Historik
Föregående · 38 · NästaSaxat från Brynäsboken:
"Ja stryk med 5-1 mot aik är inget och skryta med och det ska inte hända vi ska ju ta smguld!"
Hur ska detta kunna gå vägen? Dom förlorar ju t.o.m mot oss, i E.ON Arena dessutom!
USA visar upp det man borde gjort innan man blev klara för spel i nedflyttningsgruppen.
Ishockey JVM herrar nedflyttning
USA - Lettland 11 - 1 19:00
(4-0,X-X,X-X)
BlackBay: Ja, det blir lite bandykänsla av det. Ett evigt sökande efter pucken i det här fallet då. Lite som när man sitter i Globen på det översta etaget där det blir väldigt små spelare som åker runt nere på isen.
Och svaret likaså:
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Statistics
Jag kopierar in det här inlägget i en redan befintlig tråd:
Men hallå man kan älska Timrå IK hur mycket man vill det gör jag också men hur kan man bete sig så här på isen med deras månadslöner???Det snackas om Perras avgång hit o dit o om nyförvärv hit o dit!!!Just nu så har vi den trupp vi har o jag skäms skulle jag bete mig som dom gör på jobbet så skulle inte jag vara välkommen nästa dag.Ok att man kan få en svacka nån dag men så här?Det liknar ju inte nåt Ingen GLÄDJE Ingen Kämpaglöd Inget Nåt!!!!!!!!Nä skäms är det var jag gör jag hoppas att nån av spelarna,tränarna gör det men det hjälps ju inte så sorry 2012 är året Timrå vandrar ur ES TYVÄRR
Saxat från ST.nu:
"I ett pressmeddelande efter frdagskvällens match meddelar Timrå IK att man går skilda vägar med tränarparet Per-Erik Johnsson och Clas Eriksson.
Klubben skriver att "Det är ett gemensamt beslut som tagits, och under de närmaste dagarna kommer vi att presentera vilka som ersätter.""
Det bekräftar ju bara de misstankar som funnits att allt inte varit frid och fröjd under en rätt så lång tid. Sånt här sker inte spontant. När man dessutom redan verkar ha tränaren/tränarna som ersätter klara så berättar man ju att det jobbats på det här under en längre tid. Dock så har klubben skött det snyggt iom att man i stort sett lyckats lägga locket helt på den här gången. Det var bara Expressen som nämnde nåt, men i övrigt har det varit stängt. Att det kom upp rykten efter DIF-mötet såhär nära avhoppet kanske inte var så konstigt iom att det då kanske inte gick att tysta ner det som redan var ett faktum längre.
Mot E.ON - självspäkningens högborg no. 1!
Ambroo: Mollas förehavanden var uppe på bordet här tidigare. Gissningsvis var det i någon av de tidigare "sparka Perra-faserna". Då kom vi fram till att han hade fått sparken vill jag minnas. Så han är nog rätt så fri att ta på sig andra uppdrag. Och om Peter Andersson kan agera andretränare (eller vilken roll han nu har) i MoDo så är allt säkert möjligt i Mollas fall.
Timrå Icon: Jo, fast rinken hade väl flyttat på sig vid den tiden? Då spelade man väl på samma plats som idag.
Men Systembolaget hade ju sin tjusning, absolut. Jag bodde där som barn (mellan-74 och -80) och jag kan ännu idag gå förbi nuvarande "Nya Astors färg" och lastbryggan på gaveln som vetter norrut på bilden och få minnesbilder av dofter och annat "trevligt" från förr. Det stank verkligen öl och då pratar vi inte den färskare varianten.
Sedan hade vi ju BP-macken över gatan snett nedanför (där det numer endast finns en Statoil-pump) och det var ju samlingsplats för "the A-team" på gräsplanen som vetter mot biblioteket alldeles ovanför. Paradiset för oss barn som skulle jaga pantflaskor.
Redigerad kommentar
I nuläget då det mesta lyser svart och andas motgångar blickar vi lite bakåt istället, då det andades framtidstro och optimism i nejden. Saxat från dubbeltallen.se:
"Vivstavarvs isbana (1937-19xx)
Planen anlades 1937 med ett kapital på 250kr. Banan byggdes på den sk. ”sandplan” vid nuvarande Tallbackens bostadsområde. Planen arranderasde av markägaren Oskar Tjärnlund för en årsavgift på 1 kr. Oskar fick då 2st fribiljetter. Wifstavarvs AB bidrog med virke till sargen. Första macthen spelades mot GIF Sundsvall där WIK vann med 4-0."
Bilden på länken visar en flygbild över området. Mitt i tallskogen i mitten av bilden är det nu för tiden en öppen gräsplan. Tidigare var där en grusplan som vintertid gjordes till uppspolad isrink med sarg. Men det var inte där som den här "sandplan" låg.
Att känna till är ju att Tallbackens bostadsområde byggdes först på 1950-talet, men var nånstans låg då isbanan?
Jag hade ju, som jag sa, inga åsikter alls om hur gesten gjordes och vilka ev, brister eller skillnader det var mellan Max version och originalet.
"Även stora delar av publiken i Saddledome Calgary valde att bua ut Friberg. Orsaken var att målgesten tidigare använts av Vancouverspelaren Dave ”Tiger” Williams. Och Vancouver är en av Calgary Flames värsta rivaler.
– Jag hade ingen koll på den där historien, att Williams skulle ha gjort den där målgesten mot just Calgary. Det var absolut inte meningen att förolämpa eller reta upp vare sig schweizarna eller publiken, säger Max Friberg.
Hade du planerat att göra den där målgesten?
– Nej, den bara dök upp i huvudet. Jag blev så glad när jag gjorde mål.
Har du gjort den någon gång tidigare?
– Nej, det var första gången. Jag har sett Williams göra den på Youtube och så går det att göra den på det nya NHL-spelet på Xbox.
Men trots att han blev hårt kritiserad backar inte Friberg.
– Det är ju delat. Jag ville ju inte reta upp någon. Samtidigt är vi inte här för att skapa kompisar utan för att vinna hockeymatcher, säger han."
Således kan vi väl konstatera att Max gjorde en Xbox-målgest som inte var direkt spontan. Vi kan säkerligen räkna speltimmarna med NHL på Xbox i veckor för den unge herr Friberg. Han snappade en vad han tyckte var en cool målgest. Att det sedan retade upp andra än Calgarypubliken (motståndarspelarna i Schweiz) det verkar han ju ha mindre sympatier för.
En parentes: 84% (av drygt 2000 röster) verkar ha gillat det man nu såg.
Redigerad kommentar
Wayne Gresky: Sa jag det? Det räcker väl med att han kopierar det någon annan har gjort för att det inte ska vara lika bra, eller?
Om det är lika bra eller ej var ju det jag hade synpunkter på och jag sa väl att det i mina ögon inte spelar någon roll hur "bra" man gör en målgest.
Om jag nu ska bedöma det Max gör så gör han det inte alls lika "bra", eller på precis samma sätt, eftersom det är svårt att göra något 100% likadant. Han ser inte lika tillfreds med själva positionen med klubban eller med skridskorna. Men som sagt, jag tycker att det helt saknar betydelse. Max Friberg gör det på Max Fribergs sätt.
Henrik Sjöberg bloggar i ärendet Fiberska målgester på länken nedan (jag kan inte CTRL+C/CTRL+V:a texten så du får vackert öppna länken om du vill läsa vad han skriver).
"It was just something that came up in my mind, nothing against the other team", säger Friberg. Fritt för tolkning, således. Spontant? Tja, kan förstås tyckas vara så men han borde förstås ha begripit att det skulle orsaka reaktioner hos Schweizarna. Kanske tyckte Max att laget hade varit överlägsna men "bara" inte gjort tillräckligt med mål för att vinna matchen. Straffmål och revansch således. Om det är värt tio min? Nja, skulle jag säga. Varför då? Unsportmanlike conduct isåfall. Jag är mer skeptisk. Låt killen fira att han nyss gjort mål för tusan.
...men bara för en kort stund.. ;)
Nu såg jag inte en sekund av matchen, men den situationen kanske diskuterades jättemycket i TV, just med tanke på den utvisning som nu följde, vad vet jag. Så DET kanske var skälet till att du tog upp det? Det som den där andre du hade länkat till gjorde (och som nu kanske Max kände till?) kanske vållade jättemycket rabalder då det begav sig t.o.m, och Max kanske hade för avsikt att irritera, vilket jag inte la ner nån som helst energi att ta reda på.
Jag är ledsen om jag trampade på nån öm tå, men det kändes som sagt bara fånigt att ifrågasätta/betygssätta vad en juniorspelare som knappt är torr bakom öronen har för målgester.
Metal Guru: Det blir ju, ursäkta uttrycket, lite smålöjligt, när ni istället för att diskutera varför junisarna inte plockade hem samtliga tre poäng mot Schweiz, istället fokuserar på en målgest och hur "äkta" den kändes.
En målgest som alldeles säkert sker spontant från Max. Lite som, -"Nu gjorde jag mål, hur firar jag det och lattjar till det lite samtidigt inför laget?"
Bra att veta är att Max är 19 år gammal medan ni säkert betydligt äldre "experter" vet precis hur det inte ska gå till.
En målgest som vi för övrigt inte får se igen. Saxat från ST.nu:
"Max Friberg satte sig på klubben för att "åka kvast" förbi först svenskarnas bås, och därefter motståndarnas.
För det gav domarna honom en tiominuters utvisning i protokollet."
Sedan en till sak. Yared Hagos, varför håller han på med sporten ishockey? Vad är han bra på? Vad är det Perra ser i honom när han gång på gång ger honom förtroende i power play? Fast idag var han ju inte sämst på isen i vilket fall. Ikväll fick man känslan att samtliga spelare i Timrå IK hade slagit vad. En vadslagning om vem som skulle vara absolut sämst på isen.
Slutresultatet? ALLA vann!!#/!!
Föregående · 38 · Nästa
Ante Karlsson på FB:
"Ante Karlsson