Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Silly Season
modomille: Vi har i dagsläget 11 fw. I en intervju med Hinken pratade han om att vi ska ha 14 fw. Så tre till ska in? Menar han då en Junior och två amerikaner?
Sv: Silly Season
Framnäs: Jag hoppas att Karlberg blir en Oskar Lawner kopia.
En spelare med flera säsonger i SHL men som aldrig riktigt fick det att lossna, man har sett uppsidor i lawner genom åren och gett honom förtroende utan att det ändå har lossnat.
Lawner lämnar Shl och går ner i ett av ligans sämsta och mest turbulenta HA lag och skjuter 17+17 på 47 matcher och bidrar med hårt jobb och mycket skridskoåkning
En spelare med flera säsonger i SHL men som aldrig riktigt fick det att lossna, man har sett uppsidor i lawner genom åren och gett honom förtroende utan att det ändå har lossnat.
Lawner lämnar Shl och går ner i ett av ligans sämsta och mest turbulenta HA lag och skjuter 17+17 på 47 matcher och bidrar med hårt jobb och mycket skridskoåkning
Sv: Silly Season
Framnäs: Han kommer spela i en offensiv kedja ja, men han kommer inte vara vår stora stjärna.
Sv: Silly Season
+ 2
Sv: Silly Season
Framnäs: Trodde aldrig jag skulle behöva säga detta men Hinken kan ju inte bygga laget utifrån att Sundström faktiskt ska vara bärande hela säsongen. För att nu ser laget ut så pass att han kommer att behöva vara det.
Sv: Silly Season
modomille: Uppenbart att han tas in som just spjutspets? Kommer no doubt vara den vi förlitar oss på i PP och hoppas på "leder laget till SHL".
Men jo, tjena. Dröm vidare!
Men jo, tjena. Dröm vidare!
Sv: Silly Season
Gavelo: Man tar sig för pannan.
"Det är en spelare vars offensiva verktyg kommer bli oerhört värdefulla för oss" menar Hinken.
"Under mina år i SHL har jag blivit bättre i defensiva spelet och utan puck, men offensivt är nu där jag ska bidra mest med spetsen och farten jag har" skvallrar Karlberg själv om att det är överenskommelsen oss emellan.
Alla ni som sa att han hamnar längre ner i laget - nå, låt höra era åsikter nu!
"Det är en spelare vars offensiva verktyg kommer bli oerhört värdefulla för oss" menar Hinken.
"Under mina år i SHL har jag blivit bättre i defensiva spelet och utan puck, men offensivt är nu där jag ska bidra mest med spetsen och farten jag har" skvallrar Karlberg själv om att det är överenskommelsen oss emellan.
Alla ni som sa att han hamnar längre ner i laget - nå, låt höra era åsikter nu!
Sv: Silly Season
+ 4
Sv: Silly Season
Bad_Brett: Grejen är att du kan absolut ha rätt. Det är ju ingen som vet. Det är din fulla rätt att tro att allt kommer bli skit. Kanske inte så konstigt att man är pessimistisk med tanke på hur det har sett ut de senaste säsongerna.
Men jag tror mer på Modo denna säsongen än förra just med tanke på backvärvningarna och att Hinken fullständigt misslyckades med att ha två fungerande målvakter. Facit i hand skulle Ebbe fått ta andraspaden.
Nya tider och nya mål. Have faith in Modo!
Men jag tror mer på Modo denna säsongen än förra just med tanke på backvärvningarna och att Hinken fullständigt misslyckades med att ha två fungerande målvakter. Facit i hand skulle Ebbe fått ta andraspaden.
Nya tider och nya mål. Have faith in Modo!
+ 1
Sv: Silly Season
Smurfen: det är lite tråkigt att det finns en handfull människor här som hatar frekvent varje dag, dem svarar inte ens när man kastar lite skit på dem, dem är upptagna med att hata och dem 3-5 personerna syns mest och varje dag..men det är inte så mörkt som BB och company tror. framför allt är jag glad över att vi har ett yngre lag med spelare som vill frammåt i karriären. får vi in 2 bra namn och kan peta in typ 2 spelare under resans gång så tror jag vi fajtas om kontraktet ändå.. sen får man ju vänta å se.. men att sprida negativt flow varje dag är bara bebisgrejer för mig.
+ 2
Sv: Silly Season
modomille: Det finns ju ett par spelare i Colorado Eagles som är lediga. T.j Tynan är en. 34 år gammal men producerar bra och kanske skulle kunna tänka sig ett litet äventyr i Europa?. Känns dock avlägset.
Jason Polin en annan. 27 år och har väl inte lyckats ta sig upp till NHL riktigt. Dyr?
Kanske Mark Senden? Svårt
Jason Polin en annan. 27 år och har väl inte lyckats ta sig upp till NHL riktigt. Dyr?
Kanske Mark Senden? Svårt
Sv: Silly Season
Smurfen: Ni får gärna håna mig ifall jag får fel, det tar jag alla dagar i veckan. Det finns ingenting jag hoppas mer på.
...Så länge ni också hyllar mig och kallar mig Kung Bad Brett om det visar sig att jag får rätt.
Kan vi enas om det?
...Så länge ni också hyllar mig och kallar mig Kung Bad Brett om det visar sig att jag får rätt.
Kan vi enas om det?
Sv: Silly Season
modomille: Finns pengarna så visst. Men jag tror han hade funkat bra. Tror många här inne har glömt att både Dickinson och Woods kom från ECHL med bra poängproduktion och gjorde succé i HA. Och numera har fina roller i SHL. Så varför skulle inte de två hålla måttet? Jag tror det är värre med spelare från Liiga som är en ganska dålig liga enligt mig.
Sv: Silly Season
pdy: Ja precis. I mina ögon så har vi ett otroligt mycket mer homogent lag. Backsidan känns mycket stabilare om än oprövad. Jämnare kedjor rakt igenom känns tryggare. Det kommer kanske inte bli så flashigt spel men stabilare. Och det är nog precis det Hinken vill åt. Även om det kanske verkar lite fegt och många fans inte gillar det så kan det bli bra.
+ 1
Sv: Silly Season
Chamez: Jag hoppas inte att man går efter "Mr no show" Jutting utan något bättre. Pengar borde finnas..
Sv: Silly Season
pdy: Härligt när det finns dom som tror på MoDo och skriver positivt om vårt kära lag här inne , känns som att det har varit lite för mycket gnäll och negativt ett tag nu här inne !!
Man blir glad !!
Man blir glad !!
+ 5
Sv: Silly Season
+ 1
Sv: Silly Season
Chamez: Jag gillar att det inte år så superflash i alla 3 producerande kedjor, känns inte omöjligt att dem har sparat en större pudget än förra året för påfyllning under säsong. tänk om vi trummar på får ordning på grejerna och tar in en brickly och halloran innan slutspel, eller en niedbach(liknande) typ kommer hem som ham gjorde när vi gick upp, vem vet man kanske kan hyra Wernblom som dem gjorde med backen från Liiga i år. det finns ju potensial så länge alla drar åt samma håll. det är nog viltigare. fungerar laget blir det enklare att komma in å göra skillnad.
+ 2
Sv: Silly Season
Vargen: Jag gillar inte när NHL lagen tradar bort unga spelare som kanske har en förvänting och en mental inställning att spela för det laget. Det känns lite människohandel över det hela och NHL borde förbjuda det. Har de valt en spelare i draften så tycker jag de måste behålla spelaren tills rookiekontraktet går ut.
På tal om Modo så tror jag Modo blir svåra att möta iår. Känns som att alla har en misstro på vårat lag och kanske inte så konstigt med tanke på förra säsongens skit. Men många i Modo är bättre än vad de var, eller åtminstone borde vara.
Elton kommer vara en toppspelare. Sundström som är en större talang tror jag kommer överraska många. EJK känns som han är glad och pigg. Emil Larsson borde vara bättre.
Jag tycker Caderoth känns spännande och Karlberg kommer göra poäng. Lägg till två st från over there så kommer det bli bra. Och Modo lär inte vara sämre än något annat lag.
Skulle Modo ställa upp såhär så skulle inte jag klaga.
Brandon Hawkins - Jutting- Elton
Emil Larsson- Sundström - M. Karlberg
EJK- Caderoth - Måns C
OP - Bjerselius - Ohlsson
Yoon - Elias Rosén
Wahlberg - Berg
Hallin - Berglund
Øversveen - Junior
På tal om Modo så tror jag Modo blir svåra att möta iår. Känns som att alla har en misstro på vårat lag och kanske inte så konstigt med tanke på förra säsongens skit. Men många i Modo är bättre än vad de var, eller åtminstone borde vara.
Elton kommer vara en toppspelare. Sundström som är en större talang tror jag kommer överraska många. EJK känns som han är glad och pigg. Emil Larsson borde vara bättre.
Jag tycker Caderoth känns spännande och Karlberg kommer göra poäng. Lägg till två st från over there så kommer det bli bra. Och Modo lär inte vara sämre än något annat lag.
Skulle Modo ställa upp såhär så skulle inte jag klaga.
Brandon Hawkins - Jutting- Elton
Emil Larsson- Sundström - M. Karlberg
EJK- Caderoth - Måns C
OP - Bjerselius - Ohlsson
Yoon - Elias Rosén
Wahlberg - Berg
Hallin - Berglund
Øversveen - Junior
+ 5
Sv: Silly Season
Blake: Magkänslan är att Hinken är väldigt dålig på matematik. Ungefär så här:
Tre forwards ska in. Hinken har totalt 150 000 kr i månaden att dela ut - 50 000 kr per spelare. Han skickar ut bud till 10 spelare. Han får svar napp och en spelare kräver bara 45 000 kr! "Wow", tänker Hinken. "Det är ju 10 000 kr mindre än jag hade räknat med!". Sedan hör nästa spelare av sig; Han vil bara ha 40 000 kr. "OMG!!! Jag är bäst!", tänker Hinken. "Nu har jag 65 000 kr kvar i kassan!!!". Sedan får han svar från den tredje spelaren - som råkar vara den överlägset bästa - som kräver 70 000 kr i månaden. "Äsch", tänker Hinken. "Vi har inte de pengarna...".
Detta kan låta ansvarstagande. Men det är just detta mönster som får Hinken att framstå som så inkompetent. Dvs, han agerar som en kommunpolitiker. "Jag har har fått X miljoner, nu ska jag fördela dem på Y antal spelare.
Frågeställningen borde snarare vara: "Vi har Milan Sundström, en av Sveriges största talanger - Vilka spelare behöver han vid sin sida för att kunna få ut maximalt av sin potential?" och sedan låta dessa spelare fylla i ett valfritt belopp på kontraktet.
Det ytterst få tyckt begripa är att hela den här "Han är kostar inte så mycket"-retoriken är åt helvete. Säg att MC, Caderoth och EJK kostar 120 000 kr i månaden tillsammans. Det låter kanske inte mycket. Men å andra sidan, vilken spelare hade vi kunnat få in för 120 000 kr i månaden? Om vi hade kunnat få, säg, Lukas Wernblom + Malcom Gästrin och Falkenhäll istället, hade det inte varit värt det då?
Det är just därför jag alltid trycker på det här med intelligenstester hos sportchefer. Man kan tycka att det är töntigt (jag tar själv fram skämskudden när folk skryter om hur de har gått med i Mensa), men faktum är att om du ska bygga ett lag med sex backar och tolv forwards, så måste du ha tillräcklig kognitiv förmåga för att kunna se samband, konsekvenser, potentiella scenarion etc. Är du en korkskalle, kommer du säkerligen utvärdera spelare för spelare och tänka "Han passar in i mallen".
Tre forwards ska in. Hinken har totalt 150 000 kr i månaden att dela ut - 50 000 kr per spelare. Han skickar ut bud till 10 spelare. Han får svar napp och en spelare kräver bara 45 000 kr! "Wow", tänker Hinken. "Det är ju 10 000 kr mindre än jag hade räknat med!". Sedan hör nästa spelare av sig; Han vil bara ha 40 000 kr. "OMG!!! Jag är bäst!", tänker Hinken. "Nu har jag 65 000 kr kvar i kassan!!!". Sedan får han svar från den tredje spelaren - som råkar vara den överlägset bästa - som kräver 70 000 kr i månaden. "Äsch", tänker Hinken. "Vi har inte de pengarna...".
Detta kan låta ansvarstagande. Men det är just detta mönster som får Hinken att framstå som så inkompetent. Dvs, han agerar som en kommunpolitiker. "Jag har har fått X miljoner, nu ska jag fördela dem på Y antal spelare.
Frågeställningen borde snarare vara: "Vi har Milan Sundström, en av Sveriges största talanger - Vilka spelare behöver han vid sin sida för att kunna få ut maximalt av sin potential?" och sedan låta dessa spelare fylla i ett valfritt belopp på kontraktet.
Det ytterst få tyckt begripa är att hela den här "Han är kostar inte så mycket"-retoriken är åt helvete. Säg att MC, Caderoth och EJK kostar 120 000 kr i månaden tillsammans. Det låter kanske inte mycket. Men å andra sidan, vilken spelare hade vi kunnat få in för 120 000 kr i månaden? Om vi hade kunnat få, säg, Lukas Wernblom + Malcom Gästrin och Falkenhäll istället, hade det inte varit värt det då?
Det är just därför jag alltid trycker på det här med intelligenstester hos sportchefer. Man kan tycka att det är töntigt (jag tar själv fram skämskudden när folk skryter om hur de har gått med i Mensa), men faktum är att om du ska bygga ett lag med sex backar och tolv forwards, så måste du ha tillräcklig kognitiv förmåga för att kunna se samband, konsekvenser, potentiella scenarion etc. Är du en korkskalle, kommer du säkerligen utvärdera spelare för spelare och tänka "Han passar in i mallen".
+ 1
Sv: Silly Season
Bad_Brett: Att man trejdar honom har ju ingenting att göra med att man plötsligt ser honom som en mindre kvalitativ spelare. De vill ju som Bengt skrev verkligen ha den spelare St Louis erbjöd.
Sv: Silly Season
ÖSK_82: ni slantar alltid mer, ni har ju en hink med guld, det är sedan gammalt
+ 1
Sv: Silly Season
Janne G: Fyra millar lägre budget än förra säsongen, vi har två tredjekedjor och en fjärdekedja. Tre "juniorer". Tränarens grabb lär inte varit så dyr.
Dock har vi Larsson och Berglund som man betalar alldeles för mycket.
Likväl så borde vi väl ändå ha bra med pengar över för de två sista? Eller så sparar Hinken resten av stålarna för att gå all in år tre.
Exploderar Sundström/Hermanson/Hallin i vinter och Berglund hittar krysset igen. Då kanske vi ser en satsning. Serien ser ut att bli svag nästa säsong igen. Men vi får va beredda på att åka ur i semin.
Dock har vi Larsson och Berglund som man betalar alldeles för mycket.
Likväl så borde vi väl ändå ha bra med pengar över för de två sista? Eller så sparar Hinken resten av stålarna för att gå all in år tre.
Exploderar Sundström/Hermanson/Hallin i vinter och Berglund hittar krysset igen. Då kanske vi ser en satsning. Serien ser ut att bli svag nästa säsong igen. Men vi får va beredda på att åka ur i semin.
+ 1
Sv: Silly Season
Gavelo: Han fick ju bara hoppa in i en match för deras farmarlag eftersom Sonny Milano var sjuk. Så borde vara baserat på träningspassen han gjort med AHL-laget då, att man troligen känner att Milton kan ha överskattats en aning.
Går dealen med Brynäs automatiskt över till att vara en deal med St. Louis nu, eller hur funkar det när de skickar iväg spelare så där?
Går dealen med Brynäs automatiskt över till att vara en deal med St. Louis nu, eller hur funkar det när de skickar iväg spelare så där?
Sv: Silly Season
Heyerdal: Gerhard Schröder, Tysklands före detta förbundskansler?
För övrigt extremt oseriöst att gå på ett årsmöte och fråga om man får ta idolbilder. Facepalm på den.
För övrigt extremt oseriöst att gå på ett årsmöte och fråga om man får ta idolbilder. Facepalm på den.
+ 1
Sv: Silly Season
Gavelo: Inte ett dugg oväntat. NHL-lagen tenderar att överskatta tidigt utvecklade spelare något enormt.
Till skillnad från LP och Hermansson har inte Gästrin något som får honom att sticka ut. Han är mer väldigt mogen och har få svagheter. Vilket iofs kan öka hans chanser att ta plats i NHL då han kan användas i många olika situationer.
Jag skulle dock inte bli förvånad ifall han blir en Andreas Falk-typ, dvs en riktigt stabil SHL-center som alla vill ha i ett slutspel, men som saknar sexigheten för att bli en riktig stjärna.
Till skillnad från LP och Hermansson har inte Gästrin något som får honom att sticka ut. Han är mer väldigt mogen och har få svagheter. Vilket iofs kan öka hans chanser att ta plats i NHL då han kan användas i många olika situationer.
Jag skulle dock inte bli förvånad ifall han blir en Andreas Falk-typ, dvs en riktigt stabil SHL-center som alla vill ha i ett slutspel, men som saknar sexigheten för att bli en riktig stjärna.
Sv: Silly Season
Gavelo: Fin artikel i ÖA om rullstolsburna Sandra Tjärnberg som tagit sig från Sollefteå för att vara med på MoDos årsmöte! Hon ville träffa sin idol Schröder och sa också-jag älskar MoDo och skulle göra allt för dem- hon fick förstås prata med Schröder och fotas med honom!
+ 2
Sv: Silly Season
Vargen: Ja det var oväntat , men samtidigt är allt bara en business, om vi tycker att svensk hockey bara är business så är det ingenting mot för vad det är i Nordamerika.
Frågan blir då nu hur blues ser på Miltons fortsatta utveckling?
Intressant intervju med Linus Omark häromdagen där han berättar om sin juniortid där han var den som stannade kvar av sina kamrater för att prioritera mer speltid och bättre roll i en lägre division och att han tjänade på det i jämförelse med sina kamrater.
Dags för Hinken att ringa Alex Steen och be snällt.
Frågan blir då nu hur blues ser på Miltons fortsatta utveckling?
Intressant intervju med Linus Omark häromdagen där han berättar om sin juniortid där han var den som stannade kvar av sina kamrater för att prioritera mer speltid och bättre roll i en lägre division och att han tjänade på det i jämförelse med sina kamrater.
Dags för Hinken att ringa Alex Steen och be snällt.
+ 2
Sv: Silly Season
Bad_Brett:
Jag syftade inte på det..
Jag är en av dem som har kritiserat M.C under förra säsongen.
Men sitt inte och säg att Måns ver en spelare som ingen ville ha och att Mora inte var intresserad av honom.
För det stämner inte som du ser,
Flera klubbar var ute och fiskade på Måns.
Och hela Mora var väldigt intresserad att få hem Måns igen.
När det gäller Wahlberg så var det de. Stenhårda konkurrensen i Frölunda som stoppade honom.
Och där vann Hinken.dragkampen mot bl.a Malmö i SHL som var jätteintresserad av IOskar och Kalmar i HA var även dom väldigt sugen på honom.
Sedan hur det går för dem båda det får framtiden utvisa.. men jag tror på wahlberg väldigt starkt!
Jag syftade inte på det..
Jag är en av dem som har kritiserat M.C under förra säsongen.
Men sitt inte och säg att Måns ver en spelare som ingen ville ha och att Mora inte var intresserad av honom.
För det stämner inte som du ser,
Flera klubbar var ute och fiskade på Måns.
Och hela Mora var väldigt intresserad att få hem Måns igen.
När det gäller Wahlberg så var det de. Stenhårda konkurrensen i Frölunda som stoppade honom.
Och där vann Hinken.dragkampen mot bl.a Malmö i SHL som var jätteintresserad av IOskar och Kalmar i HA var även dom väldigt sugen på honom.
Sedan hur det går för dem båda det får framtiden utvisa.. men jag tror på wahlberg väldigt starkt!
Sv: Silly Season
Silly: Vi får väl se. Jag förutspår att Wahlberg blir årets Sverre. Skulle inte förvåna mig ifall han blir fansens nya hackkyckling och blir släppt i december.
Jag läste att Hinken jämförde Yoon med LaDue och jag kan tänka mig en liknande utveckling, dvs att han är helt okej i MoDo, går till SHL för att explodera. Och sedan kommer folk retroaktivt hylla värvningen.
Men, men... vi får se.
Jag läste att Hinken jämförde Yoon med LaDue och jag kan tänka mig en liknande utveckling, dvs att han är helt okej i MoDo, går till SHL för att explodera. Och sedan kommer folk retroaktivt hylla värvningen.
Men, men... vi får se.
Sv: Silly Season
Bad_Brett: Hinken ville ha Rosén redan sent i höstas, oavsett vilket är det bra att lyckas knyta honom till oss. Wahlberg är ett framtidsnamn och det är bra att man gjorde klart med honom tidigt. Att Frölunda släppte honom är inte konstigt, och det är inget argument man kan använda för att såga honom. Frölunda har kanske SHL:s bästa backsida, så det är klart att de inte har plats. Förlängningen med Måns gillar jag inte, men det stämmer inte som du påstår att Mora inte ville ha honom. EJK är en bra värvning av många anledningar.
Sv: Silly Season
Bad_Brett:
Fel ute som vanligt!
Uppgifter: Mora jagar förre publikfavoriten
27 maj 2026 15:19
Det är inte nära, svarade Johan Strömwall för knappt en månad sedan på frågan om Måns Carlsson var aktuell.
Nu kommer Expressen med uppgifterna att klubben jagar den tidigare publikfavoriten.
Under fem säsonger blev Måns Carlsson en stor favorit i Mora IK. Dels för hans kvaliteter på planen, men också för hans sätt att vara.
Sedan dess har många MIK-supportrar hoppas på att få se en återkomst av Måns Carlsson.
För knappt en månad sedan uttryckte dock klubbdirektör Johan Strömwall att det inte var aktuell.
Det är inte nära, sade han då.
Nu kommer Expressen med andra uppgifter.
De skriver på onsdagseftermiddagen att Mora är en av flera klubbar som jagar Måns Carlsson, men att ett hinder just nu är att 28-åringen kommer från ett välbetalt kontrakt i Modo, och att om en återkomst till Dalarna ska bli aktuell lär en löneminskning ske.
Lukas Henningsson
Mora IK:s silly season
Oskar Wahlberg valde MoDo Hockey
För ett år sedan skrev Oskar Wahlberg på ett kontrakt med Frölunda för årets säsong. Det har däremot inte blivit mycket SHL-spel för 20-åringen som endast har fått begränsat med speltid och sedan varit utlånad till Östersund, där han har imponerat med sitt spel i HockeyAllsvenskan. Därför har mycket pekat på att Wahlberg kommer att lämna Frölunda för spel på annat håll nästa säsong.
Både Malmö och Kalmar uppges ha visat intresse för backen, men nu ska han ha gjort sitt klubbval. Enligt Expressen är Oskar Wahlberg nämligen överens om spel i MoDo Hockey från och med nästa säsong. MoDo ska se Wahlberg som en potentiellt ledande back som skulle kunna få en stor roll i laget från och med nästa säsong.
Oskar Wahlberg klar för MoDo Hockey
Oskar Wahlberg, som är tvillingbror till förre JVM-forwarden Anton Wahlberg, har Malmö Redhawks som moderklubb men lämnade för spel i Mora under säsongen 2023/24. Han tog sedan klivet till Frölunda 2024 och har gjort två år hos göteborgarna. Säsongen 2024/25 spelade han åtta matcher i A-laget och sköt bland annat sitt första SHL-mål för Frölunda.
Den här säsongen var tanken att Wahlberg skulle ta klivet till A-laget, men han har endast fått begränsat med speltid på 16 SHL-matcher i Frölunda.
Under vintern har Wahlberg därför varit utlånad till allsvenska Östersund. Där fick 20-åringen en stor roll och med sina 20:13 minuter i snitt per match var han den spelare i Östersund som snittade mest istid över hela säsongen. Oskar Wahlberg stod totalt för 13 poäng (7+6) på 32 matcher i Östersund från sin backplats.
Till nästa säsong väntas den storväxte backen nu alltså att flytta upp till Örnsköldsvik för spel i MoDo.
Fel ute som vanligt!
Uppgifter: Mora jagar förre publikfavoriten
27 maj 2026 15:19
Det är inte nära, svarade Johan Strömwall för knappt en månad sedan på frågan om Måns Carlsson var aktuell.
Nu kommer Expressen med uppgifterna att klubben jagar den tidigare publikfavoriten.
Under fem säsonger blev Måns Carlsson en stor favorit i Mora IK. Dels för hans kvaliteter på planen, men också för hans sätt att vara.
Sedan dess har många MIK-supportrar hoppas på att få se en återkomst av Måns Carlsson.
För knappt en månad sedan uttryckte dock klubbdirektör Johan Strömwall att det inte var aktuell.
Det är inte nära, sade han då.
Nu kommer Expressen med andra uppgifter.
De skriver på onsdagseftermiddagen att Mora är en av flera klubbar som jagar Måns Carlsson, men att ett hinder just nu är att 28-åringen kommer från ett välbetalt kontrakt i Modo, och att om en återkomst till Dalarna ska bli aktuell lär en löneminskning ske.
Lukas Henningsson
Mora IK:s silly season
Oskar Wahlberg valde MoDo Hockey
För ett år sedan skrev Oskar Wahlberg på ett kontrakt med Frölunda för årets säsong. Det har däremot inte blivit mycket SHL-spel för 20-åringen som endast har fått begränsat med speltid och sedan varit utlånad till Östersund, där han har imponerat med sitt spel i HockeyAllsvenskan. Därför har mycket pekat på att Wahlberg kommer att lämna Frölunda för spel på annat håll nästa säsong.
Både Malmö och Kalmar uppges ha visat intresse för backen, men nu ska han ha gjort sitt klubbval. Enligt Expressen är Oskar Wahlberg nämligen överens om spel i MoDo Hockey från och med nästa säsong. MoDo ska se Wahlberg som en potentiellt ledande back som skulle kunna få en stor roll i laget från och med nästa säsong.
Oskar Wahlberg klar för MoDo Hockey
Oskar Wahlberg, som är tvillingbror till förre JVM-forwarden Anton Wahlberg, har Malmö Redhawks som moderklubb men lämnade för spel i Mora under säsongen 2023/24. Han tog sedan klivet till Frölunda 2024 och har gjort två år hos göteborgarna. Säsongen 2024/25 spelade han åtta matcher i A-laget och sköt bland annat sitt första SHL-mål för Frölunda.
Den här säsongen var tanken att Wahlberg skulle ta klivet till A-laget, men han har endast fått begränsat med speltid på 16 SHL-matcher i Frölunda.
Under vintern har Wahlberg därför varit utlånad till allsvenska Östersund. Där fick 20-åringen en stor roll och med sina 20:13 minuter i snitt per match var han den spelare i Östersund som snittade mest istid över hela säsongen. Oskar Wahlberg stod totalt för 13 poäng (7+6) på 32 matcher i Östersund från sin backplats.
Till nästa säsong väntas den storväxte backen nu alltså att flytta upp till Örnsköldsvik för spel i MoDo.
+ 1
Sv: Silly Season
modomille: Vad har han gjort rätt förutom Yoon? Rosén och Karlberg är "Challes" värvningar. Utöver det har Hinken värvat Vimmerbys tredjecenter, en back Frölunda inte ville behålla, en MC ingen (inte ens Mora) ville ha och en EJK som varvat ner i tyska andraligan. Inte direkt ståfräs på den.
+ 1
Sv: Silly Season
Gavelo: Ja dom här två sista nyförvärven kommer bli helt avgörande för vad vi kan uppnå nästa säsong. Jag förväntar mig två meriterade spelare som mestadels har spelat i AHL och inte ECHL. Hinken har gjort mycket rätt den här sillyn, men om han inte leverar med de här två sista blir betyget inte godkänt.



Jag tror Lawners siffror ifjol är dopade av att spela med Komarek och att han får svårt att hålla den nivån på poäng.