Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Vill poängtera att en sportchef inte brukar gå ut med att man har pengar kvar. Visst, Nubben har gjort det ett par gånger tidigare, men det är extremt dumt för det kan agenter snappa upp på och säkerligen förhandla bättre löner för sig och sina spelare. En del har säkert gått till jänkarna, men inte allt. Det ska finnas utrymme kvar att röra sig om.
En annan teori kan också vara att Nubben tappat det helt och erbjudit överpriser på spelare. Att en sådan som Forsell drar in 180k t ex.
En annan teori kan också vara att Nubben tappat det helt och erbjudit överpriser på spelare. Att en sådan som Forsell drar in 180k t ex.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
jk:
Jag kan köpa till fullo att Tkachuk blir invald
19 säsonger i NHL och en legend borta i NHL
Dessutom är han enligt många ansedd som en av de bästa amerikanske spelarna någonsin i ligan.
Dock håller jag med dig om Zäta och Rod att de såklart också skall bli invalda men det kommer nog med största sannolikhet att ske också.
Jag kan köpa till fullo att Tkachuk blir invald
19 säsonger i NHL och en legend borta i NHL
Dessutom är han enligt många ansedd som en av de bästa amerikanske spelarna någonsin i ligan.
Dock håller jag med dig om Zäta och Rod att de såklart också skall bli invalda men det kommer nog med största sannolikhet att ske också.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
JanneH: Ge oss ett tydligt besked Tack! Finns det nått hopp om nödvändig spetsvärvning? Hur ser budgeten ut?
Känns inte bra alls att dif, snor kontrakterade spelare av oss.
Känns inte bra alls att dif, snor kontrakterade spelare av oss.
Sv: Silly Season 2026-27
Puckat: Komiskt vilken nyhetstorka det är på Expressen. Där Barklund får en helt egen artikel med djupgående analys hur han skall användas etc.
De gör verkligen allt för att försöka hypa upp Löven.
De gör verkligen allt för att försöka hypa upp Löven.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: ja med tanke på vilka löneposter som lämnat och vilka som tillkommit så borde det enligt all logik finnas gott om utrymme i lönebudgeten... om det inte är så att att lönebudgeten har sänkts och ledningen försöker mörka detta, eftersom de tror att alla fans är dumma i huvudet och inte kan addition och subtraktion
+ 5
Sv: Silly Season 2026-27
AIK får 600.000:- av Löven för att släppa nobodyn Alfred Barklund med gällande kontrakt. Blir intressant att höra summan för Hartmann när det sipprar fram
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
mattias - 74: Helt sjukt att Tkachuk blir invald istället för sådana som Rod Brind'Amour och Zäta
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Nej, men det har ju sagts att spelarbudgeten skall vara den samma i år. Därav får jag inte ihop matematiken?
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Yes och Nubben spånade ju om att det kan bli en till forward som kan lämna, men att varken Hartmann eller denna kommer att ersättas.
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen :
Någon som är på årsmötet imorgon bör ställa den frågan.
Hur ser budgeten för lagbygget ut.
Finns det pengar kvar för ytterligare värvningar om det behövs.
Bor själv för långt bort för att medverka.
Någon som är på årsmötet imorgon bör ställa den frågan.
Hur ser budgeten för lagbygget ut.
Finns det pengar kvar för ytterligare värvningar om det behövs.
Bor själv för långt bort för att medverka.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Precis, så vi har ju inte så mycket spelrum med budgeten med andra ord.
Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda:
Det är väl rätt troligt att Hartmann faktiskt var den som ville bryta kontraktet? Jag tror knappast att DIF, eller någon annan klubb för den delen, jagar spelare med kontrakt i andra SHL-lag om de inte hört att spelaren vill lämna klubben.
Det är väl rätt troligt att Hartmann faktiskt var den som ville bryta kontraktet? Jag tror knappast att DIF, eller någon annan klubb för den delen, jagar spelare med kontrakt i andra SHL-lag om de inte hört att spelaren vill lämna klubben.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: Håller med i allt såklart. Men enligt Nubben så var ju delar av vinsten i affären redan allokerad på jänkarna.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Har haft lite semester från skrivandet men jag känner att det började klia så in i helvetet i fingrarna just nu gällande övergången av Hartmann.
Enligt min stora höftning så skulle övergångsbeloppet ligga på mellan 500k-1,5milj. Hade Hartmann bråkat sig ur, så skulle beloppet vara det lägsta. Runt 500k. Men att vi ändå väntade 3 månader från det att Nubben sa att det kan vara en spelare som vill lämna, så tänker jag mig att vi kan ha varit i en relativt bra förhandling. Djurgården behövde rightare och Hartmann är en jäkligt bra sådan, där han dessutom visat bra spel i Tre Kronor. Ingen poängspelare men en otroligt bra rollspelare.
Många spekulerar i att han ligger på en lön mellan 100k-150k. Han hade högre än så. De uppgifter jag hade låg på runt 200k. Vi frigör en stor lönepost plus att vi får en slant över med utköpet.
Jag skulle snarare säga att vi har råd att ta in 1 eller 2 bra spelare i höst/vinter om det börjar gå knackigt. Enligt mig så är det här extremt bra för det innebär att vi har svängrum i budgeten framåt att röra oss med.
Visst, det hade varit klart roligare om vi nu gick för Wallinder, och det skulle vi kunna ha råd med också.
Enligt min stora höftning så skulle övergångsbeloppet ligga på mellan 500k-1,5milj. Hade Hartmann bråkat sig ur, så skulle beloppet vara det lägsta. Runt 500k. Men att vi ändå väntade 3 månader från det att Nubben sa att det kan vara en spelare som vill lämna, så tänker jag mig att vi kan ha varit i en relativt bra förhandling. Djurgården behövde rightare och Hartmann är en jäkligt bra sådan, där han dessutom visat bra spel i Tre Kronor. Ingen poängspelare men en otroligt bra rollspelare.
Många spekulerar i att han ligger på en lön mellan 100k-150k. Han hade högre än så. De uppgifter jag hade låg på runt 200k. Vi frigör en stor lönepost plus att vi får en slant över med utköpet.
Jag skulle snarare säga att vi har råd att ta in 1 eller 2 bra spelare i höst/vinter om det börjar gå knackigt. Enligt mig så är det här extremt bra för det innebär att vi har svängrum i budgeten framåt att röra oss med.
Visst, det hade varit klart roligare om vi nu gick för Wallinder, och det skulle vi kunna ha råd med också.
+ 5
Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Det stärks ju upp i andra delar av föreningen, så pengarna går ju inte bara till spelarlöner.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Trist för Zäta men hans tid kommer
Han borde såklart också bli invald
Han borde såklart också bli invald
Länkar:
https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/henrik-zetterberg-nobbas-for-hall-of-fame-plats-pa-nytt/
https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/henrik-zetterberg-nobbas-for-hall-of-fame-plats-pa-nytt/
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Oavsett om Barres exit påverkar laget negativt eller positivt så kommer det bli tomt utan 94:an på isen och i laget. Jag tycker att han alltid var en av de som växlade upp och gav lite extra när andra var på dekis och när hjärta behövdes visas.
Nu får vi inte göra oss av med mer hjärta för klubben när det ska bantas på forwardssidan, jag förstår så klart att Barres familjesituation vägde tungt och kanske inte gick att lösa i vilket fall.
Men ska nån fler ut hoppas jag det inte blir nån ur stommen med hjärta för klubben. För många av den sorten har lämnat oss nu.
Nu får vi inte göra oss av med mer hjärta för klubben när det ska bantas på forwardssidan, jag förstår så klart att Barres familjesituation vägde tungt och kanske inte gick att lösa i vilket fall.
Men ska nån fler ut hoppas jag det inte blir nån ur stommen med hjärta för klubben. För många av den sorten har lämnat oss nu.
+ 8
Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Nej, inte på det viset. Jag är iaf trygg med att vi inte jobbar så. Det är nog snarare att vi är mer försiktiga än nånsin tidigare. En ekonom vid rodret känns helrätt i nuläget, men vi får såklart inte snåla oss till ekonomiskt överskott på sportens bekostnad.
Nu tror jag iofs inte det kommer ske. Jobbet utanför isen är en sak och det är tydligt att sportrådet i sin tur har en plan och vision för vad som ska hända på den. Balanserar man det hela sunt i föreningen så kommer det att bli bra på sikt. Vi är bara i början av den här resan.
Nu tror jag iofs inte det kommer ske. Jobbet utanför isen är en sak och det är tydligt att sportrådet i sin tur har en plan och vision för vad som ska hända på den. Balanserar man det hela sunt i föreningen så kommer det att bli bra på sikt. Vi är bara i början av den här resan.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
FH - avdammad: Köper din tolkning.
Nubben slirar lite i snacket men springer inte runt på stan med osäkrad plånbok.
Nubben slirar lite i snacket men springer inte runt på stan med osäkrad plånbok.
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Jo speciellt att man har i åtanke att vi tappar rätt stora löneanspråk i både Pilö och Nässén? Typ 300-330k i månaden? Som det vore otroligt om Barkemo och Hallquisth inte bara tjänar en bråkdel av tillsammans? Jag undrar lite vart pengarna tagit vägen, om nu spelarbudgeten skall vara densamma som förra säsongen.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Jag är numera inte det minsta nervös över vårt sätt att hantera ekonomin. Vi har uppenbarligen kompetenta personer på de posterna. Nubbens signum har väl alltid varit att svamla otydligt om diverse saker som skapar mängder av tolkningar. Min tolkning är att vi har läget under kontroll.
+ 14
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Är det verkligen möjligt att en framtida försäljning av Hartmann ingick i budgeten? Lite GIF-stil över det på något vis i så fall och det känns inget vidare om löner för våra nyförvärv inte hade täckning av löner o avgifter för alla som lämnat, Jonte/Emil/Juel/Nässen/Pilö/Erixon.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Rip Kirby: Mailade Adam Sälg om det, såg mailet väldigt snabbt sist så får se om dom kan lösa nåt.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Modo livestreamar sitt årsmöte i detta nu. Hade varit önskvärt om även Timrå IK kunde ge lagets fans detta.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: Det jag vill ha klart för mig här är om man byggt upp en buffert för de innestående sign off-bonusarna genom att bl.a. använda sig av delar av lönebudgeten.
Årsmöte ons. Tyvärr kan jag inte närvara men gärna att nån kan lyfta frågan då.
Årsmöte ons. Tyvärr kan jag inte närvara men gärna att nån kan lyfta frågan då.
Sv: Silly Season 2026-27
Red Bulls: Vi kommer behöva få lika bra träff på nyförvärven som på befintliga spelare som måste ta kliv. (Eriksson, Heikkinen, Lundmark, Lilja/Levinsson osv).
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Tänker du på juniorerna?
Jag är tämligen säker på att Frondell och Eklund var borträknade långt innan säsongen avslutades. De var trots allt bara på lån. Motsvarande i år lär väl vara Björck om han blir kvar och Nordmark. Nu finns förstås risken att en eller båda av dem också försvinner men då lär det värvas ersättare. (Och några miljoner kommer ju in på NHL-pengen isf att värva för)
Jag tror inte Hartmann har någonting med förlusten av juniorerna att göra. Han känns inte som den spelare man tar in för att ersätta den typen av spelare.
Tänker du på juniorerna?
Jag är tämligen säker på att Frondell och Eklund var borträknade långt innan säsongen avslutades. De var trots allt bara på lån. Motsvarande i år lär väl vara Björck om han blir kvar och Nordmark. Nu finns förstås risken att en eller båda av dem också försvinner men då lär det värvas ersättare. (Och några miljoner kommer ju in på NHL-pengen isf att värva för)
Jag tror inte Hartmann har någonting med förlusten av juniorerna att göra. Han känns inte som den spelare man tar in för att ersätta den typen av spelare.
Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Äh, så märkligt är det väl ändå inte. Det är ju inte så att varken Gardiner, Kivenmäki eller McLaughlin kommer hit för att spela för kaffepengar.
Tycker det är sunt av klubben som för en gångs skull verkar ha lite koll på läget kring pengarna innan man börjar handla. Eventuellt är det väl så att man sparar lite slantar för att kunna köpa något kring jul om det skulle behövas.
Tycker det är sunt av klubben som för en gångs skull verkar ha lite koll på läget kring pengarna innan man börjar handla. Eventuellt är det väl så att man sparar lite slantar för att kunna köpa något kring jul om det skulle behövas.
+ 9
Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Jag skulle gissa att det där är ett sätt för Nubben att understryka att man inte är överraskade på något sätt. Inte att måla upp bilden av att Gardiners lön utbetalats via Klarna under tiden man väntat på dealen med Hartmann.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: "Lite" märkligt att Hartmanns avsked ska täcka Växjö-värvningarna. Som gjordes för 2 månader sen.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Eh ok. Nu fattar man nada. Så vi har alltså redan norpat på Hartmanns ersättning? Giv mig styrka inför kommande säsong.
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Sägs det ja, men det verkar ju inte så, över 300kkr/månad borde ju täcka ett par spelare.
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Har vi lagt på sign off-bonusarna tro? Trodde inte de räknades in i lönebudgeten, som ju ska vara densamma som ifjol.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Genborg-McLaughlin-Gardiner
Kivenmäki-Eriksson-Wedin
Heikkinen-Lander-Forsell
Westfält-Levinsson-Walli
Lundmark
Extra:
Lilja, Pääjärvi
Mycket som ska sitta hos nyförvärven för att det ska slå väl ut, men omöjligt är det inte.
När Genborg är borta så flyttar Kivenmäki, Heikkinen och Walli upp ett snäpp och Lundmark in på Wallis plats. Pääjärvi in som 13:e.
Kivenmäki-Eriksson-Wedin
Heikkinen-Lander-Forsell
Westfält-Levinsson-Walli
Lundmark
Extra:
Lilja, Pääjärvi
Mycket som ska sitta hos nyförvärven för att det ska slå väl ut, men omöjligt är det inte.
När Genborg är borta så flyttar Kivenmäki, Heikkinen och Walli upp ett snäpp och Lundmark in på Wallis plats. Pääjärvi in som 13:e.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Det kan man ju undra vart de pengarna är, men det kanske är så att det var extern/a som betalade mesta av Dahléns lön.
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Det vore ju helt sinnessjukt om inte dom lönerna räckte till sämre spelare. Vart går pengarna?
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Ja har Nubben använt det mesta av Hartmannpengarna på de tidigare värvningarna känns det mindre bra. Det blir en tuff säsong!
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla:Ok.
1. Inte bara familjesituationen.
2. Djurgården var de som initierade kontakten.
3. Vi fick tillräckligt betalt, dvs ett sjusiffrigt belopp.
Man känner Nubben.
I övrigt finner jag det märkligt att pengarna vi "sparade" på Dahlén, EP, m.fl. Inte räckte till ersättarna.
1. Inte bara familjesituationen.
2. Djurgården var de som initierade kontakten.
3. Vi fick tillräckligt betalt, dvs ett sjusiffrigt belopp.
Man känner Nubben.
I övrigt finner jag det märkligt att pengarna vi "sparade" på Dahlén, EP, m.fl. Inte räckte till ersättarna.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla: Åfan så Barre var frågetecknet Nubben surrade om precis efter säsongen, den var ändå lite oväntad.
Värvningen av Forsell känns mer logisk om man visste att Hartmann försvinner.
Värvningen av Forsell känns mer logisk om man visste att Hartmann försvinner.
+ 6
Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: aldrig en bra idé att tvinga kvar en spelare som vill lämna, hoppas övergångssumman var bra bara.
+ 4
Sv: Silly Season 2026-27
Nisse1: *Vi tog det beslutet att när vi inte har Hartmann så värvar vi till exempel Lucas Forsell, så det har funnits med under en längre tid och är ingen överraskning för oss.
Han berättar att även Reid Gardiner är en spelare som tagits in med hjälp av löneutrymmet som Hartmann lämnar."
Han berättar att även Reid Gardiner är en spelare som tagits in med hjälp av löneutrymmet som Hartmann lämnar."
+ 6
Sen hur mycket vore ju intressant!