Vi behöver fortfarande förstärka på forwardsidan, annars blir det nog tungt med målskyttet. Ifall Dahlén nu tackar nej, vilka andra namn finns att tillgå...? Ed Ward bör inte få nytt kontrakt!
Jag är helt övertygad om att "Nubben" med ljus och lykta söker efter ytterligare forwardsförstärkningar. Undrar vilka som kan tänkas vara aktuella om Dahlén tackar nej? Någon som hört något rykte...?
Oavsett vad som stämmer eller inte i den förhatliga kvällspressen kan vi väl vara överens om att LHC definitivt kommer att ligga topp 5 på lönekostnadslistan i vinter? Själv bryr jag mig faktiskt inte så mycket om på vilket sätt LHC:s satsning påverkar resten av hockeysverige. Eller rättare sagt: jag tror inte att det har sån stor betydelse.
I mina ögon är det snarare dom själva som riskerar något. Man satsar stort, man satsar friskt...och man satsar dumt. I a f är det min uppfattning när jag ögnar deras laguppställning. På forwardssidan hittar jag TRE namn som sticker ut: Eklund, Myran och Håkansson. That's it. Och av dessa skulle jag, faktiskt, inte trada någon mot Mathiasson eller Krykov. Centersidan är, som tidigare konstaterats ett hundratal gånger, extremt svag. Faktiskt i paritet med ett allsvenskt topplag.
Ser fram emot vinterns möten. Kan nog bli intressant.
Bragd-Birger: "Själv bryr jag mig faktiskt inte så mycket om på vilket sätt LHC:s satsning påverkar resten av hockeysverige. Eller rättare sagt: jag tror inte att det har sån stor betydelse. "
Jasså?
För någon månad sedan har jag för mig att du startade någon form av "upprop" mot LHC:s satsning, där du ondgjorde dig över alla importer (som TIK har 4 ggr så många av som LHC) som förstörde för svenska talanger, över den vansinniga och dåligt underbygda satsning man gjorde etc.
Har du ändrat uppfattning sedan dess? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
Oban: Kommer knappt ihåg vad jag tyckte i går så...en månad sen? Inte lite man begär. Tror dock inte att jag uttryckt någon irritation över att import av utländska spelare till LHC skulle vara elitseriens död.
Däremot svarar jag 'skyldig' på dina övriga punkter. Dvs att jag ansåg (och fortfarande anser) att LHC gör en 'vansinnig och dåligt underbyggd satsning'.
För att ytterligare späda på den disharmoni som råder mellan oss: LHC känns faktiskt lite småäckligt. Vet inte vad det är, men jag känner ett intensivt agg mot hela klubben. Organisationen, publiken...ja hela jämrans stan faktiskt. Jag tror, utan att ha mer belägg än min känsla i maggropen, att Linköping är en av få städer utanför USA som skulle anamma 'NHL-modellen'. Dvs att någon rik mogul får ett ryck, köper ett befintligt hockeylag och placerar det där han tycker sig se en marknad.
Naturligtvis har jag fel i detta antagande, men så felnavlad är jag.
Bragd-Birger: Äh, Du, liksom Olgas Furir är ärliga iaf. Heder åt det.
Det jag retat och fortfarande delvis retar mig på är när folk slänger ur sig påståenden mer för att man hoppas och tror att dom skall vara sanna, snarare än att det finns några fakta eller logik bakom. Och, som Olgas F erkände, snarare bygger på avundsjuka eller vad det nu är.
Som iofs ditt påstående om att satsningen är vansinnig och dåligt underbyggd. OK för vansinnig då, men dåligt underbyggd? Varför? Vad saknas i underbyggnaden?
Att det finns en rivalitet mellan TIK och LHC är väl inte så konstig. Samma som finns mellan SSK och LHC. Föreningarna har under ett antal år nu fajtats om i princip samma platser och framgångar, det kan skapa ett visst agg.
Personligen känner jag dock inte mycket av det numera, alla föreningar är lika stora konkurrenter... Och alla har sin blandning av mer eller mindre trevliga supportrar.
Oban: Heder åt dig också. Enda problemet du har är väl lagtillhörigheten, men det är inget som icke kan kureras. En dag skola fjällen falla från dina ögon.
Anser att LHC:s satsning är dåligt underbyggd av flera orsaker. T ex att man budgeterar med 4700/match (var det väl?). Vilket i princip betyder fullsatt varenda hemmafajt. Farligt, farligt. Eller det faktum att det ännu icke är grönt ljus för det nya bygget. Visserligen antar jag att det är mer eller mindre klart, men ändock ett orosmoment. Det finns förmodligen skäl bakom myntandet av ordstävet 'sälj icke björnen förrän skinnet är skjutet'.
Sedan finns det ytterligare småsaker. Detaljer som tyder på ett visst mått av amatörism inom klubben. Uttalanden, avskedningar, brev som inte har skrivits men kanske ändå, försök med abnorma spelartrupper osv. Jag må vara ute och cykla, men LHC är för mig fortfarande blott en fluga som svärmat en sommar.
Det finns värvningar i LHC som jag är avundsjuk på. Johansson, t ex. Men när jag ser laget på pränt faller ändå icke skuggan från en Master of Värvningar över pappret. Det ser tunt ut framåt. Vilket är obegripligt, med tanke på hur mycket pengar man spenderat (ok, vi vet inte exakta siffrorna men...det ÄR en helvetes massa pengar som pungats ut). Jag ser inte ett slutspelslag framför mig. Jag darrar inte det minsta i knävecken. Och då är jag ändå supporter till ett lag som varenda jävel (med rätta) kommer att tippa som magajumbo nästa säsong.
Bragd-Birger: 4500 tror jag det budgeterade snittet är. Att jämföras med utfallet 4349 den senaste säsongen. Nja, tror inte man riskerar någon jättesmäll där. Men visst, motsvarar inte resultaten förväntningarna så kommer publiken att minska.
Visst kan bygget teoretiskt spricka eller iaf bli försenat om ex.vis någon rättshaverist sätter igång med en aktion. Det finns dock en bred politisk enighet oavsett partitillhörighet bakom beslutet, så även om sossarna får foten (vilket inte mycket talar för) i höst så lär inget förändras. Dessutom är inga pengar "lånade" av framtida inkomster, budgeten baseras enbart på innevarande års inkomster och utgifter. Däremot planerar man självklart för fortsatta satsningar när inkomsterna kan ökas i framtiden.
Brevet du refererar till var en skandal. Dels för att det skrevs, men mest för att det togs upp i media. Frågan jag ställer mig är om Expressen skulle ta in ett brev som hittats på av ex.vis mig och som handlade om påhittade oegentligheter i Timrå. Därmed inte sagt att brevet bara var påhittat, det finns ju säkert en anledning till att Bendelin fick gå... Att tränarna får kicken är ju annars inte direkt ovanligt, eller hur?
Betr. den abnorma spelartruppen, kan vi för skojs skull jämföra med Timrå.
LHC har 10 backar kontrakterade, samt en junior på sommarkontrakt. Ingen jätteskräll om han inte återfinns i truppen till seriestart. Dessutom har 2 av backarna varit långtidskadade, och har nog fortfarande en bit kvar till ordinarie plats. TIK har 9.
LHC har 14 forwards samt ett sommarkontrakt med samma status som ovan. Förhoppningsvis ansluter en Center till under sommaren. TIK har 11 forwards, och efter vad jag förstår jagar man ytterligare minst 1(?) till
Abnorm skillnad?
Som ytterligare jämförelse har HV 10 backar och 15 forwards. Igen, vari ligger abnormiteten i LHC:s trupp?
LHC har dessutom "farmaravtal" med NH90 om utlåning av spelare, för att på så vis hålla en bred trupp med tanke på skador etc.
Återigen, att man förstärkt backsidan mest är logiskt, eftersom det var akilleshälen förra säsongen. Ett tryggt och bra backspel banar väg för ett bra anfallspel. I teorin i alla fall. Sedan får verkligheten utvisa hur långt det räcker.
Bragd-Birger: Förra året gjorde LHC 132 mål, de spelare som nu slutat i LHC var knappast de som bidrog mest till målskörden. 20 mål mindre än HV och Djurgården. Det var försvaret som gjorde att det inte blev mer mål, för dåliga försvarare som förstörde mycket för forwardsen...dåliga uppspel etc...du kan ju tycka hur mycket som helst att LHC är en fluga (avundssjukan syrar igenom), men vi är här för att stanna och bli inte förvånad om LHC skjuter ner Timrå i skiten nästa år...Mathiasson är den enda forward som skulle plats i LHC, så hur stark TIK forwards är, ska vi inte snacka om.
Cluben LHC: Innan du börjar hemfalla åt jämförelser om din pappa kontra min, så...fine. Vi lär få spela om det. Kul att ni har så bra spelare, du verkar ju jättenöjd. Men inte skulle väl Mathiasson platsa? Du går allt för långt i din strävan efter male-bonding.
Ska bli kul att se när Pihl, Johansson och Mertzig får Von der Geest, Gästrin och allt vad dom heter, att blomma ut. Oj, så dom kommer att virvla i en yster dans! Känner mig i a f priviligierad om det blir så att mitt lilla lag får äran att bli skjutet i sank av Cluuben.
Säga vad man vill om Linköping men dom har bara 2 utlänningar i laget. Sedan fattar jag inte detta agg mot LHC, hade vi i Timrå samma pengar skulle vi nog göra samma sak.Men nu är det ju så att korgbollen och fjantfotbollen ska ju också ha sponsorer. Sedan ska man ju få ihop ett lag också det är inte bara att köpa spelare. Jag tycker det är bra att LHC rör om bland dom stora drakarna.
Oban: Jag nöjer mig med att konstatera att LHC:s trupp är abnorm. Har väl aldrig sagt att det enbart beror på antalet spelare?
Annars...finns väl inte så mycket mer att tillägga från mitt håll. Vi lär få se vem som förnöjt gnuggar händer resp deltar i underläpps-VM när kung Bore kommit åter. Avslutar med att citera Dregens kommentar rörande den extremt korta studietiden för Hellacopters debutskiva: 'man kan inte polera en bajskorv'.
Jag måste nog hålla med dig det du säger, LHC huserar fritt i sin stad medans TIK får dela med sig till Dragonerna o Giffarna. Tycker att LHC gör det andra SKULLE vilja göra o att bli avundsjuk att dom har pengar att köpa spelare är inget annat än svenska avundsjukans elände.
Sedan tycker jag att dom gör det rätta att handla svenskt men då måste man ha en stor börs o det tycks dom ha...#30
30: Återigen, det handlar inte om avund. Lika lite som att politik som företeelse skulle bygga på det. Avund är i sig inte fult eller dåligt. Det kan vara en sporre. Det är typiskt dock att bara se till sin egen gård och sedan slå sig fri från ansvar. Eller att tysta kritik med mjäkiga ståndpunkter. Vem tar ett ansvar i det större perspektivet? Är det nå't som behövs så är det debatt och inte en reducering av kritiken som att det skulle vara avund. Jag ser att vi har ett problem i landet idag. Tydligen gör ingen annan det. Jag utgår från rent ideologiska skäl. Troligen får jag stånga pannan blodig, men, jag är emot många former av genvägar. Kultur är för mig mer bärande än en chansande vobblande dagslända. Jag håller med Bragd-Birger i det att kulturen inte, och aldrig någonsin, går att köpa för pengar. Det är icke avund -det är förakt! Fatta skillnaden.
Du får förakta vad du vill för mig,men det är 2002 nu om du inte legat i dvala ett par sekel. Säger bara en sak,pengar den som har det styr så är det o det är inget du eller jag kan påverka.
Ideologi är tyvärr inget som existerar längre bland storklubbarna det är bara pengar som gäller på alla plan. Om TIK skulle köpa in dom spelare dom ville ha utan att ta hänsyn vad det kostar om dom hade den börsen skulle vi alla TIKare reagera då,tvivlar på det.
Så doktorn får nog stånga vidare med sina ideologiska skäl. Vi kan trösta oss doktorn, att dom förmodligen kommer att landa hårt om det inte blir ett snabbt resultat...#30
Laken: Nja, tycker nog ändå att Crippe kan få en säsong till i TIK-dressen. OM han lägger på sig några kilon muskler. Talangen har han redan och dessutom slipper han i år oket av att stå i skuggan av nästan på dagen jämnårige Z. Dessutom vill jag ogärna se Crippe blomma ut i ett motståndarlag..
30:Titta på Löfbergslilalaget i Karlstad. Där har dom både massor av pengar och en djävulsk klubbanda och ideologi. Man tar hand om fd-spelare, nuvarande spelare, spelarnas familjer, sponsorer, fansen, dom vanliga åskådarna mfl, mfl på ett ypperligt sätt. Till och med motståndarfans behandlas med stil när man besöker Sveriges för närvarande bästa Ishall. Vill någon jävel betala dyrt för att sitta vid rinkside och knapra fläskfilé eller bada bastu, så är det OK. Här har man fattat att ideologi går hand i hand med mammon och sportliga framgångar.
Snacka inte om att ideologi inte går att köpa. Det är bara en fråga om organisation och organisatörer. En bra sponsor är en nöjd sponsor. En fanatisk TIK-supporter som åker land och rike runt för att se sitt lag lira mot Arlanda borta är ett mentalt stört pucko som man möjligtvis kan använda som stabil grund för ett framtida storbygge. Ur fanatism föds möjligtvis legender.
FBK är ett undantag när det gäller dom punkter du tar upp, det har dom grundat sedan 70 talet o det finns än idag personer från den tiden o leder klubben på diverse plan.
Var klubb har sin identitet, men jag håller med dig att det kan köpas lag och som är bra för stunden men inte i längden där behövs det mer på pälsen som t.ex FBK.
Men jag vet att det är så idag i ett föreningsliv att en klubb som vill fram för fort i tabeller får förr eller senare växtvärk.Ska man sattsa som LHC nu gör låt då dom göra det med utväxter som släptåg,för det blir det om några år om inte tidigare...#30
30:LHC? Jag tar knappt ordet i min mun. Ett totalt ointressant lag i en menlös hockeyöken. Lite Halmstads Hammers fast i större kostym. Är det inte det i den klubben som tränare och spelare leker ryska posten? Jag kan inte fatta varför det ointressanta laget får så mycket rymd här? Det måste bero på att det är silly season.
Bragd-Birger: Vad vet du om van der Geest, Gästrin, hur bra dom är? Har du sett LHC:s alla matcher, nä, du har tittat på pappret och bedömt dom därifrån, bra vi gör så i framtiden, då kommer vi alltid veta vilka som är bäst. Ja, pappret.
Smokey: Då är vi alla här födda till mentalt störda puckon.. Pudas fick rätt i europadomstolen. FBK och LHC kan inte jämföras på samma dag. De flesta förstår skillnaden.
30: Fel, makt styr över pengar. Som alltid. Pengar lever inte ett eget liv även om man kan tro det i slutet av månaden.. Ibland används ordet ekonomi som en slags magi, en kraft som vi inte rår på, en sanning vi måste acceptera.... Idag, år 2002, pågår många rörelser som vill avtäcka orättvisa/ odemokratiska ekonomiska globaliseringskarteller och toppmöten. Huliganismen gör dock att besluten kommer allt längre från dem/oss ändå.
Smokey: Jaha, så nu har man blivit klassat som ett mentalt stört pucko också. Fast jag antar att jag är i gott sällskap med resten av TIK08 som träffades i Märsta den där eftermiddagen för ca 4 år sedan eller nåt sånt..
Patrick: Kom inte och säg att du också är en sådandär som åker runt i TIK-tröja, står i flock och hysteriskt viftar med en rödvit flagga? Fattas väl bara att det börjas skrikas en massa typ:
-Timrå IK är dom bästa, heja heja Timrå!
Min fru klassar i alla fall detta beteende som en mental störning. Den stora frågan är om det inte är ganska fint att bli kallad för "pucko"... Varifrån kommer detta öknamn?
Cluben LHC: Jag kan villigt erkänna att LHC har bättre ytterforwards än Timrå. I alla fall toppnamnen "Myran" Gustavsson, Håkansson och Eklund är bättre än Timrås enda topp bland ytterforwards, Markus Matthiasson. Men efter det så vet jag inte om LHC har så mycket intressant att erbjuda direkt. Så att påstå att Matthiasson är den enda som skulle platsa i LHC är ett näst intill löjligt påstående.
Om man sedan sittar på LHC omdebatterade centersida så finns det inget namn jag skulle vilja se i Timrås trupp. Inte än i alla fall.
På anfallssidan kan man väl summera med att LHC har tre bra ytterforwards, medan Timrå har en bra ytterforward och två bra centrar (Krykov och Koivunen).
På backsidan är LHC jävligt starka. Johansson, Mertzig, Pihl och Richter är backar som skulle gå in i princip vilket lag som helst.