Bad_Brett

14318 inlägg · 19421 besökare

Historik

· 264 ·
MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
spud:

Helt fantastisk period av MoDo. Enda felet är att det bara står 1-0.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Gustafsson:

Det finns ett tydligt negativt linjärt samband mellan en persons ishockeykunskaper och hur mycket han hörs och syns. Detta har Wikegård gång på gång bevisat empiriskt, till exempel då han trodde att det var Daniel Sedin som vann Hart Trophy eller då han hävdade att vi inte har straffavgörande i Elitserien. Samma kan man givetvis säga om journalister som Lasse Anrell, Leif Boork och Magnus Nyström.

oak.snr.missouri.edu/ecolmodel/linear_neg.png

Hockeykunskaper på y-axeln, ego på x-axeln.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
zigge:

Såg slutet av Rögle-Malmö. Helt underbart att se vilken stämning det var i arenan. Simon Olsson dansar för publiken efter sin avgörande straff och ser ut som en pojke på julafton. Vilken skillnad mot den "döda" stämning som det så ofta är på MoDos matcher, där spelarna nickar lite åt varandra, klappar klubborna i isen och sedan lugnt åker ut i omklädningsrummet.

MoDo Hockey > Sv: MODO-TV
Bittesehr:

Äh, blanda inte in ålder i det hela. Det finns många äldre människor som besitter ett enormt kunnande, inte minst när det gäller hur man uttrycker sig.

Hasse är inkompetent, vilket är någonting helt annat. Han är inkompetent som journalist, inkompetent som författare, inkompetent som krönikör och inkompetent som reporter. Han är allmänt dålig på att formulera sig, har en dålig känsla för svenska språket och är värdelös på engelska.

Vidare vet han inte vad ödmjukhet betyder, han vägrar att lyssna till konstruktiv kritik och han gör ett allmänt arrogant intryck.

***

Ett annat problem med MoDo-TV är den oerhört krystade stämningen. I Hasse fall beror det på att han är så pinsam att man skäms. Men överlag känns intervjuerna stela och krystade. Även de underfundigheter som sägs känns inövade och det finns sällan något naturligt flyt.

Det jag skulle vilja se är en ny duo, en man och en kvinna:

Mannen:
- Djup och mörk röst (radioröst)
- Naturligt underfundig
- Påläst utan att vara nördig (briljera inte med en massa kuriosa om gamla MoDo-hjältar stup i kvarten)

Kvinnan:
- Bra utstrållning, inte nödvändigtvis något bombnedslag, men någon som sprudlar av energi och glädje
- Peppande och stöttande, både mot spelare och fans
- Påläst utan att vara nördig (briljera inte med en massa kuriosa om gamla MoDo-hjältar stup i kvarten)

En tia på att det bildas en debatt om könsroller nu.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Wayne Gresky:

Nja. Ifall du vänder ryggen precis i tacklingsögonblicket så ska det inte vara någon utvisning. Man kan inte begära att en spelare ska avbryta ett tacklingsförsök med så kort varsel. En av anledningarna till att de införde denna regel var att vissa spelare satte det i system att vända rygggen till för att få med sig utvisningar.

Grejen är att Melichar håller ner K-Fops huvud med vänsterhanden, vilket leder till att han inte har någon möjlighet att skydda sig själv. Detta är givetvis helt regelvidrigt.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
spud:

Det är väl ganska solklart? Hedmans tackling är regelrätt, Melichars är det inte. Om du ska sätta in en tackling framifrån på det där viset, så ska du ha händerna intill kroppen, gärna i ett kryss. Det är INTE tillåtet att använda sina händer för att knuffa omkull någon. Melichar tar ett tydligt grepp runt K-Fops axel med vänsterhandne och trycker honom nedåt, så att han inte har någon möjlighet att skydda sig. Detta hade varit en solklar utvisning oavsett hur K-Fop var vänd.

Hade Melichar satt in en regelrätt tackling så hade K-Fop hunnit in till sargen och därmed kunnat skydda sig på ett bättre sätt.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
NuMo:

Vad har Toumas Tarkki med det hela att göra?

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
spud:

Otroligt. Jag tyckte att det såg fult ut först, men har i efterhand satt på mig dumstruten och erkänt att jag hade tokfel.

Gustafsson: Tack för videon. Melichar använder två händer och knuffar in Forsberg i sargen med huvudet före. Solklar utvisning även om den inte hade varit i ryggen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
NuMo:

Det får gärna svida lite, men det är aldrig roligt när spelare blir skadade... Förutom i vissa undantagsfall.

Jag skulle gärna se Tollefsen vinna på knockout mot Per Ledin eller se Anton Hedman mosa Nichklas Torp. Råttan Wallin får gärna utgå med en lårkaka eller dylikt. Fanny Lindström får gärna bli borta i några månader. Tollefsen får gärna knocka Martin Laumann Ylven också.

Hmm... Jag kanske har lite aggressioner inom mig trots allt.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Gustafsson:

Nu när Nyström är på hugget igen så vore det intressant ifall du kunde skrapa ihop en video som både innehåller Hedmans tackling och tacklingen på K-Kop.

Timrå IK > Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2011-02-24
Taurus:

Vilket härlig avslutning för Västernorrland. Först var MoDo helt uträknade, sedan var Timrå helt uträknade, sedan var MoDo helt uträknade igen och nu skiljer bara en poäng mellan lagen inför de fyra sista matcherna. Det är såhär ishockey ska vara!

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Lumber Jack:

Hehe, nej, faktiskt inte. Om sanningen ska jag fram så missade jag när det hände, utan såg bara reprisen, där man (iaf på min dåliga webbsändning) inte ser ordentligt att han precis har dumpat pucken. Eftersom idioten till kommentator svamlade om hur Petterström inte var puckförande, tog jag för givet att han hade spelat iväg pucken för länge sedan.

Nu när jag fick se situationen ovanifrån så ser det ut som en klockren tackling.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Gustafsson:

Jag backar och erkänner att jag hade fel. Det är inget fel på den där tacklingen.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Gustafsson:

Potentiellt 260.

Det här är verkligen sjukt. Snacka om att kastas mellan hopp och förtvivlan. Jag undrar hur Timrå-fansen mår nu. Måste vara mentalt påfrestande att ha ett sådant försprång, för att nu bara ha två poäng ner till kval.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA!!!

HERREGUD!

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

Ja, det är galet. Har inte stängt av ännu... Jag är masochist.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Bad_Brett:

Herregud. Nej, nu byter jag kanal. Är tillbaka om 10 minuter. Usch.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
NuMo:

Ja, det det är en sådan säsong. Aldrig får man vara glad.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

Nej, nu orkar jag inte kolla mer. Det här är för mycket för mitt stackars hjärta.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Bittesehr:

Fin produktion där. Inga intervjuer i första periodpausen och när de väl lyckas få spelarna att hitta rätt, så bryter de mitt i intervjun.

Danielssons kommentar om Norrena var dock priceless:

"Ja... han står där och ska försöka spela ut pucken - som vanligt. Han ska alltid hålla på med det och då är det bara att hugga, där har vi ett typexempel på det."

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

Herrejävlar. Det där var oväntat.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

Det missade jag i sådana fall. Enligt definitonen är han puckförande tills nästa spelare på isen rör pucken. Om detta inte hann inträffa så skulle det givetvis inte varit någon utvisning. Men jag måste se situationen igen för att uttala mig då.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Poffa:

Du erkänner i alla fall att det var en tackling (=interference). På min TV ser det helt klart ut som att Hedman kommer ur döda vinkeln och att Petterström tittar åt ett annat håll. Hade han varit puckförande så hade den varit klockren, men nu var han inte i närheten av pucken och då är det inget snack.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Salle:

Nu visades den igen, helt solklar interference. Misstänkt hjärnskakning på Petterström. Ta av er cyklopen, det här är patetiskt. Hedman gör INGENTING för att undvika en kollision utan sätter tvärtom upp axeln.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
shinzawai:

...Sedan visar väl ditt ordval att du är på väg att konvertera till Timråismen.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
shinzawai:

Nej, rubriceringen borde ha varit Interference. Klart du inte får köra på en spelare bakifrån på det där viset.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
shinzawai:

Huh? Hedmans utvisning var ju solklar.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
Salle:

Lite intressant statistik:

10/11 Toumas Tarkki 89,97%, 2,71
09/10 Roman Malek 90,43%, 2,51

...Och då tvingades Malek spela med backar som Sondell.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
MorganaLefaey:

Då har jag nog fått in fel match igen. Själv tycker jag att LHC har varit helt överlägsna.

MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
renen:

Vi var orättvisa som kallade Morrison för "Triumfbågen". Jämfört med Tarkki var han tätheten själv mellan benen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gustafsson:

Hahaha.

LIONS ROAR

*klös klös*"

Hahahahaha.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Cyklob:

Exakt min tanke.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gerdin:

Nöjde mig med en tjuga och slängde in en SSK-vinst också. Så ni kan tacka mig dubbelt.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - HV 71 2011-02-22
spud:

Rättvis seger, det var länge sedan jag retade mig så mycket domarna. Förmodligen var de väl tveksamma till 3-1-målet och försökte kompensera efter det. Men det var helt fantastiskt hur de blundande för alla slashingar från HV's sida i slutet.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - HV 71 2011-02-22
Bad_Brett:

Riktigt illa.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - HV 71 2011-02-22
J F K:

Ja, rent spelmässigt sett har det verkligen inte varit någon höjdare, men man är oerhört mycket bättre på att reparera sina misstag nu än tidigare.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - HV 71 2011-02-22
J F K:

Uppenbarligen har den mentala träningen eller vad man ska kalla det haft effekt. Trots att man inte fick in pucken, greps man inte panik när HV tog ledningen, utan fortsatte att spela sitt eget spel. I försvaret är avlastar man varandra när man sätts under press och är samlade på ett helt annat sätt.

Spelet i sig är fortfarande ganska dåligt, men jag tycker mig se en helt annan inställning hos spelarna. Nu jobbar man helt plötsligt för varandra och då går det direkt bättre. Tänk vad lite pep talk kan göra!

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gerdin:

Ingen dum idé, ska göra detsamma.

MoDo Hockey > Sv: MODO-TV
shinzawai:

Oerhört pinsamt, klarade inte av att se färdigt klippet för att jag skämdes så mycket. Först är kontentan att MoDo är bäst som har en videouppladdning. Sedan kommer de sedvanliga tio påståendena som Madsen bara kan svara "Ja, det var ju det" eller "Hehe, aah precis!" på. Men när Hasse till slut börjar AVBRYTA Madsen för att slänga in sina egna påståenden, då går det för långt.

Martin har hela tiden lyssnat på supportrarna och varje intervju han har gjort har hållt lite högre kvalitet än den innan. Hasse vägrar uppenbarligen att rätta till sina misstag och drar ett löjets skimmer över hela föreningen med sin amatörmässiga journalistik.

Jag skiter i om han så betalar för att jobba för MoDo, han ska bort, bort bort.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Salle:

Mikael Wahlberg som spelade i MoDo har inte spelat ishockey på över fem år. När Boork tog över Brynäs hösten 2005 var Wahlberg inte längre önskvärd i klubben. Som vanligt så skulle han få lön tills han hittade en ny klubb, men eftersom han satt på en ganska saftig lön, samt att han var missnöjd med Brynäs agerande, lät han kontraktet löpa ut för att sedan sluta med ishockeyn.

Den Mikael Wahlberg du syftar på spelar i Malmö och har gjort så sedan år 2000, bortsett från en kortare sejour utomlands. Totalt har det blivit 292 Elitseriematcher med Malmö, samt 166 i Allvenskan. Vidare anses han vara en riktig ledare (tänk Malmös Svartvadet) och är följdaktligen kapten i laget.

Detta trodde jag tillhörde allmänbildningen. Skärpning!

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
bj21:

Ja, absolut. Men Timrå har gjort det grymt bra som har gått till slutspel så många år i följd.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
mikenomad:

Så sant som det var sagt. Fattas bara att vi blir slaktade av indianer i kvalserien.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
bj21: ¨

Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av Timrå. Ekonomiska bekymmer, extrem oflyt med skador och på pappret ett ganska mediokert lag, men tack vare en fantastisk lagmoral lyckas de kämpa sig till slutspel år efter år. Det är en seger för svensk ishockey att de lag som kämpar hårdast och visar mest hjärta skördar framgångar. Det var därför MoDo vann 2007. Nu visar man minst hjärta i serien och därför ligger man där man ligger.

Nej, MoDo har en hel del att lära av lag som Timrå.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lumber Jack:

Han fick mängder med skit efter värvningar som Haakana, Muir, Tuzzolino ...och Karol Krizan. Kritiken var inte nådig när det ryktades om hur han inte kunde rädda en badboll och utöver detta var en riktigt latoxe. Man menade att det snarare var tur än skicklighet från Hedins sida som ledde till at det blev succé.

Men med facit i hand, speciellt med tanke på de relativt små medel han hade att tillgå, gjorde Bengan ett fantastiskt jobb som sportchef.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Poffa:

Fixat!

För att få ännu mer perspektiv på det hela kan vi klottra ner ett axplock av spelare som MoDo förlorade mellan finalerna 99 och 02:

Petter Rönnquist

Jan-Axel Alavaara
Hans Jonsson
Frantisek Kaberle

Niklas Nordgren
Samuel Påhlsson
Andreas Salomonsson
Henrik Sedin
Daniel Sedin
Per Svartvadet

Vilken jävla bragd egentligen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lumber Jack:

Om jag har räknat rätt så var det åtta spelare (bland annat andremålvakten Tobias Lundström) som 2002 var kvar från MoDos silverlag 1999. Magnus Wernblom var poängstarkast av dessa, som slutade på femte plats i MoDos interna poängliga.

I slutspelet var det Pierre Hedin som stack ut, annars får man söka sig ner ända till plats 10 där vi återfinner Duracell med 6 poäng på 14 matcher.

Visst, man hade lyckats knyta till sig bra juniorer som Weinhandl och backar som Hedin och Hållberg hade utvecklats. Men bland nyckelspelarna offensivt minns jag framförallt Högardh och Wahlberg.

Högardh hade gjort 3 poäng totalt i Elitserien innan han kom till MoDo. Två år tidigare hade han spelat i division 1. Wahlberg hämtades från Tyskland, där han mäktade med 17 poäng på 25 matcher.

...Och trots detta har det kastats enorma portioner dynga över Bengt Hedin. Så här i efterhand är det helt ofattbart.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lumber Jack:

Så här såg det ut för mindre än fyra år sedan:

www.youtube.com/watch?v=y164NNJCTQQ

Det är helt sanslöst egentligen... Från 1999 till 2007 tog MoDo tre silver och ett guld; På nio säsonger. Man missade inte slutspel en enda gång.

Efter det har man utöver majoriteten av guldhjältarna, haft spelare som Mats Zuccarello-Aasen, Peter Forsberg, Markus Näslund, Dan Hinote, Ladislav Nagy, Lubos Bartecko, Victor Hedman och den nu hyllade Fredrik Warg. Resultatet har blivit en kvartsfinal, där man blev förnedrade av Timrå, samt tre missade slutspel (och eventuellt en kvalserie).

Lägg därtill att MoDo ekonomiskt sett både 2007 och 2008 låg i toppen.

Det här ska inte kunna hända. Inte med alla skador i världen. Jerry och Ecke skapade en blödning, som nu har fullbordats med Freddans hjälp.

Det är för sorgligt.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
Sawchuk:

Den sorgliga sanningen är att inget lag passar MoDo i dagsläget.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
Sawchuk:

Jag är övertygad om att MoDo åker ut nu. Allt annat vore en bonus. Det finns ingenting som tyder på att han kommer kunna hänga kvar eller klara en Kvalserie. Ofarliga framåt, slarviga i egen zon, darrigt målvaktsspel och en inställning som är under all kritik (till exempel Pikkarainen på 0-1-målet).

Kanske är det i det långa loppet bäst ifall MoDo åker ur serien? Även om det kommer bli en stor ekonomisk smäll, så ligger MoDo ändå bra till geografiskt, nu när Botniabanan snart står klar. Sedinarna kommer säkerligen hem om några år och J-18 laget ser ju lovande ut. Förhoppningsvis kan de sparka all gammal skit och ta in lite kompetent personal. Duktiga juniortränare, målvaktstränare, öka kraven, förbättra marknadsföringen... Helt enkelt bygga nytt från grunden.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
J F K:

Frustration?

Givetvis ville Forsberg spela på den högsta nivån, men det viktigaste för honom har ju alltid varit att vinna matcher. Det är i varje fall någonting han har tryckt en hel del på i intervjuer; hur roligt det är att vinna matcher ihop med sina lagkamrater. Det är väl ganska självklart att MoDo hade varit ett mer intressant alternativ ifall de hade legat etta i serien och Forsberg i lugn och hade kunnat experimentera med skridskon utan att det skulle rubba balansen i laget, än nu när man ligger i botten, utan hjärta och energi.

Forsberg skulle givetvis aldrig gnälla på att hans lagkamrater var för dåliga, men däremot har jag sett honom såga MoDos spel i till exempel Hockeykväll, där han har snackat om vilken dålig moral man har haft, framförallt när det handlar om att stå upp för sin målvakt.

När foten väl fungerade ifjol så lyfte Forsberg laget på nästan helt på egen hand. Hade foten hållt hela säsongen hade MoDo garanterat hamnat på en stabil slutspelsplats.

Redigerad kommentar


· 264 ·