MoDo - Timrå 110203
renen: Det ska bli spännande att se hur spelarna kommer att agera efter denna skammens vecka. Kommer det någon reaktion? Något utspel?
Japp, Svarten kommer att säga följande: Alla lag är lite hetare än oss, men vi studsar tillbaka!
Näslund säger följande: Jag lovar slutspel!
Anders Eriksson säger: Kul att kunna bidra, jag har lovat frugan att spela i 10 år till!
Fredrik Andersson säger: Det är färdigvärvat, men vi hoppas kunna knyta ytterligare en spetsspelare till nästa helg!
TrollSås säger: Vi har äntligen lyckats värva oss till krisen än en gång!
Hur i hela helvete man kan förlora en match mot ett lag som levererar en av elitseriehistoriens svagaste insater övergår mitt förstånd. Det är en skam, en stor jävla skam.
match mot ett lag som levererar en av
elitseriehistoriens svagaste insater
övergår mitt förstånd . Det är en skam ,
en stor jävla skam .
Det beror nog på att man är sämre än det laget. Forza Timrå.
SATANS HELVETES JÄVLA SKIT!
Och vad får man som en extrabonus?
Jo, en magsjuk dotter så här på småtimmarna.
Solen skiner verkligen denna vecka.
Nu fattas det bara att Sune Mangs blir marknadschef eller nåt.
Sen får vi en grande finale med storstryk mot bollklubben på lördag.
Tjoho!
Fan nu blev jag sugen på popcorn!
1. Spela fjärdekedjan mycket oftare. Mot AIK och Brynäs var man bra i en och en halv period. Igår orkade man längre, för då hade man avlastat ibland med fjärde. I vinstmatcherna tidigare så gick man inte ned till tre kedjor förrän i början av tredje.
2. Spela Svartvadet mindre. Det händer ingenting framåt när han är inne och han är en gigantisk säkerhetsrisk när han är på isen nu. Det är inte bara otur och tillfälligheter att han har en katastrofalt dålig statistik i plus/minus.
3. Ska vi göra mål framåt så är inte K Forsberg lösningen. Varför inte spela Rosén istället eller någon annan som i alla fall kan göra mål?
4. Jag var lite inne på det tidigare, men fjärdekedjan är rätt ok faktiskt. Rosén har -4 i plus/minus, men det har haft väldigt länge. Fjärdekedjan släpper inte väldigt få mål och lyfter ofta upp spelet till anfallszonen.
5. Få backarna att spela enklare. Igår var det Westin som bjuder på 4-3 genom att hålla i pucken en sekund extra, vilket gör att timråkillen hinner bryta passningen. Timander har blivit en katastrof här, för han kan OMÖJLIGEN slå pucken snabbt. Han försöker istället vända bort sin motståndare. Dinosauriehockey:/
Timrå stod fullständigt still i andra perioden, slog stressade pass rakt i famnen på oss gång-på-gång och det var enda anledningen till att vi gavs någon form av kontakt. Hade de hållit uppe tempot i andra och tagit bättre beslut skulle de ha tagit hem en seger på 2-4 måls marginal. Precis som Per Svartvadet säger i intervjun på MoDo-TV så var de medvetna om Timrås problem i andraperioderna, samlade lite kraft och kunde utnyttja det. Men att dra någon slutsats om att MoDo skulle vara ett bättre hockeylag än den region i tabellen man ligger i visar blir bara en mer utdragen plåga.
Tack, men nej tack säger jag. Självbedrägeri no more.
Jag oroade mig med att titta på hur spelschemat ser ut framöver. Det känns hopplöst. Tur att minnet är i nivå med guldfiskens så att man ändå kommer att ha hoppet kvar när matcherna drar igång efter uppehållet.
Hur som helst så hade vi ju inget existerande försvarsspel i egen zon. Den biten skulle jag vilja att man förbättrade några saker.
1. Det viktigaste är att ALLTID vara på rätt sida om sin kille. Vid första målet så missade först Eriksson sin markering på en timråkille som stod närmare mål än honom. Sedan så var både Svarten och Timander på rätt sida, men stod och SOV så båda deras spelare hann före "oss" mot mål. Det hade räckt om man bara sett till att hålla Timrå utanför sig, så hade det förmodligen inte blivit mål.
2. Det är farligare framför mål än i sarghörnet. När man tappat sin markering, utgå från målvakten. Man måste inte rusa ut mot en kille i sarghörnet eller chansa för att nå en puck, utan det är i regel väldigt mycket bättre att kunna ta bort en motspelare framför målet eller rensa en retur.
3. SPELA ENKELT. Det är tillåtet - och faktiskt i regel djävligt bra - att spela iväg pucken fort. Se på Timrå igår, de slog massor av puckar ut ur zon utan en adress, men vi kan tamefan inte ens göra det under stress. Våra backar verkar känna att de måste titta upp och göra ett kanonpass till en lagkamrat. Westin rådde för fjärde målet och största syndaren normalt är Timander.
4. Spela med tanke på linjerna. I egen zon SKA man vara hundra procent säker på en passning når en medspelare som inte är under press. Man kan slå en chanspassning ut ur zon om - och endast om - man är säker på att den inte bryts i vår försvarszon. Däremot chansar man inte med svåra passningar eller dribblingar i egen zon.
5. Tålamod i anfallszonen. Vi måste inte göra mål varje byte. Det ska alltid vara en av forwards som hinner med tillbaka, så man ska inte vara tre forwards bakom förlängd mållinje. Faktum är att en forward mitt i slotet mål är betydligt farligare än tre i sarghörnet.
6. Ta avslut och gå på mål. Ok, det kanske i vissa fall är vassare att slå en passning till en lagkamrat och få en förflyttning på målvakten, men det är samtidigt sämre ur en försvarssynpunkt. Många gånger så missas passningen och alla våra forwards har full fart åt fel håll. Kan man lägga avslutet på mål och attackera en retur, så är man i regel bättre förberedd på en spelvändning.
Baserat på tidigare säsongers tabeller så bör MoDo nu, för att ha en realistisk chans på slutspel, ta minst fem trepoängare och gärna någon/några oavgjorda matcher vid full tid på de avslutande nio omgångarna. Det är den verkligheten som gör att jag har lite svårt för att se att det finns tid för experimenterande och tålmodigt väntande på resultat. Allt måste vinnas och alla poäng som tappas höjer drastiskt chansen för vår första kvalserie sedan 1990.
Och bara tanken på de senaste säsongernas avslutningar emot just såna gäng får en ju att nästan vilja grina ty där kommer vi att förlora och samtidigt inte ta de(t) poäng som skulle ta oss till slutspelet.
Vad jag längtar till att läsa om dessa goda nyheter på modohockey.se!
- Totalt oförlåtligt, en katastrof, sa lagkaptenen
- Krigandet som gett oss tre raka segrar är som bortblåst, jag skäms inför supportrarna som är här.
Såhär skulle det stå på modohockey.se, tyvärr är inte orden våran lagkapten eller platsen modohockey.se Utan det är Färjestads lagkapten och färjestads hemsida. På vår hemsida är man nöjd över andra perioden. Vi kanske ska marknadsföra oss som bästa PPlaget och våra fina andra perioder ibland?
- Det hade mycket väl kunnat bli ytterligare mål i mittperioden. Vi spelade riktigt bra och skapade flera fina lägen. Men 3-3 kändes ändå okay inför slutperioden, säger Challe Berglund.
Färjestads spelaren gillade inte pucken och kastade den i papperskorgen, fick 10 minuters utvisning.
Men läser vi den senaste "inför matchen" så är det samma budskap igen.
Tabellen ljuger, MoDo borde ligga högre upp och PP:t är fantastiskt.
Ska man lämna in en estetisk protest om vi skulle förlora i sista omgången av kvalserien mot Örebro för att Zacke står på huvudet och räddar 58 av våra 60 skott samtidigt som Conny sätter 6 av de 8 frilägen han får?
Rent teoretiskt, alltså?
J F K: Det handlar inte om att hänga ut ensklida spelare, det gör pöbeln så bra själva. Det handlar om att visa upp någon slags yrkesstolthet, att visa att man bryr sig för dem som bryr sig.
Det positiva man presterar, exempelvis PP, kan man gotta sig åt inom gruppen och inte basunera ut som om man vunnit SM-guld när man inte ens klarar av att vinna mot seriens sämsta lag. PP fungerar, det ser alla. Nagy producerar, det ser alla och är nöjda. "Visst, vi förlorar men attans vilket PP vi har!" Det är poängen längst till höger i tabellen som räknas, inte statistiken.
Nej, jag ser inte varför man på hemsidan ska gå ut med negativa saker per se.
Dock får ju gärna personerna de intervjuar på eget bevåg erkänna att de vill förbättra sig, men jag tycker inte riktigt att det är samma sak.
Jag tycker inte att det är hemsidan uppgift att gå ut och såga sin produkt.
Däremot får gärna individerna själva göra en självrannasakan i media, vilket alltså kan göras oavsett om det är till sagobladet, tv4 eller hemsidan.
Redigerad kommentar
"Vi kommer att bli ett alldeles förträffligt Allsvenskt lag."
Men som spelarna själva genomgår en rejäl självrannsakan kan ju det basuneras ut på hemsidan, det är ju en annan sak. Men det är spelarna och ledarna som ansvarar för det som händer på rinken, inte den administrativa personalen. Så det här tjôtet som har varit på sistone om ödmjukhet (på hemsidan!) ger jag inte mycket för. Däremot måste spelarna själva vara ödmjuka inför sin uppgift, det är en helt annan sak.
Men om du fortfarande inte tror på det efter det så skulle du gärna få redogöra för en alternativ teori till det som kallas för Väsby-syndromet, men har mycket äldre rötter än så. Är det en slump? Är det synd om MoDo? Tar spelarna ett kollektivt beslut om att sätta sig i de här situationerna? Jag är idel öra.