Historik
Föregående · 37 · NästaJimmy bloggar och detta torde sammanfatta allas vår syn på en viss #91
"Yared Hagos 1
- Murleys motsats. Han gör en gedigen defensiv insats men offensiven är så otroligt tam att han inte är godkänd. Värst var bakåtpassningen över blålinjen i ett tre mot två-läge. Den passningen var bland det sämsta jag sett under en av de sämsta säsonger jag varit med om."
Att laget nu börjar visa åtminstone lite linjer i spelet, BÅDE vad gäller anfalls- och försvarsspel, känn på den!!!1!, borde vara positivt trots förlusten. Att vi torskar nu känns inte oviktigt såklart men fokus hädanefter bör inte ligga på att vinna matcher till varje pris utan att hitta ett eget vägvinnande spel. Ett spel vi kan känna oss trygga i. Sedan måste samtliga spelare (Linkan givetvis undantagen) inställa sig i ledet och vara villiga att ta kampen varje match. Det är på det viset vi kommer att kunna vinna mark i kvalserien.
Jag måste bara få sticka in i debatten vad otroligt jämn elitsierien är. Det skiljer alltså 14 poäng mellan Skellefteå på förstaplatsen och MoDo på den tionde. Det är bara vi som sticker ut! Vilket jäkla sär-gäng man håller på! :)
Fan, nu blev det helt svart här när någon drog ner rullgardinen. Vilka spelare i laget ska plocka fram dom här egenskaperna nu?
Nisse: Vinst eller förlust känns faktiskt betydelselöst som läget är nu. Absolut, det är såklart positivt för laget att vinna matcher för att om möjligt få en gnutta självförtroende innan kvalserien börjar. Samtitigt startar samtliga lag på noll där. Allt som hänt innan saknar betydelse. Lätt sagt månne, men ett faktum är ju att det är så.
Positivt från kvällen: Som dom sa i studion, att vi under den första halvan av matchen vågade hålla pucken inom laget och inte bara slänga iväg den på chans. Då skapade vi också målchanser. Vi hade t.o.m tryck på DIF under långa stunder.
Återigen skapar vi målchanser. Synd bara att vi känns så nakna när vi nästan helt saknar målskyttar. Friberg kan ju inte göra allt liksom.
Till saken: Vid ankomsten till Bangkoks flygplats fick jag då kontakt med omvärlden igen och fick då reda på att vi torskat mott SSK och låg sist. Nyligen ankommen till Thailand med fem härliga semesterveckor som bara låg och väntade framför fötterna. Och spel i kvalserien? Nope, det skulle ju bara inte funka. Så det var ett halvjobbigt dygn innan vi hade anpassat oss lite mer efter tidsomställningen och innan vi kommit oss tillrätta i Krabi som var vårt första stopp.
Det är sex timmars tidsdifferens så när pucken släpptes här hemma kl. 18.30 satt jag, kl. 00.30 lokal tid, men en mer än skakig wifianslutning på fruns bärbara på balkongverandan utanför hotellrummet. Svajigt wifi och Jimmys blogg var det som visade vägen i natten. När då Mathias Tjärnkvist kvitterar till 1-1 så dör hela skiten. Samtidigt ser jag då att kvinnan som jobbat i restaurangen under kvällen, som också gett mig koden till skiten som inte funkar stämplar ut för kvällen, så håller jag bokstavligt talat på att avlida. Helst av allt ville jag ju bara skrika rakt ut, men så pass fokuserad var jag att jag inte väckte hela grannskapet. Nåväl, på´t igen bara!
Joråsåatte... det slutade ju lyckligt, även för mig. Efter nån halvtimmes hjärtstillestånd och idogt tryckande och omstartande av datorn så fick jag upp ST's startsida där det stod att läsa att vi fixat kontraktet. En sån lättnad. En sån total lycka. Jag vet inte var jag tagit vägen med kvalseriespel på andra sidan jordklotet?
Frågan för vår del är väl istället att det gäller att försöka plocka fram den här förmågan när den behövs som allra mest. Och hur våra måstematcher har sett ut den här säsongen det vet vi väl alla vid det här laget.
Timrå IK, mars 2012 - bäst när det gäller??
Att kvalserien är oviss, det visste vi. Jimmy ger oss lite mer kött på de ben vi redan har nedgrävda i dyngan.
"Olle: Vilket trams. MODO spelade inför 6000 på läktaren när TIK mötte storheter i div1."
Fel. Igen. Detta måste ha varit undantagsfall, om det nu ens inträffade. Varför jag tvivlar? Jo, för inte ens i SM-finalen, hemmamatchen, säs. 1978/79, nådde ni 6 000:
FINAL
=====
Tor 22/3 Djurgårdens IF - MoDo AIK.....6-4 (3-0,1-3,2-1) publik 9 115
Sön 25/3 MoDo AIK - Djurgårdens IF.. 6-4 (3-4,2-0,1-0) publik 5 828
Tis 27/3 Djurgårdens IF - MoDo AIK..... 3-8 (1-1,2-3,0-4) publik 11 662 (i Scandinavium)
I övrigt har vi här snitten för MODO Hockey under alla säsonger som Timrå IK inte spelat i samma serie. Ok, jag tog med siffrorna för TIK säs. 1981/82, och då var vi bättre, trots att vi var ett särklassigt bottengäng. (gamla isstadion tog dock in 7 500 åskådare, varför vi hade ett högre "tak"):
1975/76 MODO 18 3 808
1976/77 MODO 20 3 906
1977/78 MODO 19 4 401
1978/79 MODO 21 4780
1979/80 MODO 18 4 360
1980/81 MODO 18 3 830
1981/82 MODO 19 4 268 (TIMRÅ 18 4 637)
1982/83 MODO 18 3 316
1983/84 MODO 18 3 689
1985/86 MODO 18 3 908
1986/87 MODO 18 3 205
1987/88 MODO 22 4 069
1988/89 MODO 20 3 119
1989/90 MODO 11 3 336
1990/91 MODO 20 2 977
1991/92 MODO 20 3 000
1992/93 MODO 21 3 934
1993/94 MODO 25 4 518
1994/95 MODO 20 3 836
1995/96 MODO 20 3 474
1996/97 MODO 25 2 782
1997/98 MODO 27 3 909
1998/99 MODO 32 4 597
1999/00 MODO 30 4 263
Som sagt, 6 0000-matcherna var nog extremt få. Undantagen är väl SM-slutspelet 1993/94 och 1999/00.
Säsongerna på 2000-talet blir det ju lite varierande förutsättningar iom att ni får en större hall. Men vi har mer publik i alla utom en innan 2006/07.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Och den här egoramsan som klacken kör som "hyllning till sig själva" om att supporterklubben fyller 50 år, på vilket sätt stöttar den laget på isen??
Det hade varit en annan sak om vi ledde matcherna och spelade bra ishockey, då hade det säkert funnits fog för en sån ramsa, men när vi sitter på knäna i skiten borde vi väl istället försöka stötta laget!
Marcus Högström fick tydligen "välja" klubb och då valde han MIF Redhawks, allt enligt ST.nu. Jag säger lycka till för nån större potential kunde då jag inte se under den tid han var hos oss. Frånsett en klart godkänd skridskoåkning skulle jag sätta honom i det klart mediokra facket, sett på ES-nivå.
Under fjolåret visade han ju i Sundsvall att han håller bra klass och kunde göra poäng, men detta var då i allsvenskan och dessutom i ett bottenlag. Nån annan blaska ordade visst om att han aldrig trivdes i Timrå IK. Nä, men knepigt med "the dynamic duo" som fick hålla i trådarna på tok för länge.
Jag tycker det är två så fruktansvärt fiaskobetonade säsonger de här två sista där man hade kunnat göra det hela på ett så mycket bättre sätt, bara man "vågat" agera. Som det blev nu så väntade man väl istället ut tränarna att ta första steget. Riktigt bedrövligt och något som kan visa sig bli riktigt kostsamt! Ante fick styrsel på försvarsspelet på ett par veckor. Ja, åtminstone ser man nu tendenser till att vi överhuvudtaget har nåt försvar alls! Grattis så jävla mycket att få hålla på i nästan två säsonger utan att ha ett enda rätt!
Poffa: Säsongen 2008/09, hemmamatch mot Rögle. Seger 5-2 (Moe en assistpoäng). Och jodå, nog hade Moe bra folk runtomkring sig den säsongen. Detta är ett exempel, men det var långt ifrån hela den säsongen som Moe ens gick in på tre kedjor.
| 62. TENKRAT, Petr | 19. SVENSSON, Björn | |||||||||
Och man undrar hur panikslagna MoDo egentligen är om det nu stämmer att man lånar in Eric Moe?
Frågan är dock vad Pärra himself lärde av episoderna med herrar Daniel Corso och Petr Vampola? Nu går det kanske inte att sätta likhetstecken mellan dessa individer, men om man får spekulera lite så tog väl dessa båda på tok för stor plats för att Periclaes skulle gilla läget till 100%. Passade man inte in i det tänk som tränarduon hade, ja, då var det bara att lämna, som i Corsos fall. Fallet Vampola var väl lite annorlunda, men ingen av dessa proffs var näppeligen särskilt nöjda med vare sig grundspel, strategi, taktik, träningskvalitet, coachning, m.m, m.m.
NikkiNine: Centeruppställningen bara osar klass och kvalitet, jag vet! Spelskickligheten på dom där fyra är nog knappt mätbar i promille ens.
Den det finns lite potential i är väl Larsson kanske. Vår fjärdecenter under fjolåret för övrigt som då fick minimalt med speltid. Ibland gör förutsättningarna att man stiger väldigt snabbt i graderna, men han har faktiskt gjort det bra och är väl vår bäste skridskoåkare i paritet med Robinson på backen kanske.
Det är ju ett delat ansvar på kontraktsskrivningarna på de där fyra. Larsson, Hagos och Andersson värvades av Linkan och Molinder av Nubben. Och vad Kent såg hos Molinder från början är vi många som undrar. Ett kontrakt säsongen ut hade nog räckt mer än väl, fast då hade det säkerligen inte blivit nån kontraktsskrivning alls gissar jag.
Redigerad kommentar
Text-tv har fått nys om det och nu erkänner Luleås supporterklubb händelsen, vilken iofs kändes omöjlig att förneka.
"Luleåfans erkänner flaggbränning
Luleås supporterklubbs ordförande medger att det var Luleåsupportrar
som stal och brände upp en Modoflagga.
-När vi stannar för att ta en kisspaus på väg hem efter matchen är det någon som tar fram flaggan ur bussen och tänder eld på den, säger Luleåfans ordförande Jonas Hermansson till SVT och tar avstånd från händelsen. Modo har tagit illa vid sig och kommer att driva saken rättsligt. -Vi ska lämna in en polisanmälan, säger Jonny Engström, säkerhetsansvarig i Modo.
Flaggan värderas till 6 000 kronor."
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Sedan igår kväll har jag en bubbla som det inte finns någon avsändare på som ligger kvar oavsett om jag startar om IE eller startar om datorn. Jag kör IE 8.
Men man häpnar ju fortfarande över varför ingen drog i nödbromsen långt tidigare?! NÅGON i laget borde ju ha sett detta hända även under den förra säsongen.
Det som är jobbigt är ju att problemet inte hade behövt vara lika övermäktigt som det ser ut just nu. Den som nu samtalade med Pärraz efter fjolårssäsongen om ambitionerna inför den säsong vi nu snart ser slutet på glömde tyvärr vaxa öronen. Även om Linkan är "part of the problem" är det sjukt irriterande eftersom "the dynamic duo" inte kunnat ge oss chansen att prestera så bra som vi kan.
Även om det såklart inte varit slutspelsnivå på prestationerna så anar man såklart att det hade kunnat varit bättre, only if Perraz had gone fishing somewhere in Wermlands djupa skogar...
Om han eller någon annan gör om det igen? Tja, har det gått en gång så varför inte!
Redigerad kommentar
YIHAA!!!
...eller nåt.
Föregående · 37 · Nästa
Vilka minnen detta ger: :)
"Andersson förde laget till andra play off-omgången borta mot Vita Hästen och väckte mycket till liv. Han visade också sitt sinne för att coacha då Patrik Hållander fick teka med felvinklad klubb i slutsekunderna mot Huddinge i den första play off-omgången. Hållander vann pucken bakåt till Jerry Friman som kvitterade och Timrå kunde sedan besegra laget i tre matcher."