Fansens värvning
Brynäs byggde nog en lite för stor arena, men det är enkelt att konstatera med facit i hand. Samtidigt ger den stora arenan även klubben möjligheter att växa ytterligare på sikt.
SHL | stats.swehockey.se
Redigerad kommentar
Peja:
Ser bara möjligheter när det gäller att öka nyttjandet av arenan. Hävstångseffekten är betydande. SAIK har som mål att spela för fulla hus senast 2016. Vad har Brynäs för strategiskt mål när det gäller att fylla arenan (och hur skall det gå till)?
Leda serien och vinna SM-guld är den enkla vägen. Hylla breddspel och ligga på kvalplats är den svåra vägen...
Om dessutom Jajjen och 7999 medlemmar löser klubbens lån för arenan och pyntar in 17.500 per person så är lån och amorteringar historia...
Jajjen:
Förstår att du inte ser skillnad på vad som gör skillnad. Men du borde leda ligan med din argumentation och starta ett eget konto så att du kan visa hur duktig du är att bidra till föreningen. Bryns lägger säkert upp ditt konto på hemsidan...
Det räcker till lite målarfärg i B-hallen. Hurra! SM-guld nästa...
Peja: Jag håller medom att storleken på arenan är en möjlighet. När vi väl går långt i ett slutspel så gynnar det oss och det är nog bara en tidsfråga innan vi är där igen.
Auchinleck: Konstruktivt!
"Ser bara möjligheter när det gäller att öka nyttjandet av arenan"
Brynäs har ju en jäkla otur när alla som har lösningarna finns utanför organisationen och de som är i organisationen inte har fattat nånting. Väntar med spänning på nästa konstruktiva förslag.
Jajjen:
Precis.
När de som leder föreningen visar att de vill rikta in Brynäs mot SM-guldnivå så har vi skapat förutsättningar som leder till möjligheten att vinna.
Att du samlar in pengar är som sagt mindre konstruktivt, framför allt eftersom de som skall nyttja pengarna inte visar att de kan hantera situationen.
Elementärt, Jajjen.
Auchinleck: Det jag som brynäsare bör göra i det här läget är alltså att sitta still i båten och titta på när Brynäs fortsätter krisa? Är det ditt mest konstruktiva förslag?
Men du, när vet jag att föreningen "visar att de vill rikta in Brynäs mot SM-guldnivå" och att "de kan hantera situationen"? Som alla andra elitlag i ishockey gör?
Auchinleck:
"När de som leder föreningen visar att de vill rikta in Brynäs mot SM-guldnivå så har vi skapat förutsättningar som leder till möjligheten att vinna."
Har du läst Mao?
Senaste exemplet; Supportrar startar en insamling och somliga gnäller på Brynäs. Logik? Borde klubben försöka stoppa insamlingen eller vadå?
Har inte läst Mao, var han bra på hockey?
Om klubben krisar startar du en insamling.
Är det inte smartare att först påverka hur klubben drivs så att dina insamlade pengar får någon som helst effekt...?
Tycker du att ledningen för Brynäs imponerar?
Imponerar Brynäs på isen?
Ger ledningen en tydlig bild över hur de avser driva föreningen framåt och vsd de har lärt av resan efter senaste guldet?
Vet du hur du skall påverka den processen (förutom att skriva inlägg på HS och samla in pengar)?
Jag gillar inte att Brynäs ligger på kvalplats när man borde kriga med SAIK om att vinna SM.
Gillar du en elfteplats? Om inte, vad gör du åt det?
Bratwursten:
Påverkar det som man kan påverka som medlem. Vem som styr föreningen. Vem som sätter nivån i föreningen. Vem som ansvarar för att utvärdera föreningens verksamhet, tillsätter och avsätter klubbdirektör.
Det börjar där... och det är dags att styrelsen sätter ner foten stenhårt så att det märks internt och externt!
Gillar du en elfteplats? Om inte, vad gör du åt"
Vad jag gör åt det??? Jag är inte involverad i Brynäs på det sättet, jag är en vanlig supporter. Vad gör du åt saken förutom att posts en massa gnäll här?
Auchinleck: Typ - har du synpunkter på att tågen inte går i tid, engagera dej i politiken och förändra från riksdagen? (Förutsätter inte det att man har tid, intresse, kunskap och framförallt idéer om hur man kan göra det bättre?)
Men då vet vi som klagar via inlägg på HS hur vi ska göra. Låter skitsmidigt för han stackarn som tidigare klagade på att han måste välja mellan ungarna och Brynäs.
PS. Mao var också en j-vel på att tala i gåtor men kräva att andra begrep vad han menade.
Det börjar där... och det är dags att styrelsen sätter ner foten stenhårt så att det märks internt och externt!"
Hjälp oss som inte vet - vem/vilka ska vi välja till styrelsen i sommar? Det är ok om du talar i klartext nångång.
Carl Lejonkräk:
En "vanlig" supporter är nöjd med en elfteplats? Är det så längt involveringen sträcker sig?
Skrev precis vad jag gör för att förändra till det bättre (scrolla). Som vanlig supporter och medlem. Som inte är nöjd med kvalplats.
Redigerad kommentar
Jajjen:
Tror alla har råd att engagera sig. Att engagera sig handlar inte om pengar (feel free att göra insamling om du har pengar men inte har tid att engagera dig i det som gör skillnad).
Det handlar inte om att byta folk i första hand, det handlar om att de som företräder medlemmarna berättar vad de tänker göra annorlunda för att vi skall vinna SM-guld.
Hittills har jag inte sett något som visar vägen framåt. Förståeligt eftersom fokus säkert ligger här och nu. Det i sig är en bra garant för att vi får en till här och nu säsong 15/16 och inte ett eller helst flera kliv framåt.
Förslag på namn till ny styrelse lämnas med fördel till valberedningen.
Bratwursten:
Konkretisera...
Det har betydelse vad Brynäs styrelse gör och vad de vill med föreningen. Alltså är deras mandat viktigt. Mandatet kommer från medlemmarna.
Är medlemmarna nöjda med sakernas tillstånd eller finns det förbättringspotential?
Har man synpunkter på hur föreningens styrs hör man av sig till valberedningen.
Redigerad kommentar
Peja:
Du ser bara alternativet byt ut?
Inte tex byt färdriktning för nuvarande styrelse?
Om inte en ny färdrikting anses möjlig för nuvarande styrelse/ledning då återstår ditt alternativ.
För att inte tappa fart är det rimligt att de har möjligheten att först berätta vad de vill göra annorlunda. De borde vara intresserade av det om man skall tolka Silfverberg. "Han håller inte på med det här för att förlora" eller hur han uttryckte sig i intervjun i AB/GD.
Bra, vad vill han göra annorlunda som ordförande i styrelsen för att vi skall vinna SM-guld?
Auchinleck: Så om medlemmarna skiter i att bidra med pengar och i stället engagerar sej genom att låta styrelsen "berätta vad de tänker göra annorlunda för att vi skall vinna SM-guld", då är vi på rätt väg?
host*BS*host
Jag föreslår att folk som vill ha svar på frågor framförallt ska framföra dessa på årsmötet när många andra medlemmar är närvarande. Men jag håller med om att styrelsen gärna får kommunicera mer och vara tydligare. Det känns som att det här med UNICEF har fått väldigt stort mediafokus vilket kanske har gjort att den sportsliga biten har hamnat lite i skymundan. Samtidigt finns en rad dokument att läsa för den som verkligen vill sätta sig in i hur styrelsen tänker och resonerar.
Redigerad kommentar
Jajjen:
Det är väl ett diskussionforum...?
Diskussioner med valberedning, styrelse eller andra i föreningen förs inte via HS...
Även om det kanske vore intressant.. för några... = )
Men du kanske hellre vill begränsa dig till att läsa Huge försvara föreningen och Rodrigues "AVGÅ alla"?
Peja:
Ja, lite nyans är allt att eftersträva.
Vilka dokument tänker du på?
Håller med om att det Huss benämner good citizen-arbetet förmodligen kostat kraft på Sportens bekostnad...
Redigerad kommentar
Precis. Verksamhetsberättelsen ger en bra historisk bild i alla fall. Intressant att jämföra olika klubbars verksamhetsberättelser...
Fantastiskt hur lätt det är för människor att såga nån annans initiativ utan att bidra med ett, enda konstruktivt alternativ. Måste vara en av mänsklighetens största brister.
Kan vara bra att "Fansens värvning" kommer nu ändå. Mer tid att samla in pengar och mobilisera fansen. Tycker det är ett roligt grepp och det är kul att kunna bidra.
En snabb titt på verksamhetsberättelserna för BIF respektive SAIK 13-14 ger vid handen att Brynäs omsätter 20 MSEK mer.
Brynäs amorterar och betalar ränta på drygt 8 MSEK. SAIK har inga långa skulder, Brynäs drygt 140 MSEK.
Brynäs har personalkostnader på 85 MSEK, SAIK 69 MSEK. (Koncernsiffror)
Arenan ökar omsättningen och skapar större personalkostnader samt kostar i amortering och ränta.
SAIK betalade 28, 3 MSEK plus sociala och pensionsavsättningar för spelare och tränare. Brynäs särredovisar inte spelare/tränare.
Silfver beskrev i intervjun i GD/AB att Brynäs lägger ca 40 MSEK denna säsong (lite upp från förra säsongen), det bör innebära att
lönerna låg på samma nivå i Brynäs och SAIK 13-14...
Återigen... publikintäkterna är enklast att påverka uppåt.
Men då får det vara slut på plockepinnhockey och breddspelare i parti och minut.
Sexig hockey ger sexiga publiksiffror...