1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779443 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly Season 2025-26
Sportnisse: ”Bara att konstatera att DIF;s värvningar överglänser våra . Totalt sett blir Djurgården ett mycket
Starkare lag än vårt.”

Tycker du är ute och cyklar ganska rejält här.
Man kan absolut argumentera för att Diffens värvningar är bättre än våra, däremot att de skulle ha ett starkare lag som helhet än oss kan väl ingen tycka.
Man kan göra såhär:
Hugo Hävelid, August Berg, Hugo Blixt, Edvin Hammarlund, Jakob Ragnarsson, David Blomgren, Daniel Brodin, Arvid Costmar, Albin Grewe, Linus Klasen, Ludvig Rensfeldt & Håvard Salsten.
Där har du objektivt sett 13(!) spelare som inte platsar i Brynäs, vilket är halva truppen.
Säger ganska mycket om vilket lag som är starkast på pappret mellan dessa två.
Däremot vill jag inte ta ifrån spetsen som Diffen fått in på främst forwardssidan, starka namn på förhand.

Sv: Silly Season 2025-26
Jugge:

”Får vi in en till stabil back som ersättare för Söderström så tycker jag backsidan ser bättre ut än senast. Vi saknade fysik mot Fuleå i finalen, det var tydligt.

Tittar vi på forwardsidan så har vi ”tappat” Schroeder och Indrasis. In har Bellows, AJF och Lucas Pettersson kommit. Även det ser bättre ut kommande säsong”

Håller med att laget ser starkare ut nu. Det som talar emot är väl att Silfverberg, Larsson, Scott, Bertil och Rödin blivit ett år längre. Men samtidigt så har spelar som Trivigno, Kopacka, LP, Svrcek, Sundqvist och Hillström också blivit ett år äldre och bättre.

Bellows och AJF är ju också bättre spelare än Indrasis och Schroeder även fast jag kommer sakna dem.

Vem tror ni vinner interna skytteligan i år? Jag ser många potentiella skyttekungar:

15-25 mål
Silfverberg
Bellows
Kopacka
Lindblom

10-15 mål
Rödin
Trivigno
AJF
Larsson

5-10 mål
Svrcek
Ölund
LP
Scott
Kempny
Norlinder
Hägg
Kinnvall
Djoos

1-5 mål
Vesel
Sundqvist
Hillström
Lejon
Andersson
Bertilsson

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62:
1. Vad gör du i sommar?
Sommarjobbar och tjänar lite efterlängtad kosing efter två år i skolbänken. Bara ett år kvar nu...

2. Bästa med sommaren.
Att se sina barn njuta av sommarlovet.

3. Sämsta med sommaren?
Väntan på hockeysäsongen. Tur att Stanley Cup spelas nästan ända till midsommar så glappet till försäsongen inte blir allt för långt. Är verkligen ingen sommarmänniska och älskar snön och mörkret.

4. Favoritspelare i Brynäs all time?
Janne Larsson. Vilket geni han var!

5. Favoritspelare just nu?
Anton Rödin! Han har burit det här laget på sina axlar såååå länge nu. Skönt att han äntligen har fått lite backup så vi får se honom le igen. Berra och Scott strax där bakom för lång och trogen tjänst. Lojalitet och klubbhjärta är något jag värdesätter väldigt, väldigt mycket.

Sv: Silly Season 2025-26
Jan Grismöbel: Alla 3 du skriver är väl värda ett guld. Berra har ju ett redan men han har samtidigt missat 2 finaler, det måste svida något oerhört.

Om Brynäs hade vunnit senast mot Fuleå så är jag säker på att Scott skulle gått i pension. Det är vad som driver honom nu, att få vinna guld med Brynäs.

Sv: Silly Season 2025-26
Flera som är imponerade av vårt senaste nyförvärv.

Sv: Silly Season 2025-26
Forsberg 1978: Man går in här och kollar flera gånger varje dag.
Är nått nytt inlägg då och då, typisk julistämning.
Kollade för 1 timme sen, kollade nu och hittade inte senaste inlägget som jag läste..
Jösses vad man blev överraskad 😀

Verkar vara en hyfsad kille..

Nu har jag tagit bort sociala medier som Insta och X.
Har bara kvar denna sidan och FB ( som aldrig används).
Men nu är Sätraåsen tätare än en ubåt. Inget röjs därifrån.
Sånt tycker jag är så viktigt. Det tyder på att det är proffsigt i organisationen.
Har ni förresten hört på intervjuerna från Uppe på Sätraåsen?
Många är riktigt bra.
Nu väntar man bara på 8 augusti och Bäckis..

Sv: Silly Season 2025-26
Simpa: kan absolut leva med Vesel som center i fjärde och Ölund som center i tredje.

Redan sjukt nöjd med denna silly dock: När hade vi senast en liknande forwardsuppsättning på papperet??

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: hyffsad bomb

Sv: Silly Season 2025-26
Kieffer Bellows Klar,
Det tar sig sa pyromanen.

Sv: Silly Season 2025-26
OveJärnkrok: Det har jag undrat länge. Vore ju sån självklart skön koppling till den svarta tröjan och tillbaka på hemmaplan. Något måste göras åt introt i alla fall. Det går inflation i ”det finns inget härligare” när den är måljingel också.

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: På tal om AC/DC, varför åker inte boysen in till Back in black?

Sv: Silly Season 2025-26
Amerikanskt självförtroende in på målvaktsplats känns inte fel. 🇺🇸 Meriterna också lovande. Svårt att värva en bättre målvakt på pappret. Men Jacob Markström kommer nästa år?

Sv: Silly Season 2025-26
Fan vad folk gnäller... Alcén sa inte annat än "Gärna innan semestern".

Sv: Silly Season 2025-26
Vilken match från 24/25 har ni sett highlights på flest gånger? För mig är det hemmapremiären, överlägset. Oh-ah-Silfverberg-starten. Jublet vid Anton Ohlssons (!) 3-2-mål i vändningen från 0-2. Lätt att glömma att vi var nära att börja med två raka förluster, och att vi dessutom hade rätt svaga försäsongsresultat. Den vändningen var nog rätt viktig. Inte minst för att fortsätta locka publik.

Sv: Silly Season 2025-26
Mattson:
Kan Dick Axelsson som flyger privat ner till Båstad för en festival och är lite ”komiskt” av sig komma tillbaka till HA efter sin paus och faktiskt leverera. Så tror jag nog att en frisk och motiverad Bäckström kan bli en ”Silfverberg” på steroider säsongen 25/26.

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Tycker detta varit signalerna från Svrcek under en längre tid, uttryckt sig väldigt svävande, även om det om sistone låtit positivt. Till skillnad från våra juniorer från Gävle så är han betydligt mindre knuten till Brynäs och staden, vilket man märker. Får hoppas Detroit ser utvecklingsmöjligheterna i SHL och Brynäs, agenten och han själv verkar inte vara övertygad.

Sv: A proposito de nada
mk: Det som de flesta har synpunkter på är ju varför man går ut och presenterar nyförvärvet när det fortfarande fanns en risk att han försvinner.

Det hade varit skillnad om Välimäkis säsong tog slut i april och man presenterade honom då. Nu spelade han fram till förra veckan och det fanns en uppenbar risk att han skulle bli kvar fram till 1/7 på grund av succén i Calder Cup. Varför då presentera spelaren när han gjorde? Finns absolut noll argument för det.. Har man väntat så länge kan man lika väl vänta 1 vecka till och vara helt säker på att spelaren är klar.

Jag är inte arg och besviken för att Välimäki väljer att spela kvar där borta, det gör alla som har möjligheten. Brynäs kan heller inte erbjuda 9 miljoner i lön.

Hade Brynäs gått ut och förklarat efter att Välimäki signat med Canes att man har ett 2-års kontrakt med honom men att man valt att avvakta att gå ut med nyheten just på grund av risken att förlora honom, då hade Alcén framstått i betydligt bättre dager.

Sv: A proposito de nada
Sofialäktaren : Axel A, Charlie D. Kopacka. Bobby T.
Robert Hägg.
Kom ganska snabbt ändå, eller?

Till alla andra.
Denna soppan liknar när Andersén stack 15 juni.

Vad ska Alcén göra?

Läser man här så har han sumpat värvningen.
Hur då?
Förklara för mig hur han har misslyckats med att värva Jussi?
Undrar helt ärligt.

Sv: A proposito de nada
Man kan såklart tycka vad man vill om det senaste bakslaget, men för mig är det största misslyckandet att man, för andra året i rad, försätter sig i en situation där man är beroende av att hitta den helt avgörande spetsen i juli och framåt. Dessutom handlar det om upp till fyra spelare, sannolikheten att träffa rätt på samtliga är låg.

De mest avgörande pusselbitarna borde rimligtvis lösas betydligt tidigare, precis som flera av topplagen gör säsong efter säsong.

Istället sätter man sig i ett sårbart läge där den mest kritiska delen av lagbygget ska lösas sent på sommaren. Det är för mycket risk.

Sv: A proposito de nada
Carlsson till Djurgården
Söderström till Schweiz
Finnen Klar Nej jag menar stannade i NHL

När kommer nästa pungspark.. väck mig ur denna jävla mardröm. Vanligtvis går jag och längtar att nästa säsong ska starta vid denna tidpunkt. Det kan man lugnt säga att jag inte gör nu.

Sv: A proposito de nada
Det vore najs att få in Calle IronKrook och Kole Lind till vår toppkedja. KoleCalle skulle bli ett fint radarpar, där Calle balanserar Linds offensiva rusher och tuffa spelstil. Dessutom är bägge rightare, bara en sån sak. Kittlande att placera Trivigno eller Rödin med en sån duo!

Kole Lind har frånsett senaste säsongen då det "bara" blev 35 poäng, öst in poäng under en fem-sexårsperiod i Charlotte, Coachella, och Texas Stars, c:a 50 poäng per säsong. Nu har denna speedkula blivit 27 år och aldrig riktigt varit nära att ta en fast plats i NHL (8 poäng på 23 matcher som bäst säsongen 21/22). Dags att ge SHL, Brynäs och KolaCalle en chans i höst?

Sv: A proposito de nada
{Tommy}: Det är bara att "blocka" galningen.

Jag får ännu mer vatten på min kvarn nu. Och hoppas att det någon gång i framtiden ska gå att blocka en användare från att ha flera konton.
För detta är inte en ny användare. Sanna mina ord.
Denna har varit här länge.
Man känner igen lössen på gången.


Så Tommy. Du har så många vänner härinne så logga ut för nu men lämna inte.
Vi har tappat för många bra genom åren.

Mikael.

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: du fick SD på valbarometern va?
Arbetslösa är bara lata människor som inte tar de jobb de blir erbjudna?
Sjuka människor får skylla sig själva?
Barn som misshandlas av alkoholister är människor med otur och människor med otur vill vi inte lägga energi på?

Ursäkta men som parasit med sjukersättning, ja en som lever på bidrag, så blir jag lite provocerad av all empatilöshet som frodas.

Förlåt om jag förstörde brunchen
Men det är ju iofs inte mitt problem .

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: En tanke är att du själv ska lägga ner när du skriver ett idiotiskt inlägg.
Glad Midsommar ALLIHOPA

Sv: A proposito de nada
munkas: Om inte finnen spelar upp sig i NHL känns det som en uppgradering jämfört med LC. Vi har ofta en övertro på tidigare spelare.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Det kan vara ett 1+1 han sitter på också och det hade ju varit det bästa kanske.
Angående Greg, fan alltså vilken legend när jag tänker tillbaka på hans karriär. Sjukt stort brynäshjärta den killen har.

Sv: A proposito de nada
mk: Bertilsson är redan till stor del utfasad rent sportsligt, hans roll har blivit gradvis mindre, men just på grund av det och den senaste långtidsskadad var det märkligt att skriva två nya år med honom. Man hade kunna sett en planering där Dahlqvist och även Raftheim lånas ut till HA 26/27, och där en av dessa tar Bertilssons plats 27/28 om de utvecklas bra i HA. Genom att skriva två år med Bertilsson stänger man i princip den dörren.

Sv: A proposito de nada
Man kan såklart tycka olika men själv tycker jag att sånt som långsiktighet, kontinuitet och framförhållning är tecken på bra ledarskap. Redan när Brynäs avslutade förra säsongen hade vi det mesta klart till nästa säsong, men en stark stomme där vi fick behålla alla spelare vi vill ha kvar (möjligen med undantag för Lukas Pettersson). Det som fattas nu är att laget ska spetsas till med några bra nyförvärv, och det mycket väl vara så att dessa är på plats utan att de ännu kan presenteras.

Jag kan tycka att det är jävligt märkligt supporterskap att i det läget sprida massa dynga om hur sportsliga ledningen sköter sig. Ni kan väl åtminstone vänta till truppen är satt innan ni dömer ut lagbygget?

Eller är det att flera andra lag har starkare nyförvärv? Men konstigt, flera av de andra lagen tappar flera av sina mest tongivande spelare. Det gör inte vi - och det borde rimligen ses som positivt. Men det kräver förstås att man kan stå ut med att det blir lite tystare i nyhetsflödet.

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel:
Skojar du?
Ni har ju nästan hela laget klart.
Som jag förstår Alcén är målvaktssidan klar och på backsidan ska det tillkomma en back (som också egentligen är klar). Det är typ bara ett par forwards som saknas och så är det nog i många lag så här års.
Vi saknar också ett par forwards och en back men inte är det väl så konstigt i början av sommaren?

Sv: A proposito de nada
Dahlqvist utlånad till Nybro

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Skriv något positivt ibland. Varför så stressad? De fattas spelare i varje lag. Vet att vi saknar mest toppspelare men de finns tex en spetsback på väg o säkert mer vi inte vet om. Jag kommer hålla på Brynäs oavsett lag de ställer upp med.

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Underliggande siffror för denna säsong.

Sv: A proposito de nada
JanT: Inte uttryckligen, dock tyckte han att golfspelande verkade vara vanligt hos dom mest insiktsfulla skribenterna
:-)

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Mitten av oktober om nån månad. Hört att #Bud Holloway är klar.
Källa: Var nån liten #filur som viskade det i mitt öra.

Tror det var någon #filur härinne som sa att Järnkrok är klar också

Sv: A proposito de nada
havre: Du har högst troligt rätt, men det är lika jävla illa att skriva ut vad hans närmaste släkt sagt som att hitta på det.

Sv: A proposito de nada
Makita: En toppcenter och en spetsforward ska in nu (enl GD och MP).
Plus Välimäki.
Ungefär som NilsNorin skrev med andra ord.

Ang hemvändare. Brynäs ska ha en eloge att man fostrat spelare som spelar/spelat många år i NHL.
Och att dom sedan väljer att återvända.
Det är inte tur i sig.

Tur är om man fostrar flera spelare som nääästan etablerar sig i NHL och kommer tillbaka med svansen mellan benen i ung ålder och sedan bildar en bra kärna under flera år i klubben. (typ SKE - fostra spelare som är väldigt bra men inte riktigt klarar att ”fastna” i NHL)

Sv: A proposito de nada
Peja: han finnen har väl ett par nhl-säsonger i närtid när han producerat bättre än Kempny gjorde i Ahl, är åtta år yngre och har 20 poäng på sista 24 matcherna.

Han kan ju suga ändå men det är rätt högt ställda krav om man inte tycker att han är en klar uppgradering

Sv: A proposito de nada
Mörkt läge på Hockeysnack! Vi lever i framtiden!

Sv: A proposito de nada
Peja: Kommer att gå snabbare att komma dit än vad många Stockholmare spenderar dagligen på att åka till jobbet varje dag, året om, år efter år.
Det är ett unikt event.

Sv: A proposito de nada
De är fredagskväll. Är de ingen som har nåt positivt att säga? Jag tycker personligen att de är skitkul att de kör en kaffematch inför ca 20 tusen åskådare.. Jäkligt skoj för damerna också att få uppleva de!

Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Tittar du på forwards från NHL så är det ju bara Raymond och till viss mån Holmström som håller någon klass. Resten är ju brunkare och vi hade ju likväl kunna gå med SHL spelare. Exempelvis är ju Pär Lindholm en betydligt bättre hockeyspelare än vad Oskar Sundqvist är.

Men äntligen är Samhalls tid med att fucka upp 3 kronor över…

Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Har svårt att se att ni inte kommer gilla Gästrin. Man ska inte förvänta sig poäng av honom, ändå tror jag han kan få ihop en del. Ofloppbar karaktär iaf. Han är skolboksexemplet av ”lead by example” på isen.

Sv: A proposito de nada
Jag tänker om Musse blir klar som Ass.
Då har vi ju 2 möss och en smurf på bänken..

Får smurfen leda dom 2 blinda mössen då i vinter😀

Sv: A proposito de nada
Luddf: Håller med. Bra och prisvärd värvning. Gästrin har bra motor och det behöver Brynäs. En bra chans för honom också, med tanke på osäkerheten kring Bäckis. Enda nackdelen är att han missar 9 matcher vid JVM.

Sv: A proposito de nada
mk: Alcén borde vara minst mycket under lupp. Om man ska vara ett topplag går det inte att sätta ihop en ofullständig trupp och som det är nu till och med en ofullständig ledarstab.

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Anton Blomqvist? Snubben är ju totalt klappkass.

Sv: A proposito de nada
Peja: Clara är helt klart godkänd som andremålvakt. Inte hans fel att inte förstamålvakterna motsvarade förväntningarna.

Sv: A proposito de nada
Blå grottan:

" Men Huge har säkert en lans till i rockärmen och vill diskvalificera dem med.."

HAHA dagens bästa, gjorde min dag efter en skitdag på jobbet med massa Arsenalfans ;)

Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Hallam var verksam i Växjö. Många brukar säga att spelare gillar att vara där eftersom det inte finns särskilt stark press eller många supportar. Det är inte en omgivning som förbereder dig inför att leda Tre Kronor. Det är ganska uppenbart att Hallam inte har klarat av pressen sett till hans beteende i intervjuer. Som förbundskapten är det viktigt att hantera den biten och vara en bra representant för svensk hockey, ingen bryr sig att Växjös tränare och sportchef knappt gör intervjuer och ger horribla intryck när de väl gör det. Bara för att ta ett exempel.

Sv: A proposito de nada
Pitch: En målvaktstränare i A-landslaget måste ju vara ganska irrelevant i jämförelse med samma roll i ett klubblag. Jobbar ingenting med utveckling och varenda målvakt där har redan målvakter som de jobbar med dagligen. Handlar nog mer om att få förbundskaptenen att ta ut och därefter ställa rätt målvakt, vilket man inte direkt kan anklaga Hallams upplagor för att ha lyckats bra med. Hantverket med att utveckla målvakter sker ju i klubblagen, inte i landslaget.

· 63 ·

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)