Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
De verkar vara många som tycker att arenan ska ligga i timrå......
De tycker jag är lite knepigt då dagens arena inte ens ligger i timrå utan i SÖRBERGE! de ståpr ju klart och tydligt på adressen dit att den ligger i SÖRBERGE!
SÅ Sluta med att den ska vara kvar i timrå.
Hur kan ni vilja ha kvar nå ni inte ens har?
timrå ligger väl i timrå.
sörberge ligger i sörberge.
kovland ligger i kovland.
ja listan kan göras näst intill oändlig
Om pengarna och möjligheten att utveckla föreningen finns på andra sidan kommungränsen så ska man definitivt ta den. Då kanske vi kan börja slåss med de stora pojkarna på riktigt.
Personligen tycker jag att det kan vara en bra idé. Men jag hoppas innerligt att de isf bygger en arena som även kan ta andra evenemang. Se till att bygga så att en lastbil kan köra in genom porten till själva "innandömmet".
Detta är en intressant tanke som jag hoppas att alla parter blir nöjda med.
Jag bor själv i timrå men tappar inte mitt hockey intresse för att jag måste åka några kilometer extra.
Större delen av publiken kommer från sundsvall redan nu.
Om jag måste välja mellan några tjuriga timrå bor som vägrar flytta arenan (kanske 100st?) mot kanske 2000 personer till om vi ligger i stan så är valet enkelt.
Tror en arena nära centrum i stan kan bli en succe faktiskt.
Men visst man kan säkert komma upp i 6000-6500 i snitt i timrå oxå efter bron är byggd så det kommer några fler söderifrån.
Finns pengarna här - nej.
Kommer de flesta besökarna härifrån - nej.
Finns marginalåskådarna här -nej (isf hade dom redan sett till att det var fullsatt).
Så varför vara kvar; bara för att namnet är lika?
Herregud, då skulle väl AIK spela sina matcher ute i Solna.
Så du ser hellre timrå vara ett bottenlag i timrå än ett mitten eller topplag i sundsvall?
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar.
General_Moisio:
Pengar till en sk toppmodern arena finns inte i Timrå, så är det bara.
Personligen ser jag placeringen som en underordnad fråga i jämförelse med klubbens utveckling.
Kan lova att det kommer att finnas folk som vill stå på ståplats i sundsvall oxå även om vissa tjurskallar inte vill åka in så ersätts dom med nya,sen att dom inte är infödd timrå bo och supporter sen tidigare gör mig inte ett dugg.
Hur många i supporterklubben är egentligen från sundsvall?
Nån som har koll på det..10-15%kanske.
Jag tror tvärtom att det kommer mindre folk på matcherna om laget flyttar."
Varför är man med i supporter klubben om man inte kan åka några kilometer extra ? Dumaste jag hört!
Och du har fel i din procentgissning. Majoriteten av medlemmarna i supporterklubben kommer ifrån Sundsvall eller andra orter.
Tänk vad skönt det skulle kunna vara att innan match, äta en bit mat och dricka ett glas öl/cider/vin till maten och sen gå till arenan.
frumarie:
Du skrev:
"det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett Timråhjärta för att sitta i styrelsen"
Med detta resonemang borde kanske stadgarna ändras till:
Man måste vara Timråbo för att spela i laget.
Man måste vara Timråbo för att jobba på kansliet
Man måste vara Timråbo för att få sponsra laget
Så du menar att inte Christer och övriga Sundsvallsbor i styrelsen inte skall få vara styrelsemedlemmar?
Man tar sig för pannan.
Majoriteten av publiken finns i sundsvall, det är där dom lata marginalåskådarna finns... dom som av lathet väljer se matchen på tv istället för på plats men som, om, arenan vore lättillgänglig skulle kunne bege sig dit.
Jag kan ta att du väljer stanna hemma pga detta mot att vi höjer publiksnittet med 1500 pers..... vara inte sån bakåtsträvare utan rulla med i utvecklingen...
BlackBay:
Nån som vet hur mycket Modo höjde snittet med när dom flyttade till hamnen?
dr-nix:
Det är ju en attans tur att det är folk med lite framåttänk som sitter i ledningen istället för en massa insöade tjurskallar som tycker att det var bättre förr.
Per HApps:
| 10 | MODO Hockey | 25 | 103218 | 4128 |
| 6 | MODO Hockey | 27 | 182499 | 6759 |
Anonymous: Har alltid blivit förknippade med Sundsvall utifrån ändå utav externa medier sedan vi tog klivet upp i Elitserien i diverse mediala sammanhang, så det gör ingen skillnad varken till eller ifrån anser jag. Men det är varumärket Timrå IK som är intressant. Ingenting annat. Att flytta göra man för att vidga vyerna och STÄRKA ett redan befintligt varumärke inte för att ta död på det. Så där har du fel. Jättefel. Kulturen och historiken kan ingen ta ifrån oss. Och jag är lika stolt ändå fastän jag är Timråbo.
Jag har inga problem med att låna ut ett vägvinnande koncept eller bistå lillebror med kompetensen bara de anger källan. Och sponsorer lockar Timrå IK så de räcker och blir över. Det är inte det som är kärnfrågan. Det är volymen på arenan vi diskuterar och vilka intäktsmöjligheter som kan uppbringas utav en flytt.
Timrå kommer alltid att vara en "sovarstad" till Sundsvall precis som Täby är till Sthlm. I Täby och Timrå bor man, i Sundsvall och Stockholm jobbar man!
Timrå skall vidareutveckla det man är bra på, d.v.s infrastrukturen. Skola, äldreomsorg, kommunikationer, boende etc.
Finns inga som helst skäl att spänna musklerna och ta upp kampen med en stad av Sundsvalls snitt vad beträffar flashiga byggnader. Det har vi varken ekonomin, kunnande eller kompetens för.
Alltså är valet enkelt för mig.
Uno Gordon:
Om till och med du kan tänka dig att se en ny arena inne i stan så borde nog alla andra kunna göra det åxå:
Vissa villkor måste nog vara villkorade för att få med alla tvivlare på tåget.
1. Timrå IK skall behåll sin bas i Sörberge. VIlket innebär att A-laget skall träna där. J20 skall fortsätta att spela sina matcher i E-on. Det A-laget skall göra är att spela sina hemmamatcher i Stan.
2. Det skall skrivas in i stadgarna att man inte får ändra på namnet under låt oss säga 200 år. OCh att denna stadga inte får ändras.
Skulle vara spännande om Jimmy eller nån på Tikare.se ringde runt till samtliga medlemmar i styrelsen och marknadspersonalen på kansliet och förhörde sig om vad dom tycker i frågan.
Om majoriteten är för så tycker jag att man skall frysa dom planerade 70 millarna i renovering och tokfokusera på att få stånd ett beslut om nybyggnation.
Det känns om klubben står vid ett vägskäl just nu, och ett beslut i ärendet på.
Vad tycker en sån som Bölla som varit i föreningen dom senaste 30 åren?
Ser Rolf Norrbom marknadsmässiga fördelar i en flytt?
Vad tycker Per Styf om funderingarna?
Finns ekonomin att dels betala av Eon och en ny arena i Sundsvall? Kan tänka mig att driftskostnaden är ganska stor på en arena. Och att stå med två stycken kan ju vara lite crazy. Timrå Kommun lär ju knappast vara jättelyckliga att betala av en arena som representationslaget inte nyttjar annat än till träningar samt J20-spel.
Jag är dock för en flytt av arenan. Finns liksom inget alternativ. Tänk vad lätt det blir för alla hockeyreportrar. "Sundsvallslaget Timrå".
I övrigt håller jag med dig men det är kanske lätt för mig att säga, som inte gått på hockey i Timrå sen jag var 5 år gammal, att se den rationella och ekonomiska självklarheten i att ge klubben möjlighet att expandera. Vill man vara med och slåss med dom stora grabbarna oh sikta på toppen av serien så måste man nog "spela deras spel" och kopiera deras koncept. En spontan känsla är att Timrå IK har maximerat framgångarna som går att få ut av den rent sportsliga biten, utan att ta hänsyn till möjligheterna av storskalig ekonomisk tillväxt. Vill man slita en spelare som exempelvis Hlavac ur näven på LHC's sportchef innan det kritas på så måste man ha stålars och tillräckligt mycket stålars finns inte om man inte expanderar.
Fan nu började jag prata om saker jag inte riktigt är insatt i ändå...
Men om hon tycker som jag så är det bara ännu ett bekräftande att Timråbona månar om sitt lag.