MODOs ekonomi
Paddan:
"Helst skulle hela hallen vara en ständigt föränderlig hockeyutställning med interaktiva inslag. Gärna då med möjlighet för besökarna att få mer information genom att kunna använda sina mobiltelefoner."
Fina ord men vad innebär det rent konkret och hur inbringar det ökade intäkter? Det låter lite som ökade kostnader för en oinsatt.
En Fjällrävenshop låter annars bra med en liten provision till Modo på sålda varor.
Poffa: Det som skulle vara intressant var att sitta på alla elitserieklubbarnas årsredovisningar och jämföra dessa med varandra. Visst kan man som nu sitta och tycka att något belopp verkar stort eller litet, men i ett sammanhang skulle det bli väldigt intressant.
I sin krönika tycker jag att Björn använder väldigt många ord till att skriva det som står svart på vitt i årsredovisningen, för den som orkar öppna pdf-en. Det är möjligt att den är för odetaljerad för att han verkligen ska få glädje av sin ekonomkompetens. Jag tycker även att krönikan helt glömmer bort att det som faktiskt säljer produkten MoDo är ett vinnande lag och helst med många egna produkter. Upnås detta så kommer publiksiffrorna och även ekonomin att förbättras. Någon miljon extra i souvernirförsälning är givetvis välkommen, men de riktigt stora summorna ligger i att locka publik till arenan.
Ses den 22:a, må bästa lag vinna då utan domartjafs efteråt.
Ska bli intressant att höra hur jyckarna är besviken på domarn efter denna match.
Dock har jyckarna spelat hyffsat idag. Men de sätter inga chanser.
Sen verkar Svedberg stänga igen för BIF mot ett blekt skellefteå.
Redigerad kommentar
3-0 till Brynäs och AIK lär bli ett lätt byte för Frölunda. Denna serie lär bli en nagelbitare in i det sista.
Ikväll hade Luleå 500 personer mindre på läktarna i sin toppmatch mot Färjestad på en lördagkväll än vad vi hade i vår bottenfight mot Brynäs i torsdags. Exempelvis.
Redigerad kommentar
Igår efter matchen stannade jag kvar i FC efter matchen och spenderade en del kulor i puben på entréplan. Att så många andra tänkte samma tanke är både förvånande och oerhört glädjande. Här har Modo en stabil inkomstkälla och förhoppningsvis fortsätter publiken att stanna kvar efter matcherna.
Jag skulle dock önska att man underlättade försäljningen något. Som igår kväll var det sånt enormt tryck att jag är rädd att vissa drar sig för att stanna kvar.
Jaja, det var riktigt trevligt i vilket fall.
*Fotnot: Tummar du åt mig innebar att ens hockeykompis satte sin ena tumme på, ähh det här blev för invecklat att förklara hur man remmade sina rör. Nu hade i och för sig vaxningen den fördelen att man skulle slippa att tumma åt hockeypolarn i graven brevé. Jaja, jag tror att ni förstår, eller inte.
Gonatt mä er!
Men visst, en gemensam kvalserie och jag gör mitt första besök i E.On sedan jag fick fingret av Dalan efter Tobbes avgörande i kvartsfinal 3, -07. Då får vi kolla upp trappen oxå. Kanske provsitta den me'.
God afton!
Redigerad kommentar
Malmö fanns det barn som hade börjat hålla på då också. Nu håller man inte ens på Malmö i Malmö. Det är rätta tider för fåglar att börja falla från skyn...
www.americanmemorabilia.com/pics/59759_01_lg.jpg
Men i alla fall, invigningen av grillorna gjorde jag på Nylands dåvarande månskensrink, tror t o m att Nyland hade konstfruset redan då, rätta mig inte om jag har fel.
Snön vräkte ner, det minns jag i alla fall, det var jag mot den övriga Nylandsvärlden. Jag spelade i mitt egna lag, helt allena mot 12 stora och starka Nylingar, tja dom var säkert en 5-6 år äldre än mig också och gav mig rejält med stryk så jag gick hem med näsblod och avslagen framtand och grinade till faffa och famma, som självklart tog mitt parti.
Farfar följde då med tillbaka till månskensrinken och slog den ådriga Ådalsnäven i målburen och röt till på allvar, alla lyssnade. Vi delade sedan lite mer jämna lag och jag fick nya kompisar över en kväll, näsblodet och min halva tand var redan glömd.
Nyland har en särskild plats i mitt hjärta som du kanske nu förstår.
Ska inte ni också göra det?
NuMo: Eftersom hellge inte är inloggad får jag väl ställa frågan:
Vad tar Timrå in?
Redigerad kommentar
Nåja, den tar jag. MoDo = Norrlands Borussia Dortmund, jawohl.

Redigerad kommentar
Vi borde nog bygga en arena i hamnen här i Sollefteå. Går inte det så får vi kanske lov att bygga i Kramfors nere vid bryggan.
Björn W: Jag ställer mig skeptisk till den där uträkningen du har. :-)
I vilket fall så är det slutsålt, nu. Grymt.
Bra så och fortsätt att ryggdunka varandra i sportbarerna istället för våra curlade spelare, vetja.
AIK:
Årets resultat: -8 miljoner
Omsättning: 40 miljoner
Eget kapital: +1 miljon
BRYNÄS:
Årets resultat: -1,8 miljoner
Omsättning: 40 miljoner
Eget kapital: +2,7 miljoner
DJURGÅRDEN:
Årets resultat: -3,5 miljoner
Omsättning: 70 miljoner
Eget kapital: +3 miljoner
FRÖLUNDA:
Årets resultat: +6,5 miljoner
Omsättning: 62 miljoner
Eget kapital: -14,5 miljoner
FÄRJESTAD:
Årets resultat: +12 miljoner
Omsättning: 115 miljoner
Eget kapital: +28 miljoner
HV71:
Årets resultat: +3 miljoner
Omsättning: 65 miljoner
Eget kapital: +10 miljoner
MIF:
Årets resultat: +-0
Omsättning: 55 miljoner
Eget kapital: +-0
LULEÅ:
Årets resultat: +500 000
Omsättning: 40 miljoner
Eget kapital: +300 000
LINKÖPING:
Årets resultat: -1,3 miljoner
Omsättning: 47 miljoner
Eget kapital: +2 miljoner
SÖDERTÄLJE:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 38 miljoner
Eget kapital: +4 miljoner
TIMRÅ:
Årets resultat: -1 miljon
Omsättning: 36 miljoner
Eget kapital: +800 000
...och till sist:
MODO:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 50 miljoner
Eget kapital: +19 miljoner
Om man ordnar klubbarna i en lista enligt hur stort eget kapital de har ser det ut så här:
1. Färjestad
2. MoDo
3. HV71
4. Södertälje
5. Djurgården
6. Brynäs
7. Linköping
8. AIK
9. Timrå
10. Luleå
11. MIF
12. Frölunda
(Vet ni hur fult ordet "miljoner" blir när man skriver det många gånger i samma inlägg...?)
Färjestad äger LLA och betalar just nu saftiga amorteringar för att snabbt bli av med sin skuld - något som i nuläget begränsar storleken på den vinst man kan plocka ut per år (märk dock här att vi pratar om FBK, ett lag som väl aldrig varit känt för några stora hål i plånboken).
Alltså verkar det inte vara möjligt att rakt av jämföra FBKs modell med MODOs, för att inte tala om de 100-talet miljoner i EU/stat/kommun-bidrag som det nu handlar om.
En stor fråga är väl hur pass väl man lyckas med försäljningen av diverse företagspaket, i Kinnarps gick en stor del av biljetterna åt i s.k. femårsbiljetter. Om man lyckas få ett hundratal små- och medelstora företag i Ångermanland att köpa att antal sådana
paket till sina anställda får man större säkerhet i betalningen av amorteringar och de ökade fasta driftskostnaderna, men samtidigt blir man väldigt beroende av att nyhetens behag inte klingar av allt för fort då sakerna som skapar "evenemanget" (restauranger, lotterier, souvenirer) kräver besökare i hallen - INTE 3000 betalda, men ej utnyttjade biljetter.
Och slutligen: Starkölsförsäljning i en ishall, det är inte något att ens fundera över, t.o.m. Ö-vik och dess välkända rörelser får helt enkelt:
*Acceptera
att sådan måste till för att få hallen att gå runt.
Men en gång för alla: Jag är FÖR en ny arena om det inte drabbar MODOs ekonomi, eller svensk hockeys anseende.
LLA har 39 viploger á 220 000 kr = 8 580 000 kr. Kostnaden för att bygga LLA var 120 milj. Utan kontantinsatser, bidrag eller sponsorer skulle räntekostnaden på ett lån med 7 % ränta landa på 8 400 000. Alltså logerna betalar räntorna, hallen kostar sålunda "bara" driftkostnader, löpande utgifter och amorteringar. Vilket för FBK täcks gott och väl av den övriga publiken och ökad försäljning vid matcher. Arenan i sig generar klubben pengar, inte undra på att de har gott om flis.
Egentligen säger exemplet allt för mycket, (och det innehåller MÅNGA hål)men det visar på hur mycket logerna betyder för att ro ekonomin i land vid ett hallbygge.
För att man skall få EU-bidrag så måste kommunen stå som ägare de första dem åren. Men under den tiden kan man arrendera ut byggnaden till t ex "Arenabolaget" och låta dem stå för underhålls- och driftskostnaderna.
Var det inte något om att de fick köpa den för en symbolisk summa om de tog hand om driften?
Äh jag har ingen aning.
"Enligt de kontakter som projektgruppen haft med EU-representanter så är möjligheterna till både EU-bidrag och statliga bidrag goda. I slutrapportens finansieringsplan, står dessa för nästan 45 respektive 15 miljoner kronor av den totala kostnaden på 240 miljoner.
Sponsorernas insats rör sig kring 20 - 30 miljoner kronor, medan merparten av kostnaderna skulle falla på "Arenabolaget", ett aktiebolag med Modo Hockey som huvudintressent."
Arenabolaget står alltså för 150 mille ungefär, merparten av dom pengarna lånas nog. Tror knappast "intressenterna" pungar ut i cash.
Skulle nog tro att Åke har koll på MODO:s ekonomi även om jag också hört de summor på 14 miljoner som du nämner.
Arenabolaget som skulle gå in med 100-300 miljoner lär vara en stark grupp av företag, med bl a MODO i spetsen. Skulle gissa på att dessa är till stor del de som kommer att ha sina kontor i arenan samt vissa evenemangsarrangörer som ser arenan som ett gyllene tiifälle att få stora konferenser, mässor och spelningar.
EU delar ut 60 miljoner, kommunen 50 miljoner, Fjällräven 30 miljoner. Återstår då 100 miljoner att gå in med. Kan kanske Forspro vara en stor investerare i arenan?
Tydligen är MODos budget forsatt stram även kommande säsong och Eklöf säger också att stänga elitserien för nerflyttning kan vara något för framtiden.
Till sist hur ska MODO/Övik kunna finansiera en arena för 240 miljoner kronor som det talas om? Om nu kommunen står för 50 miljoner så fattas det 190 miljoner. Sedan betalar Fjällräven 30 miljoner och inte betalar EU ut 160 miljoner i EU Stöd?