Brynäs-Skellefteå sm-final 2012
Först till fyra är det ja...
Hade en otroligt skön känsla i kroppen hela dagen igår, blandat med 110 % nervositet. När Silfverberg skulle lägga straffen trodde jag att det var klart. Nu blev det inte så. Tycker Svedberg kändes livsfarlig i kassen igår, spred returer åt höger och vänster. Ska det bli så att Skellefteå gör en historisk vändning? Har vi varit så mycket bättre egentligen, förutom i den första matchen? Usch, jag känner att tvivlen börjar komma smygande, hoppas att det bara gäller mig och inte spelarna som ska greja detta.
Kanske bäst att Brynäs vinner imorgon redan så att man får slappna av någon månad sen.
tompap71:
Men Wikegård fick det ju till att det var en filmning.
Jag antar att bildsekvensen i expressen, där man kan
se Bellemares hjälm träffa Granström på hakan, är en
fotomanipulation.
Man såg att det var en skallning redan innan man fick se reprisen.
Obegripligt att domarna missade detta.
Till och med försök till skallning ger gu matchstraff,
så i det här fallet är det hur solklart som helst.
Till på köpet leder match penalty automatiskt till en matchs avstängning.
Inte ens efter matchen har alltså domarna sett det och kan
rapportera det till diciplinnämnden.
Men de kanske har tagit semester.
Angeånde vårt mål i match tre:
Här kan man snacka om luddiga regler.
Mål ska godkännas om (regel 470):
En anfallande spelare befinner sig i målområdet när pucken passerar
mållinjen och på inget sätt påverkar målvaktens förmåga att göra en
räddning, förutom i situationer som beskrivs under regel 471.
Mål ska inte godkännas om (regel 471):
En anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken
går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares
agerande som orsakat honom att vara i målområdet, förutsatt att spelaren
inte haft tillräckligt med tid på sig att ta sig ur målområdet.
Det som sägs i regel 471 gör ju att det som står i regel 470
enbart kan gälla om en motspelare spärrar vägen för att komma
ur målområdet.
Då ska ju alla mål där en spelare har en skridsko i målområdet underkännas.
Men så är det ju inte.
Jag kan inte hitta något om offside i målgården i regelboken.
Jag har för mig att den regeln har tagits bort för några år sedan?
Spelar roll som sagt: enbart försöket ska ge matchstraff.
Rubricering blev ju "charging", minst sagt märkligt.
Kan iofs bli begripligt om domarna anser att det inte finns nån lämpligare rubricering, då man inte tolkat det som en "Head-butting".
Fast då inställer sig frågan: om inte det här är en "Head butting" eller ett försök att skalla, hur ser den/det isf ut?
Redigerad kommentar
Mer tillfälligheter och usel markering vid både 1-1 och 2-2 som fällde oss.
Plus oflyt med stolparna i förlängningen.
Det var väl deras tur att ha lite flyt igår, även om jag inet håller med Forsberg och övriga spelara att dom skulle ha förtjänat det pga att man varit det bättre laget i samtliga matcher.
Redigerad kommentar
Huge:
Personligen tyckte jag att de flesta spelarna på isen såg helt förskräckta ut (det såg faktiskt ännu värre ut i Skellefteå). Det var ju tappade puckar precis hela tiden. Nu är väl en bidragande orsak att de var trötta efter matchen i lördags, men om vi säger såhär: Jag tror många hade tankarna någon annanstans igår.
Som opartisk åskådare kan jag faktiskt säga att Brynäs har varit det betydligt bättre laget sett över hela finalserien, men nog har Skellefteå tjänar ihop till åtminstone en vinst.
Troligtvis avgör Brynäs redan på tisdag, men det vore intressant att se vad som skulle hända om det studsar Skellefteås väg i nästa match också.
Redigerad kommentar
Någon som vet hur medlemmar går till väga vid biljettköp? medlemmar har ju förköpsrätt och vid en ev 6:e match tänkte jag utnyttja det .
Har sett att man får ett mail men sen då? nån länk där att följa?
tacksam för svar!
arnio: Stolpskottet igår känns som ett riktigt jävla stolpskott.
Tungt som satan, känns bara som att det är imorgon som vi har matchboll, de ev. 2 andra matcherna känns det som att det är vi som kommer ha kniven mot strupen.
....ja har dåliga nerver
Stör mig på skyltar osv att guldet är klart.....är det först till 4 så är det först till 4....
arnio: Hade jag varit med själv o spelat så hade man troligtvis inte varit det minsta nervös, men är jobbigt att kolla på o inte kunna påverka något.
Så hoppas o tror att det är som du säger, spelarna bryr sig inte det minsta om det är match 5 lr 7 de vet vad som gäller.
Vilket jävla liv för en skylt???? Varför ser jag likheter med Forsberg och min 5åriga lillebror?
Nu springer idiot Fahlman och tacklar våra spelare också!!!
I slutet av intervjun!
Redigerad kommentar
Japp Fahlman är en jubelidiot!
Silver du är bäst vi glömmer dig aldrig vi leder ju för fan med 3-1 i matcher Silver gör 2 nya imorn!!!
Redigerad kommentar
Att skalla en motståndare är alltså lika allvarligt som en puck out. Hockeyn är en konstig sport.
Forsberg och Fahlman bekräftar den gamla sanningen att ju längre norr ut man kommer, ju tokigare jävlar bor det där. Robertsson var lättlärd.
Champagnen låg på kylning och guld-
hjälmarna var på plats. Gävle Kommun
hade redan gratulerat Brynäs till SM-
guldet. Problemet? Ingen hade tänkt på
att Skellefteå skulle blanda sig i.
-Det har blivit vi mot världen nu. Vi
gillar all tändvätska som vi får,
säger Skellefteås assisterande tränare
Bert Robertsson till Folkbladet.
Och att Skellefteås tränarrum var
tapetserat med guldlöp var just det.
-Det är väldigt ovanligt att att ett
lag tar ut något i förskott, säger
tränaren Anders Forsberg.
Är det sant att saiks tränarrum var tapetserat med guldlöp isf tycker jag att det är väl kaxigt nja sånt gillar jag inte!
foppa78: Att deras tränarrum var tapetserat med guldlöp betyder ju knappast att Brynäs tog ut guldet i förskott.
Anders Forsberg borde väl förstå att det bara är en psykning, lite tjuv och rackarspel. Efter Forsbergs uttalanden här i finalserien är jag iofs inte förvånad över att han inte fattar någonting.
1) Ansvarig(a) tänkte: Yes, vi har tagit guld redan. Nu tapetserar vi upp lite guldlöp, varför inte börja i Skellefteå-tränarnas rum.
2) Ansvarig(a) tänkte: Nu jävlar är det avgörande match på våran hemmaplan och de ska få känna av det ordentligt. Ska vi inte trycka upp lite guldlöp och sätta upp i Skellefteå-tränarnas rum för att psyka dem lite extra.
Pick one!
Redigerad kommentar
foppa78: Jo, risken är väl att det fungerar som tändvätska. Men min poäng var att allt snack om att Brynäs hade tagit ut guldet i förskott är lite överdrivet.
Jag tror inte att någon i eller runt laget trodde att detta var klart innan förra matchen.
Redigerad kommentar
Nu har jag inte hunnit gått igenom alla inlägg under dagen,så det kanske har dryftats.
Men Bagdad Anders Forsberg säger nu till lokalblaskorna att Jocke Ericsson har ett psykologiskt övertag på Jakob Silfverberg,kan vara bland komiska man läst på länge.
I söndags hade jag en superbra känsla. Det har jag inte idag.
Först till fyra.
nu fallit ner till Kent Johansson nivå, och gör allt för att
påverka domarna till kommande matcher.
Finns inget lag som får så lätta utvisningar med sig som Skellefteå.
Hade jag varit AIK anhängare så hade jag varit helt galen på domarna
i match sju mellan Skellefteå - AIK. Hur det såg ut i övriga matcher mellan
de lagen vet jag inte, men i den matchen fick de många billiga utvisningar
med sig.
Men har man vant sig vid det så, vill man naturligtvis att det ska fortsätta.
"Men jag vill absolut inte påstå att det är något lag som filmar mer än andra"
Ren bullshit,han tordes ju inte säga att Modo haft dom flesta filmarna så länge dom fick vara med i slutspelet,Ritola,Sussie Sundström mfl.,
Samtidigt måste jag säga att jag håller med honom.
...blir vansinning av filmningar/förstärkningar
....och när det gäller våra grabbar måste man ju lägga till att man får skämmas med som lök på laxen.
Det som är patetiskt är Forsbergs konstanta gnällande om samma sak, dag ut och dag in så här långt.
SVT:s expert Micke Renberg verkar heller inte ha alla hästar hemma:
"Ett hett samtalsämne i samband med gårdagens finalmatch i Gävle var skylten som kommunen hade satt upp, som gratulerade Brynäs till SM-guldet.
– Det är alltid farligt att ta ut segrar i förskott. Det är naturligtvis helt upp till dem om de vill göra det, men det finns naturligtvis en risk med det."
Trots att kommunansvariga flera gånger påpekat att ljusskylten av nån anledning (sabotage?) tändes av misstag så tjatas det om att det var ett bevis på att både laget och hela stan tydligen skulle ha tagit ut nåt i förskott.
Det komiska är att om vi vunnit så hade samma kritiker snackat om hur smart och förutseende man varit som bokat festlokaler, tagit fram skumpan osv osv.
Förvånande att man inte fått läsa nåt om att vi tagit ut segern i förskott eftersom man kunde se Le Mat-bucklan i LA....
Tycker faktiskt att vi ska ta hem GULDET ikväll.
Tips: Skellefteå AIK-Brynäs IF 2-3
Huge: Vilket evinnerligt jävla gnäll det varit denna finalserie. I särklass står ju crybabien Forsberg. Han gör ju inget annat än att böla i media. Inget fokus på det egna spelet eller på sina egna spelare, bara ett mischmasch av tårar i diverse blaskor. Vad är det för fel på karlsloken? Helvetes jävlar vad skönt det vore att få täppa till truten på honom och hans knähund Bert...
Sen har ju media fått för sig att Brynäs tagit ut SM-guldet i förskott för att en jävla skylt tändes av kommunen. Vilken tattar-retorik...vad fan har LAGET Brynäs med att göra att en klantskalle på kommunen tänt en ljusskylt?
Ursäkta svordomarna men jag blir så in i helvetes jävla tokförbannad...
Det viktigaste är som sagt vad spelare och ledare gör och hur dom agerar/reagerar, och där finns det inga som helst tvivel: nån seger i förskott finns inte på kartan.
Och visst vore det skönt om man täppte till truten på Forsberg. Har alltid ansett honom vara en lugn och sansad tränare med en bra framtoning men i det här slutspelet verkar en del av putsen ha flagnat och avslöjat nåt helt annat under ytan.
Man ska också komma ihåg att mkt handlar om just ett spel för gallerierna, vi vet ju att spelare som ena minuten pucklat på varandra både fysiskt och verbalt, nästa sekund kan stå och kramas och visa varandra respekt även i nederlagets stund. Nåt som även gäller ledare och tränare, skulle jag tro.


Redigerad kommentar