Sven.Savage

40784 inlägg · 10510 besäkare

Historik

· 12 ·
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
SHL ikväll:

• Brynäs IF - Rögle BK
• Färjestad BK - Leksands IF
• Frölunda HC - Skellefteå AIK
• Luleå HF - Timrå IK
• IF Malmö Redhawks - Örebro HK
• Djurgårdens IF - HV 71
• Växjö Lakers HC - Linköping HC

Bara sju omgångar återstår av SHL och nu är varje match av stor betydelse för de lag som kämpar för att hamna på rätt sida av något streck. Nu är det match varje tisdag, torsdag och lördag till allt är i mål. Även om 12 av lagen får vila på tisdag om 5 dagar, då Fiskrenset och Luleå möts i CHL-final.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Håller helt med.

Pungens ledning skryter med att de stal Luleås bästa spelare genom lova dem 2-3 ggr högre lön. Öret har finansierats av en sponsor som numera har näringsförbud sedan han lurade Haparanda kommun m fl att köpa tjänster, varefter han förde pengarna till Cayman Islands, brände upp redovisning och förklarade sig i konkurs.

Skulle gärna se dessa båda avarter i kval i år, men det ser svårt ut. Blir väl Öret ändå, Pungen kan väl ryka nästa år.

Leksands IF > Sv: Den eviga resan mot nästa guld
mattias - 74: Snyggt! Ser ju lovande ut. Känns som att Öret helt tappat stilen nu. Kanske ni fixar detta.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Hur bra har lagen gått andra halvan av serien, dvs från omgång 27 och framåt?

Faktum är att Trottoaren gått ungefär lika bra som HuVa och Pungen medan Öret gått braksämst. Näst sämst har gårdarna gått men de har ju fortfarande 11p på Öret och Huva och det ska de väl fixa. Men Pungen kan nog bekymra sig för HuVa och Öret, samtidigt som dessa två sin tur kan riskera en stark avslutning av TrottoarKanten.

Hockey är definitiv inte över förrän den är över och bottenstriden kan bli infernalisk. Av de inblandade skulle jag helst föredra Öret och Pungen i kval, men så roligt blir det väl inte.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-24-kl-212736.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Ha! Trottoarkanten spöar Pungen med 1-0! Har inte sett matchen men ett härligt resultat:-)

Översta figuren: Läget i SHL-botten. Med sju omgångar kvar att spela ligger trottoaren "bara" 4p (samt rejäl målskillnad) efter såväl HuVa som Öret. Finns det chans att de slipper kval?

Mellersta figuren: Läget i Elitseriebotten 2008 med endast två omgångar kvar. Det handlade om Luleås svåraste stund, och de flesta av oss menade att det var redan klart. Efter Pölsan och dessutom hela 5 poäng och -3 i målskillnad jämfört med Morsan.

Nedersta figuren: Slutställningen 2008. Luleå kvar på Morsans bekostnad. Detta efter att vi först slagit Morsan i näst sista omgången, följt av att vi kämpade mot Tiremt och till slut vann i sista matchen, medan matchen Pungen-Morsan hoppade fram och tillbaka och gick till slut till förlängning där vår vän Tomas Surovy satte vinstmålet för Pungen. Vilket innebar att Morsan fick samma poäng som Luleå men -2 i målskillnad, sparkades ner i kval mot Pölsa, torskade kvalet och nu, 18 år senare inte kommit upp igen.

Hockey är Hockey!

Go, Trottoarkant!
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-24-kl-204504.png

500x0-skarmavbild-2026-02-24-kl-204350.png

500x0-skarmavbild-2026-02-24-kl-204429.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: eltifoso träffade Vennerstig vid ett tillfälle och frågade honom "varför skriver du att Färjestad kommer att förlora" varpå Vennerblad replikerade "hur många tror du läser artikeln om jag skriver att Färjestad kommer att vinna"?

Men visst är det knepigt att förstå hur Vennermupps påstående om säkra vinnare blivit mer eller mindre en dödsstöt, alltsedan han som nu "expert" våren 1985 förklarade att kvartsfinalen Djurgården - HuVa skulle bli en skrattmatch.

Ja, lördagsmatchen blir otroligt spännande, för oss troligen den viktigaste av alla 49 matcher som återstår. Förra året kändes det fint att spöa först Plastjö och sedan Fiskrenset - de två klubbar som slagit ut oss ur i stort sett alla slutspel i åratal - innan vi krossade Pölsan för första gången efter sju torskade slutspel mot dem.

När det gäller årets säsong har Erik intervjuats om vilka han vill slå och det är utan konkurrens Apan. Dels har vi torskat mot dem de tre gånger vi mötts i slutspel, dels har vi den starka konkurrensen i norr, dels har vi och Apan tagit klart flest poäng i serien andra halvan av SHL, efter decemberuppehållet.

Apan har ju gått som en maskin genom grundserien och tycks ju om något ha blivit bara bättre. I skrivande stund känns det definitivt som laget att slå om man ska gå långt i slutspelet.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Som åskådare tycker jag snarast att det känns onaturligt att han vänder tillbaka - som du snyggt visade med bilder - och hämtar en puck som befinner sig hela 2 m bakom honom när han upptäcker att han tappat den och vänder tillbaka. På Pölsaplanket var det någon som visade en regel "spelare får inte ska i riktning från målet". Lite oklart dock varifrån olika citerade regler kommer ifrån, då länkar ofta saknas. Men för en simpel åskådare känns det som att det vore mest acceptabelt att regelverket förbjöd sådana onaturliga åtgärder. Kunde t ex haft att "om pucken befinner sig mer än en meter från spelaren får den inte beröras igen eller något liknande.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huga: Efter att han hämtat pucken gör han en dragning där han för pucken bakåt och det är exakt därför domarna underkänner straffen. Har inte sett bra bilder från målkamera etc, men redan vinkeln de använde på matchen och i repriser, som jag har kollat flera gånger bedömer jag visa 1-2 dm tillbakarörelse för puck.

Peja påpekade att sådan tillbakaförsel av puck kan säkert ha förekommit fler gånger utan att straff dömts bort och det tror jag han kan ha rätt i.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Fiskrenset har ju lett SHL överlägset men sedan de kom ned i formgropen - som de alltid gör om vårarna - har Apan nått upp på samma poäng. Men väl där har även Apan smittats och ligger kvar på sämre målskillnad, omgång efter omgång.

Men på torsdag ska det avgöras! För då möter Fiskrenset Apan i Scandinavium.

Fiskrenset har väl torskat typ 8 av 10 matcherna, men det bekymrar inte Aftontrasans självutnämnde expert Mats Vennergård som nu förklarar att den som vinner den matchen kommer att vinna gludet senare i vår "för det har han oomkullrunkelig statistisk på".

De flesta av oss skiter väl i vem som vinner den matchen, men vinnarna har ju den Vennerbladska förbannelsen att bära på.

Kanske de båda tar till åtgärder? Apan kanske skickar 2/3 junisar och Fiskrenset svarar med att ta ut målvakten direkt? Kan bli intressant att se när de i tredje perioden tävlar om att peta in självmål.
Uppladdat:

500x0-wennerholm13_SK0VM30dTuobeH0.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: tänker direkt nej, räcker inte, men kanske 2-3 cc kunde etableras. Och det skulle förstås få coacher att lugna sig. Anmäl eller knip käft, typ. Å andra sidan skulle det nog inte tysta publiken om det rullades upp på monitorn.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Fast vissa drabbas.

Kanske för just dessa kan det skapas en FB-sida "Du vet att du är tangentsbordsexpert om ....
• du vill skälla ut egna spelare för att de gör misstag
• du vill skälla ut motståndare för att de fuskar
• du vill skälla ut domarna för att de göra både-och.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Överens. Man kanske ska låtsas att repriser är reklam, ta en kaffe, slå en drill eller så, och leva efter devisen att domaren dömer.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Håller helt med dig. Och det är knepigt att-mikrometer-lärling ovetande ska hoppa in i beslut som en teknisk matchdomare borde vara bättre insatt att ta, och ta snabbare.

Men jag skulle jubla över att se en t ex trippingutvisning och innan vederbörande ens satt sig i utvisningsbåset höra en signal från den tekniske domaren. Som omedelbart och definitivt tar bort utvisningen (motiv: felskär) eller lägger dubbelutvisning (motiv: vidrör med klubba motiv: förstärker).

Det skulle nog kraftigt förbättra rättvisan för, samt reducera nedvärderingen av domare, minska fokus på domarinsatser och öka resurserna för att följa hockey. Plus att domarna säkert skulle bli mer stabila och avslappnade för att leverera bra domarskap.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Har också tänkt som du och skulle kunna leva med det. Men då skulle man kunna eliminera repriser på jumbotron och TV, för att slippa allt tjafs om var det rätt dömt eller inte, skulle du acceptera det?

Lycka till post-operativt!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Hallå där, eltifoso. Det gläder mig att läsa det du skriver och bedömer.

Har faktiskt inte tittat alls, och ska precis ned i gymmet, men tar med mig förlängningen dit. 😊

TILLÄGG: Hann bara ladda dragmaskinen för tricepsövningar och så var OS över.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
De vanliga tabellerna har ju folk koll på tror jag men fortsatt intressant att se tabell över andra halvan av årets SHLm d.v.s. från omgång 27 och framåt.

Fiskrenset som delat förstaplatsen med Apan klarar inte detta men blir tvåa.

I botten är väl enda frågan om HuVa eller Öret får kvala och den här gången måste det bli Öret som åker dit.

Troligen klart vilka lag som når slutspel, om nu inte Pungen lyckas splattra till och ta gårdarna.

Och så den mer ovissa kampen om att bli kvar bland toppsex och direkt till kvarten. Luleå, Malmet och Pölsan när varandra på poäng men Skulle gissa att Malmet drar nitlotten där, även om kampen kan tänkas gå in i kaklet.

Nu är det spännande mest hela tiden. Ingen fabruarilunk att skåda.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-22-kl-135335.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Jo, men efter analys och regelkoll löses det ofta.

Svårare är alla dessa avvägningar, t ex ställer sig Silfverberg medvetet på klubbar för att falla och PP, faller hjälmar för att de inte surrats tillräckligt eller för att motståndarna är på hjälmarna för mycket och så vidare och så vidare.

Allt sådant är tröttsamt att diskutera, speciellt under match när de flesta av oss påverkas av våra förhoppningar. Har du sett förslaget jag och cardigan tog fram?

Domarna tvingas ofta ta beslut på bråkdelar av sekund, medan vi övriga får se repriser på alla mindre utvisningar. Och upptäcker när de misstagit sig eller kanske misstagit sig? Vore det inte trevligt att tillåta domarna få minst lika bra underlag som oss alla och tillåtas ändra uppenbart felaktiga beslut och spökutvisningar. T ex en teknisk domare som i båset kontinuerligt kan kontrollera typ slashing/tripping/crosscheckeing etc inklusive händelser långt ifrån där alla har ögonen. En felaktig 2-minuters skulle säkert kunna plockas bort redan innan den utvisade satt sig i båset. Och i andra lägen skulle 2-minuters förvandlas till dubbelutvisningar om det fanns fog för förstärkningar. Kanske t.o.m. att den ene huvuddomaren kunde konverteras till teknisk domare med fördel. Och vidare lägga till avstängningar för uppenbara filmningar, samt ge de som drabbats chansen att informera domaren om att "jag fick ett felskär", "jag träffades inte i huvudet utan reagerade bara "reflexivt" m m; så kunde de eliminera risken att själv åka på avstängningar.

Jag tror spontant inte att sådana tekniska förstärkningar inte skulle ta mycket tid från matcherna. Vidare skulle de där längre bedömningarna - femminuters, puck i mål m m säkert kunna förbättras om Lärking ersattes av en liten grupp erfarna f d spelare med bättre omdöme.

Jag skulle i a f gärna se sådan förstärkning till domarnas verktyg och med sådant inkluderat skulle jag kunna ge fan i att behöva ödsla tid på det utan bara acceptera att domaren dömer. I samband med det skulle det också finnas motiv för att ytterligare freda domarna genom att straffmässigt göra åt gnäll på domare så slipper vi det mesta sådant trist.

Hann du med att rädda några gäddor nu när greenerna är viitiga?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Om gårdagens match och bedömning av lagen i efterhand när man analyserat intrycken.

Luleå Hockey
Efter decemberuppehållet skärpte sig Luleå och det gällde spelet utan puck, där fr a forwards inte bidragit som de ska i Bulanhockeyn. Gick på forechecking i ogynnsamma lägen och blev överspelade, medverkade inte tillräckligt bra i försvaret i vår egen zon och framför allt var backchecking sällan väl utfört. Efter att Bulan och laget fått till det där blev Luleå ett helt annat lag och lyckades bättre än alla andra fram till OS-uppehållet. Tog i lagom mot sämre lag men vann oftast ändå. Tog i maximalt mot bättre lag och slog alla dessa.

Men sedan återstod att få spelet med puck, offensiven, målskyttet och PP att fungera. I samband med att laget gått allt bättre - när spelet utan puck fungerade - hade mycket av spelet med puck förbättrats "av sig själv" men det återstod en hel del för att nå maximal Luleå-nivå. Visst kunde man ha maxtränat på det under OS-uppehållet men man tycks ha valt att prioritera vila efter intensiva och lyckade månader. Rätt eller fel? Det bedömer Bulan och laget bäst.

Men den bakgrunden är viktig att ha klar för sig. Hur såg det ut nu?

Det ser väl ut som att linorna nu försöker bli bättre framåt och det är väl på gång, även om man inte fick in så många mål som man hoppats på.

Samtidigt har satsningen framåt kostat en del eftersom linornas stöd till backarna reducerats något. T ex var backcheckingen lite svagare, och vidare stack man snabbt framåt när man bedömde att nu har backarna pucken och fixar det här.

Känns lite som att man behöver modifiera något för att skynda mer långsamt. Men visst måste man bli sätta fler mål. Tycker ändå att spelet i anfallszon och i PP blivit bättre genom att ha ökat snabbhet och rörlighet och nu söker man de flesta nycklar för att låsa upp försvaren och sätta målen. Fast fortfarande saknar man de där snabba krosspassen följda av direktskott, sådana som målvakterna inte hinner göra något åt om de inte kunnat läsa i förväg och hinna förflytta sig i sidled. Har försökt kolla varför så inte sker och visst verkar det som att motståndarna neutraliserar försök till kross bättre. Högre fart, säkra pass, så kommer man väl dit.

Med detta sagt så lyckades Luleå ändå ganska bra med spelet denna match, fr a när det gällde att hålla Pölsan från mål på oss. Visserligen gjorde pölsan tre mål, vilket är för mycket för Luleå att släppa in. Men första skottet styrdes från halvdistans olyckligt för oss så att pucken inte bara böt riktning utan dessutom studsade på isen vilket gjorde det extra svårt för Warden. Andra målet var det ju Själin som styrde in när han bröt ett krosspass. Och vid tredje målet hade Luleå kontroll på puck men bakom mållinjen slog Erik ett pass till Jesper som kom en halv meter upp, svårhanterat, en pölsa snodde pucken och passpass bara att panga in i öppet mål. Vid sidan av dessa tre mål, som var av lite tillfälligheter, hade ju Pölsan inte många klara målchanser. Det var lite skott på hel- och halvdistans som Warden som vanligt inte hade problem med, om de överhuvudtaget träffade målet. Utöver detta hemföll Pölsan till de vanliga som lag kör med när de inte kommer åt bättre: myrskott in i hög spelare framför målvakten i hopp om turliga studsar på någon krossdel alternativt styrningar i mål eller peta in returer.

Pölsan
Jobbet för att få fungerande backuppsättning tycks ha lyckats. Pölsan har satsat på tyngd och fysik och det ser ut att fungera väl, såväl vid puckstrider efter sarg, som framför mål. Vidare synes forwards ha skärpt sig och bidrar bättre i försvaret som därmed bygger större fyr- eller femmannabox och försvarar slottet bättre.

Med detta har man dessutom givit målvakterna bättre förutsättningar och nu kan de mer rädda sådant de ser och slippa hysteriska kaosräddningar.

Men Pölsans adelsmärke förra säsongen - att bygga mur vid egen blå och inte släppa in motståndare tycks borta? Vi kunde komma in oftare, och det är väl inte bara Luleå som haft det så lätt? Möjligen kan det ha spelat in att Pölsan oftast hade ledningen och att de då backade mer än de brukar?

Anfallshockeyn då? Ja, det framgår väl av tidigare synpunkter. Visst har de skickliga spelare, men de lyckades sällan ta fram något vinnande spel i vår zon. Var Rödin ens med?

Med detta sagt har Pölsan lyckats skärpa till sitt försvarsspel, framför allt genom att nu ha många fysiska backar, och under vinterperioden har de växt till tredje bäst i serien. Så visst har Pölsan skärpt till sig, men kommer det att räcka? Tror inte det, om de inte kan få till det anfallsspel som de egentligen borde kunna. I går var Bäckis borta, men de flesta andra forwards tycktes inte heller vara med. Kanske spar de sig till slutspelet.

Sammantaget. En ganska jämn match, men detta efter några turliga mål av Pölsan och ett uselt utnyttjande inklusive oflyt för Luleå som hade väldigt många fria puckar framför Pölsamålet som mycket väl kunde petats in, inklusive ett flertal rena frilägen som inte heller de nyttjades. Pölsan var ju bara en dryg minut från att ta alla tre pinnarna, fick spela PP i förlängningen och vidare var straffläggningarna lotteri när de första 15 av båda lagen inte målade. När det gäller spelet generellt rätt jämnt men kanske delvis pga att Pölsan backade lite när de var i ledning. Fast med så många fler nära mål-chanser för Luleå borde det ha blivit en mer säker hemmavinst.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Huge: Bellows straff. Jag tänkte omedelbart att den där måste väl dömas bort och så tänkte väl också publiken. Han tappar ju pucken, som sedan är 2 m bakom spelaren när denne åker bak lite och hämtar den. När Bellows hämtar den, drar över den och lägger den i mål, ser inte Warden ut att anstränga sig så mycket så även han delade väl vår uppfattning.

Men om jag förstår regelläsarna på Pölsasidan - och domarna - korrekt var det inget fel eftersom pucken inte hann stanna utan var fortsatt i rörelse framåt, när den hämtades av Bellows.

Hmm. Det känns ändå onaturligt på något vis, kanske mest eftersom man aldrig sett något liknande. Kanske det kommer framöver förändringar av regelverket, som innebär att en spelare inte får vända och åka bakåt för att hämta tappad puck. Degersig.

Men ändå dömde domarna bort straffen, för att Bellows drog den bakåt i den senare dragningen. Har ju inte sett några bilder från bra vinkel, men på repriser ser det väl ut som att han tog den 1-2 dm bakåt.

Har man tidigare godkänt liknande "bakåtdragningar" på 1-2 dm vid gjorda mål? Har inte bevakat sådant, men det skulle jag tro. Varför man granskade detta denna gång var väl för att det var svårt att hoppa över, när man ändå satt och tittade video. Och kanske det spelade in att publiken redan bestämt sig och man riskerade orkanbuanden om målet godkänts. Speciellt om man som så många andra "tyckte" att den var väl inte OK, när spelaren får byta riktning och åka bakåt för att nå och hämta en puck han tappat.

Jaja. Klargörande diskussioner av de flesta inblandade och tack för det.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: annan variant som limpan och andra kört är att tappa pucken framåt och göra mål i femte luckan. De kommer mot vakten och gör med kropp och klubba en snabb dragning åt vänster varpå målvakten följer med och då flyttar vänster ben, öppnat femte luckan

. Det han missat är att limpan inte har pucken med sig i dragningen, och den fortsätter framåt i mål. Han gjorde den där finten när han kom i friläge i SHL, strax före OS- uppehållet

. Pucken nuddade dock insidan av ena benet på vakten och stannade före mållinjen helt fri, men vakten själv hade ingen aning om var pucken befann sig. Men strax bakom limpan kom oskariansk lasksonen och petade enkelt in den i mål.

TILLÄGG: Det var mot Öret 6 februari. 2-0- målet när vi vann med 5-3

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Förresten Bellows. Idag var han definitivt ett hot framåt. Verkar som att han till slut kommit in i de större rinkarna och SHL-hockeyn.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Resultat efter ettans hockey:

• Leksands IF - Örebro HK 0-0
• Skellefteå AIK - Färjestad BK 4-2
• Timrå IK - Djurgårdens IF 1-0

Lite tufft för Warulfven att ligga under med 4-2 mot maskinen Apan, men det kan ju vända. Fiskrenset fick ju bättra på målskillnaden idag, så Apan måste upp i 6-2 för att ta förstaplatsen av Fiskrenset. Men det gör de förr eller senare.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Min nye warulfvsfavorit heter Jack Berglund. Först sätter han en rejäl tackling på the untouchable Pudas, som åker rakt in i Oskar Lindberg som fult knätacklar Pudas i huvudet.

Räknade med att Lindberg skulle få matchstraff där, men i stället visar de ut Berglund för roughing. Var det sen tackling, tyckte det, eller var det en sådan där utvisningar som domare förklarat att de "måste ta, för annars kommer de inte levande ur schtan"?

Medan zebrorna funderar hur det ska ha det, åker nämnde Lindberg på Berglund för att hämnas, men unge Berglund är så cool att man skrattar - han bara lyfter klubban som Lindberg åker på och sedan slänger sig omkull satsande på Oscar.

Jag tycker personligen att oscarlindberg är en extremt ful och feg spelare, snarast hjärnslö av byfånetyp. Jack Berglund däremot spelar säkert för Philadelphia till hösten.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Resultat för eftermiddagshockeyn:

• HV 71 - Frölunda HC 1-5
• Linköping HC - Rögle BK 3-4 PS
• Luleå HF - Brynäs IF 4-3 PS
• Växjö Lakers HC - IF Malmö Redhawks 4-3

Bara sju omgångar kvar av grundserien nu, för lagen runt nedre delen toppsex. Röglet hela 10p framför Luleå så det går väl inte att passera.

Snarare gäller det väl vilket lag som drar Svarte-Petter och missar direktkvart. Men nu lutar det väl mot att både Luleå och Pölsan klarar sig och Malmet får spela åttondel. Men nära poängmässigt, det kan bli kamp in i kakelsnöret.

Tidigare hade jag önskat Luleå-Plastjö respektive Malmet-Röglet i kvart eftersom det kunde innebära att de högre placerade lagen åker ut, samtidigt som Pölsan och Warulfven absolut kunde hota Apan och Fiskrenset i kvart.

Men å andra sidan: Luleå och Pölsan kan ta ut Plastjö och Röglet. Och väl i semi mot våra lag går vare sig Apan eller Fiskrenset säkra. Om nu inte Warulfven dessförinnan sparkat bort någon av dessa lag.

Och nu har vi kvällsmatcherna.
• Leksands IF - Örebro HK
• Skellefteå AIK - Färjestad BK
• Timrå IK - Djurgårdens IF
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-02-21-kl-182326.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ja, kallt av honom att lyfta in en backhand där. Lätt ett misslyckas, men lyckas man sitter den nästan alltid. Tänk att så många var så nervösa och satte rekord i att bara satsa på femte luckan. Men mot dessa målvakter är den stängd.

För Luleås skull avseende kommande slutställning borde man väl inte hoppas på att ni slår Apan. Men jag kommer att glädjas om ni lyckas. Tydligen 2-0 för Apan redan, så lite svårt blir det. Men hockey ÄR hockey.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Gissar att du är påläst och att den tappade pucken var OK. Borde någon kunna använda för fint,

När det gäller om puck bakåt eller inte tänkte jag som du, var den det? Men svårt att uttala sig och hoppas de släpper typ film från målkameran, där det nog tydligt framgår.

Att han kommer i så lag fart mot Warden och därefter ska ha lyckats få Ward att stå kvar och inte försöka skydda andra halvan av målet tyder ju på att Ward själv har helt säker: han drog tillbaka pucken.

Hoppas de visar upp bättre vinklar och klargör.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Cardigan Daffipoff: Bra synpunkter, kan helt hålla med.

Blir intressant att få facit på första straffen. Man har ju aldrig sett någon missa puck och sedan hämta den. Känns inte tillåtet.

Det där att han drog bak pucken verkar tveksamt. De snackade kanske med lärlingen som mätte med tumstock på monitor.

Det här var en match där vi gärna skulle ha sett en teknisk domare.

Och en jädra spännande match, där ni var nära att vinna länge, men till slut gick till oss. Kunde förstås ha slutat åt vilket håll som helst, men nu är ni bara 3 poäng bakom Luleå och Malmet på plats # 5-6 och det kan jag ta gift på att ni fixar. Blir spännande att se vad våra båda lag kan leverera då. Tror vare sig Plastjö eller Röglet så gärna möter någon av oss.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Satan-i-gatan vilken ryslig straffläggning! Efter första bortdömda straffmålet - vi får väl så småningom reda på facit där - blev det hela 15 straffar i rad utan mål. Och de flesta försökta i femte luckan, missade målet, eller som Ponta, lurade bort vakten men kunde inte lyfta pucken över det utsträckta benet. Till slut kommer Tardif och tar över till backhand och lyfter upp i krysset.

Mycket skönt att ta två poäng idag!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Straffmålet döms bort. Rätt eller fel? Vet faktiskt inte.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Första straffen, Bellows tappar pucken, går tillbaka en meter och hämtar den, gör mål.

Domarna dömer mål på isen, publiken bråkar och kräver ej mål.

Domarna ska titta video.

Titta på vad? De vet förbannat väl exakt vad som hände. Kan de inte reglerna?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå åker runt med pucken med fart ser bra ut. Men tre gånger GER de puck till Pölsan, när de passar en medspelare som inte tar emot. Till slut tar Pölsan fram målchans, och då åker Sellgren efter brottats. Luleå klarar sig dock i BP och det blir straffar.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Verkar vara en specialitet som Silfverberg hittat - kliva på klubba och ramla. Ska han verkligen behöva hålla på med sådant?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
3-3 och det blir förlängning. Pölsan har ju en j-a bra stats på att vinna matcher som går vidare efter tre perioder. Men i och med denna poäng behåller vi plats #6 i tabellen. Och eftersom Malmet torskar är vi bara 1 p efter ... ja, tar vi bonuspinnen idag passerar vi faktiskt Malmet.

Hur det än går blir det kamp in på målsnöret om platserna 5-7.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
JA! 3-3!

Till slut fick vi in den och de är Ponti Andreassonen som hittar borte krysset!

1.05 återstår.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Jaha. Nurmi går omkull och visar på träff i ansikte och publiken vrålar och kräver utvisning. Det blir det, strax efteråt, men på Limpan när Silfverberg ramlar som pladask efter att ha klivit på Limpans klubba kanske?

Tänk om vi haft Cardigan-Savage tekniske domare denna match. Jag tror att domarna lyckats hitta en hel del spännande i så fall.

Fjärde hjälmen som åker av på Luleåspelare nu och för andra gången utvisning.

Men bara 1.15 kvar och Luleå kör 6 mot 4...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lulessss: Håller med. Vi kommer att vara bättre i slutspelet när laget sitter ihop helt.

Bara fem minuter kvar nu...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Pölsan mer försvarar ledningen nu och Luleå får spela mycket i deras zon och har också tagit fram lägen som borde motiverat något mål minst. I vanliga fall skulle man räknat med att kvittering och vändning kommer att komma, men Luleå är infernaliskt effektiva att inte få in puckarna.

7.13 kvar. Lyckas vi till slut? Eller sätter Pölsan 2-4 och plötsligtdödar matchen?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Erik har blivit äldre och det märks. Kan göra 2-3 rejäla misstag i varje match numera och det hände ju aldrig när han var ny. Backarna behöver ju också lite mer stöd av forwards när motståndarna forecheckar ordentligt men forwards har lite svårare hitta rätt balans nu, blir lite som i höstas innan Bulan förklarade att nu blir det ett steg tillbaka och prio på spelet utan puck. Fast nu tycks forwards och linor så sugna att lyckas ta fram chanser och öka effektivitet.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Har för mig att du menat det var hönsgård i anfallet också.

Mycket konstigt att vi var bäst i serien under den tredjedel av serien som spades mellan december- och februarihållen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Jo, det ser inte så heltänt ut och samspelet i egen zon lite dassigt. Än sämre när vi inte kunnat använda backchecking som vanligt.

Känns som att vi inte kommit igång efter den långa vilan. Krossen av det skadedrabbade Fiskrenset innan vilan var nog obra, fick spelarna att känna sig som gudar.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Du såg inte de två andra? Du börjar låta som politikhockey när tränarna kommenterar "missade tyvärr den situationen" när de inte har något bra svar att komma med;-)

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Peja: Jo. När man såg hur backlinjen formerades förstod man att det skulle bli satsning på fysiska backar, lite som Plastjö, alltså. Bertil, witkovski, kinnvall, hjälm, o s v - tydliga verktyg mot Luleås spelande forwards.

Lite förvånande ändå att Luleå lyckats ta fram så många chanser där lite flyt/mer energi framför mål kunde satt många puckar idag.

Pölsan har dock inte haft så många riktiga chanser i anfall, mest handlat om skott som Warden tagit och de tre målen har kommit efter styrning där studsande puck passerat Ward, självmål av Luleå, samt dålig passning bakom mål Erik-Jesper givit Pölsan chansen sno puck och snyggt passa fram och måla. Men vid sidan av det inte mycket - Bäckis spelar inte vet jag, tycks som att Silver inte heller är med.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Zappaholic: Du glömde kommentera hur du ser på situationerna där Luleåhjälmar flyger av. Har de spänt upp remmarna tänker du?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Slutminut av andra perioden. Senaste fem minuterna har Luleå definitivt vaknat och spelet har bara varit i pölsans zon. Tror man haft en handfull lägen där puck, efter skott, dansat i pölsans målområde helt öppet och det har bara handlat om vilken spelare som lyckas slå till pucken - vilket varje gång inte varit Luleå spelare.

2-3 till Pölsan efter andra perioden. Med tanke på alla Luleås rejäla målchanser på slutet borde nog oavgjort varit mer speglande matchen.

Vilket lag fixar tredje perioden?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och det fortsätter... Omark vrider och vänder på Kinnmark, som till slut kan ta pucken, men i stället vänder sig om, hoppar på Limpan och fäller honom. Inte heller det utvisning. Avd: jag försöker inte kommentera domaren.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Blir tyvärr tvungen kommentera en ytterligare utvisning. Den spelskicklige virtuosen Shitkowski rusar över tio meter för att crosschecka omkull Shinnimin i ryggen, och båda åker ut? Dock inga större protester så Shinnimin hade väl gjort något, eller.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och till slut lyckas Pölsan sätta ett riktigt mål, sedan Erik passat högt till Sellgren bakom vårt mål och han kan inte ta emot, genom ett snabbt passningsspel i vår zon där vi till slut inte kan hindra pölsorne längre utan tillåter ett kort kross lågt i slottet där en pölsa kan smälla in puck i halvöppet mål.

2-3, inte alls oväntat eller orättvist.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Äntligen ett etablerat spel i pölsazon, men det avslutas när Hägg går på Omark och skiter i puck utan slår på Limpan 3-4 ggr och avslutar med att slita hjälmen av honom. Domaren skiter i det...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
7-8 minuter spelade av andra och Pölsan har lyckats komma i många spelvändningar och komma fram till skott på mål där dock Warden tagit allt, dessutom etablerat spel i vår zon flera gånger.

Således ingen gynnsam matchbild för Luleå denna period. Så här får det inte fortsätta. Ingen tydlig överlägsenhet alls, men äger spelet.

VAKNA, LULEÅ!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Wilhelmsson: Fan, en trumma på läktaren. Ät det en Plastjösupporter som myglat sig hit?

· 12 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE