Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
I övrigt kan jag varna dig, du kommer få en massa korkade människor på dig som inte alls tror det är ett problem.
JimmyH:
Ska maila kommunjuristen på Sundsvalls Kommun och fråga om det sk förmånsproblemet stämmer. återkommer i ärendet.
Sedan är det väl självklart att du får tillbaka likartade svar om du vinklar dina inlägg på det sättet du gjort.
Även fast Spud emellanåt kan vara formell och konkret i sina argument så är alltid den bakomliggande tanken att provocera (tyvärr så nappar allt för många på detta och blir förbannade).
Själv garvar jag bara åt barnet därför han verkligen lever upp till den typiska modoitkaraktär man vanligtvis bara skrattar och skakar huvet åt (just kommit i puberteten och pekar finger på läktaren) - typiskt avundsjuk och allmänt störig men framförallt tråkig.
Timrå - Modo-rivalitet i all ära, men Spuds rivalitet handlar enbart om avundsjuka och hat, för mig är det kärlek. Jag vill att Modo ska spela i samma serie osv. Inge kul utan gnabbet mellan klubbarna - men det ska då vara på en härlig nivå och inte Spud-sandlådenivå.
Hur som helst, det sjuka är ju hur man vet att Spud bara sitter och garvar bakom tangentbordet så fort någon skriver tillbaka till honom. Så ignorera barnet ifråga istället så diskuterar vi hockey istället.
Min kritik har varit den att jag fått uppfattningen att du menar på att Sundsvall inte alls skulle tjäna något på att Timrå IK lirade i Sundsvall. Hela grejjen med att bygga en arena i Sundsvalls Centrum skulle vara att den blir närmare Timrå-supportrarna (en stor del av Timrå-publiken består av folk bosatta i Sundsvall).
John K:
Det känns som om man måste identifiera alla presumtiva käppar som skulle kunna sätta P för en etablering inne i City / Birsta eller vart nu TJ och styrelsen vill ta första spadtaget tillsammans med Anita & Eva.
Vem vet kanske detta är katalysatorn som leder till att våra kommuner slås ihop till en. Som på sikt känns som en naturlig lösning för regionen.
TimråIK spelar i Timrå och ingen annanstans. bara för att sundsvallsbona vill ha det bekvämmare blir ju minst lika jobbigt för oss timråbor att ta oss till matcherna då något som nu sundsvallarna gnäller över.
NuMo: Gick de inte upp till elitserien 2003 ?
Enligt deras storslagna vision borde de ha gjort det iaf.
Laget Sundsvall är ett skämt, precis som du säger. Och nu Kommer Timrå och trampar ner dem helt i skiten.
Ja, då förstår jag varför det blivit så positivt att i timrås namn ta över Sundsvalls hockeyrevir. Tiderna är som sagt över när det fanns derbykaraktär mellan klubbarna. I Sundsvall finns det ingen stolthet kvar över sitt lag. Det känns ändå aningen sorgligt.
Regionens lag, ungefär som Modo.
Sundsvall verkar ju ha haft den visionen för inte så länge sedan i alla fall och när man lyckas så vill man väl ha en rejäl arena. En etablering av en storarena av den kaliber Timrå behöver i Sundsvall skulle ju kunna innebära hinder för Sundsvalls stolthet till hockeylag när de vill få sin givna position bekräftad i staden.
Men å andra sidan så kanske kommunerna ändå skall slå ihop och byta namn till Timrå, då faller ju alla bitar på plats.
Ditt resonemang håller därmed inte.
Nej du kanske har rätt. Sundsvall har ingen egen själ längre. Timrå och Sundsvall är synonymt med varandra.
Nej, Arenan måste flyttas. Så är det bara. Om detta inte blir möjligt och TIK "tvingas" rusta upp nuvarande arena kommer den, precis som Christer och TJ pratar om, att vara omodern igen när ytterligare 4-5 år har gått. Detta håller naturligtvis inte.
Jo förresten. Om vi vill halka efter ännu mer år efter år och på så sätt gå en otrygg framtid till mötes som en så kallad toppklubb. Då går det. Men så vill inte jag ha det. Jag vill att Timrå IK ska vara en topp 4 klubb i detta hockeyland under minst 147 år till.
Ta bara en sådan sak som att värva spelare och vara en attraktiv klubb. Om arenan ligger centralt i Sundsvall blir det lättare för TIK att få hit toppspelare. Det låter kanske lite löjligt. Men så är det nog.
Sedan kan väl ingen vara nöjd med publiksiffran så här långt. 5400 i premiären mot svenska mästarna HV, det lag som vi åkte ut mot i semifinalen dessutom. 5300 mot självaste Frölunda dit Nubben gick, men också Hahl. Här borde det varit lapp på luckan.
Jag säger ingenting om det varit 4987 mot exempelvis Luleå. Men det här var inte Luleå.
spud:
Du skrev i går kl 17:27 följande:
"Sundsvall kommun får inte gynna en klubb/företag/enskild om det inte föreligger alldeles särskilda skäl som gynnar medborgarna i kommunen"
Jag pratade med en jurist på Sundsvalls Kommun idag, jag blev ju nyfiken på ditt påstående angående att Övik skulle ha gynnat Modo, men att Sundsvalls kommun inte får göra det med hänvisning till någon paragraf i nån kommunallag som du hänvisade till.
Personen som jag pratade med kände inte till någon sådan paragraf. Så med andra ord, Sundsvall kan visst sälja mark till ett företag men till ett marknadsmässigt pris, lika mycket som att Ö-vik måste ha sålt marken som Swedbank Arena står på för , just det ett marknadsmässigt pris.
Du snackar även om offentlig upphandling, det gäller liksom endast när det skall handlas upp saker, till exempel bygget av en fastighet och inte när det gäller försäljning av tomter.
Om tex Conferera nu själva väljer att vara byggherre så skulle jag kunna tänka mig att dom sköter sin egen upphandling av bygget.
Vad är det som säger att Tik får mer folk på matcherna om dom flyttar till Sundsvall?.
Tyvärr tror jag att det är en trend som kommer att hålla i sig över hela hockeysverige till slut.
Matcherna går på tv i varje hem..har man barn är det svindyrt att gå på varje match utan sitter hellre hemma o glor.
Måste vara bättre att satsa på det som finns o bygga ut den.
"Att Timrå skulle flytta till Sundsvall är ungefär som att Modo skulle flytta till Umeå, säger Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand."
Den kvinnan har inte alla hästar i stallet,är hon rädd att missa gratis hockey?
jag antar att Timrå kommun har en del fördelar i Eon.
Det första muntliga beskedet om EU bidrag till utbyggnad av Eon var negativt,nu är nog socialdemokraterna i Timrå byxis.
Dom boende i Timrå kommun får nog räkna med höjd kommunalskatt om Timrå IK skall få mer pengar.
Vill alla vara med om det? en folkomröstning kanske ;-)
TIKbiff:
Nu vet inte jag om Ewa Lindstrand hade Hugo Bolin som geografilärare, men han lärde mig hur skalorna fungerade på en karta, och om jag inte läst fel så är det 14 km mellan Timrå Centrum och Sundsvalls Centrum. Medan det är 110 km mellan Ö-vik och Umeås dito.
Det är ju för fan nästan en faktor 10 fel. Vi får väl hoppas att det människor med bättre sifferkontroll uppe på kommunhuset, annars blir man ju mörkrädd.
Detta står att läsa på Timrås hemsida, ett uttalande av Ewa Lindstrand på en direkt fråga angående en ev. flytt till Stan.
"Om Timrå IK stött på bekymmer med själva EU-ansökan så är vi beredda från kommunen, vilket vi även gjorde vid förra tillfället när arenan byggdes om, att hjälpa klubben för att få igenom EU-ansökan. Jag förutsätter att klubben som alla andra gånger de behövt hjälp hör av sig till oss i kommunen! Det finns personer som har en mycket hög kompetens om EU:s regelverk som vi kan användas oss av."
Och sedan står detta att läsa i dagens media.
"– Vi har inte den kompetensen som behövs i kommunen men vi har den i regionen och vi är beredda att hjälpa till och har erbjudit vår hjälp, säger Lindstrand."
Rättelse, nästan faktor 8 fel, om man avrundar uppåt.
Är samma i denna fråga, somliga kan räkna somliga har receptet hur man bygger för det skall bli bra,
Skall det nu byggas något så hoppas jag iaf att de som skall göra det vet vad de gör, och på rätt sätt,
Annars blir det som köttbullar utan kavregryn/strödbröd, det liksom faller ihop och blir inte bra,,Och pga kunskaps brist så får man steka fiskpinnar, men då lämligt att bygga i surströmming lan där vi är vana vid fisk, vad man då bör ta i beakning är skillnaden mellan Remoladsås och bearne sås.
Kan man de rätta bitarna kan man bygga en arena på rätt platts vid rätt tillfälle, och få rätt sponsorer att betala,
För mig är iaf Timrå som nybakad blåbersmuffins, toppad med grädde och ett rött fint körsbär,,,
Harryhaffa: Om du måste ha ströbröd i köttbullarna så ger jag inte mycket för dina matlagningskunskaper.
Ett tips dock, för mer välsmakande köttbullar. I vätskan som du har i smeten så smälter du en halv oxbuljongstärning. Gott gottgottigottgott.
Tanten är söt när hon jämför Övik med Timrå. Hahahahahahaha. Usch.
traditionen och lidelsen finns i timrå,titta bara på giffarna i fotboll,må vara att dom är ett bottenlag år efter år,men frågan är ?vart är publiken...
Tror att många som har följt Timrå i många år ,inbitna Timråbor,men även dom norrut,dvs Härnösandsbor som följt laget i vått o torrt,känner att detta luktar skit...
Och det som är viktigt att komma ihåg,vi har haft ca 5000 personer på matcherna även i gammla ettan,mot lag som boden,björklöven och skellefteå,publiksiffror som stadborna knappt får ihop om dom lägger ihop allsvensk fotboll+allvensk hockey ! så är det..
Näe, res en ny arena inne i Sundsvall, och lägg enorm kraft på att bevara Timråandan i och utanför arenan.
SKAIK fräschade upp sin knarkarkvart för en ansenlig summa pengar, har så här långt 5078/match.
FBK snittar drygt 1000 pers/match mer än Timrå. Knappast en intäktsskillnad som jämnar ut den kostnadsskillnad de båda lagen har för sina respektive arenor.
Modo ligger dock fortfarande skyhögt över det snitt man haft förr i världen då Öviks erkänt hockeyfanatiska befolkning hängde i Kempis. Men, men. Är hockeygudarna goda och Modo gör en riktig skitsäsong får vi se. När draget kring nybygget minskat, minnet av det förra guldet glider allt längre in i hjärnbarken och de vitvinssippande damerna upptäcker någon annan form av förströelse, så...lär det stå klart hur stor kärna hockeylovers Övik består av, numer.
Jag blir mer och mer övertygad/motvals. Is i magen. Fokusera stenhårt på Timrå och Eon Arena. Där finns en grym kärnpublik. Förbättra arenan, öka bekvämlighet och tillgänglighet och se tiden an.
Här kommer då jag, som ganska känd Timråsupporter och arbetande Timråmoderator, att försöka förklara vad han menar för att få lite bättre höjd i den här gästboken:
Sundsvalls Kommun kan få svårt att motivera att ge attraktiv mark till Timrå IK för ett förmånligare pris såsom andra lag har fått, detta är ett problem här eftersom Timrå IK är från en annan kommun och det finns stadgat att kommunen inte får nyttja förmåner till föreningar från en annan kommun. Inget annat arena-byggande lag har flyttat från sin kommun.
Och varför skulle det inte kunna vara så att det stämmer? Men det kanske går att komma runt. Det är nog inget som de som styr i det här inte har ägnat en tanke åt.
Vi får se vad som händer.