Bad_Brett

14210 inlägg · 19320 besökare

Historik

· 213 ·
MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

Monno:

Ja, det är du inte ensam om att undra... Men ganska typiskt MoDo på något vis.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

Berka:

Vi har ju tappat allt vad grundspel heter. Finns ingen synbar taktik överhuvudtaget. Bara soloåkningar och chanspassningar. Såklart nödvändigt när man ligger under stort, men det är verkligen inte ett spel jag vill se i kommande matcher.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

Berka:

Huh? Är du NÖJD med spelet? Du upphör inte att förvåna mig, min vän.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

ULTIMAVICI:

Jag gillar verkligen Timashov. Han må se valpig och klen ut, men han tänker ishockey på ett sätt som yttest få spelare gör.

Det roligaste med att ha bra juniorer är att det finns något att glädja sig åt även när vi förlorar.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

J F K:

Ja, helt otroligt att ingen av TV-kommentatorerna påpekade att Ullmark kunde ha blockerat pucken.

Tänk om det är som de säger, att man aldrig kan bli profet i sin hemstad. För i dagsläget ser det inte bra ut.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30

Monno:

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Även om Sundström och Skröder hade sett sina bästa dagar, var det likväl en kedja som motståndarna höll lite extra koll på. Skröder vann poängligan och Sundström hade faktiskt lika bra poängsnitt som den hyllade Kempe och bättre än Ritola.

Visst, Sundström gjorde inte någon av sina bättre säsonger, men att att poängproduktionen spreds ut över fler spelare ser jag bara som någonting positivt. Jag saknar Sundström oerhört mycket i dagens MoDo.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Huge:

Det är inte ofta det här händer, men jag förstår faktiskt brynäsarnas frustration i det här fallet (domaren förstås dock helt rätt i den situationen som du nämner).

För mig som objektiv åskådare var det årets roligaste match att titta på, men jag reagerade på att LHC-spelarna tilläts hacka och slå hur mycket de ville utan att domaren blåste. Det var uppenbart att LHC gynnades av domsluten. Utvisningen som avgjorde matchen var bland det löjligaste jag har sett.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Jo, jag vet att det har blivit bättre. Men det är ändå lite komiskt att de väljer att beskriva skadan som day-to-day, samtidigt som Ritola själv säger "det känns åt helvete". Day-to-day i NHL brukar ju vara migrän, hösnuva, skoskav etc.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Rytter:

Hehe. Day-to-day i MoDo betyder i första hand två månader. Sedan slits skadan i regel upp i comebacken och operation blir nödvändig.

Så när det står day-to-day, räknar jag alltid med 4-5 månaders frånvaro.


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14

Monno:

Haha. Vilket svanhopp!


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14

NuMo:

Det här är tamejtusan det tråkigaste jag har sett på länge. Funderar på att stänga av, så illa är det.


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14

Monno:

Tycker utvisningen på Hägg var direkt löjlig. Hade varit rimligare att en för filmning i det läget. Han står framför mål, där det brukar smälla, får en väldigt lätt cross-checking i ryggen och tar chansen att flyga som en vante in i Forsberg. Löjligt.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2013/2014

Berka:

Översättning:

"Vi ska göra allt i vår makt för att få tillbaka Cumiskey, men om det inte går vill vi ha hålla andra dörrar öppna."


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Monno:

Nja. Krizan var redan en världsmålvakt när han kom till Modo. Folk gör om historien bara för att han hade så dåliga testvärlden. 93,9% och 1,88 insläppta per match i slutspelet och det var inte direkt några blåbär han ställdes mot (Hossa, Demitra, Satan, Gaborik, Visnovsky).

Faktum är att det är få gånger som jag har varit så lyrisk över ett nyförvärv. Jag minns det som igår; Modo hade i flera års tid saknat en stabil sista utpost. Lundström, Hirsch, Riksman - Ingen kunde fylla luckan efter PR32. Under lockouten skulle Salo ta Real Modo till SM-guld, men floppade rejält. Modo tömdes på spelare och jag undrade hur det skulle gå.

Men så helt plötsligt, under en regning lektion i "Digitalt Skapande", loggar jag in på Modohockey.se och läser den glada nyheten. Jag har för mig att vi snuvade honom framför nosen på Djurgården, som fick Lassila istället. När jag hans fantastiska statistik under lockouten, blev jag helt lyrisk.

Jag minns också att jag var otroligt irriterad när Lückner meddelade att Zacke var uttalad etta. Sedan skadade sig Zacke och Krizan kom in och var lika bra i en urvattnad Elitserie som han var under en stjärnspäckad lockout. Och alla tyckte vara jäääätteförvånade.

Så, Krizan var inget "fynd" i den bemärkelsen. Bengt Hedin öppnade helt enkelt bara plånboken och värvade en av Europas bästa målvakter:

- Krizan är en av tre målvakter inför årets VM och har gjort en fantastisk säsong i Slovakiska ligan där han är rankad som nr.1, fortsätter Hedin.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Berka:

Av alla tänkbara spelare, väljer du alltså att konsekvent klaga på Elitseriens bästa import genom tiderna. En spelare som har öst in poäng i Norges landslag. En spelare som senast förra säsongen vann MoDos interna poängliga.

Skröder har spelat med Sundström i sju säsonger. I sju av dem har han hamnat före Sundström i den interna poängligan. Tycker du inte att det är lite märkligt?


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Berka:

Jag tror att det var lite av tanken, att försöka få igång iskalla spelare genom att ge dem förtroende.

Personligen skulle jag dock hellre se att Kempe, Tambellini och Hensick får chansen.


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Monno:

Vad är det för jävla straffar? Ser ut som att de inte ens bryr sig. Och både Ullmark och Forsberg har stått helt felplacerade på samtliga straffar. Övar man inte på detta alls?


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Berka:

Löjligt. Jag är helt säker på att Skröder var på isen när Luleå gjorde 3-2.


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Monno:

Nej, jag har missat det också. Tycker han har varit helt okej. Inte spektakulär, men stabil som 4-5:e-back.

Minst 1 p borta mot Luleå. Den tar jag alla dagar i veckan, framförallt efter två målvaktstavlor. Bra MoDo!


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

J F K:

Annars är allt som vanligt. MoDo tar ledningen, för att sedan tappa den. Hur många gånger förra säsongen tappade MoDo tvåmålsledningar? Vissa saker förändras aldrig.

Nåväl. Konstiga domslut överlag. Redan före målen tyckte jag Forsberg såg lite osäker ut på vissa puckar och jag tror att Ullmark kommer plocka förstaspaden. Ullmark tycks ha den där förmågan att göra riktiga Krizan-matcher.

För övrigt, otroligt jämn fördelning av istid. Det är uppenbart att Forsberg vill ge alla spelarna chansen såhär i början av säsongen.


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Sven.Savage:

Juniorerna bär Modo för tillfället. Det är fantastiskt kul, men samtidigt ett uselt betyg åt de rutinerade killarna. Jag får ändå lite flashbacks från 90-talet när jag ser ungdomarnas framfart. Hoppas Modo kan återfå sitt goda rykte som plantskola. Sedan var det Hedbergs mål, även om Possler gjorde det jättebra också.

Luleå har förstås varit mycket bättre hittills och om matchbilden inte ändras lär det bli en komfortabel seger för er ändå.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2013/2014

Berka:

Lite hårt att redan nu klassa honom som årets sämsta värvning med tanke på att han hittills inte har varit inne på ett enda baklängesmål och förmodligen är ganska billig.

Personligen tycker jag att han har överglänst hyllade Robert Hägg, som fortfarande gör rätt många missar på en match.

Zuccarello var beroende av Sundström? Ja, det var nog därför han 09/10 gjorde 64 poäng och Sundström 20. ;-)

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2013/2014

J F K:

Det ryktade som att det har gått sjukdomar i laget och det låter inte helt otänkbart. I slutet av matchen igår orkade de knappt åka skridskor. Skröders usla straff och Påhlssons indianare är också sånt som ofta händer när man är trött.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Lumber Jack:

Jag lade också märke till det, men räknar fullt med att det kommer försvinna helt när laget blir mer samspelt. På samma sätt har jag svårt att bli upprörd över kommunikationsmissar som vid 1-2-målet. Vi får räkna med att det kommer bli en hel del misstag under de 10-15 första omgångarna.

Egentligen är jag ganska nöjd med hur MoDo ser ut, trots den urusla matchen idag. Det känns som att det finns ett stabilt fundament att stå på trots allt. Men om ingen av de tilltänkta stjärnorna kommer igång, då kommer det bli problem. Bara att hålla tummarna för att juniorerna kan fortsätta ta för sig tills nordamerikanerna, Skröder och Kempe vaknar från dvalan.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Berka:

Klart Spina förstör mycket. Skröder var bedrövlig idag, men har varit en av de bättre Modoiterna tidigare. Syns inte så mycket, men har stått för många fina uppspel. Idag hamnade dessvärre dessa passningar hos Leksandsspelare istället...

Och ja, som Rytter påpekade spelar han inte ens med dem. :-)

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Mora IK 2013-09-19

250kg kärlek:

Grattis Timråiter. Hoppas det känns lite roligare med hockey igen nu när det ser ut som att ni kan bli ett topplag.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

J F K:

Jag tycker att det var ruskigt starkt att hålla 0-0 i två perioder trots det urusla spelet. Det tyder någonstans på att det finns ett fungerande grundspel. Det där känner man igen från när vi har mött Färjestad eller Luleå och varit helt överlägsna, men ändå oftast förlorar på grund av "oflyt".

Däremot håller jag inte med dig om Regehr. Jag tyckte snarast att han var fantastisk i början och överglänste Cumiskey. Sedan blev han sämre och sämre och gjorde ett riktigt uselt slutspel. Jag tycker att det ser ut som att motståndarna har börjat inse hans stora akilleshäl, nämligen skridskoåkningen och det fysiska spelet. Han är lite som en bättre version av Hersley. Är inte alls säker på att han kommer komma igång.

Hensick är den jag är mest oroad över. Han sitter antagligen på riktigt fet lön, men är helt osynlig. De enda gångerna han syns är när han gör någonting dåligt. Samt de två fina passningar i förra matchen förstås. Men jag förväntar mig en högre arbetsinsats.


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2013/2014

Petey21:

Har väl ett sämre förhandlingsläge nu än tidigare om han fick sparken på grund av en fylleskandal. Känns inte helt otroligt att det blir ett korttidskontrakt medan Lehtivouri är borta.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

J F K:

Kuben hittade två Leksands-utvisningar under hela matchen. Speglade det verkligen matchbilden?

Ljusglimten är att vi har enormt mycket sparkapital. Jag tycker juniorerna ser riktigt jäkla bra. Viktor Lööv är +5(!) och har inte varit varit inne på ett enda baklängesmål i spel 5-mot-5. Dessa prestationer får ses som rena bonusar. Nu gäller det att någon av de tilltänkta stjärnorna börjar prestera.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Berka:

Nej, inte på höga klubbor och fasthållningar. Åtminstone inte när det är Leksand som är skyldiga.

JAAAA!!! Man måste bara älska våra junisar.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Berka:

Jag tycker han har inlett säsongen oerhört mediokert. Virrig i defensiven, slarvig i passningsspelet, dåliga avslut... Hoppas att det blir bättre snart.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

mattias - 74:

Ryno visar goda intentioner, Alsenfelt är såklart klanderfri (än så länge). De andra har jag inte lagt märke till direkt.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

McFire:

Jotack. Tyvärr behöver jag inte följa honom noga för att inse att så är fallet. Det syns även på medspelarna, som ofta verkar helt förvirrade och inte har en aning om hur de ska agera när Spina har puck.

Han skulle kunna passa i en juniorkedja, men vi har inte råd att låta honom förstöra vår förstakedja.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

mattias - 74:

En riktig skitmatch så här långt. Slarvigt spel och rekordlågt tempo. Hoppas att det kan bli bättre i andra perioden. Svårt analysera detta.


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Berka:

Arrrrghhhh!! Spina ska INTE ha så mycket puck. Hur i hela friden kan han hamna som spelfördelare i powerplay? Det finns 17 andra alternativ i laget som hade varit bättre.

Det jävliga är ju att han är rätt bra när han spelar på rätt sätt, som när han låg på rulle och bröt Hershleys passning. Om han bara kunde låta bli att försöka göra sådant han inte behärskar.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Leksands IF- MoDo Hockey - 2013 09 19

Frisco:

Sullivan står uppställd som sjundeback igen. Vad är det som har gått snett där?


Brynäs IF > Sv: Robin Rahms egna tråd

brynäs08:

– Jag ska undersöka höfterna och ta en spruta, sa Brynäsmålvakten till Sporten.


Rahm opererade höfterna i april och ligger därför följdaktligen efter med träningen. Hoppas sprutan kan hjälpa honom att komma ikapp.


Brynäs IF > Sv: Brynäs IF-HV 71 den 19/9-13

TobiasR:

  WILLIE NYLANDER F 5'11 169 R 5/1/95 Rogle

Vad tusan? Han tillhör MoDo!


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

Berka:

Peter Andersson fortsätter ta upp omdiskuterade sitationer. Glädjande nog tar han denna gång upp en situation där domaren gjorde fel och fokuserar istället på att förklara hur felet kunde uppstå:

www.shl.se/artikel/42595/


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

Skarin:

Fördelen är ju att när det kommer så pass mycket talanger underifrån, kan man minska spelarbudgeten rejält och troligtvis kommer man snart få in en hel del NHL-pengar också. Många bäckar små, men förhoppningsvis löser det sig. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

Sawchuk:

Riktigt bra insats. Hur kul kan inte det här bli när importerna kommer igång på allvar?

Skönt att äntligen kunna känna sig lugn trots AIK's reducering. Tidigare säsonger kändes det alltid som att korthuset skulle falla i de situationerna.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

NuMo:

Jag är riktigt nöjd. Det ser ut som att det finns en bra spelidé över hela banan nu. Ibland blir det fel, men det känns som att vi är på väg att bygga ett grundspel för första gången på länge. Samtidigt spelar vi ett fartfylld och rolig hockey. Vi har både utländska stjärnor och hungriga ungomdar.

Nu är det för tidigt för att göra någon riktig analys, men jag är riktigt nöjd med det jag har sett såhär långt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

Patrik Källstr:

Soklart? Det är väl kamp om pucken? Jag förväntar mig att de blåser för det där i slutspelet också i sådana fall. Tollefsen lär inte spela många minuter.

Hur i hela friden brände Öberg den där...?


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

Rytter:

Ja, jag tycker vi spelar ganska bra. Vi är väldigt offensiva i forecheckingen och ibland går vi bort oss, men överlag känns det ganska tryggt. De unga visar att det var rätt att ge dem chansen.

Jag var lite orolig över målvaktssidan, men både Forsberg och Ullmark har sett hur självsäkra ut som helst. Ser fram emot period nummer 2.


MoDo Hockey > Sv: MoDo - Gnaget . 2013 09 17

Patrik Källstr:

Snälla, snälla. Dave Spina verkar vara en toppenkille, men tränarna får säga åt honom på skarpen eller sätta honom på bänken. För jag håller på att bli tokig redan i andra matchen.


MoDo Hockey > Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Monno:

Jag tycker Hägg ser ut som en helt annan back än förra säsongen. Han visar även offensiva kvaliteter som jag inte visste att han hade. Där är jag inte ett dugg orolig.

Frågan är varför Sullivan inte matchas mer. Tycker man att han är för dålig, eller är han småskadad?

Apropå ingenting tycker jag att det här är ett ruskigt bra initiativ av Hockeyligan:

www.shl.se/artikel/41325/


MoDo Hockey > Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Mindre än en match spelad och jag är redan helt vansinnig på Spina. Jag tror aldrig jag har skådat sämre speluppfattning på den här nivån. Tänk om han hade haft Sundströms skalle istället.


MoDo Hockey > Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Jag undrar vem som ska slå förstapassen i år. Vi har en skridskostark forwardstrupp, men det spelar ju ingen roll om de inte får några puckar.


MoDo Hockey > Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

Jag hoppas verkligen att det finns pengar till att värva en riktig klassback, för det lär behövas.


MoDo Hockey > Sv: Växjö lakers - Modo hockey 13-09-14 Vida arena 18:30

Rytter:

"Skröder är den enda spelaren som är kvar sedan guldåret 2007."

Vad är det för en tomte till kommentator? Visserligen har de spelat i andra klubbar också, men både Hedman och Öberg var ju med.


· 213 ·