1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777614 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
"På den här nivån har jag aldrig sett en målvakt producera så många blunders som Lindbäck gjort. Han är unik."

Jag håller helt med JFK. Lindbäck står för betydligt fler än övriga i serien och SHL, betydligt många mer. Alltså betydligt många mer.
Det är som sagt inte om han ska släppa en extremt billig, utan hur många.

Huge: "Med tanke på allt som vi skapat och fått så väldigt lite ut av i form av mål, så vill jag tvärtom hävda att betydligt fler poäng har förlorats pga ineffektivitet framåt och dåligt försvarsspel"

Brynäs har alltså gjort näst flest mål i serien och gör i genomsnitt flest mål av alla lag per spelad match. Kan man då begära att Brynäs ska göra ännu fler mål framåt.

Vet att du aldrig kommer att ge dig men Brynäs ser bra ut i nästan all statistik utom just räddningsprocenten som är pinsamt låg.

Hur ska man få upp räddningsprocenten? Ska utespelarna börja rädda pucken på mållinjen eller?

Stefan R 63: Gälla känns faktiskt väldigt mycket som en soffcoach omgiven av ett par mjuka kuddar.

Hur kan " tjocka" slipsen få fortsätta kasta in puckar när han var den som bidrog till att ni åkte ut. Måste vara kompis tränarna som gör han helig (får ej röras)

TA BORT REKLAMEN I INLÄGGEN!!!

Fan! Vem har förstört Hockeysnack? Kört i 22 år… Är det slut nu? Ta bort skiten!!!!

Blå grottan: Brynäs måste vara ensamma som lag som allt som oftast för spelet (i HA iaf) men ändå inte lyckas ta 3p. Satt till och med och sög på "det är bra fart på killarna idag", men man känner ju Brynäs vid det här laget...

Och Larssons mjukostsrensning... Har karln verkligen varit 10 år i NHL.

Pigalle: Han har ju varit så sen han kom till Brynäs. Kanske alltid varit sådan.

Jag är och kommer alltid anse att när dem tog in Lindbäck så var det största misstaget man kunde göra. Blev jävulskt påhoppad när man ifrågasatte detta inför förra säsongen 😁 Jag höll Veini väldigt högt! Står jag för!

Brynäs fel är att vi är en ryggdunkar klubb där alla är välkomna, och man vågar inte ta det obekväma beslutet när det inte fungerar att faktiskt säga tack och hej men detta fungerar inte som vi tänkt och måste tyvärr låta dig gå vidare ”avsluta karriären”

Vi står nu med en Målvakt som gör misstag, vi ser på våra spelare deras frustrationen, osäkerheten, att vi inte spelar avslappnat. Vi tar fel beslut osv.

Kollar man lite på tex FBK, Linköping osv osv så ser man skillnaden med att ha något man litar på bakåt. Mot hur Brynäs agerar i många lägen.

SuneMangs: Håller med dig! Man bör visa Lindbäck att nu är det nog. Jag förlorar hellre matcher med Clara eller låta Kristers stå i målet! Där har jag en förståelse för misstag som sker ibland.

Men Lindbäck har jag noll tolerans emot hans misstag! Med det CV han har, får man inte göra misstag på misstag. Är det endast i Brynäs en sådan målvakt inte får kicken? Vilket annat lag i SHL/Toppen av HA hade man tillåtit detta i?

Buddha: Fast vänta nu, utvisningen på Berra är HORRIBEL av domaren och är knappast en utvisning..

Det som bjuder in VIK är som alla andra säger Limpans bjudning till deras första mål, han är och förblir anledningen till att vi ens är i allsvenskan från första början.

Förväntar mig en ny målvakt på plats innan veckan är slut.

Helt oacceptabelt att samma saker fortsätter spöka. Målvakt, special teams och inställning.

Men hur kan Larsson misslyckas att lägga ut pucken där. Han har en ocean av tid.

JVM- truppen har tagits ut, Lindstein är utanför laget!
Dock är målvakten Kevin Reidler med. Kände inte igen namnet, men visade sig att han är från Gävle OCH att Håkan Wickberg är hans farfar..

Edit: morfar..

{10452}: Tycker det är märkligt av Kaskisuo att försöka sig på en NHL-satsning via AHL vid 30 års ålder. Chansen att han dels ska ta en plats i AHL känns otroligt liten, NHL ska vi inte ens tala om. Målvakter i den åldern blir helt enkelt inte plockade till Nordamerika, såvida dom inte haft en monstersäsong som ex Viktor Fasth hade.

Han säger i videon att SHL-klubbar vill avvakta/inte har råd. Det kanske också borde vara ett wake up call för honom gällande hans målsättning. Han kommer från en usel säsong som backup i Leksand och siktar på NHL, hallå verkligheten?

Jaja, snart stänger NHL/AHL och då ser vi nog honom i HA, tyska ligan eller i Finland. Verkligheten kommer snart ikapp honom.

Ja, jag är lite bitter för jag hade gärna se honom ta förstaspaden hos oss, helst nyss.

Silfver: Jag tycker det är synd att Salo blivit ihågkommen för tavlan mot Vitryssland. Tidigare fanns ju en diskussion där han lyftes upp som en av de kanske fem bästa svenska målvakterna någonsin, men det var på den tiden då svenska förstamålvakter i NHL var ytterst sällsynta. Salo ställde alltid upp i VM och var alltid bra där.

Huge: ” Lite gulligt ändå när ett gäng sofftyckare med noll kunskap eller erfarenhet av att lära ut målvaktsteknik till målvakter på elitnivå, talar om för Lindbäck hur han bör använda plocken i olika lägen...”

Antar att du varit elittränare hela livet eftersom du dömer ut Brynäs dåliga försvarsspel i match efter match…

Verkligen imponerande att du lyckats kombinera elittränarjobbet med din elitdomarkarriär eftersom du alltid vet hur domarna skulle ha dömt i olika situationer.

Snyggt jobbat!

mk: Det är ju just dessa situationer som gör att man blir tokig. Huge tror att man blir less på att styrningar går in... Nej, det är när det är helt fri sikt och han inte är med på noterna. Eller bara inte är vaken. Som när han rensar pucken trots att (Billins?) ska ska ta den helt utan press, rakt till motståndarna som lägger in den mot mål och sedermera gör mål.

Huge: ” Har aldrig påstått att Brynäs inte har några mv-problem, bara din usla läsförståelse som spökar.
Jag har sagt att huvudproblemet både har varit och fortfarande är ett alltför osäkert och ojämnt grundförsvarsspel. Det utesluter inte att det samtidigt borde gå att kräva lite bättre spel från målvakterna, speciellt från Lindbäck som är mer erfaren än Clara.”

Vad är det för mv-problem som Brynäs har då, enligt dig? AL har ju bara släppt in otagbara skott, enligt dig. Vad är du inte nöjd med i hans spel.

Vad kräver du för förbättring från Lindbäck?

Huge: Bra där. Ska tänka på det nästa gång jag ser någon äta korv i en korvkö. Och när Brynäs värvar en ny målvakt senare under säsongen, ska jag tänka på att du är den enda i Hockeysverige som inte såg det komma. Om din tes stämmer kring Brynäs målvakter så vore ju Alcén en idiot om han värvar nytt.

Rätt bra ändå att bara släppa till 9 skott på mål på 60 minuter även om det är mot jumbon.

Danne66: Vi har tagit flest segrar i serien, förlorat färst. Det tyder på en viss kontinuitet. Problemet är målvaktsspelet. Inte det du försöker beskriva.

Spelar man så här resten av serien, så har vi inte så mycket att oroa oss för. Det är ju inte direkt halvlägen vi skapar. Skulle vara intressant med ett XG på den här matchen.

Danne66: alltså vad är det som är ett skitlag med Östersund? Har ni sett dem spela tidigare under säsongen? Där de spelat jämnt med Nybro, Västerås & Mora (fått med sig några poäng också). De låg jämnt med SSK också (1-0 till SSK till typ 6 minuter kvar). De spöade Djurgården med 4-1 och förlorade med 4-3 mot Björklöven.

Jag vet att Östersund ligger där de ligger men de har släppt in färre mål än Västerås och bara 1 mer än Nybro. De ligger femma i PP och fyra i BP och har rätt bra statistik överlag.

Kul också att Almtuna vinner i förlängning mot Löven i dag. Björklöven (och framförallt Joona) har verkligen visat att de har sina brister de också.

Danne66: Perfekt med två poäng då och att vi leder serie när allt är så jävla dåligt mest hela tiden. Lagen bakom oss är naturligtvis mycket bättre. Det ser väl alla.

Huge: ”40-9 i skott och 2-2 i matchen.
Och det är förstås Lindbäcks fel som inte gör mål på allt som skapas”

Nä, han är målvakt och det är meningen att han ska förhindra mål. Förstår att du blir fundersam med tanke på hur han spelar.

TheMacamush: Bra att publiken buar ut laget. Andraperioden är ett riktigt lågvattenmärke. Slappt och oskärpt rakt igenom. Nu får fan Rödin och Larsson visa lit jävla stake och ta tag i det här.
Vi spelar lika inspirerande som Tärnström låter i intervjun.
Fy fan.

En sak man hör ganska ofta av tränare i lag med någorlunda bra målvakter är: "vår(a) målvakt(er) ger oss chansen att vinna varje match"
Eller iaf något snarlikt detta uttalande.

Det har jag inte hört från någon av Brynäs tränare sedan Erssons dagar...

bradberry: Kunde inte sagt det bättre själv. Vi har inte spelat speciellt bra den senaste tiden, men när vi kliver upp Löven så visar vi minsann att de har större problem än oss.
Oerhört stolt kring gårdagens insats!
Vi vinner alltså på bortaplan mot serieledaren med en 75-procentig insats från våra målvakten, makalöst.
Total jävla dominans i 55 minuter och trots psykologiskt jobbiga mål så viker laget aldrig ner sig och visar upp en fin moral.
Tycker även det är på tiden att hylla staben. Vi pratar ofta om hur taktiskt överlägsna våra motståndare är oss, igår var det precis tvärtom. Löven hittade aldrig något motmedel kring vår fart genom mittzon och hade rejäla problem nere i deras zon.
Våra målvakter orkar jag inte ens påtala, ett sorgebarn.
Hatten av killarna, det där gjorde ni jävligt mycket bättre än vad jag tror många vågade hoppas sig på förhand!

Hmm..ser att både Billins och Kinnvall klappar om Clara vid bytet också. Sanny får vara lite mer noggrann.

Får hjärtstopp så fort pucken närmar Lindbäck!

Oj! Vad skönt. Scott är fantastisk i denna match. Hela den kedjan är fruktansvärt bra.

Peja: sant! Fast tror Clara och Lindbäck tar priset ändå. Sperrle hade sin match i Linköping

Det sjuka är att vi har bäst poängsnitt i serien trots målvakterna. Hade vi haft lövens målvakt hade vi kunnat ställa in serien och flytta upp Brynäs direkt.

Älskar att se Nordh sänka Rahimi

havre: VI MÅSTE HA TVÅ NYA MÅLVAKTER

Scott har börjat bra iaf verkar det som. Direkt efter jag skrev det klackar Scott fram den till Vesel som nätar.

Fan vad jag har saknat Greg!

Gavve: Tufft att komma till Umeå. Jag ska kolla på matchen. Tycker ni är jämnbördiga. Grymt bra spelare i båda lag som vill lira hockey!

Ett till långt inlägg, visste inte att SuneMangs också hade jobbat på ett :)

----

Jag gjorde en liten sammanställning gällande Lindbäcks insats efter sju spelade matcher, varav han hade stått fem av dessa. Då var det en hel del felpositioneringar och ett par tavlor som hade resulterat i mål.

Då hade jag kategoriserat så här:

5 matcher - 14 insläppta (till och med 18 okt)
Rena tavlor – 2 mål
Fel positionerad – 4 mål
Kunde i bästa fall tagit – 4 mål
Inget att göra – 4 mål
87,27% (96/110)

Har följt upp det nu;
5 matcher + 1 inhopp - 14 insläppta (från och med 19 okt)
Rena tavlor – 2 mål
Fel positionerad – 1 mål
Kunde i bästa fall tagit – 3 mål
Inget att göra – 8 mål
90,96% (141/155)

Ganska så lika siffror, men ändå en liten förbättring. Det jag kan se är att han inte är felpositionerad lika ofta, så det har han nog jobbat med. Även procenten upp en ganska bra bit.

Totalt sett, 28 insläppta
Rena tavlor – 4 mål
Fel positionerad – 5 mål
Kunde i bästa fall tagit – 7 mål
Inget att göra – 12 mål
89,43% (237/265)

Lätt att glömma (inklusive undertecknad) men han hade två fina matcher borta mot SSK och Almtuna där han tog 60 av 62 skott (96,8%). Sedan gjorde han inhopp mot Mora och spelade mot TAIF, där han fick ganska få skott på sig och det var något mål mot Mora han kanske borde tagit (ej klassat som tavla), men totalt sett en ganska bra period med 92,5% över dessa fyra matcher och ingen ”tavla”.

Det är först nu efter två tavlor mot SSK och AIK som kritiken återigen har börjat komma (inte bara av mig utan även i media).

Kanske blir han extra hårt bedömd av mig och andra dels pga några tavlor för mycket (notera att dessa fyra tavlor verkligen är tavlor) samt förra säsongens ”bagage” men även att de flesta förväntar sig att en så rutinerad målvakt faktiskt ska kunna plocka dessa puckar. ”Fel positionerad” är ju också i stor mån tavlor.

Som jag ser det så bör en riktigt bra målvakt ta ”tavlorna” och inte vara fel positionerad. Dvs 9 mål ska bort. Då hade AL legat på 92,8% vilket hade varit fullt godkänt och i nivå av vad man kan förvänta sig av AL.

En riktigt bra målvakt ska dessutom kunna ta några av ”kunde i bästa fall tagit”, säg fyra av tio i den kategorin. Då är vi uppe i 94,3% och det är där vi har t.ex. Voutilainen (94,27%).

---

Jag borde givetvis göra samma för Clara och det kanske jag kommer göra. Men AL har ju givetvis helt andra förväntningar på sig.

SuneMangs: Mycket bra sammanställning! Håller med om nästan allt. Billins är som du skriver årets flopp. Tycker dock att Clara gjort sig förtjänt av en 3:a. Gjort en och annan dålig match, men fler bra än dåliga och sett till ålder och förväntningar gjort det fint. Sprider ett lugn på ett annat sätt än AL och framförallt utecklingspotential.

Peja: Man borde inte kunna vara anonym på ett medlemsmöte öht, vad är vitsen med det. Bättre att logga in med mobilt bank ID

Makita: jag håller med till 100% om det med slutspelet. Sen undrar jag (öppen fråga, säger inte att jag har rätt) kring om tredje/fjärdekedjan verkligen är så dåliga som folk säger i dag? Att de är sämre än första och andra förstår alla. Men jag tittar lite på plus och minus (som ändå är en okej statistik över tid i och med att det gäller hela kedjan tänker jag). Jag vet att det är mycket mer som spelar in. Detta är tredje och fjärdelinan från gårdagens match och statistiken gäller så klart över hela säsongen oavsett i vilken kedja/femma de spelat.

4th Line
22. Larsen, Kasper = +7 -4
59. Cukste, Karlis = +16 -7
24. Lindblom, Linus = +11 -8
40. Ohlsson, Anton = +11 -7
43. Nordh, Noel = +9 -9

3rd Line
4. Lindstein, Theo = +16 -9
74. Billins, Chad = +14 -13
11. Tärnström, Oliver = +7 -6
44. Blomqvist, Jacob = +14 -10
76. Kvist, Oskar = +11 -9

Så länge spelarna i Brynäs ligger på + (eller åtminstone 0) i +/- så gör de det ju ändå okej. Brynäs har liksom 2(!) spelare med -1 där den ena är Scott och den andra är Anton Johannesson, resten har 0 eller +. Eller ja, ska vi vara petiga är Nordh den enda med 0 också då Carl Sandström och Jonathan Karlsson knappast spelat mycket nog för att räknas (0 plus och 0 minus). Resten av laget har plus i statistiken.

Som en jämförelse om man tittar på de andra topplagen:
Björklöven har 7 på -1 eller sämre. Deras näst bäste poängplockare har 19p men -7 ändå.
Mora har 7 på -1 eller sämre.
Nybro har 12 på -1 eller sämre.
SSK har 1 spelare på -1 eller sämre (lever mycket på förstakedjan likt oss, till och med likvärdiga GF/GA).
Nybro har 12 spelare på -1 eller sämre. Bara 9 på plus!
Västerås har 9 spelare på -1 eller sämre. Varav Engstrand på usla -16! Näst sämsta har -8 som jämförelse vilket också är uselt då tredje sämsta har -2.
AIK har 10 spelare på -1 eller sämre.

Och jag säger det igen, detta säger inte allt, det vet jag också. Man skulle behöva titta djupare på prestation per match osv. Men så länge kedjan är inne på fler mål än de släpper in över tid så gör de ju någonting rätt. Och självklart är jag också inne på att förstärka inför slutspelet, tro inget annat.

J-S: Om det är något som Lindbäck har visat är det ju att han inte håller. Han gör inga avancerade räddningar varken mot AIK eller SSK men gör däremot tavlor i båda matcherna. Clara är ingen demonmålvakt, men han tar det han ska i större utsträckning än Lindbäck, dvs han gör färre tavlor.

En målvakt som tar det han ska utan att göra tavlor är enligt min uppfattning en andrakeeper i ett topplag. Det är inte en förstakeeper. Lindbäck har varit för dålig för att ens vara tvåa, men tror ändå att man hellre skulle vilja ha honom än Clara i ett slutspel.

I det sammanhanget, där man jämför Lindbäcks och Claras lämplighet att vara tvåa (förstamålvakter är de helt enkelt inte) ska man dock komma ihåg att Clara accepterar att vara tvåa medan vi egentligen inte vet hur Lindbäck skulle ställa sig till det.

Det är ju inte omöjligt att Lindbäck hellre lämnar Brynäs än är uttalad tvåa bakom en toppkeeper. Det vore ändå ganska ovärdigt för en före detta NHL-målvakt att avsluta karriären som backup i Hockeyallsvenskan. Det krävs en exceptionell prestigelöshet för att acceptera den situationen i Lindbäcks skor.

Mickesgolf: Clara är ju ung och kommer ha sina dåliga matcher också, som vilken ung målvakt som helst. Väldigt ovanligt att de inte är lite ojämna. Tills vi hittat en ny förstemålvakt (vilket jag fortfarande tycker borde vara hög prioritet) håller jag med om att vi bör satsa på Clara. Framförallt hoppas jag vi vågar satsa på honom även om han har någon sämre insats emellanåt. På sikt tror jag vi kommer tjäna på det.

{10375}: Du får väldigt gärna dela med dig av den lediga ”frälsartrion” som du anser ska ersätta dessa herrar på bänken.
Jävligt lätt att sitta och leka Allan med att sparka folk hit och dit. Svårare att komma med någon vettig lösning.

Huge:
Lindbäck är på väg utför i sin karriär och kurvan är extremt brant, det visade han förra säsong med en mängd rena tavlor vilket han har fortsatt med även denna säsongen.

Du säger att han räddar Brynäs många gånger när det kunde blivit mål. Ja det är ju hans uppgift som målvakt att faktiskt rädda puckar.

Visst att Lindbäck sprattlar till ibland och lyckas spela bra i enstaka matcher men det gör i princip alla målvakter någon gång under sin karriär men hans ständiga misstag och svaga räddningssiffror säger att han numera är en riktigt dålig målvakt som inte längre skall vara målvakt i Brynäs

Hank81: Håller med. Lindbäck måste bort. Problemet är inte bara att han släpper enkla puckar förbi sig. En dålig målvakt bidrar till dåligt försvarsspel eftersom backarna inte litar på målvakten och inte vet vilka ytor han täcker.

bradberry:
"En svag match av Lindbäck. Igen… Fick betyg 2 i GD. Håller med om den siffran. Många såna här insatser nu…"

En rätt lång historia av att lägga för mycket pengar på spelare med gamla meriter har medverkat till spel i HA.

Kill your darlings, Alcén!

Mattson: Alltså, så länge vi har en keeper som kontinuerligt tappar matcher för oss så är det tveksamt faktiskt. Alla huvuden på bänken sjönk ihop eller skakades på när Lindbäck började med ytterligare en megatavla.
Mentalt är det oerhört jobbigt när backarna inte ens vågar låta relativt lätta skott gå igenom.

Danne66: vänner vi vann en poäng, stal en av AIK.

Benn går på puckföraren (AIK:aren måste passa), Lindbäck går också på skytten….just saying

SuneMangs: Domarna släpper matchens överlägset mest tydliga utvisning när Rödin i princip skapar ett friläge och blir fasthållen.

Omöjligt mål för Lindbäck, men synd att han inte ens försöker ta den. Finns ju alltid en chans att få pucken på sig om man försöker...