1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775113 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Honken72: Veronneaus 33:e mål.
Undrar var Leksand legat i tabellen utan honom?
(sagt utan nån som helst avundsjuka i rösten…)
😇

Chanzone: Som jag skrev häromdagen, Kinnvall på långt kontrakt kan bli en stommespelare i många år framöver.

Johannesson är antagligen ganska billig och givetvis den backtypen som man ska ta in som komplement till dyrare pjäser.

Riktigt bra jobbat av Alcén om det stämmer.

Jugge: Några viktiga saker angående nästa säsong och "kontinuitet" i spelartruppen.

1) Många spelare är äldre. Kommer bara bli sämre.
2) Konkurrenterna kommer att bli bättre. De kommer ha party med KHL-spelarmarknaden.
3) Brynäs är ett bottenlag 21/22 trots nästan inga skador alls på nyckelspelare.

Det är 3 tunga argument för att inte förlänga massa kontrakt. Tänker då särskilt på de äldre högavlönade spelarna.

JawKee: kan denne spelare vara någonting för oss tro? Han verkar bra.

Vad tycker ni om denna dröm?
Uppladdat:

500x0-f4ffa517-2845-4761-b5c9-01a1ea584955.jpeg

{8399}: ” Ladda upp med mycket alkohol till matcherna för att lugna nerverna är mitt tips till dig, det hjälpte mig genom vårt kval. Skippa öl och vin och gå direkt på starkspriten, whisky, grogg osv.”

Ibland kan jag ta en grogg bara för bli lite mer avslappnad och frispråkig när jag skriver inlägg på HS också.
Har det hänt dig nån gång?

Stefan R 63: Problemet med Brynäs är ju också att man har haft en nedåtgående kurva som pekat mot Allsvenskan. Den här säsongen klarar vi oss från kval, men rent krasst hade det räckt med en formsvacka i slutet av säsongen för nytt kval. Det är små marginaler. Den här säsongen har Brynäs nästan klarat sig helt från skador på nyckelspelare, trots att vi vet vilken skadehistorik spelare som Rödin, Bertilsson och Scott har. Med deras "normala" skadenivå hade säsongen kunna blivit väldigt annorlunda, det är trots allt bara ett fåtal matcher som skiljer Brynäs från kvalspel i slutändan.

Om man ska kunna slippa bottenträsket måste man givetvis göra stora förändringar i truppen, inte minst eftersom många spelare är äldre och bara kommer att bli sämre till kommande säsonger.

Skrubben: Brynäs var inte beredda att ge Kinnvall en lön motsvarande vad vissa forwards i fjärdekedjan hade vid tillfället. En fullständigt galen missbedömning av Kinnvalls kapacitet.

JohnnyBotox: Några saker:

1) Minimilönerna för rookiekontrakt om spelaren är 21 år är 25 000 i månaden. Kan inte hitta vad den är för äldre spelare, men det är väl orealistiskt att tro att Wandell har mindre än typ 60 000 i månaden? Lägg till arbetsgivaravgifter och du har en ganska fet utgift, även för bara några månader. Vi pratar om hundratusentals kronor och inte enstaka tusen.

2) Spelarmarknaden kan vi bedöma utifrån vad andra lag i SHL och andra europeiska ligor värvade vid tidpunkten. Det fanns väldigt mycket tillgängligt som var fräschare och framförallt mer matchtränat än Wandell. TIll skillnad från en del tidigare år gjorde förkortningen av KHL:s grundserie att ovanligt många bra spelare rörde på sig.

3) Wandell är en ologisk backup eftersom han själv hade behövt ett antal matcher för att komma i form. Han kan inte göra sig själv rättvisa förrän han har spelat flertalet matcher för att komma in i matchtempo. Utan dessa matcher blir han inte en duglig backup, tyvärr.

Jugge: olesen borde få ett år till på sig innan han dömd ut. Bröderna westerholm var dåliga under sin första säsong med, under andra säsongen var de två nyckelspelare. Det första året i SHL är ofta tufft. Alla kan se att Olesen har kvalitet att lyckas i SHL.

Anders Berg: De där 4 gulden packade nog bilhandlare Campari ned i sin Fiat Punto strax innan han lämnade Erpen för sista gången.

Domarna briljerar i Timrå-Luleå

BIF Kungen: Ingen tror jag egentligen är nöjd med detta resultat egentligen men vad kan vi förvänta oss efter kvalet förra året? I stort sett samma lag som kvalade? Vi kan inte förvänta oss att vi i år ska ligga högt upp eller göra flest mål i ligan. Vi slipper kval herregud!

{8399}: nu hoppas jag att de inte känner någon press varken spelare eller ledare. Att de kan spela avslappnat och njuta av att lira hockey sista två grundspelsmatcher.
Tror att de kan finna en positiv motivation sista matcherna.

Räven: 🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊😀😀😀😀😀😀😀
🎉🎉🎉🎉🎉🍾🍾🍾🍾🍾🍾🥂🥂🥂🥂🥂

Huge: FY HELVETE VAD SKÖNT!!!!

UNDERBART. NU BLIR DET EN ARDBEG

Tigerhjärta: Man hör t.o.m. i intervjun att Scott är fokuserad. Riktigt bra period av 1:a kedjan där Rödda är dominant. När han spelar på den här nivån är han en av SHLs allra bästa spelare

Bra första period! 1-1 speglar inte spelet, vi borde ha ledningen! Rödin och Scott helt dominanta i första, ser ut som den gamla goda tiden!

lapad: Gamla Scott vi ser? Går ju för fan undan. Härligt.

Kul att Veini får uppmärksamhet i riksmedia. Välförtjänt och han borde vara prio 1 att förlänga med.

Huge: Vi kanske ska se till att vi själva är klara för fortsatt spel i SHL innan vi planerar vilka som ska åka ur. Ursäkta, men jag blev skadad för livet förra våren.

Qvarre: jag är besviken, tippade 5-1..:)

Var är ni munkas, jockster allt vad ni heter, ers deppiga j-vilar. In your face, det verkar inte bli nån kvalserie..:)

Honken72: Nu skall det mycket till om DIF/TIK skall lyckas gå om oss! Kontraktet klart med 95% säkerhet!!!

Tigerhjärta: Bristedt är själv en smutsig ful spelare, men gillar gärna att spela offer och filma när det hettar till. Klassiskt rövhål.

Finns det någon som är så besatt med vårt "annorlunda spel" som Edlund?

{8399}: Tror och hoppas BIF vinner ... play in ska vara målet 😁

Huge: Är ganska så jävla säker på att han inte stavar sitt namn "Ruohimaa" magistern...

Lesky: Vi är väl många som smyghejat på Capitals pga att Bäckis spelar där. Slut med det nu för min del i alla fall.

Jugge: "Är väl bara trevligt med medlemmar från andra klubbar här inne så länge det hålls god ton."

Precis. Det är väl en av idéerna med HS och som Anders Berg tydligen inte har fattat än.
Han tror att gästböckerna bara är till för såna som han själv: magsura och gnälliga hemmasupportrar som bara vill klaga på det egna laget och inte är intresserade av att diskutera hockey med övriga lags supportrar.

Brynäsgubbe: Kapten Rödin!!

Grattis till BIF!

{8399}: Är det jag som ska skärpa mig? Alla vet att Timrå är synonymt med Sundsvall i hockeykretsar. Inte en jävel härinne kände sig nödig nog att påpeka att matchen minsann spelas i Timrå. Förutom en person.

Det gör dig till en besserwisser. Det kan du ta med ro.

Sv: Tankar om Brynäs och framtiden
Sportnisse: Rent krasst definieras väl alla som jobbar inom ett yrke som yrkesfolk. Dvs har alla i hela SHL yrkesfolk på nyckelpositioner. Det mesta talar dock för att Brynäs yrkesfolk inte håller måttet på den här nivån.

Det är inte så konstigt med tanke på hur rekryteringarna går till. Brynäs tog i princip en tågpassagerare och gjorde till lokförare över natten. Inte konstigt att tåget spårar ur.

Forsberg 1978: Tycker att folk är taskiga mot Rödin. Han har ett stort hjärta för Brynäs och att han åkte ut beror helt på att han ville så mycket. Efter att han kom in från utvisningsbåset spelade han riktigt bra men med en Scott som inte levererar är det inte alldeles för enkelt. Rödin skulle med all sannolikhet ligga i topp av SHL om han lirade i exempelvis Rögle. Det är snarare resten av Rödins femman som inte levererar.

Zappaholic: Jag förstår ändå vad Grismöbel menar. Jag kommer alltid stötta Brynäs. Men jag skulle ljuga om jag sa att inte klubben har gjort mig avtrubbad i viss utsträckning. Fan, allt man begär är ett lag som kämpar och inte skämmer ut en hela tiden.

Sitter och googlar efter behandlingshem för Brynässupportrar med förbrukade nerver...

Jugge: Hackandet mot Gunler har blivit helt uppåt väggarna skevt. Hade Timashov spelat hos oss vid samma ålder som Gunler är i nu, hade samma personer irriterat sig och kastat skit på honom för att han är för klen för att vara hockeyspelare. Gunler har gjort 10 mål nu och när säsongen summeras har han kanske gjort ytterligare 1-3 mål. Man blir ju nyfiken hur målskörden skulle se ut efter nästa säsong, om han förlänger kontraktet.

De som förespråkat en förlängning med Sallinen men inte med Gunler borde verkligen ta sig en funderare hur mycket man kan om hockey.

Sv: Ett värdigt avslut
Ove Myling: Nja, nu var det väl ändå så att du, Huge och några andra hade en meningslös diskussion som i princip var 100 inläggs ordmärkning, och som väldigt många andra användare var väldigt trötta på. När jag kollar i historiken över borttagna inlägg så raderade Huge fler inlägg som han skrivit själv än inlägg som du skrivit, men det fanns också andra personer som fick inlägg raderade.

Sen verkar många klaga på forumreglerna utan att ha läst dem. Det finns en regel här som går ut på att moderering diskuteras via PM och inte i forumet. Personer som diskuterar moderering i forumet och ifrågasätter att de brutit mot reglerna har alltså per automatik fel enligt gällande regler. Varför den regeln finns ser vi här nu; vi skulle kunna prata om gårdagens sköna seger mot Luleå, men istället har en meningslös evighetsdiskussion byts ut mot en annan meningslös evighetsdiskussion om något som inte har med hockey att göra.

Enligt min mening är angreppen på Huge (jämförelser med Putin osv) betydligt fulare och grövre än tillmälen som "sofftyckare" och "läktarcoach". Det borde alla med någon slags verklighetsförankring förstå med tanke på vad som sker i Ukraina. Att sura över borttagna inlägg i ett hockeyforum kan man göra, men det går inte att jämföra med vad som händer där nere.

Jan Grismöbel: Det är väl lite väl jävla magstarkt att jämföra Huge med Putin. Tycker du inte?

Huge har raderat inlägg och tjafsar med skribenter. Putin invaderar Ukraina och slaktar civila.

Skärpning för fan.

Tigerhjärta: till oss alla, ETT STORT JÄVLA GRATTIS TILL OSS 💯💪🥃🤩🥂🍻🏒

Från SHL:s situationsrum:

49:13 @LuleaHockey - @brynas Vid videobedömning anser domarna att pucken spelades i mål med en distinkt sparkrörelse. Därav, EJ mål. Detta enligt regel 78.5 ii ”Underkända mål”:

"Distinkt sparkrörelse", avgå era jävla amatörer...

Jockster : Tränarna har alltid ett stort ansvar, men så länge Brynäs sportchefer fortsätter att mönstra ungefär samma trupp år efter år kan man inte vänta sig annat än ett bottenlag oavsett vem som tränar laget. Idén om att en ny tränare ska vifta med ett trollspö och göra ett bra SHL-lag av denna trupp är orealistisk.

Sv: Bortasektionen i ERPen
{8399}: Väntat. Och givetvis bra. Klart som fan att det inte ska vara ett svart plexiglas där.
Sen kan jag personligen tycka att det hade varit fan så mycket bättre för Brynäs som lag att anfalla två gånger mot egen klack. Vi måste nästan vara enda laget i SHL som anfaller en gång mot vår klack?
Har tänkt på detta många gånger. Sen är ju bortaklacken felplacerad från början.

Huge: Det insatta och kunniga yrkesfolket värvade Tom Wandell. En fullständigt ologisk värvning i den positionen Brynäs var när den gjordes. Minns att det var innan raset förra veckan.

Att ta in en 35-årig hockeypensionär som de senaste 2 säsongerna när han spelade gjorde 22p på 91 matcher. Bara Brynäs som gör en sådan värvning.. Skulle det ha värvats en forward skulle det så klart ha varit någon som kan få pucken i nät. Annars kunde man lika bra ha låtit bli och riskera lagsammansättningen.

Observera, det här är ju bara vad en oinsatt sofftyckare tycker…

Misstänker att det kommer bli svårt att förlänga med VV, killen lär ju ha större ambitioner än att harva i ett bottengäng i SHL.

Han har ju visat, efter den initiala omställningsperioden, att han är i den absoluta SHL toppen.

{8399}: Alla kan ha en dålig dag på jobbet. Men om jag inte gör det som chefen och arbetsgruppen kommit överens om...då missköter jag mitt jobb.

Nu tänkte jag leverera lite obekväma ”sanningar” så här på söndagskvällen. Jag har några whisky innanför västen så ni får ha överseende med det.

Vi kanske måste börja inse att kombinationen Brynäs och firma Rödin/Scott inte är något framgångsrecept?? Jag menar, jag gillar båda killarna och tvivlar inte en sekund på att de har större Brynäs hjärtan än de flesta. Men vad har vi åstadkommit med dom i laget? Rödda hade ju sin monstersäsong 15/16 tills Pudas skridskoskena i knävecket satte stopp för den. Minns inte ens hur det gick då, playin? Säsongen efter åker Anton till Vancouver och Brynäs går till final… Nu har båda killarna varit hemma i 3 säsonger igen och vi har harvat i botten alla åren..

Sagt det många gånger förr, Rödin bör inte vara kapten i Brynäs. Tror han är en alldeles utomordentlig kapten i medgång, i motgång? Not so much.. Samtidigt går det inte att ge kaptensbindeln till Berra eller Ölund utan att sabba lagsammansättningen så vi lär få leva med detta i 2 år till..

Som någon annan sa, vi skulle behöva ha in en helt ny 1:a Lina. Palve/Dima/xxx blir 2:a lina och Scott och Rödda får harva i 3:e. Skulle vi kunna göra den rockaden kanske vi kan rycka C:t av Rödda och vi kan titta uppåt i tabellen igen..

Nu blev det här en mindre roman, ber om ursäkt för det..

Relativt seriöst förslag: Spela en träningsmatch mot typ Valbo eller liknande. Väck målkänslan. Spelarna måste komma ihåg hur det känns att göra mål. Vi är ju totalt ofarliga.

Ett jävla mål på fyra matcher. Det är ju för fan galenskap!

Tycker vi gör en riktigt bra bortamatch idag. Ett stort steg upp mot de senaste 3 matcherna. Det är inte den här matchen som gör att vi ligger där vi ligger och inte har större marginal nedåt. Det är de 3 senaste matcherna innan som är problemet samt matchen borta mot Växjö där vi hittar en väg att förlora.

Men oförmågan att göra mål är ju monumental nu. Undrar vad som kommer krävas för att det ska bli mål. Det här är något Manner måste hitta en lösning på omgående, annars är risken för kval överhängande..

Forsberg 1978: Ukrainas flagga på ståplats 👍