Luleå - Timrå IK 2009-12-10
KniveN: Den som tog hit Anger skulle få lösa ut honom från kontraktet med sin egen lön!
Även om inte Sundh var den vassaste målskytten så hade han kvaliteer. Förstår inte hur man kunde släppa honom!
Man måste agera utifrån vad man vet när beslutet ska ta, inte vad man inte vet. Vem faan kunde tro att Anger skulle underprestera så totalt? Inte jag iaf, jag jublade när vi presenterade honom som förvärv. Likaså tyckte jag det var helt rätt när vi inte gav Sundh något kontrakt. Med facit i hand var det fel, men utifrån det vi visste i maj var det rätt.
Eskas: Såg personligen Sundh som en energispelare snarare än målskytt, en roll han utförde med mycket stor entusiasm. Han var utvecklingsbar och utstrålade spelglädje. Value for money!
Raka motsatsen är Anger, förmodligen tänkt som målskytt och som sniper betraktad överbetald och helt förbrukad.
Johan J: Jag håller med Eskas helt och hållet. Det där hade du inte skrivit i våras. Det är väl klart att man hade accepterat om Sundh fick förlängt, men herregud vilken spelare han blivit i detta selektiva minnenas mecka.
Anger var en bra värvning även om jag hade svåra fiaskovibbar när han värvades som nu infriats med råge. Men det hade samtidigt kunnat gå åt andra hållet också. Sådant är ju i princip omöjligt att förutspå.
Att det fortfarande snackas Oscar Sundh på detta forum får mig att vilja genomföra en virtuell version av Columbine. Acceptera att han gått vidare till den där vidrigt fula tjejen med kristen uppsyn, det var vi som gjorde slut. Ta smällen. Gå in i galleriet på timraik.se om ni känner för att slitrunka lite åt vackra minnen.
Eskas: Björn? Ja han var ju bara bästa poängplockare under förra slutspelet, Ligger 6a i poängligan nu 4a i skytteligan. (interna) Tror inte att en hög spelaromsättning är speciellt bra för ett lag.
Knylan: Visst, lätt att vara efterklok men för mig ringer det klockan när en förening väljer att göra sig av med sina två bästa poängplockare. Man kunde ana att Anger efter ett par år utomlands kom hem och ville runda av karriären. Djurgården var inte intresserade att stå för pensionen, Anger ringde en gammal god vän och vips hade Linkan svalt betet.
Sundh är förlorad och vad beträffar Niklas Anger hoppas jag han lämnar Timrå så snart som möjligt. Han har gjort 2 mål så här långt och fler än det dubbla lär det inte bli. Drygt 2 minuters speltid idag. Då föredrar jag Starkov som i allafall visar lite vilja.
Lindbäck är en stjärna, precis vad vi behöver, en målvakt med självkänsla!
Anonymous: I mina ögon var Tenkrat och Sundh tänkta som två helt olika spelartyper som dessutom hade två olika roller i laget. Tenkrat var en rutinerad spelare med NHL-meriter som gjort sig ett namn i Finland. Han värvades för att spelas som poängproducerande forward i en första- eller andraformation. Tenkrat producerade visserligen men var dyr.
Okände Sundh däremot är ung och värvades från en kanadensisk juniorliga med ett par enstaka framträdanden i Elitserien bakom sig. Få hade hört hans namn när han fick sitt stora genombrott som rollspelare i Timrå 2006. Sundh visade hunger och var en riktig lagspelare. Billig och bra dessutom!
Nu är Sundh förhoppningsvis bättre betald i HV71 - det tycker jag hans uppoffrande spelstil är värd!
Redigerad kommentar
Visst var han bra i boxplay, men han knäpper inte Axie på fingrarna, knappast heller Hynning, och de är nästintill identiska i övrigt. Rent poängmässigt så halverade han sina siffror från sitt första till sitt sista år och några matcher i Tre Kronor blev det heller aldrig på slutet.
Konstigt att han spelade mer box än Hynning och Axelsson förra året om dom är bättre på det, men det är väl Challes dåliga coaching.
Glöm honom nu och dröm om nån annan.
Nattinatt!
Kanske ska försöka skriva in en sån klausul när det gäller Timrås värvningar?
Då kan vi alltid få tillbaka dom spelare som vi, i efterhand, upptäcker var världens bästaste igenkligen.
Vi är ju för fan ett kanongäng just nu. Vi kan inte förlora hockeymatcher.
Vi spöar HV, Linköping, Färjestad - you name it!
Förvisso kunde vi inte vinna igår, men det var bara domarens fel.
Men vi förlorade inte heller.
Nä, jag trivs ypperligt med det lag vi har just nu ocgh som presterar så här pass bra trots att vi är skadedrabbade.
Nu har vi häng på HV ;)
Linkans största misstag hittills,var att han inte förlängde med Sundh!
Man sparkar inte iväg någon som gör sitt jobb och visar hjärta för klubben. Han hade sin roll och gjorde det jävligt bra (se länk).
"Linkans största misstag hittills,var att han inte förlängde med Sundh!"
Lägg ner det där nu, vad vet du vad som försegick i förhandlingarna, vet du vad Sundh tjänade? vet du vad han krävde för att vara kvar?
det vet nog varken du eller jag, eller har jag fel?
Man kände kanske att man hade spelare i laget med den roll som sundh har, till en billigare penning.
Annars var det väl fler som gnölade över Tenkrat än Sundh. Han har hittills gjort hela en poäng mer än Skogs och är måttligt populär bland skellhell-fansen.
Så kan det också gå. Hade han lyckats hade det dock förmodligen varit tjänstefel av Linkan att släppa honom.
Killar som kanske inte varit så jättelyckade i år ska vi ändå satsa på att behålla nästa år, med några undantag (varav några förhoppningsvis redan är borta innan säsongen är slut). Brakar vi ner i allsvenskan kan däremot rubbet fara och flyga...
Redigerad kommentar
Men jag håller med: byt rätt spelare, men håll ner antalet så långt det ö h t går.
Sen Skogs. Jag tror att vi alla kan enas om att Skogs i a f tagit ett par kliv framåt den här säsongen, jämfört med förra. Gott så. Om han sedan blir riktigt bra framåt vårkanten kommer han sannolikt i framtiden att värderas som en ny Kokko om han skulle lämna. Allt enligt lagen 'det var bättre förr!!1'.
Skogs tillhör vårt lag och jag unnar varje spelare all framgång dom kan få så länge dom har våra färger.
Om han sedan har ett kasst facit i ryggsäcken skiter jag blankt i.
Gör en spelare ett hattrick i en match, så är inte det första jag kommer att tänka på att spelaren i förra matchen hade -3 i statistiken?
Formen och självförtroendet är en färskvara. Ibland konserveras denna under långa perioder och ibland under korta. Skogs har, precis som Timrå, ryckt upp sig rejält. Vackert så! Inte en chans att jag satt och grät över tidigare tappade poäng mot HV71 när vi väl slog dom med 2-0 häromsistens..
Så vad har Skogs +/- statistik för koppling till att han, de facto, spelar ganska bra hockey just nu?
Det låter som att du verkligen ser Timrå match för match. Jag har däremot rätt svårt att helt koppla bort tidigare insatser på samma sätt, är man helt värdelös i 20 omgångar så sätter det ju onekligen sina spår. Eller hur menar du? Om Anger gör en kanonmatch mot Rögle borta, tycker du det neutraliserar hans "kassa facit i ryggsäcken" den här hösten?
End of tråkig discussion.
Men Timrås förvandlig från total hönsgård till ett stabilt och jävligt svårslaget hockeylag är faktiskt uppseendeväckande. En spelare som Skogs har jag alltid haft svårt att kritisera lika högljutt som andra har haft lätt för detta. Kalla mig gärna för "puckad" (kanske inget skällsord i hockeysammanhang iofs?), men jag har alltid tyckt att herr Skogs visat en jäkla vilja och bra engagemang.
Men det har konstant studsat emot och jävlats för honom. Och om man har den här brinnande viljan och engagemanget kombinerat med att det studsar emot som fan som överarbetar man situationerna och hamnar snett.
Därför är jag så jäkla glad att det JUST NU ser ut som om han kan börja att bidra på allvar enligt de förhoppningar vi hade när han skrev på.
Men vem vet, det kan skita sig för honom imorgon igen.
Din fråga om Anger är intressant för här tycker jag faktiskt samma sak - fast tvärtom. Anger visar varken vilja eller engagemang i den utsträckning som Skogs gör. Anger åker och ställer sig där puckarna kom ifjol. Det ser bitvis lite dumt ut eftersom puckarna ganska sällan kommer dit. Och när dom väl kommit dit så har krutet varit torrt i bössan.
Det jag hoppas på mest är självklart att Anger sätter ett hattrick imorgon och sedan går in i den målskyttstrance han måste ha varit i ifjol.
Dock finner jag inte detta speciellt sannolikt och jag vet inte heller om det är Angers egna högsta önskan att få spela vidare i Timrå?
Anger är bevisligen (se fjolårsstatistiken) en kompetent spelare, men han kommer nog inte till sin rätt i Timrå.
Men för att besvara det som jag tror är din huvudfråga så är svaret;
Ja, jag är en ytterst naiv supporter som tycker alla spelare i Timrå är fantastiska när vi vinner. Förlorar vi så skyller jag helst på domaren, spolningen av isen eller Tomas Ros när vi torskar eftersom jag innerst inne tror att det inte finns en enda spelare i Timrå som föredrar att förlora framför att vinna.
Jag Måste säga att det är PRECIS hur alla personer på det här forumet är.
Jag kan självklart förstå att det är så ibland, om vi fortfarande skulle legat sist och inte hade VUNNIT PÅ 8 matcher, då hade nog jag klagat en del också.
MEN OAVSETT hur dålig domaren var igår eller hur individuella misstag gjorde så att vi endast fick en poäng med oss så tycker jag att alla kan enas om att vi bör vara nöjda med en poäng upp till slutspels plats och ett otroligt facit med 8 matcher i rad utan förlust, så tänk lite positivt nu för fan ! :)
Om det här med Anger stämmer, så tänkte jag att jag måste skriva lite om honom.
När han skrev på för Timrå började det lida mot Säsongstart och det flest nyförvärven var klara, det fanns en anledning för detta och han sa det själv t.o.m i pressen. Hans kommentar var "Jag har väntat på Djurgården i flera månader men tillslut sa dom att de inte hade pengar nog att knyta upp mig för en säsong till" Det säger allt om den här killen. Han ville vara kvar i Djurgården till nästan vilket pris som hellst, och när Timrå som enda lag blir intresserad så är ju valet självklart ! Jag är säker på att det finns en målkapacitet där , jag trodde vi skulle få se den efter hans tvåmålsmatch, men problemet ligger nog inte i självförtroende, han trivs helt enkelt inte här och det syns TYDLIGT. Dock tycker jag inte han fått en tillräckligt god chans att visa vad han går för, se bara matchen i går.
Men sammanfattningsvis så kan jag bara säga att jag tror att en skilsmässa är bäst i det här fallet.
Btw så är jag säker på att man började planera för att Anger skulle lämna ända sedan Bremberg tackade nej, han sågs nog som en sista utväg att få igång Anger.
Thegreatone : Jag har sett att du fått svar angående det här redan men jag vet att du inte är ensam om den där uppfattningen här. Jag minns när Sundh lämnade klubben. Jag kan ärligt talat inte komma på någon annan än JAG, som faktiskt kunde förstå att det nog var bäst så här.
Killen ingick i en lina som var älskad här, "Hundarna". Men jag måste dessvärre säga att det inte går att ha tre st. killar som passerat 20 som endast inriktars sig på hårt jobb. Det är för mycket och jag behöll absolut Björn Svenssson hellre än Sundh, sedan var det Axie eller Sundh och Linkan o CO vägde mellan all statistik, lön osv och de kom fram till att Axie fick stanna, så är det med det, men att sitta och lipa över det hjälper inte, jag tror inte Sundh VAR SÅ BILLIG OCH HADE GJORT SÅÅÅ STOR SKILLNAD i Timrå just nu. Så snälla sluta gnäll över det där. Och var nöjd ! De lag vi har nu är riktigt bra och ska vi ha förstärkning vill jag fan inte ha någon 30+are som spelade i Timrå "För i Timrå vill vi ha f.d spelare" Det finns ingen anledning att heller gnälla över att "De gamla Timrå-spelet är borta precis som alla spelare" osv-osv...Det är bara skitsnack så sluta med det också snälla!
Nu har vi de lag vi har och det ser ju uppenbarligen bra ut nu när alla fått spela ett tag med varandra.
De enda vi skulle behöva ta in till nästa år är nya yttrar och någon Center (förutsatt att vi förlänger med Limpan/ Erixon osv)
Jag har egentligen ingen jag vill bli av med och jag är verkligen nöjd med Linkan och han har helt klart visat framfötterna och jag skulle ta han för Nubben alla dar i veckan!!!!
Dessa spelare är de spelare som kanske inte levt upp till andras förväntningar men jag måste säga att jag inte riktigt hade så höga förväntningar på någon av dessa.
*Niklas Anger - Som skrivet så tror ja helt enkelt att han inte trivs, har inte förväntat mig så mycket som jag tror klubbledning med fler gjort, runt 5-10 mål under en säsong och om man behåller han så gör han nog det.
*Kirill Starkov - Har inte så bra koll på killen men han verkar ha en bra teknik, har bara sett han som en reservspelare mer som skulle kunna utvecklas i typisk Timrå stil.
* Jesper Samuelsson - Man hoppades på en ny Brunnström men nu när istiden är mindre än förra säsongen
Redigerad kommentar
Där håller jag inte med dig.
Anger har fått hur många chanser som helst att bevisa sig på.
Han har spelat med alla o I alla formationer.
Jag tycker inte man kan säga att han inte har fått chansen, för det är ju det han har fått, men han levererar ju inte o är en som ger ordet hängskalle ny innebörd!
Matchen igår med 2 minuters speltid kan du inte använda dig av för att säga att han inte har fått en tillräcklig chans.
Det är pga av alla chanser som han har fått o som han inte gjort nåt utav som han förtjänar den speltid han fick igår.
Det är bäst för alla parter att han lämnar så fort som möjligt.
Vi kan få så mycket bättre spelare med rätt attityd o rätt inställning o som tillför nånting till laget!
Det finns en person som har petat Anger, och det är han själv.
Det är tydligt att Hynning åker runt och fyller år. Han har flera alternativ. Det finns läge att slå den i rundeln, lyfta ut den enkelt, lägga en myra till Karlsson, dra den längs sargen till Corso eller försöka nå Sonnenberg i mitten. Även en stenhård till icing hade varit att föredra. Men istället så väljer han att hålla i, glida och vara allt annat än resolut när han lägger en fladderflipp som ställer till det.
Jag säger inte att Karlsson gör det bra heller och speciellt inte senare i situationen när han inte ens ser ut att försöka täcka bort passningsvägen. Faktum kvarstår dock att det är Hynnings nonchalanta agerande som ligger till grund för det hela och han har dessutom möjlighet att bryta där vid blå med såväl klubba som kropp efter försöket till "passning".
Kanske är det nån utifrån som vill ge sin syn i detta eviga ältande?
Källan, länken, till allt:
YouTube - 4-2.avi
Varför slå en icing när han kunde lösa det som han gjorde, han kan knappast räkna med att Karlsson ska stoppa pucken innanför blå eller hur?
Lägga en myra till Karlsson? När han har en spelare 2 meter ifrån sig och är felvänd?
Ja en chanspass in framför mål är precis vad man vill se i det där läget...