Frölunda - MODO Hockey 2010-10-23
Apropå tacklingen:
Christoph Schubert:
- Jag var inte uppmärksam, Hedmans tackling var bra.
Notis: "- MODO HOCKEY MEDIA * Patrick Edlund, redaktör modohockey.se * Hasse Andersson"
MODO Hockey - Nyheter
Haha göteborgs videodomare tycker synd om sitt favorit lag och kunde inte låta bli.....
Hoppas han blir avstängd å bötfälld
Får nog bli en (till) whisky för att bedöva...
Redigerad kommentar
För de är väl snart de enda som anser att detta inte var ett horribelt domslut. Tom Schubert själv anser ju att tacklingen var schysst för böfelen.
Redigerad kommentar
Vart har jag gjort en "personlig förolämpning"?
Berka: Tror du på allvar att en domare inte har som mål att gå in och göra en så jävla bra insats som möjligt? En domare som rimligtvis tagit sig till ES genom att utmärka sig på ett positivt sätt genom div 2-AS och fått förtroendet att döma i ES, skulle helt plötsligt byta agenda, från att göra en bra insats till att döma mot ett lag?
Salle: Nej vi är inte samma person. Jag har inte kommenterat Hedmans tackling, vilket du hade noterat om du hade provat att läsa mina inlägg, vilket jag förutsätter att du kan?
Kan inte förstå att alla blir så upprörda för att någon tar parti för domarna? Vad är det som gör de till ett så lovligt byte att inte någon får ta deras parti? Ingen löper detta gatlopp om man försvarar en utskälld spelare. Att man gömmer sig i det kollektiva hjärnsläppet och utan nyanser ger sig på en domare med antaganden om att de medvetet dömer emot deras regelbok borde kunna kritiseras.
De ser att Hedman kommer i en jäkla fart, tysken flyger all världens väg och blir liggandes, det är i det här läget som domarna i elitserien agerar så fegt och nästan uteslutande dömer matchstraff. Att sedan tacklingen i sig kan ha varit schysst och att mottagarens agerande låg bakom skadan verkar svenska domare i stor utsträckning inte ta hänsyn till.
Och varför ser man fler "misstag" från vissa domare än från andra? Varför är Kuben oftare inblandad i såna matcher än exempelvis Rådbjer eller Vinnerborg? Nu var det ju inte han som dömde idag, men han är märkligt nog ofta huvudpersonen när han dömt Modo. Beror det på att han gör fler mänskliga misstag eller att han satt i system att döma på ett (åtminstone för oss enögda Modoiter) konstigt sätt?
Är det Kuben som sätter sig som huvudperson, eller är det MODO som sätter honom som huvudperson? Niklas Sundström brukar ju vara duktig på att få Kuben i centrum åtminstone.
Gustafsson: Då jag inte varken försvarat eller kritiserat bedömningen av Hedmans tackling är det märkligt att du tar upp den nu.
Jag har pratat om domare i allmänhet. Tror någon att den mänskliga faktorn försvinner om man diskuterar detta på ett forum? Nej rimligen inte, alltså är det en död fråga som inte leder någon vart förutom bara negativa känslor, och då du frågar mig vart jag vill komma, så kan jag väl lika gärna ställa den till de som kritiserar domaren? Vart vill de komma? Rimligen ingenstans, eftersom här finns varkens kompetens eller beslutsrätt angående domarna.
Massor av inläg angående hur jävla kass domaren var får 0 svar. Men om man som jag försvarar domaren då får man massor av svar, till och med en ledare av forumet kommer på 5 timmar efter mitt senaste inlägg att han ska passa på att ge mig en känga. Märkligt. Råder det acceptans att hoppa på domaren, trots att han gjort lika många rätt och fel som alla andra denna match?
Men det kan dom ju inte ha gjort då dom ju i efterhand ändrade domslutet från Checking to the head till Charging...
Jag har under flera år, på ett sakligt och nyanserat sätt, klankat på domarsystemet som sådant. För där har vi i Sverige halkat långt efter övriga länder.
Vi var sist(?) med endomarsystem, vi var sena med proffsdomare mm
Att dessutom domarkåren verkar "untouchable" när det gäller kritik både från press och spelare/tränare hur grova misstag dom än gör har ju visats ett flertal gånger.
Finns ju exempel där domarbasen vägrat uttala sig om dylika händelser om han inte rentutav tagit de "sina" under sina vingar med en idiots envishet.
Jag känner domarvärden i FC lite och han har talat om för mig hur domarna inte ens kan ta kritik från de supervisors som just sett matchen och har betalt för att ge stöd, tips och kritik om domarna och dess insats.
Du pratar om utbildning. När NHL-matcherna i bla Globen spelades häromåret så anser jag att det skulle varit obligatorisk närvaro för alla svenska domare, säg över div1-nivå, för att se och lära av de bästa. Man hade säkert kunnat passa på att ha nån slags kurser med dessa proffsiga och respekterade domare som lärare. Men icke sa nicke.
Nä det är hög tid att svensk hockey hänger ut denna smutsiga byk en gång för alla.
Låt klubbarna, via swehockey tex, finansiera 2 domare (+2 linjemän) från sitt närdistrikt. Deras lön skall motsvara en heltidssysselsättning på ett schysst jobb så att dom kan, på samma sätt som spelarna, fokusera 100% på dömandet. Denna kostnad är knappt vad en rookie har i lön och drabbar alla klubbar lika så det borde inte vara nåt problem för ekonomin. (Motsvarande kan även ske i lägre divisioner med deras domare.)
Inom några år borde detta gett oss en bra bas av kompetenta domare och om man gör det i lägre divisioner även ge oss en återväxt.
Speciellt med tanke på hur du brukar vara emot andra skribenter emellanåt.
Men jag var av den åsikten att du var rätt löjlig i dina uttalanden. Och jag tror inte av den allmäna tonen i gästboken att jag var särskilt ensam.
FYI! Det är sällan jag dricker whisky för att berusa mig och så är fallet även ikväll.
Men om jag, som forumledare, inte föregick med gott exempel och etikett i detta fallet och du tycker att jag är fel man på fel plats så hänvisar jag uppåt i organisationen. Det är bara att maila...
Redigerad kommentar
En av årets bästa tacklingar! Go Hedman go.
Att domarna inte medverkar i debatten är ett medvetet val, då de som kår inte vill vara i centrum match efter match. Det förstår jag och respekterar, sen att jag inte anser det vara rätt väg för att nå den respekt de eftersträvar spelar ingen roll. De vill ha lugn och ro för att prestera, jag ger de gärna det samt andra förutsättningar för att de ska bli så bra som möjligt, så länge de inte känner sig tillfreds med omständigheterna kring sin roll som funktionärer kommer de aldrig att bemöta den kritik som finns kring domarna.
Sen anser jag det vara det yttersta loosermärket att efter varje förlustmatch skjuta över ansvaret på domaren, städa framför egen dörr innan man kastar skit.
Vi inleder gårdagens match samt den mot luleå med en alltför stor aggresivitet då den påverkar vår kreativitet negativt, de 3 extra skär som vi använder för att sätta upp nån i planket hade vi behövt för att ta oss in på mål. Då vi samtidigt vet att domare kan bedöma situationer väldigt olika är det extra klantigt att ge sig in den leken genom tacklingar på spelare som är inne i en rotation vilket gör att tacklingen med hög sannolikhet kan träffa illa.
Sen är det jävligt märkligt att du som ledare sitter och delar ut åsikter till forumdeltagare, och jämför mig med en clown på en kvällsblaska gällande en situation som du dessutom är medveten om att jag inte ens kommenterat.. Hur klarar du av uppgiften att dela ut varningar till folk som inte håller god nivå på debatten samtidigt som du själv hittar på vad folk sagt?
spud: Jag kan bara konstatera att du verkar väldigt annorlunda och ensam i dina åsikter vad det gäller detta. (Och bara för att vara tydlig. Jag säger inte med dessa ord att du för den skull har fel och "vi" har rätt" Bara att din åsikt är just annorlunda än min och några andras)
Jag får som forumdeltagare skriva, tycka och "dela ut åsikter" lika mycket som alla andra forumdeltagare och under samma regeltak.
Men JAG har (om du läser mina inlägg) aldrig jämfört dig med en clown. Att DU lägger in de värderingarna i mina ord är helt upp till dig. Men om du inte såg ironin i Spud/Wennerholm-inlägget så ber jag som hemskt mycket om ursäkt för min plumphet...
Och min roll som ledare är ifrågasatt så säger jag än en gång. Varsågod och maila.
Jag ser annars ingen egentlig poäng i att bara säga att han tycker annorlunda. Det kan vi ju alla konstatera.
Att han sen kanske överreagerat må vara hänt.
I sak håller jag ändå med spud till 100% i det han försöker säga angående domarproblematiken, enögda hemmafans bedömningar, osv osv.
Angående Hedmans tackling så ser det iaf ut som en rätt så sjysst tackling: inget hoppande eller medvetet siktande med axeln mot Schuberts huvud, som jag ser det.
Möjligtvis att han touchat Schuberts huvuds med axeln och då krävs det ibland inte så mkt kraft för bli knockad, om det träffar olyckligt och på helt fel ställe sas.
Kan det vara så att man bara fejkat en huvudskada för att få större rubriker och ett hårdare straff på Hedman?
Kanske lite väl konspiratoriskt, men jag går som sagt bara på Sportbladets bilder...
| 02.24 | 5 min | MODO | 25. HEDMAN, Anton | CHARG |
| 02.24 | 20 min | MODO | 25. HEDMAN, Anton | GA-MI |
Redigerad kommentar
Frölunda HC-MODO Hockey
Men det är ju som jag ser det inte ens en charging vi talar om.
Och hur Wennerholm kan yra om avstängning är fullkomligt obegripligt.
Känns isf som att domarna känt sig manade att döma nånting efter att ha konfererat och varit osäkra, mest baserat på publikens missnöje.
För dom får väl inte titta på nån video i såna här lägen, vad jag förstår.
Detta tycker jag ska bli en ledande fråga för hockeyförbundet och domarbasen och alla inblandade då svensk hockey blivit sämre och sämre de senaste åren, statusen på svensk ishockey sjunker och vi blir allt mesigare i spelsätt, skydda puck,finta och trixa, samt åka i cirklar har blivit en vardag, medans fysiskt spel,hårdare checking och mer intensiv hockey kommit i skymundan. Es är inte längre så bra som den varit, khl har sprungit förbi, tyskarna och Schweiz är inte långt efter snart är det inte omöjligt att finska ligan kliver om oxå, vem vet?!
De jag vet är att om inte denna debatt tas på allvar så är jag rädd för att svenska es kommer bli mindre attraktiv för utländska spelare samt att våra egna talanger kommer få allt svårare att anpassa sig och klara av att spela "Over there"
Ska man fråga om man vill ha fler tacklingar då bör även sportchefer och lagens läkare få uttala sig, då de i regel får stå för konsekvenserna för en dålig tackling, vill sportchefen vara beredd att ha större trupper för att kunna ha ett fullt lag när skador och avstägningar ökar?
Så snacket om mesigt spel i ES tycker jag är överdrivet, redan där havererar debatten en aning.
Och om nu alla tränare och publik vill ha mer fysiskt spel så är det väl bara att satsa på rätt spelartyper och ett mer fysiskt spelsätt?
Det är ju som spud är inne på: kan du tacklas eller ta emot en tackling på rätt sätt så ser jag inte nåt större problem vad gäller domarna.
Dom har definitivt förmågan att för det mesta avgöra om det är en sjysst eller osjysst tackling.
Ibland gör dom fel, inte konstigare än att spelarna gör misstag.
Så snacket om att domarna inte skulle tillåta fysiskt spel och att det skulle avskräcka tränare från att ha en mer fysiskt inriktad spelidé i sina resp lag, tycker jag bara är rent nonsens.
Redigerad kommentar
Sen är jag övertygad om att spelarna lär sig att se upp mera, och lär sig undvika skador. sen lär sig splerna att tackla på ett bättre sätt.
Ursäkta för de stavning och konstiga meningar, sitter i en skakig bil med solen i ögena :)
Berka: Att KHL är bättre än elitserien beror väl i och för sig inte på ES brist på fysiskt spel.
Redigerad kommentar
Men överlag tillåter man väl betydligt tuffare (läs: "fulare") fysiskt spel i NHL, det har väl alltid varit tradition därborta.
Här hemma ligger vi ju fortfarande efter om vi nu verkligen ska försöka ta efter och börja likna NHL och den syn och de bedömningar man har där.
Det handlar mao om tradition och såna saker tar tid att ändra på.
För övrigt, apropå det där med att domarna begår misstag för att de är människor. Det gör ju även spelarna men om de spelar dåligt får de ta konsekvenserna (bli bänkade eller petade), och om de bryter mot reglerna blir de utvisade eller avstängda. Men domare som är dåliga, eller bryter (dömer) mot reglerna? Varför får inte de ta några konsekvenser? Varför blir inte de petade eller får betala böter?
Det är i princip en skyddad verkstad där domarbasen går ut och försvarar dem gång efter annan, och kräver dessutom att ingen kritik får framföras mot domarna från vare sig spelare, tränare eller media. Så visst är det en annan värld de lever i jämfört med spelarna, för spelarna får både kritik och konsekvenser om de inte sköter sitt jobb. När ska domarna börja ta ansvar om de utfört ett dåligt jobb?
Spelarna har en snittlön långt över vad en domare kan drömma om, inte riktigt rättvist att jämföra deras situation.
Jag håller AHL som en jämbördig liga med ES, och även där finns det massor av exempel på spelare som inte har en aning om hur man ska tackla eller ta emot en tackling på ett säkert sätt.
Debatten mot domarna förs alltid med domarna mot väggen av det förlorande laget, ingen person eller organisation ser det som en sund dialog. Tror knappast Kenta eller någon annan coach till ett vinnande lag störtade in igår och var förbannad på domarn.
Ha en rejäl debatt med domarna under silly season, kom gemensamt fram till hur deras situation ska vara under säsong, dra upp riktlinjer vad som ska vara prio fall. Kör säsongen låt domarchefen ha hand om coachningen av domarna, ha ett förbestämt datum när alla inblandade får yttra sig hur säsongen varit, vad som finns att förbättra och vad som varit bra. Kör resten av säsongen och sen tar man upp en ny dialog efter säsongen. Detta med att förlorarna hela tiden lassar över del av skuld eller hela skulden på domarna är ett stort minus för hela hockeyrörelsen, man framstår som idioter från de oinvigda.
För övrigt var det väl tal om ett domarutbyte med AHL? Vet inte om det utbytet är tänkt att ske redan denna säsong eller längra fram, men det låter lovande. Där har nog våra svenska domare mer att lära av AHL-domarna än tvärtom.
Tycker NHL har en sund bild på hur tacklingar ska utföras och vilka tacklingar som ska beivras.
www.youtube.com/watch?v=SszoPpBEit8
Lyssna, se och lär Elitserien!
spud: "Debatten mot domarna förs alltid med domarna mot väggen av det förlorande laget, ingen person eller organisation ser det som en sund dialog. Tror knappast Kenta eller någon annan coach till ett vinnande lag störtade in igår och var förbannad på domarn.
Ha en rejäl debatt med domarna under silly season, kom gemensamt fram till hur deras situation ska vara under säsong, dra upp riktlinjer vad som ska vara prio fall. Kör säsongen låt domarchefen ha hand om coachningen av domarna, ha ett förbestämt datum när alla inblandade får yttra sig hur säsongen varit, vad som finns att förbättra och vad som varit bra. Kör resten av säsongen och sen tar man upp en ny dialog efter säsongen. Detta med att förlorarna hela tiden lassar över del av skuld eller hela skulden på domarna är ett stort minus för hela hockeyrörelsen, man framstår som idioter från de oinvigda."
Bland det bästa jag läst på länge i frågan.
Lägg till att domarna de facto kan bli bestraffade, men att stänga av dom helt blir ju som du säger totalt kontraproduktivt.
Att ex bli degraderad till att inte få döma vissa lag är ju faktiskt en rätt så grov markering mot en domare som anses ha gjort lite för många fel.
Blir tufft i morrn, hur ska modo lyckas bryta detta bortaspöke som vuxit fram?
Hedmans: bedömningsfråga, ser värre ut än vad det är, matchstraff är alldeles för hårt straff.
Dimitrakos: utvisning för den är ett skämt!