nästa säsong redan nu, med tanke på målvaktscirkusen förra året så är det kanske lugnast för nerverna att ta en säsong i taget.
Skulle NC få ett så delikat problem att även Greiss spikar igen så tror jag nog att tysken får spela flera matcher, vem vet, Pecka kanske har fått ordning på grunderna..... Greiss är ju bra på det mesta, bara han ville sluta med ovanan att släppa de här "enkla" puckarna förbi sig.
Alltså, Om Svedberg spelar bra ända tills uppehållet så står Svedberg första matchen. Greiss andra.
Tväst: Ja det är klart! Men i nuläget måste vi tänka på att ta så mycket poäng som möjligt för att öht ta oss till slutspel.
Svedberg har bidragit med en hel del poäng på senaste tiden törs jag lova, jag tror inte att vi hade haft samma poängutdelning de senaste matcherna med Greiss där bak.
Svår balansgång det där, precis som du skriver..
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
När är det bra läge att byta målvakt?
- Om man har åkt på 2 -3 snabba mål i början av matchen.
- Om matchen anses vara körd
- Om en målvakt har spelat många matcher i rad och börjar tappa skärpan.
Dessa är väl de vanligaste skälen.
Det gäller att ha fingertoppskänsla när bytet skall ske, speciellt om målvakten har spelat bra, som Svedberg nu.
Tror nog att NC räknar med att Svedberg behöver vila några matcher innan säsongen är slut, dessutom kan han ju bli skadad, är vi då inne i en period med viktiga matcher är det nog klokt att ha luftat Greiss.
Han kan ju inte vakta båsdörren i 20 matcher o sen kastas rätt ut i ett ev. slutspel.
blir dock lite orolig när brynäs börjar titta på spelare a'la Hägga, vem är det? =o