1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769775 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Wesley: jag tror att Huge kommer att göra en pudel nu😊😊😊

Huge: Hur väljer ni vilka som ska få bli kaptener?
- Vi i ledarstaben har tittat på det här under lång tid, och funderat kring hur vi skulle formera den här trojkan. Det är en oerhört viktig funktion så det är inget man bestämmer över en natt. Vi har naturligtvis också samtalat med de berörda spelarna under en tid. Detta sa Bif när de valde Blomman o ass för något år sen...Kliv av den jädra trähäst nu

G A M E D A Y !

Äntligen börjar säsongens höjdpunkt.
Slutspel!!

Tagga!!

Chris11: För mycket tid på framförallt kneg att kasta bort. Sen är silly och lagbygge något jag finner väldigt intressant.
Jag älskar att prata SHL överlag och tycker oftast det är bra diskussioner här och det händer lite saker här. Plus att jag råkade bara regga mig här av alla ställen. Kunde egentligen lika gärna varit till exempelFärjestad eller Skellefteå. Svårt att se att jag skulle orka snacka med någon från Växjö dock.

Varför var man så tidig med att förlänga med en tränare som fick sparken av TAIF...

Denna säsong har varit en enda lång Kafka-novell 🙈

Huge: Men ge dig för helvete! Tror du på fullaste allvar att alla ska sitta på forumet och hylla eländet? Du menar alltså att om någon kritiserar Brynäs totala katastrofsäsong så är man inte ett riktigt fan? Tillbaka till text-tv, pajas!!

{8399}:

Har väldigt starka känslor för Tommy Jonsson och hoppas att han återvänder till Brynäs i någon form någon gång i framtiden. Att koppla en förlust som innebär att Brynäs mycket väl kan missa slutspel till att det är kul för honom att vinna igen gör jag dock inte.

Väldigt märkligt uttalande.

Holma234: Jovisst, men frågan är ju hur mycket lön Palushaj lyfter. Har hört + 400 000kr

För den pengen vid bra scouting så kan man troligen få två skapliga spetsspelare.

Personligen så ser jag hellre två stycken sämre spelare än en superspets.
På så sätt kan man ju bredda laget på ett helt annat sätt.

Ser hellre fler linor som bidrar bra, än kanske en superlina som det står och faller med vid formsvacka, avstängning, skador..

Nu när vi äntligen slipper kolla ner mot kvalstrecket. Då kan man ju hoppas på att Mora tar en trepoängare borta mot Djurgården och att Örebro kammar noll borta mot Skellefteå. Tar då Mora en trea i matchen därefter mot Örebro. Då har vi en sista omgång där Mora möter Timrå. Och om de tar en trea även där. Då måste Örebro ta en poäng mot Malmö borta, annars blir det kval.

Så hoppas att Örebro blir upp som en sol och ner som en pannkaka.

För övrigt usla domare som vanligt idag. Väldigt nära att deras pajasinsats i tredje perioden blivit matchavgörande.

blir nästan lite tårögd, att få Brynäs spela bra för första gången på väldigt länge. man får tillbaka några procent glädje för hockeyn igen

Brynäsgubbe: Jag kan ärligt talat inte förstå hur man som supporter önskar sitt lag motgångar. Det är väl ändå mer "förnedrande" att missa slutspel än att åtminstone få möjligheten att spela om en kvartsfinalplats. Jag är inte heller nöjd med situationen, lagbygget eller ledningen just nu men att tro att saker och ting blir bättre bara för att vi slutar elva eller tolva är i min värld verklighetsfrånvänt.

Ingenmansland eller slutspel? Det är inte ens en seriös fråga.

Peja: Vi körde slut på dem i andra perioden!!

Ove Myling: Det blev bara en liten aptitretare det här för Färjestad. Haha, nu sa just Sundqvist att vi möter ett riktigt bra lag igen. Classic. Årets citat 2019. Skönt ändå att vi kan spöa alla lag när väl slutspelet börjar. Alltid en tröst.

Huge: o du har ju hyllat o försvarat Bz och detta lagbygge och slingra dig nu inte med att du har sagt "felbygge" i dina senaste inlägg! Du har en naiv inställning till vårt kära Brynäs som gör mängder av folk jädrigt ledsna! Finns inget hellre än att vi vill att det ska se bra ut..att de ska prestera ta poäng! Vi är inte nöjda med igelkottsförsvar..dumpa puck ..osv..Vi vill ha mer mycket mer och dina förbannat tröttsamma kommentarer varje gång om otur..vi möter serierttan..ett taggat Mora Ett bra Örebro osv..är ett stort jävla hån mot oss med ett stort stort Brynäshjärta! Älskar mitt Brynäs ..men just nu är det en stor stor sorg som om man mist nåt man håller kärt

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/4d5odq/paille-kraver-miljoner-efter-valdsamma-tacklingen

Underbara CHL.... Hoppas det går vägen för Paille.

Att det finns lag som fortfarande vill vara med är en gåta för mig. Vill aldrig mer se Brynäs i den turneringen.

{8656}: Hoppas verkligen Rödda är klar till nästa säsong, då kan vi börja bygga på riktigt, men först ska vi knipa den där jävla slutspelsplatsen:)

Forsberg 1978: Skönt med lite andrum nu efter en pinne mot Saik. Sunkan har blåst ”faran över” och Brynäs är tillbaka på vinnarspåret efter en mycket bra match mot ett otroligt starkt Saik....
Sunkan poängterade ju i intervjun innan match, säkert 3-4 gånger, hur otroligt bra Saik är så han måste vara oerhört nöjd med resultatet. Nu spelar det inte så stor roll om det blir en plattmatch imorgon. Skönt.

Auchinleck: Det är ju grymt att Brynäs har en plan. Nu snart en 3-årig sådan. Har det saknats plan innan undrar man ju då?

Brynäs problem verkar ju vara själva genomförandet och uppföljningen av dom mål/planer/visioner man har haft tidigare. Ett ständigt mantra har ju varit att man ska "leda svensk hockeys utveckling". Ett bra mål, absolut - men hur har det/ska det genomföras?

Att anställa BZ och Melin eller för den delen Sjödda, är det att ligga i framkant och leda utvecklingen. Är det fräscha rekryteringar som ligger i framkant för att man ska nå sina målsättningar? Min läktarcoachkänsla säger mig att dom personerna kanske inte har den förmågan. Skulle jag säga något om dessa herrar så är det väl snarare att dom är väldigt old school (för att använda ett snällt ord, passé kanske passar bättre).

Så kedjan mål, utförande, resultat är ju väldigt svag. Det som skett är ju massvis med brutna kontrakt i förväg, dvs resultatet har inte matchat målet. Men är någon egentligen förvånad att dessa herrar inte skulle leva upp till detta mål? Iaf inte jag.

Min hobbyanalys säger att Brynäs förmåga att kunna verkställa sina planer har varit direkt svag. Så frågan är om Brynäs som förening verkligen kan och har förmågan att spänna sin båge så högt som "att leda svensk hockeys utveckling". Kanske man skulle vara mer ödmjuk i sin plan och lägga sig på en nivå som är mer realistisk. Då man verkar sakna verktyg och kunskap för att ro den målsättningen i land.

Nu kommer alltså en ny 3-årsplan. Det första vi hör kring den är att "man ska spela en offensiv anfallsinriktad hockey. Det är alltså målet. Och den som ska nå det nålet är alltså Sundkvist. Med årets säsong snart i backspegeln, är han rätt man att nå den målsättningen?

Ska Brynäs gå bom återigen? Mycket tyder på det.

Auchinleck: Det vete katten om det verkligen finns nån plan överhuvudtaget...? Mycket svammel.
Man skall spela farfylld och teknisk hockey men väljer att förlänga med en tränare som alltid haft defensivt fokus i tidigare lag. Bra plan?

Vågar man jämföra med NHL så tycker jag den största skillnaden är att man där nästan till varje pris inte ger bort puckinnehavet frivilligt. De lag i SHL som tillämpar det (och har spelarmaterialet för det) i största möjliga mån är de som är mest framgångsrika, enligt min uppfattning. Det gör ont i mig när jag ser hur många misstag Brynäs gör med pucken, eller frivilligt ger bort den, i byte efter byte.

{8399}: Oerhört tröttsamt att ta del av Wikegårds och Tornbergs oförbehållsamma hyllningar av SAIK. Ett SAIK med en målvakt som står på huvudet och med defensiven i högsätet. Hade det gällt Brynäs kan jag garantera att motorsågen hade gått på högvarv. Wikegård toppar det hela med följande ”jag älskar en spelare som Shinnimin”.....jag blir spyfärdig!!!!!

magr: det blir som att lyssna på en trasig vinyl man överlever men efter en stund blir det jävligt drygt att lyssna på.
Ta Danielsson exempelvis låter som världens sämsta värvning, konstruktivt sätt så tycker jag han är för långsam och för lite finess, men har ett giftigt skott och behöver spela med 2 som kan stå för speeden och kreaktiviteten då är han en riktigt bra tillgång. men att säga "köp ut honom" "Danielsson suger" han är "sämst" etc sånt snack är verkligen hjärndött

Pettisbif: äntligen petas Rohdin nedåt för Elefalk

100 procent ärligt så är min sambo kusin med Kristin.. min sambo sover.. ska jag väcka henne så hon får kika!?!?! :)))

Mina tankar efter matchen:

- Vi ligger under i stort sett hela tredjeperioden. Minuterna tickar på och tickar på. Och Sunkan gör inte en tillstymmelse till coachning. Han rullar på alla fyra kedjor HELA matchen igenom. När det är två minuter kvar byter han in vår absolut sämsta kedja med Blomqvist, Rohdin och Alcén. Två jävla minuter kvar!

- Det ska krävas att vi får drösvis med skador innan vi inser vilka duktiga juniorer vi har. "Hoppsan! Vi hade visst en junior vid namn Elefalk som är bättre än halva vår ordinarie forwardsbesättning." Såg precis likadant ut med Södeström. Hade vi inte haft så många skador på backarna hade han fortfarande lirat med J20.

- När Jocke inte står på huvudet kommer vi ha sjukt svårt att vinna matcher. Undra om Dackell är lika imponerad av Sunkans förmåga att "få ihop gruppen" då?

Lindström: Shinimin filmar otroligt mycket. Dålig spelförståelse av domarna att inte se det.

Sv: Silly season 18/19
bradberry: Utan att fått något namn så har jag hört att det luskas i en nordamerikan med. 100% trovärdig källa. Men inget namn på vem har jag ...

Skrubben: Jag såg då inga större ljusglimtar iaf mer än att Boqvist lyckades sätta ett friläge och att Jocke i målet storspelade som vanligt.

Wännström 1.52 i istid igår.
Om det inte hittas annat får vi hoppas hv hittar nått och kan släppa Wännström redan nu.

Ta Rhodins plats i andra. Rhodin är ju totalt under isen.
Tänkte ofta när han spelade i Karlskrona, fan Rhodin skulle vi haft tillbaka.. tyckte alltid han var rivig och hade ett jävla ös.
Ser mest trött ut nu faktiskt.. total besvikelse på han.
Rhodin jacke alcen ska vara våran fjärde kedja och inget annat.
Händer inte ett skit där. Alcen.. vart finns glädjen?
Ända jag ser lite potential i och som har en liten förmåga är faktiskt Forslund, han bryter mönstret med sin skridskoåkning.
Får han växa på sig och komma in i kostymen och sluta vara så orolig när han har pucken.. tror han lätt är god för 20 poäng nästa sesse.
Idag ska jag rycka i mina kontakter och kolla om det händer något hos Brynäs!

Chanzone: Alcén, Blomqvist, Nilsson har varit vår sämsta kedja ett tag nu.

Det här laget behöver en REJÄL storstädning efter säsongen.

Brynäs 41,77% corsi denna match. Matchen var inte jämn (även om folk försöker påstå det) och det såg ungefär ut som det gjort förut både med corsi och rent spelmässigt. Eriksson med 96% 5v5. Men det är som det är, inget förvånande.

Wesley: Till Huge!

Jag kan tala om för dig att jag dagligen pratar hockey med allt från allsvenska tränare till tränare i lägre divisioner, folk på Svenska hockeyförbundet, folk inom dom regionala hockeyförbunden. Olika sportchefer i lägre och högre divisioner. Hade t ex en bra diskussion med Olof Östblom för inte allt för länge sen om både svensk hockey rent allmänt och om Brynäs.
Vet du vad!! inga av dem jag pratar med eller har pratat med, Säger det igen....precis inga har sagt till mig att jag inte ska yttra mig pga av okunskap eller att man är någon slags läktarcoach. Tvärtom.

Huge: Ja du tror ju att du är en übermänniska.

Du sågar ju alla människor som inte tycker som du, som har en annan åsikt.

Vem säger saker med säkerhet?

Du sitter och sågar människor som har en åsikt. Kallar dessa med nedsättande kommentarer.

Snälla Huge.
DETTA ÄR ETT FORUM FÖR TYCKANDE.
Där behöver man inte ha en kunskap om precis allting gällande Brynäs.

Hade man haft insyn och kunnande så hade man nog inte suttit här och delgett den. Eller vad tror du?

Nu släpper jag det här. Men sitt du på dina höga hästar och tro att du är bättre än alla andra.
Måste vara skönt att leva i din bubbla.

Mvh Mikael.

Rumpelstiltskin: That's the spirit! Så ska det låta!
Har bott i Blekinge i två år och många härinne låter som tvättäkta Blekingar; "det går inte", "jag är orolig", "nu åker vi ur", etc.
Låt mig understryka att vi har 16 poäng ner till Mora på 13:e plats (där lär de stanna) och 2 poäng upp till 6:e plats.
Man kan även roa sig med att titta på Örebros fina Corsi/Fenwick-statistik (den borde röra Wikegård och Lindström till tårar).
Av någon outgrundlig anledning ligger dom 13 poäng efter oss......

{8399}:

En väldigt nykter analys.

Man inser ju såklart att Brynäs inte spelar propagandahockey nu. Men not kontexten av säsongen så får man vara nöjd med det som faktiskt fungerar.

Det är en sån här säsong som det verkligen kan gå åt helvete. Jag menar på riktigt! Degradering till Allsvenskan och tunga ekonomiska förluster som urartar till konkurs. Det hade verkligen kunnat gå helt åt helvete för vårat Brynäs! Men Sundqvist och Brynäs har ridit ut den stormen. Det är en styrka man ska uppmärksamma.

Går Brynäs upp till en 3-0 ledning mot Malmö en sån här säsong så är det att säkra poängen som räknas. Och den strategin fungerade idag.
Vi kan helt enkelt inte förvänta oss propagandahockey. Vi har i princip säkrat kontraktet och är det något vi sett av Brynäs i år, är det i att ett slutspel kan de slå alla lag. Till och med SAIK och Växjö.

Sen här säsongen nöjer jag mig med det. Det bör fler göra.

För verkligheten hade kunnat vara en ren mardröm med tanke på hur det såg ut ett tag.

Huge: Oj, vad nöjd du verkar vara att se Brynäs fullständigt utspelade i 3 perioder.

Jag vill verkligen inte se Brynäs spela sån här hockey. Jag vill mycket hellre höra Hockeysverige säga hur bra vi spelar och inte hur tursamma vi är. 🤢

Huge: hela referatet med Dacke..studion o även Sanny är en så monumentalt diskussion om hur fel du har haft i alla dina kommentarer om branschfolk hit o dit!!!

Bisset: Man måste komma ihåg att ett bra målvaktsspel kan sminka över utespelarnas tillkortakommanden. För oss som är känslomässigt engagerade i Brynäs blir det väldigt svart eller vitt, beroende på om Brynäs vann eller ej. Det är bara att kolla i detta forum.

Därför är det oerhört viktigt att kolla vad siffrorna säger. Dom kommer från en helt oberoende part, totalt utan känslor inblandade.

Härlig seger idag, och viktigt att våra tilltänkta målskyttar slår till.
Sen blir jag lite mer positiv till Forslund, tycker mig se att han växer in bättre i SHL-kostymen. Sen är hans 6 mål med 11 minuter istid per match inte illa.

Hoppas innerligt inte Sundqvist blir kvar som coach han är fan urkass...

NU FÅR DU FAN TA OCH VAKNA DACKELL!!!

Jaken: "Uppenbarligen kammade man noll i Finland,"

Ok.
Vilka spelare vad det som Dackell schabblade bort då eller som inte ville eller kunde komma hit? Du har uppenbarligen varit med på resan och jobbat intimt med Dacke och Inge, annars kan du väl inte veta om man kammat noll eller inte.

"Jag har viss tilltro till Dackel"

Ja, det måste kännas skönt för Campese att en i hockeykretsar så pass enormt kunnig och erkänd bedömare som Jaken, har en viss tilltro till Dackell.

"Ingen var tillräcklig spets under hösten"

Nä, uppenbarligen inte. Annars hade väl Dackell slagit till, om han hittat tillräcklig spets. Har du några fler självklarheter att delge oss?

"sen skulle det lossna med spelare runt nyår,"

Ja, det var förhoppningen. Inte nåt som Dackell lovade.

"därpå stod hoppet t Finland."

Ja, det var väl det enda rätt du haft i det du skriver. Stämmer: Dackell och Inge har varit i Finland och hoppats på att hitta nåt där.

"Så nu står vi där m brallorna nere."

Jaså, gör vi?
Undrar vem som står med brallorna nere om Dackell landar nåt efter Finlandsresan.
Om han gör det så hoppas vi att du har ett par bra kalsonger att visa upp, för du vill vill inte stå där med ändan bar?

{8656}: Ok, så poängsnittet har blivit sämre, corsin har blivit sämre, målsnittet har minskat och hockeyn är tråkigare än någonsin. Då vill man förlänga med coachen. Vad är det jag missar??

Huge: Det sista man vill se just nu är dina bortförklaringar. Spelmässigt bra insats... Johejdu.

Makita: Brynäs möjligheter att lyckas knyta till sig "kvalitetsspelare som har gjort sin vända i NHL och misslyckats" kommer å andra sidan öka om de spelarna har en bakgrund i Brynäs. Om Brynäs inte exporterar spelare till NA kan man inte räkna med att "hämta hem" spelare heller.

Brynäs måste självklart ha en rutinerad stomme. Spelare som har varit med i många år och kan SHL utan och innan. Så som exempelvis Bertilsson, Andersén, Gunde, Kilas och Alcén. Men de måste kompletteras med etablerad spets (läs importspelare) samt unga utvecklingsbara spelare. Tror de yngre spelarna även är viktig för klubbens själ och lagets hunger. Och så är de i regel billiga, det kan man inte bortse ifrån. Senast Brynäs tog guld spelade Järnkrok, Silfverberg etc knappast med marknadsmässiga löner.

Spelarna som är en "no-go" för mig är BZ signaturförvärv, dvs spelare som bara är utfyllnad och aldrig kommer att bli mer än så. Det måste finnas utvecklingspotential i nyförvärven, att ta in 25-åringar utan utvecklingspotential är inte bra. De platserna borde självklart innehas av spelare med faktisk potential.

Lindström: Vill något SHL-lag ta över lönen rakt av, kör! Ger utrymme till en annan spelare, förmodligen någon som Dackell kommer scouta på sin finlandsresa. Strömwall vore ju intressant. Blir det succé är det en spelare man kan satsa vidare på i framtiden också.

Följande info.. Linus blir kvar i ahl. Han stormtrivs inte men vill inte "ge upp". Han tycker att det är en helt annan hockey där men kommer som sagt fortsätta kämpa på. (Den info jag fått sen vet man aldrig).
Tror att det snart kommer börja läcka ut att Wännström är klar för nästa säsong! ;)
Sen finns det allvarliga tankar nu på att splittra på första kedjan för att få mer spridning.
Kanske något i stil med..?

Kousal Sallinen Boqvist
Danielsson Kellman Jensen(?)

{8656}: Jag tycker att begreppet "blindside" övertolkas å det grövsta i situationen. Visst Andressén kommer från en vinkel snett bakifrån. Men Westerholm tittar på PUCKEN så det hade inte spelat någon roll om Niclas kommit rakt framifrån. Han hade inte sett honom ändå. Sen får man ju ta hänsyn till situationen och var på planen det sker. Westerholm åker MOT Brynäs mål med ambition att göra ett avslut.Det ligger liksom i farans riktning att en motståndare KAN komma och tackla. Jämför man med situationen på Kousal så är den situationen snarlik med skillnaden att Kousal befann sig i egen zon inte i anfallszon där försvarande lag har större anledning att försvara sig genom att tackla. Hade vem det nu var som proppade Kousal åkt på en fem matcher avstängning så hade jag köpt Andersséns men det hände ju inte. Inkonsekvens så det sjunger om det. Kousal blev ju dessutom skadad.