1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779494 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
Davey85: Som jag har skrivit förut. Det ser bättre och bättre ut.😁

Sv: A proposito de nada
Victoryyy

Sv: A proposito de nada
Davey85: Finns förmodligen lite moral i laget. Man vill spela för varann och tränaren

Sv: A proposito de nada
Davey85: På individnivå - särskilt defensivt- så verkar man bra på att hitta lösningar. Snipers lyser dock med 100% frånvaro.

Mitt mantra: in med ersättare för PB - eller om frikänd - in omgående. SAMT in med sniper för fansens värvnings pengar. Fattas det pengar - räck ut en hand så swischar vi mera.

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Pettis entusiasm är beundransvärd. Jag undrar om de som är entusiaster inte inser att Brynäs har kvar ungefär samma lag eller om de helt enkelt tror att Manner har ett trollspö på riktigt.

Jag är besviken på Brynäs agerande. Man har adresserat i stort sett alla problem utanför isen, vilket är bra, men på isen (spelartruppen) har man inte adresserat sina problem. Det verkar vara mycket lättare att sparka 10 personer utanför isen än en spelare. I slutändan är det spelarna som spelar. Hade förväntat mig att man skulle ta tag i de sportsliga problem på ett helt annat sätt, med tanke på att man var några matcher (eller en målvaktsskada) från att åka ur SHL.

Sv: A proposito de nada
{2064}: Jaså Sanny tycker att Brynäs är en kvalkandidat. Då börjar det ju kännas riktigt hoppfullt faktiskt.

Sv: A proposito de nada
Dick Axelsson tippar Brynäs 5:a denna säsong.

Sv: A proposito de nada
mk:

Viktig värvning Ikeamannen blir för er! Grattis.
Det har ju runnit mycket vatten under broarna där i Gävle på den sista tiden :-)

Sv: A proposito de nada
{8399}: Ett bottenlag i HA ska väl inte bli en tuff match? Enda anledningen för Brynäs att spela en försäsongsmatch mot ett så mycket sämre lag måste ju vara att bygga och boosta lagets självförtroende, samt se så att vissa inövade och kanske nya spelmoment sitter som det ska. Blir denna match tuff och om inte Manner ser rätt linjer så är det hög tid att tänka om.

Sv: A proposito de nada
Scott och Rödin otroligt bleka. Passar dessutom bara varandra. Svårt för Olesen att visa upp sig på bästa sätt.
Berra spelar för svårt.
Björk borde ta mer slagskott.
Kedjan med Gunler-Palve-Sallinen bra och intressant.
Danielsson blandar och ger. Ölund kommer förmodligen aldrig vara lika bra som final året. Ljungkrantz ser mognare ut.
Mannberg trampar vatten som vanligt. Adam... är han ens med? Eklind ser man inte mycket utav.
Genoway kommer bli årets Brynäsare.
Berglund stelopererad som vanligt. Hedberg ser en aning bättre ut och där har vi nått att hoppas på. Mylläri ser faktiskt bättre ut än Nyberg.
Andrén kommentarer överflödiga.

Sv: A proposito de nada
Gillar kedjan med sallinen- Palve- gunler hittills.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Jag gillar också tanken att ha Olesen i första men är det inte bättre att sätta Molin där? Molin tenderar att försvinna ur matcher när han sätts lägre ner i hierarkin och underprestera om han inte sätts ihop med 2 spets.
Han gjorde det väldigt bra i serien mot HV.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
{8399}: Theo Lindstein. Är det nån som kan nått om denna killen eller.
16 år och tränar med A-laget👍

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
spolaisen: "Nä men du Jakob, i år är laget så jävla kasst, dessutom är du en diva. Kan du inte fråga Sätra istället?"

Vaknat på fel sida?

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Tror det är farligt att tänka att tränaren är 50% av laget. Särskilt när laget har en tendens att göra tränare inkompententa över natten så fort de tagit över Brynäs. Roger Melin, Peter Andersson mfl har lyckats på flera andra ställen, men så fort de tog över Brynäs blev de värdelösa och gjorde alla sämre. Någon gång måste man också se sanningen i vitögat och inse att spelartruppen faktiskt kanske inte är bättre än vad de har visat de senaste åren.

Som jag ser på Brynäs lagbyggen de senaste åren har det varit en del av problemet att många verkar tro att spelartruppen är mycket bättre än vad de har visat och att många tror en ny supertränare kan vifta med ett trollspö och höja laget flera klasser. Om man kollar rent objektivt har Brynäs lagbyggen inte varit anpassade för dagens SHL; backarna för ospelckickliga överlag och forwards för långsamma Dessutom levererar inte ungdomsverksamheten som tidigare, vilket man inte bara kan skylla på att "A-lagstränaren inte ger dom chansen", som en del säger. Det spelar ingen roll vem som är tränare om laget inte hänger med i SHL-tempot.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Brynäsgubbe: Det här tror jag blir bra! En helt annan utstrålning än surgubben Andersson! Där snackar vi noll karisma!

Sv: A proposito de nada
Skellefteå är desperata för forwards, vore en bra lösning om de skulle tänka sig ta över Adam Petterssons kontrakt. Hoppas iallafall att Alcén/sportgruppen hör av sig till SAIK.

Sv: A proposito de nada
Huge: Ditt svar tyder mera på din frustration än något annat Huge.

Om du hade hängt med i tråden och i det som har hänt och händer i Brynäs så hade du ”kanske” fattat bättre.
Ingen av oss här inne tror att Alcén haft något med värvningen av den nye målvakten att göra.

Att du kallar folk för ena och det andra visar ytterligare på dåligt omdöme och brist på fakta.

Sv: A proposito de nada
Jag hävdar fortfarande att den största anledningen till fjolårets fiasko är att vi inledde med 9 bortamatcher på de första 12 omgångarna och halkade efter redan där.
Sen blev det ju ännu värre med corona i december - och vid jul låg vi sist med 11 poäng upp till närmaste lag.

Vi har alltså fått jaga med en oerhörd press hela säsongen, plus en skrattretande massa skador på nyckelspelare (förstafemman). Och med ständig press presterar man ju sämre, får inget självförtroende.

Det är ju en otrolig skillnad att ha lite medgång i början och en poängskörd som man kan rida på hela säsongen. Så låt oss hoppas på 1-2 bra forwards till och en bra start så tror jag vi kan landa i alla fall plats 6-8.

Sv: A proposito de nada
Peja: Många har ju sågat spelidén vi hade förra säsongen, förhoppningsvis drar vi hem fler poäng med en spelidé som fungerar med truppen.

Sv: A proposito de nada
Huge: Ditt svar var inget nytt för någon sv oss i tråden. Du har blivit gammal och kör om och om med samma argument Huge. Det håller inte längre

Sv: A proposito de nada
Kepsen: Det säger visst något, Finland producerar bra målvakter på löpande band. Och om han är bäst i Finland så säger det nåt om kvaliteten.

Sv: A proposito de nada
Peja: Johan Alcén börjar bli varm i kläderna. Mycket stark värvning detta.

Sv: A proposito de nada
Charles: Det är kul att läsa på twitter hur mycket Nashville fansen kommer sakna Järnkrok. En topp 6 spelare som kan ta vilken roll som helst i laget och spelar Pp och Bp.Järnkrok är underskattad utanför Nashville och flera listar honom som Seattles bästa val. Nu får han chansen att verkligen lyfta poängmässigt i ett svagt Seattle, även om det kommer in några spetsiga forwards framgent. Hoppas han kan slå sig in i svenska os-truppen.

Sv: A proposito de nada
Hank81: För att Ersson skrivit på för Flyers och vill försöka ta en plats där?

Sv: A proposito de nada
{8399}: Jag har 180 p civing examen KTH plus lite extra ekonomi - blir grymt less på allt jiddrande om Johans studier. Den delen kommer inte att avgöra vår framtid i SHL. Herregud…

Sv: A proposito de nada
Davey85: Sammanfattning från minnet: Ej en enmansshow, är en tajt grupp med Erika. Strid och JB, JB också framåt en mentor efter han lämnar, suger i sig massvis av kunskap från honom varje dag, 30/70% upplägget stämmer ej - fråga den som sa det, denna roll har varit p g länge/förberett ett par år för detta, pluggat bl a ledarskap på universitet, har mycket stort kontaktnät efter 30 år i branchen (”talade t ex med Colliton i Chicago häromdagen”), har mycket god relation med Kangas, mycket stor framtidsoptimism nu i klubben inkl på kansliet, svinkul/lever min dröm, imponerad av Manner och hans positiva ledarskap, kommer att bli mer glädje/kärlek mellan spelare/tränare typ som i kvalet, vunnit ett guld med Bäckis

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Helt enig, grym värvning!

Sv: A proposito de nada
{8399}: Jag köper bara Falu råg. Fick även inköparen på jobbet att sluta köpa in Löfbergs lila. Till min egna sorg fick jag dock sluta köpa Lammhults isterband då de började sponsra Växjö.

Man måste vara medveten konsument som hockeysupporter. Nu är väl iof Leksands knäcke ingen sponsor.. så kör hårt.

Sv: A proposito de nada
Mickis: Det är tur att vissa inte är med och styr Brynäs.
Då hade ju detta blivit ett blamegame av episka mått.

Antingen så gör man det man säger sig vilja från BKB.

Lägger det gamla bakom sig.
Enar föreningen.
Och jobbar framåt.

Vilket jag är säker på kommer hända.

Börjar man skylla på andra, då är man ju inte bättre än förra styrelsen.
Bara annorlunda.

Sv: A proposito de nada
mk: Tycker som sagt att man ska utreda hur rekryteringen har gått till. Självklart ska den ogiltigförklaras om det finns juridiska skäl att göra det, självklart ska den inte ogiltigförklaras om det inte finns skäl. Men jag hävdar att omständigheterna är så pass speciella och märkliga att en utredning bör tillsättas.

När man kollar på saken utifrån finns uppenbara skäl att ifrågasätta om allt har gått rätt till, men jag ser gärna att en utredning motbevisas de tvivlen.

Om man jämför med t.ex Manner, så kan man konstatera att Manner är kvalificerad för rollen som har blivit anställd för och att det inte finns någon anledning att tro att "kompisskap" har legat till grund för anställningen. Det skrevs även på kontrakt och offentliggjordes långt innan årsmötet, så det var inget "dödsryck" av en styrelse på väg ut.

Sv: A proposito de nada
mk: ... Men du måste väl ändå se det vansinniga med att en styrelse anställer en någon på en nyckelpost samma dag som årsmötet - där alla visste att de kunde bli bortröstade - och det lika vansinniga med att personen faktiskt accepterar jobbet under dessa omständigheter? Hade du accepterat rollen om du varit i Alcéns kläder, anta att du får ett motsvarande erbjudande inom din bransch under liknande omständigheter?

Kan mycket väl förstå varför Alcén accepterade jobbet, men han är absolut inget offer i sammanhanget. Han är en vuxen människa som visste vad han gjorde och vilka konsekvenserna av årsmötet kunde bli.

Har svårt att erinra mig en styrelse som agerat på liknande vis. Den bästa liknelsen är antagligen politiker som är på väg att förlora val och ger sina vänner topposter sista dagen på kontoret - är det rimligt att det nya styret accepterar dom då?

Jag är ingen jurist men har läst flera som menar att anställningen borde ogiltigförklaras på grund av omständigheterna. Utan att kunna lagarna tycker jag att PJ är inne på väldigt grumligt vatten här rent moraliskt. Utöver den uppenbara olämpligheten att anställa Alcén sista dagen på posten kan man verkligen ifrågasätta hur urvalsprocessen har sett ut, hur kommunikationen har varit (informellt möte med Sven Engwall etc) och så vidare. Allt kring det här stinker.

Sv: A proposito de nada
Enaranger: Samtidigt. Om du hade blivit handplockad av en företagsstyrelse som du vet kanske hade blivit bortröstad samma kväll och ersatt av en ny styrelse - där ordföranden varit öppet kritiskt till dig på den tilltänkta rollen - hade du i så fall skrivit på kontraktet eller väntat tills efter årsmötet?

Jag kan förstå att Alcén har hamnat i en svår situation, men han är en vuxen människa som har ett eget ansvar också. Han hade med lätthet kunna undvika den här turbulensen genom att vänta tills efter årsmötet - men då hade han förstås riskerat att inte få jobbet istället.

Däremot borde Alcén aldrig ha fått frågan. PJ borde ha haft bättre omdöme. Man undrar om de var så jäkla segervissa att de ignorerade hotet som årsmötet trots allt utgjorde, eller om de bara struntade i det och körde sitt eget race ändå. Dåligt omdöme oavsett.

Sv: A proposito de nada
mikenomad: Varje dag som går så avskyr jag Timrå mer och mer. Mycket pga dig och några andra av dina bröder eller älskare eller vad ni är däruppe i sekten. När ni åker ur så kommer jag njuta mer än någonsin.
Ni är dessutom sjukt dålig på att lyssna, skolgången däruppe kanske inte existerar? Så jag säger det en gång till, kan inte ni bara försvinna för alltid från det här forumet?

Sv: A proposito de nada
Bifbiffen: Ber er som ens överväger att rösta på valberedningens förslag att tänka en sista gång. Det kommer bli Brynäs grav om detta gäng får fortsätta.

Sv: A proposito de nada
brynäs08: Krönika från Alner på Svenska Fans. Han verkar ha bestämt sig.

www.svenskafans.com/hockeyzon/kronika-jag-ar-overtygad-om-att-brynas-kan-battre-631688

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Tycker nog ändå det var utklassning. Dels var Kangas mycket mer bekväm i situationen och man vill väl ha en ledare som utstrålar lugn i dessa stormiga tider, dels satte Engwall krokben på sig själv genom att åter igen läcka information om Alcén, dels bekräftade Engwall bara bilden om att han är det gamla gardets kandidat och därför blir inte hans prat om förändring särskilt trovärdigt. Inte för att Kangas tok-briljerade men han var lugn, proffsig och framstod som det klart bättre alternativet.

Det finns någonting komiskt med att diskutera problemet med läckor samtidigt som den ena kandidaten står och läcker information själv. Det är olämpligt och oproffsigt på en rad nivåer.

Sv: A proposito de nada
{7981}: Engwall bekräftar att Alcén är klar om valberedningens förslag går igenom. Men sportchefsrollen blir lite annorlunda än vad vi är van med, den är 30% med herrlaget och 70% med breddverksamhet.

Engwall bekräftar även att han inte vet vad som hade kommunicerats ut kring Alcén när han skrev detta på facebook. Han ber om ursäkt "om det inte kommunicerats ut till medlemmarna".

Han vet alltså fortfarande inte att klubben inte har släppt någon officiell info kring Alcén.

Sv: A proposito de nada
Vill inte klanka ner på personen i sig men det skiljer oerhört mycket i nivå på de två debattörernas retorik och ”talförmåga”. Kangas är oerhört mycket mer förtroendeingivande än Engwall. Den sistnämnde låter mest nervös och svävar iväg

Sv: A proposito de nada
nyb: Jag tror på denna värvning! Fan är det bara jag som är lite positiv här inne! ? ;) :D :D

Julius Bergman. Bom Bom har säkert haft ett finger med i spelet om hans korta sejour i Columbus.
BomBom har säkert fina analyser på han och lär ha scoutat han endel, andra rundan draftad då har han haft ögena på sig.
Manner har säkert tyckt till då dom mött varandra förra säsongen.
Björklöven är ett lag som satsar för SHL så knycka en tänkt toppback från dom kan vara positivt.
Jag litar på Bombom.
Jag är positiv till denna värvning, tror på Julius.

Sv: A proposito de nada
magr: jag vill ha in kocken i alla fall , gillar honom.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: OT monumentale men stod just i baren på Cheers. Telefonen ringer och ringer och ringer i baren. Den extremt stressade bartendern tar helt enkelt telefonen - utan att svara - och lägger den i frysen!!! 😂

Obetalbart...!!


Sv: Uppriktigt orolig
Ove Myling: Positivt - NHL:s (och förmodligen världens) bästa passningsläggare är brynäsare.

Sv: Uppriktigt orolig
Ove Myling: läs på vad nyanserat betyder.

Det betyder inte att man förnekar att Brynäs är i en kris, ingen av oss här förnekar det. Men det är att nitisk vända alla detaljer, stora som små, till misslyckanden. Att aldrig kunna erkänna att något bra görs. Brynäs klarade sig inte kvar med tur, de klarade sig kvar för att de var bättre än Hv71.

Precis allt annat inom Brynäs är ett jäkla haveri. Det är just därför det är så jävla konstigt av dig att du liksom tvångsmässigt också måste pissa ned säsongens enda glädjeämne. Det är liksom som att du inte unnar någon att må bra av att vi trots allt fortsatt spelar i SHL, trots det helvete vi gått igenom.

Precis som Huge som aldrig kritiserar Brynäs står du och Munkas på andra sidan. Ni är precis lika onyanserade i er framtoning. Svårt att ta något du skriver på allvar. Peja m.fl har en betydligt mer seriös framtoning i sin kritik. Du framstår som en Leksandsupporter som är här inne och trollar, och det har du alltid gjort.

Glad sommar.

Sv: Uppriktigt orolig
mk: Jag vet inte vad Tjommen har för utbildning, men konstaterar att det var ett cirka 6-årigt glapp mellan att han slutade spela och att han började chefa i Djurgården. Rimligtvis lärde han sig något under de åren och dessutom hade han ju - precis som Abbott i Rögle - inte nyss spelat med alla som han helt plötsligt blev chef över.

Det här med utbildning som krav på sportchefen tycker jag är intressant, inte minst eftersom Brynäs nyligen kommunicerade ut att sportchefen gärna skulle vara akademiker. Det är så typiskt Brynäs att kasta rimliga krav i sopkorgen och ta in en gammal spelare som inte uppfyller kraven istället.

Tänk dig att du går gymnasiet med en person i årskull ett och två, och det tredje året blir den personen rektor på skolan. Det är Alcén-scenariot.

Vi vet inte om det var Alcén eller hans agent som förhandlade med Dackell, men vad vi vet är att Alcén aldrig har förhandlat med någon spelare utifrån en chefsposition och att Dackell skrev många allmänt dåliga kontrakt.

Jag minns även Alcéns matchintervju efter andra raka segern, eller vad det var, tidigare under den här säsongen när han menade att de hade visat alla som tvivlat på laget osv. Det var tydligt att han trodde stenhårt på lagets kapacitet. Det är långt ifrån säkert att spelarna som är inne i bubblan kan se på lagkamraterns prestationer på ett objektivt sätt, angående t.ex Andersén.

Och nej, jag förminskar inte Alcén, jag bara gör en bedömning av hans lämplighet utifrån tillgängliga fakta. Varför ska man vara positiv till en rekrytering som inte ens uppfyller klubbens egna kompetenskriterier?

Sv: A proposito de nada
Lemp: Jag förstår inte.. Som assisterande sportchef och påläggskalv kanske jag hade förstått logiken. Men fullt ut ansvarig sportchef?

En GM som inte varit engagerad i elithockey på 17 år och en spelare utan nätverk för rollen är alltså dom som ska styra det sportsliga..

Varför fortsatte man inte att leta efter någon med likande profil som Boumedienne?

Sv: Uppriktigt orolig
Kulltorp: Annars är ju Timrås variant fin också, Timrå Kommun köpte Arenan för 45 miljoner och betalar var år till Timrå IK 6,5 miljoner för att sköta drift och underhåll av kommunens arena.
Timrå IK hyr sedan hallen för 5 miljoner per år.

Sv: Uppriktigt orolig
Så jävla bisarrt att vi sitter och snackar om ett scenario med Johan Alcén som sportchef...

Sv: Viktigt att det blir rätt nu
Wasp77:
Håller med. Man får gräva, läsa på och tänka till.

Jag fick för övrigt köra en Heimlich-manoevre på mig själv när jag läste om Alcén. Den kvällsmackan gick till spillo.



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Du har så urbotade korkade kommentarer ibland.
Självspelande piano???
Det är ofta så här när det går bra för ett lag...då är det pga spelarna osv...Därför går det bra!
När det går mindre bra då är det pga tränaren.
Nä du ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)