1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774712 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Pettis/Bryppe är snart tillbaka under nytt nick. Trots att alla här tydligen är singlar och som luft för honom kommer han knappast kunna hålla sig härifrån

Farsang: skaplig filmning av Nygård också. på en sekund gick han från att ha ont till att se en målchans

Davey85: Personligen så föredrar jag IKO, men det beror väl mest på att jag inte bor så långt ifrån Jönköping o varit o sett HV - BIF åtskilliga gånger, o har en del mindre trevliga minnen av fansen. Inte riktigt lika illa som i Linköping, men nästan.

Silfverberg snittar ca 13-14 min per match. I natt spelade de med 11 forwards och 10 forwards hade mer speltid än honom. Svår att trada honom med den lönen mot vad han presterar om inte Anaheim behåller lön.

Jag tror stenhårt på att han blir utköpt. Sen finns ju risken att hans kropp är ganska slut (de pratade om det in någon av NHL-poddarna ganska nyligen). Har spelat tuffa minuter under många år och dragits med en del skavanker.

Lemp: Som jag skrivit tidigare, stämmer det att Kempes krav är 300K/mån och 3 års avtal så vore det hål i huvudet att gå vidare anser jag. En 34-åring med allvarlig skada bakom sig, har aldrig varit etablerad i NHL och inte gjort avtryck i 3 kronor heller. Nej tack känner jag.. För mycket pengar på en chansning som kan skada klubbens ekonomi om det inte slår rätt.

Om det inte finns någon spets till realistiska pengar så hoppas jag Alcén tittar efter ett par breddspelare som kan konkurrera ut Kvist och Birger. Det borde vara betydligt lättare.

Peja: Kluven till Kempe på ett långstidskontrakt. Kempe på ett 1+1 vore kanon, men ett treårskontrakt på runt 300k (som ryktas vara hans kravbild) riskerar att hämma oss på sikt. Hade hellre hittat någon yngre som fortfarande har drivet att ta sig vidare, för då ökar chansen att motivationen finns där, men det är nästan omöjligt under säsong. Även viktigt med en bra ålderstruktur på våra ledande spelare.

{10023}: Leksand flyger förmodligen till Malmö på tisdag morgon och tar bussen eller mest troligt flyger hem onsdag. 2 dagar försvinner för en match borta. På vilket sätt är det positivt menar du?

Nu har jag sett klart hela matchen. Klockren insats från start till slut! Att vi skulle kunna gneta och försvara till oss en seger med lite tur hade jag väl något hopp till men att vi skulle åka till Karlstad och faktiskt vara det bättre laget, det trodde jag aldrig!

Utmaningen nu blir ödmjukheten. Att vi inte svävar iväg och tror att allt kommer gå på automatik efter en sån här seger. Precis samma disciplin och hårda jobb som igår kommer behövas framöver också.

Försökte kolla på Leksand - Frölunda. Det gick inte.

Gräääääsligt dålig hockey. Hemskt. Inte ett pass rätt.

Frölunda kan vara SHLs tråkigaste lag. Gnugga, gnugga och gnugga lite till..

T om tråkigare än Luleå just nu.

Andy Tiger: Ja faktiskt! Otrolig insats ikväll. Trots filmningar och 5 mot 3 Boxplay.

Stolt över laget idag!

Vi spelar ändå bra. Kan vi fortsätta med det och inte slås ned av alla BP så kanske vi kan få med oss nåt hem till Gävle. Fortsätt vara på de jävlarna bara.

BIF Kungen: Vilken töntig allsång

Blipp62: han verkar vara en väldigt Mogen individ. Typ som Björninen när han nekade NHL nu för Brynäs för att han känner att han behöver utvecklas ännu mer.

Griffeltavlan: Jag gjorde nyss en beställning!
Tycker att halva grejen med jultröjor är att de ska vara rätt fula, så mig gjorde det inget!:)

Tidernas hockeygala - obeskrivligt vackert!

Småsaker man själv brottas med blir genast bara en liten fis i rymden. Börje, vilken hjälte!

Kan vara något för alla att tänka på.
HS tjafs/Brynäs spel/spelare är egentligen inte några problem alls gemfört med den kamp Börje går igenom.

Vilken otrolig kämpe!
Grät från start till slut. Magi för en hockeyälskare.

Farsang: Att brynäs alltid ska vara så sena😡
Frölunda släppte den innan säsongen!

JohnnyBotox: Många gapar efter "snipers", men Brynäs målskytte och PP-spel är faktiskt okej. Då får man också ta hänsyn till att Palves usla form mer eller mindre har "saboterat" en av två PP-formationer under hela säsongen.

Brynäs 50 gjorda mål är bra. Det är 55 insläppta som sticker ut, även om alla siffror blir lite mer missvisande när lagen inte har spelat samma antal matcher. Flera lag har spelat 2 färre matcher än Brynäs. Både Rögle och Oskarshamn (målskillnad) har spelat 16 matcher och skulle kunna gå om Brynäs efter samma antal matcher spelade.

Jag tycker att defensiven har varit det största bekymret hittills den här säsongen. Det är ett kollektivt problem, men på en individuell basis skulle jag säga att Palve och Hedberg är de som gör de flesta och grövsta misstagen i egen zon.

Det största problemet bland forwards är ju inte att det saknas "snipers". Givet att man alltid vill ha fler mål och målgörare hade varit välkommet, men laget producerar ju ändå framåt. Problemet bland forwards är främst att numerären är för liten och att lägstanivån är för låg. Självklart skulle det vara bäst att få in spetsforwards, men det hade även gjort konkret skillnad att addera bra breddspelare. Typ som Färjestad gjorde med Peppe Lundh förra säsongen.

Rent allmänt tror jag att laget hade blivit bättre av att få in en till klassback istället för en till klassforward. Det hade gett en helt annan trygghet att få en till Sklenick istället för att matcha Hedberg.

Med det sagt, så hoppas jag att Hedberg mår bra idag och att han kan göra comeback så fort som möjligt efter Boumas fula smäll.

Farsang: Det är väl sen Karin från GD började arbeta åt Brynäs som det tagit lite fart. Skoj!

AW-M89: Ja med tanke på vad Rögle begär för Rosdahl så inte en chans. Orimligt pris för honom!

Roligt att Östersunds IK värvat hem Oliver Dackell i målet!

Hade vart kul att se han utvecklas till en riktigt bra Målvakt 🤩

Rumpelstiltskin:

Jag tror att alla har gjort dumma saker när man var barn och inte kunde definiera gränsen mellan rätt och fel.

Men den här killen verkar ha varit ute efter att skada
på riktigt. Alltså inte någon diffus gräns mellan att retas och mobba en kompis, utan ett av de mest brutala fall av mobbning jag hört talats om.

Sen har ju Boston skämt ut sig med…

Miller kan säkert vara en helt annan kille idag, och det är fel att döma en vuxen människa för vad som personen gjorde som barn. Samtidigt är det viktigt att sån här vidrig mobbning ger konsekvenser på riktigt… om inte annat för att statuera ett exempel. Jag har svårt att tycka synd om Miller här, även om jag tror och hoppas att han är en annan människa idag.

Steenm:
Jäkligt kul för Björk.

Nå den såg inte ens jag komma som tyckt man varit alldeles för hård på honom från BIFs supporterhåll.
Jag är riktigt glad att han scoutades till AHL och lyckas ta sig upp och prova i NHL. Hoppas han håller och slår igenom stort!

Expressen listar dom 10 bästa spelarna. Vi har med Johan Larsson på 9e plats och Sklenička på 4e plats.

Inte fy skam.

Hoppas vi kan få in nån ny tills matcherna börjar igen.

Annars hoppas jag Manner tänker om i kedjorna:
Rödin - Ölund - Scott
Timashov - Larsson - Eklind
Strömgren - Björninen - Ljungkrantz
Olesen - Palve - Kvist/Birgersson

Olesen och Palve förtjänat inte högre upp i hierarkin.
Ölund förtjänar däremot att centra med bättre spelare.
Dima och Larsson har haft fin kemi.
Björnen centrar och blir lite städgumma/pappa åt ungtupparna Ljungen och Wille.
Eklind kan också få mer målchanser när han spelar med tanken Larsson och trollgubben Dima.

{8399}: Hallam levererar direkt! Garpenlöv lyckades aldrig! Manner har nu haft, snart, 1,5 säsong på sig och kommer aldrig att bli en som skapar det där lilla extra. Fin kille, men inte en mästartränare i Brynäs IF.

Vad Alcen håller på med! Väntar! Och undrar hur många av våra värvningar är hans ”tankar/kontakter”

Sätra: Jag vill åxå ha Manner. Tyvärr tror jag att han lämnar oss i april. Han har sin familj i Finland, har de inte flyttat hit vid det här laget kommer de förmodligen inte att flytta alls. Manner återvänder till Finland efter säsongen.
Alternativet är Schweiz eller möjligen Nordamerika där pengarna är större.
Kommer att sakna Manner, en sann gentleman 🧐
Trevlig helg govänner
#33 (Mannen med Karhunens tröja😁)

Julius Nättinen ryktas påväg bort från sin klubb i Finland. Samma klubb som Karhunen kom ifrån om jag minns rätt.
Kan kanske vara nått för oss?
Gjorde en mycket fin start för Växjö under fjolåret men blev skadad och kom aldrig tillbaka till den fina form han inledde med.
Vass måltjuv med bra skott. Lekkamrat till sin finska landsman Björnen eller Palve?

{10023}: Enterfeldt saknar jag som f-n! Tuff som få och verkade gjord av flinta. Men ändå med bra spelsinne och händer. Såna som han och Grana görs inte längre. En sådan speltyp har vi saknat sedan dess. Som någon annan sa, Saku M hade kunnat bli en sådan spelare.

{10023}: Känns som Mäenalanen hade kunnat bli en sån spelare. Riktigt synd att det inte blev av.

Först vill jag tacka Veven för tiden i Brynäs! Han var för jävla bra andra halvan av förra säsongen och med tanke på hur tight det var så är jag rätt övertygad om att vi hade spelat kval igen utan hans storspel. Så tack Veini och lycka till Finland!

Sen vill jag hälsa Tomi välkommen tillbaka till Brynäs. Jag har inga starka minnen från hans tidigare sejour men tror absolut det kan vara en bra lösning som uttalad backup.

Nu ska det bli intressant vad Alcén kan skrapa ihop för nyförvärv till vår lövtunna trupp. Det måste ju ha frigjorts en rejäl slant när man blivit av med både PAs och Vevens lönekuvert..

{8399}: "Gjorde med bravur" vettetusan men tycker också han var lite bättre (eller gjorde mindre skada om man ska vara elak...) de matcher han spelade på kanten. Så länge han är här och vi inte hittat en forwardsvärvning tycker jag vi kanske borde testa det igen.

xxx BIF xxx: Frimans CV rättfärdigar absolut hans lön, man kan förstå att han kostar den pengen, men hans prestationer hittills i SHL rättfärdigar inte lönen. Det verkar rent allmänt vara ganska många välmeriterade finländare som har problem att prestera i SHL, Vesalainen och Palmu är två andra exempel. Det kanske är så att SHL har blivit väldigt mycket av en skridskoliga i jämförelse med andra ligor, och att man måste vara mer försiktig med att värva importer som saknar explosivitet i skridskoåkningen. Oskarshamns succéfinnar har ju ett annat bett i åkningen än t.ex Friman och Vesalainen, åter igen verkar den minsta SHL-klubben som nyss gick upp ha scoutat och fattat SHL bäst av alla.

Tycker annars att backsidan ser hygglig ut inför nästa säsong. I stora drag är det rätt kontrakt som går ut.

Sklenicka, Kinnvall, Johanesson, Friman, Bertilsson och Lindstein är bra spelare att ha på kontrakt. Det är 6 bra backar som har lite olika egenskaper och är i olika faser av sina karriärer, en rätt bra mix. Hedberg är nog den som man måste se över situationen med om han inte börjar spela bättre, Bergman borde inte bli kvar.

Jag hoppas att Hedberg ersätts av Brickley i Västervik. Han är en NHL-meriterad spelare som egentligen inte borde spela i Allsvenskan, men som hade några tuffa år i samband med att han förlorade en nära anhörig (länken).

Sen får vi se om Sklenicka är intressant för Nordamerika/Schweiz och om Boumedienne hämtar över Johanesson till Columbus. Jag hoppas att Johanesson blir kvar minst ett år till, han skulle nog behöva växa på sig, men det kan man även göra i AHL.

{8399}: Det kanske är det som är jobbigt, inte vet jag. Palve ser ut att vara på alla andra ställen än på en hockeymatch. Totalt frånvarande

Stefan R 63: Bakom oss i tabellen har vi Malmö, Rögle och Oskarshamn, alla med en match mindre spelad.
Skulle dessa tre lag ta tre poäng i den match som släpar, så ligger vi på kvalplats tillsammans med Hv.
Om inte det här är en väckarklocka för Alcen o co då vet jag inte vad som krävs.

{8399}: Men herregud ..det är ett proffs vi pratar om inte en u12 spelare..Jag tycker palve är en spelare som bryter mönster osv.. men just nu så är han ett sänke för Brynäs..
Att han får i nuläget spela match efter match är ju pga av vår väldigt tunna trupp..en man kort från början och rödda skadad..
Samma är det med Lindbäck som är allt annat än stabil.. Finns ingen competion..De behöver inte kämpa för sina platser..de har den ändå..

{8399}: Hur man kan tycka att Palve är en av de bättre spelarna idag övergår åtminstone mitt förstånd. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på vad som är bra i hockey….

Jobbocop:
I brynäs får man tårta för såna där misstag.
Ibland saknar jag PAs hårda nypor.
En mix mellan honom och Manner vore nått att föredra.
Palve borde inte spela en enda minut till. Stjälper mer än hjälper.
Åker o spelar för sitt egna ego hela tiden. Har han slagit en vettig pass idag?
Kvist överglänser honom. Då är det fan illa.
Låt han bli petad resten av matchen!!!!
Räcker fan nu. Nu är måttet rågat med honom och hans jävla slarv.

Är på plats nu i Gavlemonitorn efter gårdagens spontana biljett och hotellbokning (fördelen med alkoholintag är ju att man fattar en massa bra spontana beslut 🙂).
Vi har revansch att utkräva mot Rögle - vill se ett supertaggat BIF idag. Samt hoppas på välfylld arena med lördagsdrag.

Räven: 14 poäng på 15 matcher som tredjecenter i MoDo. Skapligt nöjd på värvningen av AP!

Davey85: tror man lätt får fel bild av Rödin i intervjuer under och direkt efter matcher då han är ganska kort och grinig pga av sin vilja och vinnarskall. Och då Brynäs gått dåligt under flera säsonger är det mer förlustmatcher än vinster.
Gissar att han är tillbaka efter uppehållet. Vore dumt att riskera att slå upp skadan för en match. Han behövs i laget.

Grattis Brynäs.

Starkt att slå Luleå på bortaplan

Silfverkroken: synd att inte Lindbäck fick hålla nollan, hade vart ruskigt bra Mentalt för han!

Elliot12: nja, du håller inte på Brynäs, allt händer och kan hända.

Vi Brynäsare har sett allt, tro mig…

nittontolv: extra gott att det var kycklingen som orsakade straffen

Skagge: Det där är Greg Scott som jag fortfarande minns honom.

Peja: Larsson…härligt Larsson-tjurig i intervjun, ÄLSKAR det.

Måtte klockan slå 19:00 så vi slipper detta ältande kring målvaktssituationen snart!

Herre P: Det är ”the Huge way”… Ignorera golfbollen istället så mår du bättre. Han är som en trasig LP-skiva med sitt malande om soffcoacher, ingen som vet förutsättningarna och ”jada, jada, jada”. Själv är jag glad att kontraktet med Honken bara är skrivet på 1 år..

Ska bli jäkligt intressant att se kedjan Ljungkrantz - Björninen - Strömgren imorgon!

ersa: Mm, 1 vinst på 8 matcher på bortaplan känns inte som ett jättesteg åt rätt håll direkt. Själv tycker jag det ser ut ungefär som förra säsongen. Bra perioder med några vinstmatcher varvas med huvudlösa insatser utan energi. Lite mellanmjölk utspädd till minimjölk.
Däremot så är jag försiktigt positiv till det nya målvaktstränarkonceptet som man är först i världen med att testa. Aldrig förr har två så duktiga målvakter brutits ned på så kort tid! Tummen upp 👍