Timrå IK:s ekonomi
Vad har man för ljusglimtar när det kommer till samarbetet Timrå IK-Timrå Kommun genom åren egentligen?
Det enda jag hela tiden tänker på är alla uttalanden av Ewa Lindstrand om hur man minsann haft en överenskommelse gällande Timrå IK:s placering i Timrå Kommun, något som lyfts i samband med diskussioner om att bygga en ny arena i Sundsvall. Ett ständigt jävla motverkande av klubbens utveckling. Ett stoltserande med en av hockeysveriges mer klassiska klubbar men som samtidigt inte alls är villiga att stå bakom föreningen när det blåser som allra mest. Timrå IK ska vara gratis för kommunen, precis som det där rövhålet till ishall de en gång efterskänkte till föreningen och som sedermera verkar vara deras enda hållhake i diskussionen. En så 'fin' gåva som kom utav det faktum att man inte kunde möta Hockeyligans krav på arenastandard. Då fick helt enkelt föreningen ta tag i det hela själv.
Man är ganska så provocerad i detta nu.
F ö så är det nu som Henrik Zetterberg bör kliva på med ett långfristigt lån om inte rentav en gåva.
Steken84: Det här handlar inte om att man måste få in en klumpsumma illa kvickt och så är problemet ur världen utan om att man måste hitta en långsiktig lösning. Även om Zäta skulle kliva in med tre miljoner nu så är problemen snart tillbaka. Det skulle givetvis hjälpa till oerhört mycket men detta är verkligen ingenting vi privatpersoner kan göra så mycket åt, mer än att försöka påverka på något sätt. Så har jag uppfattat det hela i alla fall.
Det går inte att kräva att Zäta ska kliva in och betala fyra vaktmästare och en kylanläggning, enkelt uttryckt. Det är kommunala sysslor då anläggningen till väldigt stor del nyttjas i kommunens syfte.
Timrå Isstadion: Läs Hamrins text om du inte redan gjort det. Annars är det ju siffror som är svåra att mäta. Samme Hamrin som, för att exemplifiera och lägga ord i hans mun, med största sannolikhet inte ens hade bott i kommunen om det inte vore för just ishockeyn. Det finns sannolikt många fler.
www.st.nu/skickain/insandare
www.dagbladet.se/skickain/insandare
Inte svårare än att skriva här, och man når andra och framför allt fler. Vad betyder Timrå IK? Varför ska kommunen överta arenan? Vad förlorar man om TIK går förlorat? Vad vinner man om TIK kan finnas kvar? Vad betyder TIK för dig och andra?
Om "alla" i kommunen/regionen är för ett övertagande kommer det också att bli ett övertagande.
Det är bara att svara på alla eller någon av dessa frågor. Kommunens enfaldighet och brist på konsekvensanslys är provocerande. Att författa lysande inlägg här utan att de får vidare spridning och kan påverka är också det nästan provocerande...
Carl Lejonkräk:
Fast jsg har svårt att se att klassiska Timrå IK försvinner för gott. Vi kommer nog igen i någon form. Synd bara om vi tvingas "gå under jorden" under en massa bortkastade år, så att man delvis tvingas lägga ner sitt hockeyintresse. Well, man får fortsätta att gå och titta på MIF då...
stoff:
Han har säkert ett hjärta för klubben i vilken han fick sitt genombrott, men detta är inget som garanterar några allmosor till densamma. Det är möjligt att han kan göra roligare saker för miljonerna. : (
Inget hockeyintresse som sagt!!!
Sen vad är timrå kommun utan hockeylaget...NADA!!!
(Sorry ni som bor i timrå, inget illa ment. Bor själv i en håla). Hade nog knappt känt till orten utan hockeylaget. Tycker kommunen kan gå in och hjälpa till. Eller är man så blind så man inte förstår vad man mister i en konkurs av föreningen timrå ik.
Gorkyman:Ja då kom den då...dödsstöten för Timrå IK (Men även för Timrå som komun vilket jag anser blir den absolut största förloraren på det hela)
I mina ögon så spelar inga fler nödlösningar eller insatser nån roll längre. Att få ut driftsbidrag i förtid när man i allafall kommer att ha oket E-on på sina axlar. Att tvingas inse att laget vid en ev, överlevnad kommer att bli ännu mindre sevärt med ännu mindre intresse runt sig ser jag som en omöjlighet efter flera år av lidande....
Då ser jag tyvärr hellre att föreningenmed Nollan i spetsen lägger ner verksamheten.
Tack Timrå komun!!!!!!
Tänk på att åtminstone en politiker, Tony Andersson, verkar vara en person som gärna vill sätta sig på tvären. En argumentering kan där få motsatt effekt.
Äh, ska vi försöka få lite rull på denna eller? Vad säger ni? Det skulle åtminstone se bra ut.
För oss som inte kan se matchen live ikväll så kräver jag att vi åtminstone stödjer med den biljettpeng vi avsett betala om vi kunnat vara på plats.
ante08:
Timrå kommun erbjöds att betala 29 miljoner kronor för att ta över Eon Arena.
Kommunen nobbade budet – och nu riskerar Timrå IK konkurs.
– Beloppet är alldeles för högt, säger Ewa Lindstrand (S), kommunalråd i Timrå.
Under flera veckors tid har Timrå kommun, näringslivet, Handelsbanken och Timrå IK försökt få till en lösning som ska rädda föreningens ekonomi.
Läs också: Behöver tre miljoner – inom en vecka.
Huvudspåret har hela tiden gått ut på att Timrå kommun ska köpa tillbaka Eon Arena och ta över driften för arenan. Under torsdagen kom pressmeddelandet från klubben där det slogs fast att kommunen säger nej till ta över arenan.
– Det är mitt näst svåraste beslut under mina år som kommunalråd i Timrå. Det svåraste var när vi tvingades varsla hundra personer under 2008 till följd av lågkonjunkturen, säger Ewa Lindstrand.
Sporten kan nu avslöja prislappen som kommunen sade nej till.
– Det bokförda värdet på arenan ligger på 45 miljoner, men sedan var prislappen lägre då banken var beredd att skriva av en del av lånet, säger Ewa Lindstrand.
Enligt våra uppgifter så handlade det om 16 miljoner kronor?
– Den siffran stämmer.
Det gör att prislappen ni skulle betala landade på 29 miljoner?
– Ja, det stämmer och det beloppet var alldeles för högt. Hade vi sagt ja till detta hade vi fått ompröva hela vår investeringsbudget för 2015 och tvingats blåsa av det mesta av investeringarna.
Hur stor är budgeten?
– Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge.
Enligt Ewa Lindstrand så har klubben länge varit informerad om kommunens inställning.
– Det har de vetat om ända sedan 25 september då vi hade ett möte. En gång i tiden skänkte vi arenan till klubben och då känns det som en omöjligt att köpa tillbaka den för den här summan, säger hon och tillägger:
– Näringslivet, banken och Timrå IK har hela tiden att jobbat för att kommunen skulle ta över ägandet och då så skulle det lösa mycket. Kommunen har hamnat i en gisslansituation här och vår gemensamma politiska bedömning är att det är för mycket pengar.
Vad kan ni erbjuda klubben nu?
– Vi är beredda att betala ut förskottsutbetalningen på driftsbidraget. Det kan vi göra samtidigt som jag hoppas att näringslivet nu kliver in. Sedan kanske banken skulle kunna skriva av hela lånet.
Men att köpa tillbaka hallen är uteslutet?
– Nej, det säger jag inte. Men inte under rådande förutsättningar.
Skulle Timrå IK gå i konkurs kan arenan ändå bli så att Eon Arena hamnar i kommunens ägande.
– I så fall kommer en konkursförvaltare att undersöka om någon är intresserad av att köpa ishallen och det brukar inte finnas så många potentiella köpare sådana här gånger.
Men då kan ishockeylaget vara borta.
Lukas Sahlin på Twitter: "Tommy Andersson uttrycker i Sportbladet att kommunen gjort en tvärvändning gentemot TIK. Jag fick höra så sent som i går att de skulle ->"Lukas Sahlin på Twitter: "-> få ta ett lån till nice ränta av HAndelsbanken för att kunna köpa arena. Vad hände?"
AIK kan bli stora vinnare på Timråkris | Allsvenskan | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
ante08:
Frågan blir då om hon tänkt bygga en ny arena för under 29 miljoner eller om man räknar med att banken är snäll och säljer arenan billigt till kommunen efter konkursen?
Nu är det nog kört. Väldigt synd... jag ger Timrå kommun 5 år utan TIK innan sammanslagning med Sundsvall.
www.timra.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/kommunstyrelsen/ledamoter-och-ersattare-mandatperioden-2015-2018/