1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779355 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
Aaaa: Du kan ju inte mena allvar att du sätter Rödda i 3:e kedjan??

I övrigt, man kommer hem efter den värsta arbetsdagen i mannaminne och möts av den glada nyheten att Björninen är klar! Äntligen har vi vår 1:a center! Snyggt jobbat Alcen/Manner!

Sv: A proposito de nada
Hoppas innerligt på Ojamäki. Precis den typen av måltjuv vi behöver!

Sv: A proposito de nada
Chanzone: Tror Malmö inte blir mycket bättre heller. Överbetald spets och en svag tränarstab, många under kontrakt från förra säsongen.

Sv: A proposito de nada
Fan, har dom vintertid i Gävle. 16:04

Sv: A proposito de nada
Någon mer som såg denna och fick en hjärtattack? 🤣
Uppladdat:

500x0-screenshot20220428-135543twitter.jpg


Sv: A proposito de nada
Jugge:

Ottosson är en typisk Oskarshamns-värvning som går in och dänger in 40 poäng i en tredjekedja med Dahlström och Engström typ. Samma trio skulle tillsammans göra typ 4 poäng i Brynäs.

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: har du fått för lite k_k?

Sv: Ojamäki
Intervju med en finsk expert från Yle om Mäenalanen och Björninen i GD. Låter väldigt lovande, framförallt om Björninen.

Sv: Ojamäki
Tigerhjärta: Kravprioriteringen svänger nu från att ha varit "tidigare spelat i Brynäs" till "valfri finne".

Sv: A proposito de nada
Stråhle må ha gjort det bra med Björklöven men satan vad oskön han framstår som i denna intervju. Tack för att vi har Manner!

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Verkar som Brynäs fått Lindbäcks kråka på kontraktet nu också. Återstår att se ;)

Sv: A proposito de nada
Hörde att Brynäs är nära Wännström idag från en på jobbet som har rätt bra koll.
Ses tydligen som ersättare för Gunler rakt av.

Sen ligger Alcén rätt hårt på Jakob Stenqvist. Dock är det fler klubbar som är ute efter honom.

I Wännström får vi iaf en jävla bra straffskytt. Något vi saknat senaste åren..

Här kommer mitt lag:
Anders Lindbäck - Veini Vehviläinen

Johannes Kinnvall - Simon Bertilsson
Jakob Stenqvist - Libor Sulak
Samuel Johannesson - Tom Hedberg
Julius Bergman - Theo Lindstein

Anton Rödin - Hannes Björninen - Saku Mäenalanen
Dymtri Timashov - Oula Palve - Joakim Nordström
Nick Olesen - Greg Scott - Sebastian Wännström
Oscar Eklind - Linus Ölund - Oscar Birgersson
Alexander Ljungkrantz

PP1:
Sulak
Kinnvall
Mäenalanen
Björninen
Palve

PP2:
Stenqvist
Wännström
Rödin
Nordström
Timashov

BP:
Bertilsson - Sulak
Scott - Nordström

Bergman - Johannesson
Ölund - Eklind

Extra:Birgersson - Olesen

Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Ta på dig struten och ställ dig i hörnet

Sv: A proposito de nada
Anders Berg: ” "Fått in... "?”
Du förstod poängen? Nödvändigt inlägg av dig

Sv: A proposito de nada
En all-round center med starka ledaregenskaper och en powerforward med grit, låter som två mycket bra pusselbitar!

Sv: A proposito de nada
När man läser twitterinlägg kring Mäenalanen blir man extra sugen på att se honom i Brynäs.
Här kommer bara ett axplock av vad som skrivs!

”Saku Mäenalanen beskriver bäst varför Uleåborgs hockeylag är uppkallat efter råttan.”

”Saku Mäenalanen: En spelare som bor i huvudet på Ilves fans utan hyra.”

”Saku Mäenalanen kommer ytterligare att säkra sin plats i Ilves-supportrarnas hjärtan. ”

”Tack till Kärpi för en grym serie, men jag måste säga att det finns spelare som respekterar sin motståndare och så finns det Saku Mäenalanen”

Äntligen(förhoppningsvis) får vi se en Tyreväinen/Shinnimin spelartyp i Brynäs!
En spelare som kommer under skinnet på motståndaren behövs, en spelartyp vi inte haft sedan Granis!

Sv: A proposito de nada
Berge: Holmli ligger ju längst fram i utvecklingen just nu så han borde ligga bra till. Sen tror jag att även Hemström och Felix Jansson kommer få spela ett par matcher nästa säsong. Brynäs kommer säkert även att ge Noel Nordh några matcher och då är anledningen att visa att Brynäs satsar på unga spelare för att locka till hockeygym i framtiden. Anton Ohlsson är en personlig favorit för mig vilket jag tidigare skrivit här på forumet, tycker han har alla verktyg till att bli en elitspelare. Om vi får några skador på backarna i höst tror jag även Widén-Schade ligger bra till men även Ludwig Ericsson som du inte nämt, då han fick spela mycket i J20 på slutet av säsongen och gjorde stora framsteg.

Sv: A proposito de nada
JawKee: Kontakta Huge så får han eskalera ärendet 🙂

Sv: A proposito de nada
Davey85: Håller med, det är precis vad som behövs. Skulle säga att en 1:a center borde vara prio 1. Jag gillar Scott som f-n och det är uppenbart att han brinner för Brynäs. Men han har inte nivån att leda en 1:a lina längre

Sv: A proposito de nada
Jugge: Ja, jag har inte sett Lindbäck på åratal. Han är säkert riktigt bra fortfarande. Statsen ser stabila ut.

Det jag hoppas på från Alcén är :

* En center som styr första eller andra kedjan.

* Två poängforwards till de två första linorna

* En tvåvägs eller offensiv back utöver Kinnvall

* En stark defensiv/tvåvägsback

* Ett starkt målvaktspar. Behöver inte vara Lindbäck och Veini, men skulle ju smaka fågel såklart.

Sv: A proposito de nada
Lunkz: enligt uppgift betalar LHC 375' i månaden till Rattie. Timrå kan nog hitta 2 hyfsade för de pengarna. Lite mycket för Brynäs också?

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Finns ändå något episkt i att Kristofer Berglund kom in som "ersättare" till Niclas Lundgren. Efter att ha betalat Lundgren massa pengar för att spela ett galet begränsat backspel tog man in en precis likadan back som kanske till och med var ännu dyrare.

För ett tag sedan såg jag ett tv-program om maniska samlare. BZ hade kunna varit med där, han verkar samla maniskt på grovjobbare i sina hockeylag.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Lugnt. Olesen fixar en pölsekväll och Rödda visar upp Gävle. Sen signar Jensen.


Sv: A proposito de nada
Peja: När tempohockeyn var ganska ny, så satt Mats Näslund som bisittare i någon match.
Han fick frågan om detta med tempot som var då kontra hans eget speltempo.

Klockrent svar: Jag har fortfarande inte sett någon som kan åka fortare än pucken..

Så ja, spelsinne vinner alltid över Mannberg och Forslund typen av spelare.

Ska man nu utveckla hockeygym så är det åt det hållet man ska gå. Utveckla smarta spelare. Åka fort kan man få en apa att göra..

Sv: A proposito de nada
Tekvarianten: Lagt just nu då, om alla uppgifter stämmer:

MV:
1. Lindbäck
2. -

Backar:
1. Bertilsson
2. Kinnvall
3. -
4. -
5. Hedberg
6. Johanesson
7. Lindstein
8. Bergman

Centrar:
1. Scott
2. Palve
3. -
4. Ölund
5. Birgersson

Forwards:
1. Rödin
2. Timashov
3. -
4. -
5. Eklind
6. Olesen
7. -
8. -
9. Ljungkrantz
10. Hemström (dags för grabba att börja träna med A-laget kanske)

Svårt att rangordna men behövs en hel del utespelare högt upp i hierarkin..

Sv: A proposito de nada
Huge: då lär han köra gävle sina sista år på karriären, men som tur är brukar inte målvakter bli så speciellt mycket sämre på sina sista år så tror det blir bra

Charliefzj: hemskt, den där jävla dansken hade gärna fått dra någon annanstans, men de som kastar sten och attackerar polisen borde fan utfrysas för allt framtid i sverige. ursäkta språket men de förtjänar inte att klassas som människor.

Sv: A proposito de nada
Flaggor har väl vistats på ståplats hur länge som helst? Om man nu har problem med det, ställ dig inte på ståplats eller ställ dig åtminstone längst ner där eller något annat ställe där inte flaggorna är i vägen. Rätt enkel lösning kan jag tycka. Är det något vi har i Sverige som inte finns i NHL t.ex är det läktarkulturen. Den måste vi ta vara på. Ett sånt här typ av förbud är ett litet steg närmare den själlösa kulturen som finns i NHL.

Annars är det egentligen inte flaggförbudet jag har störst problem med. Problemet är den totala tondövhet Frölundas ordförande visar på med sin kommentar (plus det med klubbmärket som tidigare nämnts). Kan man inte göra någon slags ansträngning att försöka förstå sig på supportrarna åtminstone?

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: Alltså vad är det frågan om? Vad är det med folk att skriva ur sig den här skiten på nätet, fega jäkla snorunge som garanterat inte hade vågat kläcka ur sig ett skit öga mot öga.

Sv: A proposito de nada
{9382}: Fan mer gnäll av Abott på domarna än Röde Roger, det säger inte lite…

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Handlar också om vilka roller spelare är beredda att acceptera. Med NHL-snacket runt Björk, är han då redo att vara typ femteback i Brynäs? För vi antar ju att åtminstone Bertilsson och Kinnvall kommer gå före, och hoppas på fler etablerade backförvärv, samtidigt som Lindstein och Johanesson har mycket utveckling i sig. Det skulle kunna finnas någon annan klubb, i förslagsvis Liiga, som är beredda att satsa mer på Björk med speltid i powerplay etc. Det kan inte Brynäs lova den grabben.

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken:

Japp det är rättstavat men Huge är ju som vanligt fel ute.

Sv: A proposito de nada
Tgl:

Han tog bort mitt inlägg tidigt i morse

Jag skrev inget elakt utan bara ifrågasatte honom som moderator, tragiskt att han inte tål kritik

Den här gästboken är inte vad den en gång varit.

Glad Påsk

Sv: A proposito de nada
Huge får skit eftersom han provocerar mot forumets gnällkör. Och då får gnällkören något nytt att gnälla på, nämligen Huge.

Det är sjukt tröttsamt att läsa. I synnerhet när alla i gnällkören vevar samtidigt. Det kan vevas om något som sades för 22 år sen, sånt spelar mindre roll. Och att ta det i en bubbla istället för att skita ned i forumet är ju också det såklart helt uteslutet.

Sv: A proposito de nada
Får Mylläri förlängt slutar jag hålla på Brynäs.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Jag tycker definitivt att han är en back för första backpar. Bertilsson är klass.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Jag tror att Sundlöv levde kvar i det förgångna när han återvände till Brynäs.

När Boork gjorde entré i Brynäs lärde han i princip upp Sundlöv. Många importspelare, främst finländare som förmodligen var tveksamt scoutade, skulle inte längre värvas. Istället skulle man satsa på egna produkter och allsvenska spelare, gärna unga sådana. Men Boork var heller inte oäven att värva äldre allsvenska spelare om han såg SHL-potential i spelaren, Martin Öhrstedt var kanske det tydligaste exemplet på det.

Både Boork och Sundlöv blev regelbundna besökare på såväl J20- som Allsvenska matcher, främst i Uppsala där närheten till Almtunas matcher gjorde att man enkelt kunde åka och kolla på allsvenska matcher där. Dessutom hade Boork en bakgrund i just Almtuna vilket säkert gjorde resorna extra trevliga.

Det resulterade i ett antal värvningar de efterföljande åren. Gynge värvades från Hammarbys J20-lag och många av de allsvenska värvningarna gjorde succé, typ Gunderson och Ekholm. Men det fanns också spelare som Brynäs ville värva men som man gick bet på.

Kristofer Berglund gjorde en lysande allsvensk säsong för Björklöven sin sista säsong som junior och spelade JVM med Alcén, Andersén och Jonte Carlsson. Han delade till och med hotellrum med den sistnämnda i turneringen. Sundlöv försökte värva Berglund från Björklöven, men fick nej. Istället gick Berglund till Luleå och snittade nästan 0,5p/match i sin debutsäsong i SHL.

Sundlöv försökte också värva en annan allsvensk succéspelare som även han spelade JVM det året. Det var Patrik Berglund. Men han gick direkt till Nordamerika och skippade helt enkelt SHL.

När Brynäs omtalade 90-kull spelade J18 och J20 var alltid Skelleftå en av de tuffaste konkurrenterna. Precis som Brynäs tog många steget upp i A-laget. Spelare som Martin Lundberg, Pär Lindholm, Melker Karlsson och David Rundblad fanns där, likaså 91:or som Niclas Burström, Adam Larsson och Petter Emanuelsson, och även typ Petter Granberg (92) och Viktor Arvidsson (93). Det var helt enkelt ett extremt talangfullt lag. En annan av deras otroligt lovande juniorer var Adam Pettersson (92), som visade fina offensiva skills som junior. Några år innan, när 92:orna bildade U16-landslag, hade Pettersson till och med vunnit Sveriges poängliga med god marginal.

Sundlöv följde juniorhockeyn noga och Adam Pettersson var en spelare som alla hade fått upp ögonen för.

När Sundlöv cirka 10 år senare blev sportchef i Brynäs igen letade han på gamla jaktmarker som han kände till sedan tidigare. Problemet var att Berglund och Pettersson hade blivit nischade rollspelare med åren och inte alls de spelarna som många trodde när de var juniorer. Och de var inte längre unga spelare som man kunde omforma, tvärtom hade de cementerat sina roller och visat begränsad skicklighet på SHL-nivå. De hade blivit SHL-spelare, men lågt i hierarkin.

Samtidigt som Berglunds och Petterssons karriärer inte hade blivit riktigt så bra som många trodde i junioråldern hade hockeyn utvecklats och sprungit förbi både dom och Sundlöv. Tyvärr.

Istället för att leta i sin historia borde Sundlöv ha letat i allsvenskan, som han rimligtvis hade stenkoll på efter årena i MODO. När Brynäs värvade Adam Pettersson, eftersom Sundlöv såg outlöst offensiv potential i honom, värvade Oskarshamn Fredrik Olofsson från just Sundlövs tidigare arbetsgivare MODO...

Patrik Berglund är väl ett eget kapitel, antar jag.

Sv: A proposito de nada
Lunkz:

Oskarshamn spelar avgörande kvartsfinal nu eftersom de lyckats värva bra från allsvenskan. Så du skjuter dig själv i foten medan du står där och småler.

Vi kan inte värva en dyr finne eller tjeck till fjärdekedjan heller.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det låter som önsketänk att Larsson skulle vara på väg hem till Sverige. Han fyller 30 år i sommar, är en rutinerad tvåvägsspelare som kan användas i alla spelformer och inte särskilt dyr ur ett NHL-perspektiv. Det verkar osannolikt att han skulle vara aktuell för nåt annat än NHL nästa säsong.

Sv: A proposito de nada
Peja: jag skulle väldigt gärna se Wernblom i Brynäs. Skulle vara perfekt i en fjärdekedja, och sen arbeta sig uppåt. Hamnar han inte i NHL kommer han bli en toppspelare i SHL inom ett par säsonger.

Skulle vara en perfekt ersättare till Adam Pettersson.

Djoos - Bertilsson
Kinvall - Sulak (typ)
Björk/Hedberg - Johannesson
Bergman - Lindstein

Rödin - Scott - Nättinen
Timashov - Palve - Haartikainen
Olesen - Ölund - Cederqvist/Söderlund
Eklind - Birgersson - Wernblom

Sv: A proposito de nada
Jugge: Intressant! Tycker Ölund är underskattad. Jobbar alltid jäkligt hårt, bra spelsinne och bra i sargspelet.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Både Roos och Andreasson har blivit erbjudna NHL-kontrakt. Föreslog dessa som nyförvärv till Brynäs här inne för mindre än ett år sedan, men då menade flera skribenter att beprövade SHL-rävar som K.Berglund, Sallinen och A.Pettersson var att föredra framför dessa "allsvenska chansningar".

Tänk om Brynäs hade scoutat bra i allsvenskan istället för att värva rutinerade skitspelare med hundratusentals kronor i månadslön. Rent ekonomiskt går det flera allsvenska spelare på en Berglund, en Sallinen eller en Pettersson. Komiskt dåligt skött av Brynäs.

Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Wikegård har en rejäl neandertalarsyn på ishockey. Han är tyvärr fast i 80/90-talet… Skulle han bli GM i Brynäs som det ryktats om ibland så är det ett rejält steg tillbaka för Brynäs

Sv: A proposito de nada
VILL NÅGON SE DAMFINALEN?

Jag 2 biljetter bredvid varandra i SKY 2 (Sky bar) - Skänkes alternativt mot valfri swish till Fansens Värvning Brynäs Damlag 123 258 72 28

Först till kvarn!
Uppladdat:

500x0-skybar.jpg


Sv: A proposito de nada
Apropå Emil Larsson. Han har varit dryg och grisig enda sedan barnsben.

Minns när jag åkte friåkning på Testebovallen och han var enormt provocerande och jobbig.

Äpplet faller inte långt ifrån trädet.
Tyvärr är Janne en riktig besserwisser privat.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Absolut, en spelare alla motståndarlag hatar. Vad jag saknar Grana och Enterfeldt.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: tänkte precis skriva samma sak, vilken äcklig spelare Emil Larsson är! Solkar ner sin pappas arv och namn. Åker runt och delar ut tjyvsmällar sen när någon petar på han så ligger han och grinar som en italiensk fotbollsspelare… Fy fan!

Sv: Slutspelet 2022
{8399}: Alright. Brukar låta så när man själv inte ens vet vad man menar. :)

Sv: Slutspelet 2022
Gissar på att information kring herrtruppen kommer på fredag? Känns som att de avvaktar för att inte ta fokus från damerna, det är min gissning

Sv: Slutspelet 2022
Någon nämnde att GD aldrig gräver fram rykten.
Men det var ju dom som kom med Juuso Riikola och Jonas Johansson.

Riikola finns det en del fina klipp på från Youtube.
Jävlar vad jag känner att vår backsida hade varit najs med honom. Han har ett grymt jävla slagskott. Ruggigt härlig laddning. Påminner om när Thomas Johansson/Janne Huokko var i bästa slag.

Tänk er att få in Kinnvall, Johannesson, Riikola och Manners gamla spelare Sulak. Behålla Hedberg och sen har vi kvar Berra, Julius och en väldigt lovande Theo.

Den backsidan vore en redig uppgradering mot för i år.

Sen på forwardssidan hoppas jag att Alcén kommer värva in en ny topp center.
Sen hoppas jag och tror Dima blir kvar. Då behövs 2 riktigt bra yttrar till dom 2 första kedjorna.
Hoppas fortfarande Alcén har koll på dom bägge måltjuvarna Frödén och Malte Strömwall. Nu går väl Strömwall till Luleå då dom förmodligen tappar Omark vad jag kan förstå. Men Frödén vore en riktig håll käften värvning. Vass vass målskytt. Som inte platsar i NHL. SAIK kommer gå på annat. Värt att försöka iaf. Gävle ligger ju nära Stockholm iaf.

Sen får väl Scott vara SHL bästa 3e center ihop med min favorit Cederqvist och en annan favorit som jag tror Manner har bra koll på. Jarno Kärki. Perfekt 3e kedja:
Cederqvist (tror iofs att han går till NHL) - Scott - Kärki.

Kärki är en bättre version av Eklind. Som även kan spela center vid behov. Har Granis kvalitéer framför målet. Något vi saknat dom senaste åren.

Sen en riktigt vass 4e kedja med Eklind - Ölund - Olesen.

Birger kvar som ett bra alternativ vid skador.

Målvakter är något jag inte alls är orolig över. Oavsett hur Alcén väljer att göra och vart Veini hamnar. Dels finns Linpan och JJ som ryktas hit. Men sen finns en hel del andra duktiga målisar som förmodligen kommer lämna KHL. Tänker på Adam Reiderborn som har en flickvän som är Gävlebo. Och jag kan inte tänka mig att Adam vill spela I DIF.
Ett annat namn kanske kan vara Magnus Hellberg. Uppsala född. Otroligt vass målis.

Aa hur som det blir en rolig och spännande silly.



Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)