Silly Season inför 06/07
Utköpet kommer ett år senare än beräknat enligt mig. Jag var faktiskt helt övertygad om att Guerin skulle köpas ut redan ifjol. Så jag blev väldigt överraskad att Dallas valde att behålla honom. Med den lönen han lyfte så var logiken att man skulle låta honom gå...... men men..... det kom ju retroaktivt istället! :-)
För mig är det helt ofattbart att han fick ett så saftigt kontrakt. Han har gjort 41 mål vid ett tillfälle, annars gör han kring 20-30. Hans bästa säsong poängmässigt stannade han på 69 poäng. Lägg då till mindre mordförsök på lagkamrater på träningar (pga. hybris efter att ha fått en smäll) och han blir lätt en av de spelare jag tycker allra sämst om.
Nja, jag är ändå inte benägen att hålla med om J.R. Frispråkighet tycker jag också är bra, till en viss gräns. Men jag anser att en hel del av det J.R. sagt inte räknas dit utan enbart in i kategorin gnäll. Killen beter sig mer eller mindre som en headhunter från en gång till en annan. Och så går han ut och klagar på dem som kör med samma stil..... sa han det inte under en försäsong förresten? Han hade själv kraschat in en kille i sargen med huvudet först eller nåt och så gjorde någon samma sak på honom. Då går han ut gnäller över det i media som en riktig barnunge...... obegripligt och otroligt töntigt!
Minns även att han uttalade sig, under lockouten, om fans som tyckte NHL-spelarna var bortskämda. "Kiss my ass" var nog hans exakta ord...... han ville att alla dessa skulle fans hålla sig borta från NHL-matcher i fortsättningen och inte ens se dem på TV. Frispråkighet? Visst var det frispråkigt. Bara så otroligt korkat att säga det vid exakt fel tidpunkt. NHL "tjänade" ju inte direkt några nya fans på det uttalandet. Dessutom var ju han en (om någon) som skulle förlora på ett lönetak och det visste han säkerligen om. J.R. var ju vad ordet "underachiever" stod för, då han tjänade 7,5 mille och gjorde 47 poäng på 62 matcher 03-04....... det är i min värld en riktigt bortskämd idiotisk gnällspik!! Men det kunde inte den frispråkige herr Roenick tåla verkade det som.
Mycket möjligt! Men jag är mer inne på att killen har en riktigt taskig attityd överlag. Han är som en äldre version av Sean Avery, som nog är bland de största hatobjekten i ligan. Taskig attityd och vräker ur sig en massa oegentligheter i tid och otid...... tycker det rimmar väldigt bra på dessa båda herrar. Nog för att J.r. är en betydligt bättre spelare än Avery...... men ingen av dem skulle jag vilja ha i Montréal innan de lärt sig att inte öppna k-ften och gnälla i tid och otid!
Hahaha, klart jag gör! Dock kan jag inte se filmen just nu då jag sitter på modem. Men själva uttrycket räckte för ett gott skratt! :-) Nä, Roenick står sannerligen inte högt i kurs hos mig, så där hoppas jag Habs verkligen inte försöker erbjuda ett kontrakt!
Nåväl, vi kanske kan pracka på dem rättigheterna till Palffy så blir kompiskedjan fullbordad :)
"As of 5:00 p.m. on June 26, the following players become Group II (restricted) free agents, with the Bruins having the right to match any offer made by another team or due draft pick compensation should the team decide not to match an offer: Andrew Alberts, Patrice Bergeron, Brad Boyes, Nick Boynton, Milan Jurcina, Nathan Robinson, Martin Samuelsson, Jordan Sigalet and David Tanabe. A qualifying offer had also been sent to Andrew Raycroft prior to his June 24 trade to Toronto.
Brian Eklund, Ivan Huml, Josh Langfeld and Pat Leahy were not tendered qualifying offers and will become unrestricted free agents able to sign with any team as of July 1."
En sak är dock säker, även om de sparar in på billiga målvakter (vilket kanske blir en fluga i nya NHL?) så kommer de inte ha råd att resigna både Kubina och Sarich och samtidigt behålla sina 3 stora forwardsstjärnor.
De som inte fick något förlängningsförslag var: Eaves, Hilbert, Kolanos, Koltsov, Paddock, Surovy, Taticek, Drew Fata, Rouleau, Schneider, and Chiodo
Hmm, mycket dead weight som kapas! Men varför inte signa Koltsov och Hilbert igen?
Pens har ingen depth alls bland forwards nu. Hoppas det här innebär att Shero tror sig ha bra FA signings på g. Pens är låååångt under lönegolvet.
Deas: Nu blev det till slut Canucks för Roberto Luongo.
"The Vancouver Canucks and Florida Panthers have completed a multi-player trade involving some big names on the eve of the NHL Draft.
The Panthers have confirmed that they acquired Todd Bertuzzi, Bryan Allen and Alexander Auld from the Canucks in exchange for Roberto Luongo and Lukas Krajicek and a 2006 sixth round pick."
"Up until a certain moment, I badly wanted to return to the NHL," Morozov said. "But recently, I realized that I didn't want to move anywhere."
Det luktar lång väg av ryska maffian :) He was given an offer he couldn't refuse :P
Paddan: Uppgifter från en artikel i LA Times:
"The Kings are once again pursuing Florida Panthers goaltender Roberto Luongo, a league source said Tuesday.
The Kings are believed to be discussing a multi-player package, with forwards Alexander Frolov and Dustin Brown and goaltender Mathieu Garon among the names being discussed. Dean Lombardi, the Kings' general manager, declined to comment.
Luongo, considered one of the NHL's top goaltenders, is a restricted free agent, but the Panthers have been unable to reach a multi-year agreement with him. General Manager Mike Keenan said the team would explore all options, the Miami Herald reported Tuesday.
The Kings attempted to land the All-Star goaltender before the trading deadline last season, but the Panthers balked at all deals. Now they may be forced to make a deal since Luongo will be an unrestricted free agent after next season. The Panthers have received calls from a handful of teams and interest is expected to increase at the NHL draft in Vancouver this weekend."
Iof kanske alternativ två innebär att Affe tradas. Han sägs vara lite impopulär nu då de aldrig vinner i slutspelet. Dags för kaptensbyte?
Deas: Nu lär väl Silly Season-ryktena komma igång på allvar, nu när sista matchen för säsongen spelats.
Ok, då kör vi då.
"Reports out of the Czech Republic say free agent Patrik Elias has hired lifelong best friend Martin Havlat's agent, Allan Walsh, to represent him. What does this mean for the Sens and Devils?
Well, according to the New York Post, it could mean one of the following:
1) that Elias would take less money to sign with the Senators
2) Ottawa would convince free-agent defensemen Zdeno Chara and Wade Redden to both take less to remain with the Sens than each would command independently on the open market if doing so would allow the team to add Elias
3) the Devils would sign Elias and then make a trade with the Sens for Havlat."
Däremot påstår nån rysk tidninge att Malkin har skrivit på ett 3 årskontrakt med Pittsburgh. Ett kontrakt kring maxnivån för en rookie. Jag väntar dock tills det är officiellt innan jag jublar, även om jag inte är orolig för att det inte kommer hända...
Tyvärr ingen länk, såg bara en Ryss posta om det på annat forum.
Ulf Dahlén byter jobb inom Dallas Stars organisation, hans nya position blir som assistant coach i Dallas Stars.
www.post-gazette.com/pg/06166/698470-61.stm
Den jäkeln kommer säkert vilja ha 2-3 miljoner, och agenten verkar rätt hård på att det är högsta bud som gäller. Lite konstigt då Morozov sagt att han gillade Pittsburgh och nu skulle centras av Malkin.
3,75 såg jag inte i första artikeln så dom kan ju kompletterat artikeln efterhand när mer info blivit tillgängligt ju , så som det stog först såg det ut som han resignat för samma lön som förra säsongen ju
jag tycker 3,75 inte fel när man tänker på dom siffror han presterat ju
Hehehe..... funderade först om det var jag som förstod alldeles fel, men tydligen inte då! :-)
3,75 mille lät lite väl saftigt det! Iofs så är han väl nästan värd det efter denna "återupprättande" säsong! Det var säkert många som räknat ut honom efter säsongen i Colorado. Jag var iaf en av dem..... :-)
henkaaa: Hehe, det är tur att vissa läser igenom texten man länkat till när jag själv tydligen inte läst den särskilt noga.
Sportsnet hade dock den nya lönen för Selänne.
"Selanne signed a $3.75 million US, one-year contract on Tuesday to return to the Anaheim Mighty Ducks, a team he says is ready to contend for a Stanley Cup. The deal also includes some bonus clauses."
Fattade inte jag fel så betyder väl detta förra årets kontrakt:
"Selanne, 35, signed a one-year, $1 million US deal last summer and led the Ducks in scoring during the 2005-06 season, registering 40 goals and 90 points in 80 games."
Däremot kan jag inte utröna av just denna artikel vad han kommer tjäna nästa år. Och enligt deras egen hemsida så var det "terms undisclosed". Vissa rykten gör dock gällande nånstans mellan 2,5 - 4 mille, vilket lär visa sig senare....
men teori han frivilligt accepterade en lägre lön för en ny chans gå långt i slutspelet med ankorna
Efter sin säsong är det konstig dom inte erbjudit mer pengar till han , men kan ju vara så han frivilligt gått med på låg lön för kunna laget så intakt det går ju
Teemu Selänne har skrivit ett ettårskontrakt med Anaheim. Kontraktet är värt 1 miljon dollar.
Enligt en artikel i Ottawa Sun är Rangers intresserade av att kontraktera Chara, om han nu blir tillgänglig på transfermarknaden.
NY Post säger dock det eventuella kontraktsbeloppet som nämndes i artikeln var alltför högt.
"Contrary to reports out of Ottawa likely placed to increase Zdeno Chara’s bargaining power, the Rangers have no intention whatsoever of offering the mammoth defenseman a number even close to $8 million per season when the free agent market opens July 1, Slap Shots has learned.
The Rangers will check on Chara - if he’ll take $5.5 million, he’s in - but they now are believed poised to pursue a free-agent Plan B."
Deas: Jo, det är nog ingen storoddsare, antar jag, att Chara får byta klubbadress.
Glömde ju ett rykte, märkte jag...
"The fifth hot rumour is out of Dallas. The Stars are said to be shopping goalie Marty Turco and have already talked to Vancouver, Toronto and the Tampa Bay Lightning. Trouble is, Turco had another playoff meltdown this spring and has three years left at $3.16-million per."