Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Fotboll är väldigt väderberoende, och att sedan underhållningsvärdet är i klass med bodils djurcirkus är det fantastiskt att den ens passerar 1000 i snitt:)
Hur vida det är mer Timrå bor som jobbar i stan än S-vallare veti tusan, inte särskild rimligt. Dock kan jag tro att Timrå bon gärna å ofta påpekar att det finns hockey i den norra delen å inte i stan.
Det är väll positivt att även stads borna har ett visst hjärta för TIK, då är det väll inte så svårt för dessa att ta sig ut till Timrå å se på riktig hockey, vad är problemet?
Bodil är dessutom död sen ett drygt år tillbaka, det säger en hel del.
Problemet är kanske att många stadsbor hellre sätter sig på någon sportbar i Sundsvall för att se merparten av matcherna än att åbäka sig ut till förorten till en förort för att kasta bort en hel kväll och alltför mycket pengar. Jag tillhör denna kategori.
Det handlar för övrigt inte om ett "visst hjärta". Vi snackar mer än så...
PerHApps:
Dissa inte Giffers. Och dissa absolut inte Bodil (R.I.P) heller.
Redigerad kommentar
Första matchen emot ett elitseriemotstånd som vi inte vann emot alls förra året, det blir en tuffare uppgift det.
Men jag känner på mig att Timrå vinner den.
Sanningen får lite ljus?.
Citat: "att åbäka sig ut till förorten till en förort för att kasta bort en hel kväll och alltför mycket pengar"
Truth is like the sun. You can shut it out for a time, but it ain't goin' away...
Skulle man flytta till Sundsvall så får jag ca 7,5-8 mil.
Med det vill jag säga att det är bra många som kommer utifrån för att se matcher. Bilkaravanen norrut efter matcherna är inte så liten som somliga tror o jag tror att ingen av dom bryr sig att åka till Sundsvall för se Timrå om det blir så.
Marginalåskådarna, som jag antar att man vill åt lite mer, kommer betydligt oftare ifall arenan ligger mer centralt.
Sen har vi alla företagare o slipsnissar som ska "representera", det måste väl även du hålla med om, är betydligt smidigare om arenan med faciliteter ligger centralt i Sundsvall än att ta sig ut till Sörberge?
Om ladan skulle läggas på attraktiv plats i Sundsvall skulle Timrå IK kunna:
a) Bygga större och modernare arena.
b) Skapa platser för fler konferensrum, resturanger, loger samt barer. Ytor som genererar mer pengar än vad enbart en stå eller sittplats skulle göra.
c 1) Locka fler "icke" fans och nöjessökare som gör spontanbesök.
c 2) Dessa spontanbesökar skulle kunna bli återkommande besökare.
d) Locka fler affärsrelaterade besökare för event, konferenser och övrig representation.
e) Locka fler sponsorer pga arenans närhet till Sundsvall.
Hur mycket jag än vill att Timrå IK ska lira i Timrå så vill jag mycket hellre att de finns kvar i elitserien och förhoppningsvis också etablera sig som ett topplag.
Sund åsikt, men risken att se ekonomiska fördelar med en ny arena är kanske den raka motsatsen. Att bygga för kanske 300 mille drar hårt på ekonomin och det behövs mer än ett antal 1000 pers för att höja årsomsättning för att klara en investering på den här nivån.
Sedan har jag lite svårt att förstå dina punkter, dessa skulle även kunna realiseras där nuvarande arena är belägen. Men i mångt å mycket verkar det handla om en stor, kanske alldeles för stor till tro att en Sundsvalls placering är den ända utvägen för en positiv utveckling av Timrå IK,s A-lag.
Att nuvarande plats nästan är omöjlig att bygga vidare på är också en faktor som spelar in. Där har du två anledningar till att inte göra det på nuvarande plats.
En tredje är att det skulle vara betydligt lättare att få in sponsorer från Sundsvall om arenan fanns på plats. Säg att vi skulle få in en ny sponsor a 100'000 SEK. Det motsvarar ca 400 sittplatsbetalande. Varje ny sponsor motsvarar alltså en inte oansenlig mängd publik, som måste kompensera icke existerande sponsorer. Då Timrå har en begränsad mängd människor, och alla inte kan kallas kapitalstarka, är det också en utopi att tro att vi kan öka publiksnittet från 5000 till 7500 enbart med en ny arena.
Om man kollar på de lag som spelar i elitserien idag känner jag inte till något lag som har sin arena ca 2.5 mil utanför stadskärnan, men rätta mig om jag har fel. Att man placerar arenor centralt känns genomtänkt och inte som en övertro.
Men det kanske tar några år innan en arena i Sundsvall når sin fulla potential. Den potentialen skjuter man framför sig ju längre man drar ut på beslutet.
Tror knappast att det är tik som kommer att finansiera någon arena i stan. Man kommer säkert att hyra in sig på ett eller annat sätt.
Intresset från den genomsnittliga Sundsvallsbon angående fotboll kontra ishockey kan åskådliggöras så här. På företaget där jag jobbar så har vi sittplatser både i Isstadion och Idrottsparken som vi anställda sedan får dela på. Den senaste säsongen när vi hade båda lagen i högsta serien var för några år sedan. Intresselistan för fotbollsmatcherna var då i stort sett obefintlig, vissa matcher så hade vi tomma stolar och oftast var det samma 2-3 personer som gick på matcherna. Till hockeyn så är det alltid kö till matchbiljetterna och man får vara glad om man får gå 2-3 gg per säsong. Det säger lite om intressset i Sundsvall. Det snackas väldigt sällan fotboll i stan och hockeyn tar över så fort träningsmatcherna drar igång. Fotbollen regerar från det att Timrå åkt ur slutspelet tills dess att träningsmatcherna går igång. Sedan finns det ju en klick som brinner mer för fotbollen men i det stora hela så regerar hockeyn.
Sedan så är ju inte GIF det enda anrika fotbollslaget i stan medans det i hockey alltid bara funnits ett lag ;)
trots bilresa och parkeringsproblem.
Det är väl för att det nästan bara jobbar Timråbor på ditt jobb! ;-)
http://www.jonaryd.rondelen.se/glutta/Utsikt-from_Norra_Berget_Hamnen_2-bussar_Sundsvall_080719.jpg
Och vart skall det finnas utrymme för parkeringar då? Snacka om ljusblåa drömmar, finns ju inte ens pengar att få ihop ett lag enligt HS idag,
Ja det kan man ju tro, utan parkeringar så lär det bli ett nytt Kempis, typ.
Majoriteten får det närmare, fabler utan grund.
Om man placerar en ny Arena på den gröna plätten som TT refererar till så finns det plats för ca:1000 st bilar utanför. Och åker man tre i snitt så blir det då 3000 personer. Till detta skall läggas dom redan befintliga parkeringsmöjligheterna i City samt buss och tåg.
Ser dock gärna en arena i hamnen, men det lär inte bli helt problemfritt.
Sundsvall Hockey har ju inga trafikproblem!!
Undrar varför dom har så lite publik på sina matcher? Så lätt som det är att parkera där??
Med den trafiklösning som är i Gärde borde dom ju ha enormt mycket publik!
Kollar man lite grovt så finns det ca 30000 kvadratmeter parkering runt E-on i sörberge, samt att det kommer att finnas ca 40000 motsvarade inne i stan. Till detta skall läggas dom redan befintliga p-husen inne i stan.
På slutet i Kempehallen kunde vi läcka 5-7 Mkr/säsong samtidigt som vi gick till slutspel och konjunkturen både globalt och lokalt var bättre.
Frågan är, med en ny arena centralt i Sundsvall har du då sett din sista
Elitseriematch med Timrå IK ?
Hoppar du från bron då? Ja inte den nya som kommer att passera ett stenkast ifrån en toppmodern arena i Sundsvall, du väljer en smådålig hallvappad bergeforsbro, eftersom den alltid funnits.....
Var du för eller i mot deltavägen när den kom till? vad tycker du nu?
Ska Timrå IK kunna fortsätta växa och utvecklas så finns det inget val, mer publik och mer stora sponsorer, annars är vi snart i Allsvenskan igen.
dessa två viktiga ingredienser för framgång lär vi inte hitta med en nylappad lada i sörberge.
Med andra ord är är inte längre arenan ett sänke, samtidigt som den har en potential i sportslig medgång som aldrig fanns i Kempehallen.
Redigerad kommentar
Jag surar inte, men inser fakta, klubben har ingen ekonomi för en ny arena idag. Risken finns att det lyft du pratar om kan bli en krachlandning, vem vill det, i vart fall inte jag.
Smart, att inte folket från stan inser den ekviationen då?
Man kan ju ibland fundera över vilken nivå det är här inne på H.S.
Men det är tydligen så att arena frågan är en Sundsvalls fråga i sin helhet, men det till trots så handlar det om ekonomi. Visst skall man satsa resurser för att bibehålla och samtidigt kunna autveckla Timrå IK. En ny arena inne i Centrala Sundsvall är i sig ingen sjävklarhet för att föreningen skall nå den önskade utvecklingen.
Ska vi återigen bygga ut hallen, 2.0 light?
Hur får du marginalåskådarna till Eon o får dom att återigen ta bussen ut eller få skjuts för att kunna ta en öl i samband med match?
Du säger: "Visst skall man satsa resurser för att bibehålla och samtidigt kunna autveckla Timrå IK."
Hur ska det gå till? Eller är det bara det att du är emot en ny arena i Sundsvall bara?
Förklara gärna din vision eftersom du så helt dömer ut Arenafrågan.
Hahl Bundy: Arenan borde väl redan vara uppe i 3.0 vid det här laget :)
H.B
Det handlar inte om en vision ang en arena, den för mig avgörande frågan är ur rent ekonomiska synvinklar. Sedan att ta en öl ibaren, efter matchen på stan m.m figurerar som bindande orsaker till hall,,, arena flytt är för mig fullständigt oviktkommande.
Det har ännu inte (för min vetskap) inte pressenterats en ända kalkyl, bara antagande att det skulle bli så mycket bättre ekonomi. Då jag har en viss vana att räkna på liknande projekt, kan jag snabbt se att det krävs mycket för att nå några pinnhål till. Vilket för mig i den nuvarande globala ekonomiska verkligheten kan vara katostrofalt. Utvecklingen på marknaden börjar så sakta stiga, vilket i sig kan ge en gynsammare framtid, men ute i världen finns en del orosmoln som åter igen kan ge dalar i ekonomin runt om på vårt klot.
Min vision är att Timrå Ik skall fortsätta vara ett etablerat E.S lag, dock måste alla en var förstå att det krävs stora insater för att gå vidare på trappan. Att lägga fabler här på H.S är kanske inte den bästa utvägen, kanske borde stadens hocky intresserade söder om Timrå inse att det i grunden alltid måste finnas klirr i kassa kistan för att skapa nya vägar.
För mig är inte frågan vart en ny arena skall ligga vid ev flytt avgörande, men att idag förhäva sig att påstå att staden Sundsvall kommer att lösa alla problem mot en ev kass utveckling för Timrå IK känns absurt.
Nu dax att njuta av det finna vädret i forna Öst-Tysklan, långt från Medelpads hockey Mecka, Timrå.
Tjing.
Jag vet inte jag, men jag vill minnas att jag hört ett uttryck i stil med:
"Man måste våga för att vinna."
Tycker det passar ganska bra in här, och jag tror inte att man bygger en arena om riskerna är för stora.
Redigerad kommentar
Finns fler citat.
"Den, som köper det han inte har råd med, får sälja det han inte kan undvara"
Tjing.
Som jag ser det så är det väl inga större fel på att ha arenan där man har den idag, men jag tror att det hjälper föreningen både ekonomiskt, och därigenom även sportsligt, att bli en mer framgångsrik förening än man är idag.
Jag tror det ger mer positivt än negativt med en ny arena i centrala Sundsvall.
Så du menar att det är mest timråbor som jobbar i Sundsvall? Eller att de från Sundsvall mest håller käften? Naturligtvis vet jag var folk kommer ifrån och sundsvallaren i allmänhet är faktiskt mer intresserad av Timrå IK än GIF Sundsvall. Så är det bara. Dessvärre måste jag säga, eftersom det säger en del om sundsvallaren. Och det är knappast positivt...
Edit: No offense, mina vänner från Sundsvall härinne. Jag generaliserar bara lite.
Redigerad kommentar