Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: A proposito de nada
moment22: Var på Timrå-matchen. Kallt men minne för livet. Kommer inte att missa detta.
Sv: A proposito de nada
Peja: Free seating men man köper biljett till olika sektioner. Jag hoppas innterligt att ni med säsongskort får plats på någon av de bästa sektionerna.
Sv: A proposito de nada
Peja: Får väl passa på att gå upp på läktarn i pausen mellan matcherna. Eller offra dig och se Brynäsdamlag för en gångs skull.
Sv: A proposito de nada
Peja: Har ångrat mig i snart 14 år att att jag inte gick på förra utematchen så nu har jag köpt biljetter åt mig och farsan. Visst är 895kr pengar, men dom går till en god sak; Brynäs IF!
+ 2
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Misstänkte det. Med andra ord får vi som inte är intresserade av SDHL-matchen skitplatserna på SHL-matchen eftersom det är free seating. Tack för kaffet när man har varit på varje herrmatch sedan hedenhös.
Sv: A proposito de nada
Peja:
11:00 - Arenaområdet öppnar med alla aktiviteter
11.30 - SDHL Brynäs IF Färjestad BK
15.15 - SHL Brynäs IF Färjestad BK
11:00 - Arenaområdet öppnar med alla aktiviteter
11.30 - SDHL Brynäs IF Färjestad BK
15.15 - SHL Brynäs IF Färjestad BK
Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Så de kan alltså också lämna menar du? Om de får ett erbjudande? Eller värvar vi från en för hög hylla då eftersom de tydligen håller i NA än? Så vi ska alltså inte värva från högsta hyllan utan nån lägre? Jag älskar att vi försöker få in skickliga killar i rätt ålder.
+ 1
Sv: A proposito de nada
gwl: Blir ändå en slags kostnad att inte ha jagat en toppback under tiden som man trott att Välimäki var klar. Det var säkert inte enkelt att buda hem honom eller för den delen övertala honom att gå till Brynäs, men det visade sig vara bortkastad tid.
+ 1
Sv: A proposito de nada
Känns som förra sillyn väntade Alcen (gamblade) med att Soda skulle bli kvar. I år att han skulle vända hem.
Blir rätt mycket chansingar från honom numera. Hur är det egentligen med scoutandet?
Blir rätt mycket chansingar från honom numera. Hur är det egentligen med scoutandet?
Sv: A proposito de nada
Peja: 895 kr för 2 matcher är rimligt, särskilt när det handlar om en unik happening. Om man tycker det är för dyrt gör man som alltid - skiter i att vara med.
+ 1
Sv: A proposito de nada
Greatredwing : beror väl på vilken hylla man letar på. Och när man letar om året.
Vet många många shl lag som redan nu fyllt på med vassa backar från andra sidan pölen.
Vet många många shl lag som redan nu fyllt på med vassa backar från andra sidan pölen.
Sv: A proposito de nada
gwl: obotlig optimist ser jag .Undrar på vilka grunder baserar du den tron på vår s.k sportchef . Som skämmer ut Brynäs med sin inkompetens.
Brynäs blir betraktat som en amatör förening som vill leka med dom andra elitklubbarna i shl .
Hur f.. Ska han lyckas finna 4 kroppar som förbättrar detta lag ? Han har inte lyckats hittills. Blir som förra säsongen . Panikvärvningen av backen kommer i november. Till ockerpris .
Sista forwarden blir nog Alcén själv som får dra på sig Världens vackraste ställ .
Brynäs blir betraktat som en amatör förening som vill leka med dom andra elitklubbarna i shl .
Hur f.. Ska han lyckas finna 4 kroppar som förbättrar detta lag ? Han har inte lyckats hittills. Blir som förra säsongen . Panikvärvningen av backen kommer i november. Till ockerpris .
Sista forwarden blir nog Alcén själv som får dra på sig Världens vackraste ställ .
+ 1
Sv: A proposito de nada
Peja: Brynäs tar fansen för givet . Alcen pratade o 4 spelare . Sånär det drar igång har han skaffat 3kroppar å sista platsen tar han själv ..
+ 1
Sv: A proposito de nada
Pettisbif:
Inte direkt så att Välimäki kostar oss något denna säsongen.
Vill du få in spets, då får du räkna med att de vill ha en klausul. Nog bör du kunna räkna ut det själv.
Inte så att spetsspelare har som mål att spela shl??
Jävligt skönt att Alcen lyckades få Välimäki på 2 år, det betyder att han spelar hos oss nästa säsong om han lämnar usa. Och vem vet, lyckas han inte i Canes så kanske han kommer redan denna säsong, då han fick ett one way kontrakt.
Finns fler spets backar på marknaden, Alcen har nog en på kroken ska du se.
Inte direkt så att Välimäki kostar oss något denna säsongen.
Vill du få in spets, då får du räkna med att de vill ha en klausul. Nog bör du kunna räkna ut det själv.
Inte så att spetsspelare har som mål att spela shl??
Jävligt skönt att Alcen lyckades få Välimäki på 2 år, det betyder att han spelar hos oss nästa säsong om han lämnar usa. Och vem vet, lyckas han inte i Canes så kanske han kommer redan denna säsong, då han fick ett one way kontrakt.
Finns fler spets backar på marknaden, Alcen har nog en på kroken ska du se.
Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Finns de verkligen nån back som inte har nhl klausul nuförtiden? Ska de värva från div 2?
+ 1
Sv: A proposito de nada
Mattson: Tycker du att 895 kronor för en biljett under serielunken är ett rimligt pris? Jag tycker att Brynäs utnyttjar supportrarnas lojalitet.
+ 1
Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Det blir mer och mer tydligt att Alcen bör ha en GM över sig. Vet att dom ville ha Wiken som GM när Alcen blev sportchef. Sen dog den jakten ut. Som så många andra jakter..
Sv: A proposito de nada
Joppe: Alcen gamblar för ofta och för högt. Det är det denna silly och egentligen förra handlat om.
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Säg inte det. Jag har tidigare flaggat för Casselståhl. Vem vet? Kanske dammar av trästickan och gör comeback?
Sv: A proposito de nada
Herre P: Läck spelade ju 1 hel säsong hos oss. Lite skillnad på våra målisar då jämfört mot sista 5 åren. Då hade vi både Markan och Läck.
Sv: A proposito de nada
Joppe: Måste ge Alcen en eloge som skriver 2 år med Välimäki med klausul för NHL. Nästan så man blir mörkrädd. Bättre ta en annan spetsback i tid som inte kräver nån förbannad jävla klausul.
Sv: A proposito de nada
Huge: Konstigt att resten av Shls sportchefer tänker lika som Alcen och inte heller har fulla trupper sånär som på 1-2st...
Sv: A proposito de nada
Peja: Ändå är det 10.000+ människor som valt att betala ockerpriset efter en halv dags försäljning. Bör betyda att Brynäs hittat ett bra jämviktspris.
+ 3
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, det är priset på ståplats om man är med i en av supporterklubbarna. Irrelevant för mina bekanta som inte vill ha ståplats. Sittplatserna är 895 riksdaler styck trots att det är free seating på en kilometer lång läktare. Ockerpris var ordet.
Förstår att det är en kalkyl men förstår inte hur klubben kan sätta de här priserna med gott samvete.
Förstår att det är en kalkyl men förstår inte hur klubben kan sätta de här priserna med gott samvete.
+ 1
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Skulle köpa biljetter till utematchen åt några säsongskortslösa människor, konstaterar att Brynäs tar ockerpris för biljetterna. Antar att evenemanget kostar mycket att genomföra men det känns inte rimligt att betala 900 spänn för en sittplats under serielunken, en sittplats som dessutom skulle kunna visa sig vara skitdålig då det är free seating.
Sv: A proposito de nada
Jockster : Hur mycket tror du alla panikvärvningar/superchansningar som har gjorts och kommer göras på backsidan kommer att kosta i det långa loppet?
+ 1
Sv: A proposito de nada
KulaShaker: "har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej."
Exakt på VAD baserar du det påståendet?
Om du tar den misslyckade affären med Välimäki som intäkt för ditt påstående så finns det ju betydligt fler exempel där han lyckats med en värvning och således haft en bra känsla för när det är dags att göra affär...
Exakt på VAD baserar du det påståendet?
Om du tar den misslyckade affären med Välimäki som intäkt för ditt påstående så finns det ju betydligt fler exempel där han lyckats med en värvning och således haft en bra känsla för när det är dags att göra affär...
Sv: A proposito de nada
Peja:
BIF var med en bit över 300 K ju.
Om LC är värd långt över 300 K i månaden får tiden utvisa men han har ju knappast uppvisat de siffrorna i NHL el AHL.
BIF var med en bit över 300 K ju.
Om LC är värd långt över 300 K i månaden får tiden utvisa men han har ju knappast uppvisat de siffrorna i NHL el AHL.
+ 3
Sv: A proposito de nada
Zzz:
AI (låter som chatgpt) är inte fullständigt värdelöst för juridik men det hamnar generellt sett hysteriskt fel om det ska göra mer än att tolka något. Som någon som var en något mer frekvent nykterhet under utbildningen och lite talang från att bli en bra jurist skulle jag gissa att det fungerar såhär. Brynäs lyder under typ shl/hockeyförbundet/whatever. Dessa har en deal med NHL som förhandlats fram centralt, typ som ett kollektivavtal eller dylikt. Alla avtal mellan klubbar och spelar har antagligen klausuler om att dessa kunder under dessa överenskommelser. Thus, det står inskrivet i kontraktet att överenskommelsen shl/nhl gäller.
Kan ju ha fel men skulle bli lätt förvånad och jag är ändå skapligt nykter.
AI (låter som chatgpt) är inte fullständigt värdelöst för juridik men det hamnar generellt sett hysteriskt fel om det ska göra mer än att tolka något. Som någon som var en något mer frekvent nykterhet under utbildningen och lite talang från att bli en bra jurist skulle jag gissa att det fungerar såhär. Brynäs lyder under typ shl/hockeyförbundet/whatever. Dessa har en deal med NHL som förhandlats fram centralt, typ som ett kollektivavtal eller dylikt. Alla avtal mellan klubbar och spelar har antagligen klausuler om att dessa kunder under dessa överenskommelser. Thus, det står inskrivet i kontraktet att överenskommelsen shl/nhl gäller.
Kan ju ha fel men skulle bli lätt förvånad och jag är ändå skapligt nykter.
Sv: A proposito de nada
Skrubben: Det är ju synd att Alcen inte var medveten om detta i tid. Eftersom han hänvisade GD till Hemlin när de frågade.
Men JA är ju fortfarande relativt grön som sportchef och utsätts fortfarande för obekanta situationer och har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej.
Men JA är ju fortfarande relativt grön som sportchef och utsätts fortfarande för obekanta situationer och har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej.
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Fast efter 1/7 hade han väl bara haft ett kontrakt med Brynäs och ej med nån NHL-klubb isåfall.
Absolut, men vad har det med saken att göra? Återigen till intervjun med Hemlin i GD: När det gäller detta fall, med Brynäs och Välimäki, handlar det om en spelare som går från NHL till SHL och sedan tillbaka igen. Avtalet är inte designat åt det hållet.
Avtalet han pratar om är 15 juni-regeln, men bevisligen gäller inte det spelare i Välimäkis situation.
Absolut, men vad har det med saken att göra? Återigen till intervjun med Hemlin i GD: När det gäller detta fall, med Brynäs och Välimäki, handlar det om en spelare som går från NHL till SHL och sedan tillbaka igen. Avtalet är inte designat åt det hållet.
Avtalet han pratar om är 15 juni-regeln, men bevisligen gäller inte det spelare i Välimäkis situation.
Sv: A proposito de nada
Peja: jag tror inte jag har samma förhoppningar om Lucas Carlsson i shl som du verkar ha!
Men jag kan ha fel.
Men jag kan ha fel.
+ 1
Sv: A proposito de nada
Joppe: Brynäs var inte beredda att betala en marknadsmässig lön till Carlsson. Flera lag budade över. Om det var rätt eller fel får framtiden utvisa.
Sv: A proposito de nada
Peja: det låter rimligt.
Varför jag "fortfarande håller alcens rygg" är för att jag tror att han i första hand hade Söderström före Lucaw Carlsson när Söderström sa nej så valde Carlsson pengarna och Stockholm (förmodligen har familjen en del i detta) och att Alcen är nära på att värva in (förmodligen) shls bästa back och sedan tappar honom under dessa omständigheter kan jag inte klandra Johan för.
Jag förstår dock folks frustration.
Varför jag "fortfarande håller alcens rygg" är för att jag tror att han i första hand hade Söderström före Lucaw Carlsson när Söderström sa nej så valde Carlsson pengarna och Stockholm (förmodligen har familjen en del i detta) och att Alcen är nära på att värva in (förmodligen) shls bästa back och sedan tappar honom under dessa omständigheter kan jag inte klandra Johan för.
Jag förstår dock folks frustration.
+ 5
Sv: A proposito de nada
Skrubben: Fast efter 1/7 hade han väl bara haft ett kontrakt med Brynäs och ej med nån NHL-klubb isåfall.
Så annorlunda förutsättningar.
Vem vet?
Misstänker att Brynäs inte kommer att presentera nån mer spelare i juni i alla fall.
Så annorlunda förutsättningar.
Vem vet?
Misstänker att Brynäs inte kommer att presentera nån mer spelare i juni i alla fall.
Sv: A proposito de nada
Peja: Som de unga säger, det är så otroligt pajigt att Brynäs inte väntade till första juli med att offentliggöra övergången.
Fast frågan är varför 1 juli skulle vara ett magiskt datum gällande att han vore säker att hamna hos oss? Då börjar ju free agency i NHL och han hade teoretiskt sett kunnat signa med vilken klubb som helst i ligan från och med det datumet.
Som Hemlin säger till GD idag så gäller deadlinen 15 juni bara spelare som gör övergången SHL -> NHL. Inte tvärtom. Och denna regel och datum är det enda skydd SHL har. I alla andra fall kan NHL göra hur dom vill. Så som jag tolkar Hemlin hade Välimäki teoretiskt sett kunnat signa med en NHL-klubb när som helst under hela sommaren.
Fast frågan är varför 1 juli skulle vara ett magiskt datum gällande att han vore säker att hamna hos oss? Då börjar ju free agency i NHL och han hade teoretiskt sett kunnat signa med vilken klubb som helst i ligan från och med det datumet.
Som Hemlin säger till GD idag så gäller deadlinen 15 juni bara spelare som gör övergången SHL -> NHL. Inte tvärtom. Och denna regel och datum är det enda skydd SHL har. I alla andra fall kan NHL göra hur dom vill. Så som jag tolkar Hemlin hade Välimäki teoretiskt sett kunnat signa med en NHL-klubb när som helst under hela sommaren.
Sv: A proposito de nada
Peja: efter en lång diskussion med AI så kom denna fram till nedan. Tar inget ansvar för det som står eller om det finns fakta fel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hans NHL-status betyder egentligen inte något för ett civilrättsligt kontrakt med Brynäs.
Men det kan spela roll i ett helt annat lager: transfer- och registreringssystemet mellan ligorna.
1. Avtalsrätt (Brynäs vs spelaren)
Det här är den viktiga juridiska nivån.
Om Brynäs och Välimäki har skrivit ett giltigt kontrakt enligt svensk rätt:
* det gäller mellan parterna
* NHL kan inte ogiltigförklara det
* SHL kan inte heller göra det
NHL-status är irrelevant här.
2. Registreringsrätt (SHLNHLIIHF-systemet)
Här blir det intressant.
SHL, NHL och IIHF har ett separat system som reglerar:
* när en spelare får flyttas
* vem som anses vara en incoming/outgoing transfer
* vilka datum som gäller (t.ex. 15 juni-regeln)
* när ett internationellt transferkort (ITC) krävs
Det här är inte civilrätt, utan ett administrativt idrottssystem.
Det är här NHL-status kan bli relevant.
3. Varför NHL-status ens diskuteras i Välimäki-fallet
Hemlin verkar inte prata om vem äger kontraktet, utan:
vilken kategori spelaren tillhör i transferreglerna just exakt vid signeringstillfället.
Det avgör:
* om SHLNHL-avtalet ens aktiveras
* om 15 juni-spärren gäller
* om ett transferfönster ens är öppet
4. Den viktiga distinktionen som ofta blandas ihop
Fel tolkning:
NHL-status gör Brynäskontraktet ogiltigt
Det stämmer inte.
Korrekt tolkning:
NHL-status avgör om internationella transferregler gäller överhuvudtaget
Det är alltså en tröskelfråga för regelverket, inte för kontraktets giltighet.
5. Varför detta blir förvirrande i just det här fallet
För att Hemlin säger två saker samtidigt:
A)
SHL har inte gjort fel
kontraktsnivå / klubbnivå
B)
Han kan fortfarande tekniskt vara under NHL-kontrakt
registreringsnivå / systemnivå
Det är två helt olika logiker som råkar kollidera.
6. Den viktigaste insikten
Du är inne på något centralt:
Om det bara vore vanlig avtalsrätt hade NHL-status varit irrelevant.
Och det stämmer.
Det som gör att NHL-status ens blir en faktor här är att:
SHLNHL-avtalet inte handlar om kontraktens giltighet
det handlar om när och hur spelare får byta system
Slutsats:
* Brynäskontraktets giltighet avgörs inte av NHL-status.
* NHL-status kan däremot avgöra om SHL:s transferskydd ens träder i kraft.
* Det är därför Hemlin pratar om det inte för att NHL står över svensk rätt, utan för att det påverkar vilken regelvärld som är tillämplig vid exakt signeringstillfället.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hans NHL-status betyder egentligen inte något för ett civilrättsligt kontrakt med Brynäs.
Men det kan spela roll i ett helt annat lager: transfer- och registreringssystemet mellan ligorna.
1. Avtalsrätt (Brynäs vs spelaren)
Det här är den viktiga juridiska nivån.
Om Brynäs och Välimäki har skrivit ett giltigt kontrakt enligt svensk rätt:
* det gäller mellan parterna
* NHL kan inte ogiltigförklara det
* SHL kan inte heller göra det
NHL-status är irrelevant här.
2. Registreringsrätt (SHLNHLIIHF-systemet)
Här blir det intressant.
SHL, NHL och IIHF har ett separat system som reglerar:
* när en spelare får flyttas
* vem som anses vara en incoming/outgoing transfer
* vilka datum som gäller (t.ex. 15 juni-regeln)
* när ett internationellt transferkort (ITC) krävs
Det här är inte civilrätt, utan ett administrativt idrottssystem.
Det är här NHL-status kan bli relevant.
3. Varför NHL-status ens diskuteras i Välimäki-fallet
Hemlin verkar inte prata om vem äger kontraktet, utan:
vilken kategori spelaren tillhör i transferreglerna just exakt vid signeringstillfället.
Det avgör:
* om SHLNHL-avtalet ens aktiveras
* om 15 juni-spärren gäller
* om ett transferfönster ens är öppet
4. Den viktiga distinktionen som ofta blandas ihop
Fel tolkning:
NHL-status gör Brynäskontraktet ogiltigt
Det stämmer inte.
Korrekt tolkning:
NHL-status avgör om internationella transferregler gäller överhuvudtaget
Det är alltså en tröskelfråga för regelverket, inte för kontraktets giltighet.
5. Varför detta blir förvirrande i just det här fallet
För att Hemlin säger två saker samtidigt:
A)
SHL har inte gjort fel
kontraktsnivå / klubbnivå
B)
Han kan fortfarande tekniskt vara under NHL-kontrakt
registreringsnivå / systemnivå
Det är två helt olika logiker som råkar kollidera.
6. Den viktigaste insikten
Du är inne på något centralt:
Om det bara vore vanlig avtalsrätt hade NHL-status varit irrelevant.
Och det stämmer.
Det som gör att NHL-status ens blir en faktor här är att:
SHLNHL-avtalet inte handlar om kontraktens giltighet
det handlar om när och hur spelare får byta system
Slutsats:
* Brynäskontraktets giltighet avgörs inte av NHL-status.
* NHL-status kan däremot avgöra om SHL:s transferskydd ens träder i kraft.
* Det är därför Hemlin pratar om det inte för att NHL står över svensk rätt, utan för att det påverkar vilken regelvärld som är tillämplig vid exakt signeringstillfället.
+ 1