Historik
Föregående · 22 · NästaJohn K: Eller nagel i ögat. Alternativt varböld i nacken.
Det är ok. Gå vidare i livet utan att vända dig om.
Var är RocknRolf2 när man för en gång skull behöver honom?
En klassisk skitmatch och jag förmådde ändå se alla 60 minuterna. Varför då kan man undra? Jo det var taffligt och felpassen haglade som jag vet inte vad. Sebbe Erixon ägnade sig åt konståkning och Friberg sköt passningar som en vindögd knivkastare. Men i allt detta elände så fanns det själ och hjärta i form av Yared Hagos och Johan Andersson. Jag kände att jag inte kunde knäppa av TV:n. De där killarna hade bestämt sig för att slita och kämpa trots att de just för kvällen hade sällskap med ett gäng huvudlösa kycklingar. Respekt grabbar!
Han/Hon ska dessutom vara van att gå på glödande kol, sova på spikmatta och se ruttna tomater som ett alternativ till revitaliserande hudkräm.
Kan du hoppa in som headhunter? Du verkar ju gilla att jaga huvuden.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Ja vi har en tränare vars kommentarer i periodpauserna får Åsa-Nisse filmens repliker att framstå som djupa, insiktsfulla och tänkvärda
Ja vi har en Sportchef som har misslyckats med "stjärnvärvningarna"
Ja vi har en ledning som misslyckats genom att inte inse vidden av en bred trupp redan i inledningen av säsongen
Jag tillhör dock inte neggonissarna härinne som frossar i "vad var det vi sa".
Jag försöker fokusera på att ge det här laget allt stöd jag kan trots allt. Det här laget lider i första hand av extremt dåligt självförtroende och det enda som kan hjälpa nu är att publiken ställer upp maximalt mot DIF och blir den extra utespelare som kan vända den här katastrofala utvecklingen.
Sen kan vi ägna oss åt räfs och rättarting med Rolf som huvudbödel. Men låt det åtminstone vänta tills att serien är över.
Så oberoende av hur det går så kanske ledningen består.
It´s not for you or me to decide.Lämna det till Tony Soprano.
- Tränarfrågan. Vi som sitter härinne ser och hör vad Perra säger offentligt, men ingen av oss kan egentligen bedöma hur han är som tränare eller ledare av en grupp. Det vet bara hans spelare. Men ledningen borde självklart också ha en bild av hur Perra fungerar som ledare för laget. Resultatmässigt ser det i vilket fall illa ut.
- Ungdomsverksamheten. Finns bara ett sätt för en relativt liten klubb som TIK att överleva på sikt och det är att bygga upp talangverksamheten, både vad gäller egna produkter samt att suga upp talanger från andra håll.
- Scoutingverksamheten-behöver ingen närmare förklaring varför den bör utvecklas.
- Marknads-sponsorsidan. Jag antar att man arbetar som iglar,men man måste ändå försöka skaffa fram mer medel.
- Arenafrågan-flytt till S-vall.
Ja inget av detta är sensationellt och ledningen ägnar sig nog åt alla dessa frågor i varierande energigrad, men det innehåller ändå några andra nyanser än att bara värva spelare och sparka folk.
Tro mig Rolf jag kan allt om att sparka folk och konsekvenser av detta och mina erfarenheter är verkligen inte bara positiva.
Redigerad kommentar
Men du missar en del i din analys. Jag försvarar inte Linkan, men min poäng är att det nog inte är så enkelt att det bara handlar om endast hans förmåga eller oförmåga. Jag tror exemplevis inte att han ensam avgör vilka som skall värvas och inte heller ensam avgör vilka villkor som ska gälla. Alltså så tror jag inte att Linkan ensam avgjorde det faktum att vi startade serien underbemannade.
Sen ditt mantra om "nyförvärv som stannar mer än en säsong" Jag tror inte att du är korkad utan att du rätt medvetet skriver på det sättet, eftersom det ju självklart är så att om man lyckas i Timrå så ökar ju risken att man nästa år värvas till någon förening med andra möjligheter till villkor. Anders Lindbäck var ju ingen tokig målvaktsvärvning förra året, eller hur Rolf? Jag tycker också att Viinanen har varit ett helt ok förvärv mitt i säsongen. Pikkarainen är lite ojämn, men jag vill absolut att han stannar kvar nästa säsong. Finns andra exempel också. Hur som helst så handlar detta inte om svart och vitt som du försöker göra det till. Linkan är inte någon lysande sportchef, det kan man se när det gäller vissa nyförvärv och vad de visat upp på isen. Men jag tror att han ändå gör ett hyggligt jobb utifrån de förutsättningar som ges. Nubben som ju enligt alla lyckades väl i TIK gjorde ju inte precis någon succé i Frölunda trots att han värvade etablerade namn och en hel del gamla stjärnor från Timrå. Så det kanske finns andra faktorer som spelar in.
Jag tror inte att ett sportchefsbyte mitt i säsongen ger någon som helst positiv effekt på laget. Däremot så kan ett tränarbyte ge effekt. Perra har ju på ett helt annat sätt inflytande på hur laget spelar och hur stämningen är i laget. När det gäller dina förslag på nyförvärv( något diffust) så skulle jag inte vilja ha någon spelare från AIK, eller kan du mange någon specifik het spelare från det laget?( ja möjligtvis Fasth). När det gäller framför allt Skellefteå så har de gjort något som jag tycker Timrå missat. Nämligen satsat stenhårt på ungdomsverksamheten och också släppt fram ungdomarna tidigt i laget. Vi har Sebbe och Lander , men vi behöver betydligt fler framodlade produkter för att på sikt överleva, inte minst ekonomiskt.
Men du väljer den enkla vägen och vill se huvuden falla. Just nu är du fixerad vid Linkan. Förra året var det Challe. Uppenbarligen var inte "sparka Challe" lösningen på problemet...
Jag skulle vilja att du redovisar ett genomtänkt förslag på vad du vill se för förändringar som inte bara handlar om att sparka den ene eller den andre. Vad har du för insikter som ingen annan har? Vad ser du för spelare på marknaden som vi har missat kopplat till den budget vi förfogar över? Vad i övrigt bör vi göra för att skapa ett slagkraftigt lag? Kom nu inte med några svepande argument att det inte är ditt ansvar. Så mycket galla som du spyr härinne så tycker jag att man kan kräva lite konstruktiva idéer.
Amen.
Om man är sansad (vilket jag inte är just nu,jag är f-bannad) skulle man kunna hävda att laget lider av skador, dåligt själförtroende o.s.v. Men då om någon gång behövs det en tränare som coachar laget intensivt ,peppar, visar och ger energi till laget. Jag hade velat se Perra ute på isen efter det där horribla offsidemålet. Visa att du brinner för laget Perra och bänka Kim H och Jokela och sätt in juniorer istället! De unga grabarna visade i alla fall fart , vilja och kamplust och det är den typen av attityd som måste premieras just nu.
Nordgren : Nej om det blir en hög prislapp. Bryr mig inte en sekund om nostalgi i detta fall. Nordgren är på nedgång och det finns en stor risk som någon skrev att han mest blir en energisk skridskoåkare som uträttar lite. Allt beror väldigt mycket på prislappen och på alternativen som finns på marknaden.
Piros : Ja. Sviktade förvisso på slutet, men innan var han lysande och är en irrationell skicklig passningsspelare som TIK behöver. Värdefull inte minst i en toppad PP-uppställning.
Pärssinen : Nej. Känns tyvärr som att Timo gjort sitt. Bensinen är slut.
Så..nu kan ni krypa tillbaka till hålan och dreja lerkrukor.
Jag imponeras över ditt försök att skapa omvändelse här Birger. Men det är lite som att försöka kristna ett gäng satanister....
Dimmorna skingras och upp på scenen kommer vår nye ledare.
HELL BULLA !!!!
Föregående · 22 · Nästa
El Macos lyftande av nygamla ramsor fick mig att minnas en del ramsor från 70-talet, varav de flesta var extremt enkla. Den vanligaste var nog "Timrå hej -hej, hej, hej". Inget större poetiskt djup.... Den andra som jag minns var mer ovanlig och mer avancerad (nåja). "Gör som Döbeln sa vid Jutas här ska jävlaranamma skjutas"! Timrå, Timrå, Timrå. Den tredje var var att helt enkelt utdraget sjunga Tiiiiimråååååå. Den sistnämnda var maffig när hela hallen hängde på. Allt behöver inte vara så komplicerat när det gäller ramsor.
Historielektionen slut. Over and out.