RE-building the future 2011/2012
Två målisar, två proffs och FYRA tränare på isen.
Och så en nörd fråga, hur ser målvakternas skydd ut?
Anton har vitt, vitt och lite mer vitt
Tellan är vit förutom röda knän och revärer
Så nej det är nog hans riktiga utrustning. Vore intressant hur han lyckats komma runt Reebok-sponsorskapet dock, köpt sig ur med ryska oljepengar? ;)
Redigerad kommentar
Själv tycker jag Tellans skydd är rätt snygga, lite retrokänsla över dem på något vis. Kikade på lite gamla lagbilder och hittade några liknande skydd från tidigt 90-tal (alltså vita med röda knän och röda kanter), tror det var på lagfotot från 92/93 som målvakterna hade den stilen.
Kan ju även tillägga att Tellan körde med en mask från Bauer (före detta Itech) till skillnad från kollegan Forsberg som körde med en mask från Reebok (Promask).
Redigerad kommentar
Nåja, jag tror inte att det har någonting med att vara mer känd att göra. Då är det väl snarare så att ju större namn, desto viktigare för Reebook att synas. Möjligen har han köpt ur sig på något sätt.
Jaha, dags för det som enligt Paddan är en mindre uppsats.
Var som sagt nere på isträningen idag, tillsammans med bl a Frisco, AM, Paddan, Salle m fl. Isträningen skulle komma igång 10.00 men de enda som var på isen då var Tobbe Enström och Alex Steen.
En kvart senare kom våra två målvakter in. Tellan hade vita och röda benskydd, medan Anton hade helvit utrustning. De körde några förflyttningsövningar tillsammans med Maciej Szwoch (det kommer ta mig en evighet att lära mig den stavningen) och Ian Clark. Såg ut och hördes som att man fokuserade på att hela tiden komma vinkelrätt mot pucken när man förflyttade sig.
När spelarna sedan kom ut var det utan Svarten, Pöck och Meyer. En hel bunt juniorer var på plats, dock inte Henrik Samuelsson. Man började med en del uppvärmning innan det övergick i skridskoövningar, ledda av Mark Ciaccio. Det är han som ska lära dem om powerskating. Kuriosa: Ciaccio är knappt en tvärhand hög, Enström var en jätte i jämförelse.
Därefter körde man klassiska skridsko/avslut-övningar där det handlade om skridskoåkning, korta pass och så avslut på mål. Efter ett par missade passningar i rad blåste Samuelsson av och skällde ut spelarna och förklarade att det skulle vara skärpa i passningar och avslut. Basta!
En bit in i träningen klev Dick Axelsson av. Han tog sig åt höger sida, mot nedre delen av revbenen eller kanske strax därunder. Det kan ha varit han som åkte rätt hårt in i sargen en stund tidigare, men där är jag osäker. Avståndet från där vi satt till där det hände gjorde det svårt att säga.
Mot slutet blev det lite 1 mot 1, där forwards startar i ena hörnet, åker utefter långsargen och ska försöka bryta in på mål mot en backande back (som startar vid offensiva blå). Det jag och Frisco konstaterade var att backarna spelade väldigt mycket på kropp. Inte att man steg upp och toktacklade, men snarare att man sökte sig nära forwarden och tryckte honom ut åt sidan eller bort från farligheten. Det såg nästan utstuderat ut, som om det var något Uffe/Peter har pratat mycket om under teorilektionerna.
Det är helt omöjligt att säga något om individerna efter en träning. Men juniorerna tog för sig och Hersley hade några rejäla skott från blå. Sedan är det en ren njutning att se Tobbe Enström åka skridskor.
I länken finns några bilder. Kvaliteten är inte den bästa men ljuset, avståndet och avsaknaden av stativ är det jag skyller på. Kör helskärmsläge för bättre kvalitet.
Bilder
Och personligen har jag väldiga problem att känna igen alla nya namn, så jag hade ingen koll på att Meyer och Pöck inte var med, då jag inte vet hur någon av de nya spelarna ser ut. Vilka juniorer var med? De har jag heller ingen större koll på. Vem var gallerjunioren med svarta handskar exempelvis?
Petey21: Gallerjunisen är Ludvig Byström, lillebror till Anton. Han är född 1994, så han får stå ut med galler i ett år till.
Jensa Öhman har väl hand om juniorsidan, om jag fattat det rätt. Han är inte tränare utan har väl en sportchefsliknande roll för juniorerna. Men här får någon gärna rätta mig. Min tro är att han var på isen för att hålla koll på de juniorer som deltog i träningen.
Deltagande juniorer var, vad jag kunde se, Marcus Bohman, Ludvig Byström, Adam Johansson, Jesper Olofsson, Anton Byström och Måns Krüger. Jag kan ha missat de övriga, så de kan mycket väl ha varit med.
Jensas roll är väl som junioransvarig och var väl där för att se vad som kan och ska jobbas med i dom leden för att få alla att dra åt samma håll.
Helt rätt, Jens var med för att studera Mark Ciaccio. Jens kommer att följa Mark hela veckan.
Gud vad jag ogillar agenternas sätt att hora ut spelarna. Undrar om det verkligen känns OK för spelarna att hora ut sig varje gång ett kontrakt går ut.
Undrar också om det finns några agenter som agerar utifrån spelarnas fortsatta karriär genom sportsliga ställningstaganden hellre än att se till att man själv får maximal utdelning?
A.Forsberg och Tellan var med i lördags, annars är det Linus Ullmark, Isak Edman, William Silverfeldt-Öhman, Niklas Gradin samt 4 yngre målisar som jag ej kan namnen på.
Timander om första ispasset. " Jag har alltid hållt på Leksand för att dom har snyggast tröjor i Elitserien " Vad bra då...
På deras sida skriver de att Meyer skulle dyka upp första veckan i september. Tycker det låter ruskigt knepigt. Serien börjar väl i mitten av September och att han dessutom skulle missa mer än hälften av försäsongsmatcherna.
Nu ifrågasätter jag inte att de har rätt i det de skriver utan mer att om det stämmer, varför har MODO gått med på något sådant. Iofs så brukar utlänningar ibland dyka upp lite senare, men 2 veckor innan säsongsstart känns bara fel.
Läs inlägget igen som MODO Johan skrev så fattar du kanske.
ULF SAMUELSSON, MODO
Vilket lag har värvat bäst?
– Ja, det måste vara Modo.
Vilka har haft det tuffast under silly season?
– Alla lag har fyllt på bra. Jag kan inte säga att något lag ligger efter direkt.
AIK i fjol. Växjö i år. Allsvenskan närmar sig elitserien i kvalitet. Fixar Malmö att ta klivet upp i år?
– Nej, jag tror det blir Leksand. Jag tror Tommy Salo gjort bra värvningar hittills, vad jag kan se.
Om du fick ändra en sak inom svensk ishockey vilken skulle det vara?
– Vi satt och pratade lite om icing-regeln i dag. Här kanske man är hårdare än i NHL där man gör ett bra jobb med att inte blåsa för icing varje gång någon missar en passning. Men det blir lättare för mig att svara på det när jag i praktiken vet vart nivån ligger här.
Kommer Näslund, Uffe och Foppa kunna lyfta Modo?
– Ja, jag skulle vilja säga att spelarna kommer göra det mesta av lyftandet. Markus jobb är att få hit spelare, personal och coacher. Sen ska coacherna få ut max av spelarna.
Baserat på dessa klipp, så ser träningstempot ut att vara högre än tidigare säsonger.



