1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777711 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Denna intervju var ingen rolig läsning. Tror fortfarande att Manner är helt rätt för Brynäs med sitt ledarskap

www.gd.se/2022-02-27/mikko-manner-oroad-over-brynas-da-ger-jag-jobbet-till-nagon-annan

Minns när jag som liten gick på match efter match med min farfar. Att vi varje gång lyckades få köpa familjeläktaren trots att vi bara var två. Att jag fick hissa upp flaggan genom sol-luckan på hans Opel vid vinst. Att vi köpte matchprogram och hoppades hitta en autograf. Jag kunde alla nummer och alla dess namn före jag kunde sjuans gångertabell. Hur glad och stolt jag var när jag lyckades få alla autografer på min tröja från Roger Kyrö.

Men helt ärligt har uteblivna resultat, misslyckade satsningar och obetydligt engagemang börjar göra allt glädjen försvunnit. Vad har vi egentligen åstadkommit under 00-talet förutom några korta avstickare? Min glädje och glöd är borta. Å ja ser fan inte den hos någon i laget heller.

Idag är Eklind och hans grabbar bra, likaså är försvarsspelet okej men de grundar sig myckey att Leksand periodvis har samma loja inställnig som oss. Resterande kan fan med börja fundera vad de håller på med. Annars finns nog risk att Manner säger upp sig efter säsongen och vi begår det största misstaget sedan Rödin fick ett C på sin tröja.

BIF Kungen: Om jag räknat rätt är det fem lag som släppt in färre mål än vi. Målvaktsspelet och försvarsspelet fungerar onekligen. Utöver det är väl vi det lag som har färst antal skott på mål mot oss.

Alla kan se var problemet ligger. Tänk en Palushaj eller Clarke i den här gråa massan. Hur många pinnar hade de skjutit in till oss? 10? 15?

Kommer inte titta på eländet idag, det beror dock på flickvän..kanske lika bra. Älskar mitt Brynäs, men tror vi blir förlöjligade idag.

Till er Brynäsare på plats och er som ser på tv..May the force be with you. Godspeed.

Jag fattar inte varför vi börjar hatta så mycket bland formationerna helt plötsligt. Ena matchen är Bergman petad, andra förste PP-back. Gunler går från extraforward till topp sex. Många andra flyttas runt huller om buller. Back to basics nu snälla. Visst, det kommer förmodligen fortfarande se trubbigt ut men vi kanske får se några slags linjer i spelet iaf.

Vi kommer ta mig fan bli nollade igen. Mot jumbon dessutom.

Zappaholic: Helt ny förstakedja kan man ju diskutera realismen i men någonstans känner jag ändå att det är rätt "bra" kontrakt som går ut. Molin, Danielsson, Pettersson och Sallinen t.ex känner nog betydligt mer än de presterar och där borde det verkligen gå att få mer bang for the bucks.

Ove Myling: Jag har nog aldrig varit oense med dig om att stora delar av laget behöver bytas ut. Det jag vände mig emot var att inga kontraktsförlängingar borde göras. Palve och Scott tycker jag är bra förlängningar, men det har vi redan diskuterat så det kan vi släppa.

Jag vill få in en förstecenter av hög SHL-klass för jag ser inte Scott eller Palve klara en sån roll nästa säsong.

Jag gissar att de flesta av oss insåg att med nästan samma lag som ifjol så var en rimlig målsättning att undvika kval. Det betyder inte samma sak som att vara nöjd om vi lyckas. Brynäs ska vara ett topplag som spelar slutspel varje år och krigar om guldet. Då är jag nöjd.

Det går nog inte att begära så mycket mer av detta lag och tar vi fler poäng än förra säsongen så ser jag det som en liten framgång att bygga vidare på. Ha då i åtanke att jag anser att vårt lag inte förstärkts medan flera andra lag blivit bättre. Men jag har skrivit det förut, det är svårt att jämföra olika säsonger med varann eftersom förutsättningarna är så olika.

Huge: Skönt att du lyckades hitta lite förmildrande omständigheter även i detta fall. Jag var osäker på om det gick…

Så extremt idiotproffesionellt!
BIF hade just gått igenom ett värdegrundsarbete för att tvätt bort stämpeln från i våras - då spelar någon supersnille kalinka framför TV-kamerorna så klubbdirren får gå ut i massmedia!
Bara i brynäs händer denna följetong!

Klockan är 2 på natten och jag skäms fortfarande över hur jävla dålig match vi gör. "Inte redo att tävla"....jag blir fan överhettad.

Nya tag på lördag gubbar.

Alcén måste alltså lyckas med att värva in hjärta, karaktär och fysik utifrån nästa säsong. Dagens stomme tycker sig vara Gretzky's hela bunten. Palve, har han haft ett rätt på 3-4 matcher nu? Scott, är han brunkare nu? Är Bergman vårt bästa alternativ i pp?

Nä..det är som vanligt med Brynäs, man ska aldrig få andas ut en enda jävla sekund. Alltid en tå eller två i skärselden.

bifsydväst: Är det någon jävel här inne som försvarar Brynäs efter denna parodi då är den individen totalt okunnig soffcoach.
Danielsson var nöjd efter första perioden och tyckte att man följde matchplanen. Jävla tomte

Två av säsongens viktigaste matcher och vi gör kanske de två sämsta matcherna föf säsongerna. Trött man blir...

Hedberg kan byta om och sälja 50/50 lotter resten av kvällen.

Wesley: Då får vi hoppas att Lill-Björken (och din son också förstås) får kontrakt i Allsvenskan och utvecklas än mer, så plockar vi dem till Brynäs om några år ;)

BIF Kungen: Jag tror faktiskt att samtliga spelare och ledare inser att idag var insatsen oacceptabelt dålig. Det får inte vara så här avslaget och nonchalant rakt över linjen. Som sagt, 2 spelare får godkänt övriga får titta sig i spegeln.

Tigerhjärta: Björk felfri hittills ikväll. Bästa spelare ihop med VV

Dallemas: Håkan Svedman nämnde för lite drygt en vecka sedan att man träffat representanter från KK och att de har lovat att återkomma. Lördagsmatch mot Djurgården under en löningshelg är ett väldigt bra tillfälle till en sjukt efterlängtad comeback. På biljettförsäljningen ser det ut att bli en riktigt fin publiksiffra dessutom. Så alla till "Gavlerinken"!

Så otroligt viktig vecka nu med Malmö, Linköping och Djurgården. Skräckblandad förtjusning

Tigerhjärta: Tror BIF blir riktigt vassa med Manner tillbaka. Är ganska övertygad att det blir play in och säkert kvart. LHC kommer inte att hänga med.

JanT: Hade dom inte fått den där turliga kvitteringen och vi istället hade vunnit med 2-1 så hade Stefan glatt och förnöjt talat om bra genomförd taktik matchen igenom i en svår bortamatch.
Nu slank en puck turligt in, dom kvitterade och avgjord på straffar.
Då är det helt plötsligt en uselt genomförd taktik som orsakat poäntappet.
Det är så det funkar hos överengagerade och okunniga bedömare.
Svårare är det inte.

Brynäs skulle ha en bra chans mot Växjö i bäst av 7.

JanT: ”Brynäs IF av upplagan 21/22 är ett bottenlag och skall bedömas efter den måttstocken. Punkt.”

Exakt så. Man glömmer lätt det när man tycker att vi har chans på seger på bortaplan mot storklubbar som Växjö. En poäng är fantastiskt bra.

Stefan R 63: ”vi får ett drömläge med 5 mot 4 i 5 min o leder med 2-1..o torskar..Detta är endast laget o coachingens fel att vi inte vinner!!@ sorgligt..o så sitter vissa o är glada åt 1 poäng.Hur i helvete ska denna förening kunna lyfta??,”

Alla poäng räknas och att gråta över spilld mjölk är meningslöst. Det är som det är och vad som skrivs härinne lär ju kvitta när det gäller Brynäs prestationer på isen.
Det är förra säsongen som är måttstocken och det vi skall bräcka denna säsong. Det är steg för steg som gäller och att se allt i ett större perspektiv än enskilda matcher.

Stefan R 63: Vem är glad åt 1poäng, som det utvecklade sig? Ingen, skulle jag tro.
Man kan väl tycka att 1p innan match hade känts som en bonus och samtidigt sura över 2 tappade som det utvecklade sig till sist.

Cibulskis levererar direkt! 👊😀👍

Det här är alltså vad vi har att göra med. Hur fan kan man tillåta en Växjösupporter att döma Växjös hockeylag?

”Pehr Claesson är en av tre domare som inte är heltidsanställda.

– Största delen av mitt arbetsliv har jag varit arbetsledare på olika utdelningskontor på Posten. Idag är jag mediesäljare på Smålandsposten i Växjö.”

Huge: Inte förvånad att du kommenterade Huge, du hade väl snudd på moppemusche på den tiden. Var riktiga hatmöten några VM framåt.
Är väl bara en handfull hockeysnackare som var medvetna om vad som hände på den tiden.

{8399}: Instämmer med Axle!

Jag tror ABSOLUT att Manners playbook kan ta ett SHL-lag till topp 6.
Med rätt spelarmaterial.

Finlands taktik är vägvinnande just nu, vm-guld, os-final osv.

Zappaholic: Grattis BIF!

Leksand tar alltså två st Too many players idag, samt släpper 3 kassar på under minuten. Bra att bli påmind ibland om att andra lag också har genomklappningar.

munkas: skön seger. Saknas lite i pp men där kommer väl wandell in som frälsare

Skit i dom i bottenträsket. Här ska vi ha blickarna uppåt!

JanT: Bengtzen sparkade också..TJ ..och sen sparka han Melin. ( efter väldigt få omgångar) han anställde TS och JL och sen fick ju de sparken och in kommer MS ..o sen fick han sparken..o jo så fick han själv sparken. Den som tycker detta är en förening med kompetens och stabilitet är nog helt befriad från vett! Men bulan var ett guldägg...

Huge: Axelssons intåg i Djurgården verkar ju ha varit positivt trots att kinderna såg ut som på en julgris när han hoppade in. Så det kanske finns hopp...

Kan knappt minnas en konstigare värvning. Serien kommer ju för fan vara över innan Wandell fått matchtempo. Offensiv förmåga har han väl knappt haft sen han var i Timrå? Nä, fattar inte detta alls. Typ Robin Rahm-nivå, den var värre på andra sätt dock.

munkas: Säga vad man vill men det är ingen brist på rutin i det brynäs som ska bärga nytt kontrakt sista 15 omgångarna.

Leading lines kan se ut som följande:

Genoway 35 - Bertilsson 30
Sallinen 33 - Scott 33 - Rödin 31

Chibulskis 33 - Berglund 33
Timashov 24 - Palve 30 - Danielsson 37

Timashov är ju rena junioren i sammanhanget. 31,9 år i genomsnitt.

{2064}: Frågan är om Acen själv skulle kunna kliva ut på isen och spela match? Är han registrerad?
Har han kvar sina matchkläder?
Det skulle vara guld värt om det blir ett långt slutspel och spelare blir slitna/skadade. Hoppas!!

munkas: Inte ens SSK högg på honom…
Kan vara så att Alcen behövde en center mellan sig och Nicky D i nästa års veteranlag. Det gäller att tänka långsiktigt.👍🏻

Tigerhjärta: Öret har väl alltid varit ett plastlag med mycket importer? Men 15 är ju extremt

munkas: Att snitta 1 p/match har vi klarat hela säsongen. Gör vi det resterande matcher landar vi på 63 poäng. Med tanke på DIF's urusla målskillnad måste de snitta 2,3 p/match för att gå om oss. Motsvarande ekvation för Timrå ger 1,8 p/match. Inget av dessa båda lag har varit i närheten av dessa poängsnitt över tid. Således krävs att de två bottenlagen överpresterar på ett fullständigt orimligt sätt samtidigt som vi gör en även med Brynäsmått mätt monumental underprestation. Finns absolut ingenting i nuläget som talar för detta scenario. Till detta skall läggas att jag inte ens räknat in MIF i ekvationen.

Jag säger som Sanny - "Grattis till nytt kontrakt, Brynäs"

{8399}: I poängligan ligger Palve/Rödin på 27 och 28 plats. Scott är på 50 plats. Nog finns det behov av ytterligare någon poängspelare. Skellefteå har 6 spelare som gjort fler poäng än bästa Brynäsare🙈

Huge: "Om du nu TYCKER att inget kontrakt borde förlängas och det framstår för alla som ett fullständigt orealistiskt scenario att man inte kommer att förlänga med ett enda utgående kontrakt, så måste ju din verklighetsuppfattning ifrågasättas å det grövsta. I en fantasivärld tycker jag också att hela laget borde bytas ut mot en kombination av toppspelare från både NHL och KHL."

Nu behöver man inte leva i en fantasivärld för att lyckas värva in bättre spelare än Brynäs har. 10 andra lag i shl har t ex lyckats bättre trots att åtminstone 7 av dom har lägre lönebudget än Brynäs.

"Beträffande vad JAG tror och tycker i den verkliga världen så har jag redan redogjort för det i ett tidigare inlägg"

Just det, såhär ser ju ditt lag ut inför nästa säsong:

VV & Guden

Bertilsson Genoway
Hedberg Björk
Bergman Ny
Lindstein Ny

Rödin Scott Olesen
Dima Palve Danielsson/Gunler
Molin Ölund Eklind
Pettersson Sallinen Ny
Birgersson Ny

Fan, det ser ju riktigt jävla starkt ut! Grymt lag ju...

Huge: "Därför att förutsättningarna kan ändras under resans gång och då visar det väl bl.a på kompetens att inse det och agera genom ändringar, ex sparka och prova nåt nytt.
Fråga år om du inte tillhör kategorin underbegåvade eftersom du inte tänkte så långt?"

Men vad yrar du om? Brynäs har sparkat tränare under pågående säsong 4 år i rad och det beror till 100 procent på att deras prestation inte varit tillräckligt bra och i 0 procent av fallen på att förändringarna har förändrats mitt i säsongen.

Höj nivån och lämna sandlådan om du ska fortsätta skriva härinne.

spolaisen: Varför är det så viktigt att som supportrar hitta fel? Fan vi kan väl bara supporta vårt lag istället?
Annars borde det heta typ complainer

Huge: Tommy Jonsson

Ove Molin

Andreas Dackell

Roger Melin

Stefan Bengtzén

Tommy Sjödin

Jan Larsson

Magnus Sundquist

Detta är sparkade tränare o SC i Brynäs under de senaste åren..Vi kan väl fylla på med ett stort antal spelare som har värvats och panikvärvats! Tar du sen Brynäs senaste tabellplaceringar de senaste åren och de miljoner som vi har haft i budget så vill jag nog påstå att vi har felbyggt och felbedömt detta lag i många år. Kanske inte konstigt att det gnälls..eller hur? Tycker det är väldigt befogat. .

Markström: ” 2021-12-03 12:38
Tigerhjärta: kelleher är en målskytt”

Detta är ett inlägg du skrivit ett tidigare tillfälle. Du anser uppenbarligen att han är en sniper.
För övrigt, lägg ner ”gubben” snacket. Larvigt med översittarfasoner i ett forum, skärp dig.

Luddf: även denna finne följer Brynäs från och med idag

Min uppfattning om hur man borde agera med utgående kontrakt, och detta är ingen diss eller hat mot spelare.

Backsidan :

- Berglund. Out. Har det tufft i många matcher och har antagligen kostat mycket.

- Bergman. Out. Sitter på kontrakt visserligen, men har inte visat tillräckligt utöver några bra matcher.

- Mylläri. Out. Har svårt med tempot och är inte den defensiva kugge han ska vara.

- Hedberg. Out. Kan va ett risky move, för han kan utvecklas, men tycker att han visar för lite utveckling och tar skumma beslut. Borde varit bättre denna säsongen.

- Genoway. Out. Helt ok, men inte sett till det förmodade priset.

- Björk. In. Men ska vara 6:e back ungefär.

Forwards/Centrar:

- Sallinen. Out. Gillar killen skarpt och han är bra. Men vi måste rucka på nåt om vi ska ta ytterligare steg.

- Gunler. Out. Kommer bli dyrare och tror ändå att han hamnar i AHL.

- Molin. Out. Det tar emot, men han behöver en restart i AS, en skadefri Molin kan kompensera sitt lägre tempo med smartness, men han är inte i slag.

- Danielsson. Out. Samma här, gillar Nicky D skarpt, men han ska vara top6 med sin spelstil, det kommer han inte vara nästa säsong.

- Pettersson. Out. Ganska nyttig, men optimalt sett borde en lovande junior eller billigare alternativ ta hans plats.

- Kvist. Out. Mja..gör bra grejer då och då, skulle kunna bli en fjärdelina, men tycker mig sett brister i defensiven och tempot.