Var går gränsen?
Redigerad kommentar
"Beslutet väckte starka reaktioner. Men nu, bara timmarna senare, är ärendet nedlagt.
– Vi var några förundersökningsledare som diskuterade och vi var överens om att lägga ned ärendet, säger inre befäl vid Skellefteåpolisen, Joakim Oja, till norran.se.
– Vi anser att gärningen ej är ett brott. Om man ser händelsen så kan man se det som en misshandel i normalgraden. Men det finns ett accepterande om det sker i en sport som bygger på närkontakt och ishockey är ju en sådan sport."
Klyktattaren: Jo där har vi en viktig sak att fundera på. Själv lämnade jag in en polisanmälan på några boxningsmatcher under OS som ledde till blodvite.
Polisen stirrade på mig som om jag var tokig... Nästan så man var inne på att sy in mig!
Samma sak med en Ultimate Fight-gala i höstas. En kille sparkade en annan i huvudet. Knäade därefter honom i bröstet innan han försökte strypa honom med en bensax. Jag var inne på att polisen skulle skicka en insatsstyrka! Men man lade bara på luren rakt i örat på mig.
Du är något stort på spåret!
Det som leder till (allvariga) skador är ju istället tacklingar mot huvudet, bentacklingar, tacklingar i ryggen o.s.v.
Hockeyn är en idrott som har sitt eget regelverk med utvisning samt eventuell avstängning som följd, det finns en utvisning som kallas fighting. Det ingår i spelet. Man får ta konsekvensen av det genom utvisning. Det är inget brott. Kan omöjligt vara. Skillnad om ena killen hade dragit fram en kniv. Då hade en polisanmälan varit ok, för man kan inte åka på 2 min stabbing...
Det är för lite fighter i Elitserien.
Laken: Jag är med på att de flesta allvarliga skador uppkommer i samband med tacklingar. Man bör då fråga sig varför en spelar utdelar dessa farliga tacklingar, om man är ute för att skada då är inte steget långt till att dra på en eller två snytingar på en motstånadre.
Jag vill säga att det handlar om inställningen hos de spelare som spelar på gränsen.
//K
Klyktattaren: Att den spelare som t ex delar ut en riktigt ful tackling sedan åker på stryk kanske också stävja de riktigt fula sakerna. En slags självsanering inom sporten.
Klyktattaren:
Hellre en smäll i ansiktet i en fight då båda är med på det , jämfört med en ful oförberedd tackling i ryggen .
Hockey har sin egna lilla värld med en diciplinnämnd som fungerar som domstol och domare som fungerar som ordningspoliser samt en tävlingskommité som fungerar lite som flashigare poliser som hittar det som ordningspolisen missar.
Jag kan tycka att vi redan har ett lite väl utbyggt system för vilka signaler som skall skickas till våra elvaåringar. Jag tycker att det åligger framför föräldrar att tidigt informera om att det som händer i ishockey eller fotboll eller i tex speedway har egna system för vad som är rätt o fel samt att få elvaåringen att förstå att dessa killar o tjejer inte skulle bete sig på samma vis på
sin skola eller ute på stan mot vem som helst... Dessa bråk som uppstår på isen uppstår i situationer som i överhuvudtaget inte uppstår i ditt vardagsliv utan de uppstår bland killar o tjejer som tar ut sig maximalt i sitationer där fysisk kontakt är tillåtet...
Personligen tycker jag att ditt inlägg är korkat o att det du vill uppnå inte möjligt sammtidigt som hockeyn som produkt ska fortsätta vara intressant för en publik.
Som någon redan sagt tycker även jag att es är för snäll redan som det är. Det är för lite känslor och för mycket mekaniskt hockey nu. Jag vill ha en tydligare vi mot dom situation på isen.
"ja hockey är så jävla coolt!!111!1"
söder över: Jag menar inte att hockeyn ska vara någon mes sport, det ska var hårt och tuff och jag gillar när man smäller på, absolut det tillhör spelet. Man kanske måste vara väldigt svart eller vit initialt i sitt resonemang detta för att komma fram till ett bra utgångsläge hur man ska hantera dessa frågor.
Jag kan tycka hockeyns domstolsväsende, diciplinnämnd och tävlingskommité har lyckats både bra och dåligt genom åren, vi får se vad de kommer fram till i aktuellt fall med SAIK och HV71.
//K
m.youtube.com/#/watch?v=CwkK2K6sNxE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DCwkK2K6sNxE&gl=SE
Denna incident tycker jag att finnarna hanterade med bravur. Möjligen kunde man straffat Semir Ben-Amor lite hårdare om Peltonen skadat sig hårdare. Han delar ut en otillåten tackling i ryggen och öser sedan slag över peltonen som ligger med magen mot isen. I denna situationen får ben-amor 18 matchers avstängning och under den tiden fick inte klubben betala ut lön till honom. Utöver detta fick typ 6 spelare kortare avstängningar samt tränarna fick 8 matchers avstängning och böter föreningarna drabbades av böter motsvarande flera 100000s kronor. Ben-amor dömdes även i domstol till böter motsvarande 30000 kr. Iom det tycker jag att både ishockeyförbundet samt "samhället" tagit tag i saken och skickat tydliga signaler om vart gränsen går...
Det finska exemplet är väldigt långt från något vi sett i svensk hockey på lång tid...
I den aktuella matchen hv71-saik var det inte ens i närheten. Saiks målis hade jabbat till davidsson som är motsvarande jesus i hv vilket marcus nilsson (som inte är en dununge) kände att han skulle kommentera i periodpausen. Då klev en liten 165 cm ung kille fram för att flytta undan marcus från målisen... För att jämna ut förhållandet klev en större saik spelare fram. Sedan uppstår fajten där båda utdelar slag mot varandra. Jag skulle tro att både marcus och saik spelaren hade lite ont efteråt och jag tror även att nästa gång de möts under match så kommer den här incidenten vara historia. En skitsak i jämnförelsen med att du tex blir friad som våldtäcktsman om du hävdar att du var full och sov o därför inte kan stå till svars för att du råkat våldta någon. Eller om du tex låser in din flickvän o bränner henne med cigaretter och sliter av henne hår samt hotar och slår henne under en hel dag och för det får villkorlig dom och 10000 kr i skadestånd att betala plus 500 till brottsofferjouren... Eller om du tex skjuter din flickvän i huvudet så hon dör från 5-15 cm avstånd och för det behöver sitta 2 år o 8 månader eftersom att det självklart var en ren olyckshändelse... Oooops liksom va hände...
sargad: Royaume-Uni-hockey!? Alltså, hockey i Storbritannien, författat på franska.. :)
Och länken.....
Redigerad kommentar
sargad:Mjaa, jag har ju vart med länge, KAN möjligen börja få problem med minnet - men vill minnas att Skellefteeå, ung i mitten på 1970-talet, körde en väldigt fysisk, tung hockey, som man kallade just ryggsäcks-dito. Med Hardy Bacardi o grabbarna. Gav ju ett guld iaf.
- Rullstols-hockey? Vad menas med det?
Redigerad kommentar
zigge:
Resten av serien måste Timrå spela Ryggradshockey , då kan vi klara oss .
Redigerad kommentar
hubbenorlen: Er gamle favvo har spelat färdigt för säsongen. Trist för honom såklart, jag vet inte hur tacklingen såg ut, oschysst, eller bara otur?
Nån som vet hur det gick med försöket med bättre, vadderade hjälmar? Känns som det kan behövas, onödigt många brainshakes.
superfalle: Jag vet inte riktigt vad jag tycker i detta ämne. Spelarna, liksom andra utövare (boxare och andra dårar) är medvetna om riskerna och har gett sitt medgivande att det sker inom rinken. Så är det väl i all sport, dock som El maco säger så ser man det inte i andra närkampssporter så mycket, ett hockeyfenomen?
Sen tycker jag att alla slag mot huvudet innebär livsfara, annat är bara en dåres försvarstal. Man kan dö av ett höstlöv, så är det bara. Hjärnan ska man inte utsätta för onödiga risker. -syn, balans, hörsel, känsel, IQ...det mesta sitter där och riskerar skada.
Så jag vet inte, tycker dock att hockey kan spelas utan slagsmål, det är töntigt och en dålig förebild för barn, likaså Ultimate fighting och annat fjant. Förresten varför sänds DEN skiten på bästa sändningstid, fattar inte, vart tog vettet vägen? Knäa nån i fejjan liksom, vad är det för sport.
Lemmy: Håller med du, DÄR kunde polisen gå in o anmäla varenda match!
UF - Hjärndöd "sport", åtm blir utövarna det. Lika 'kul' som ryssrouletten de körde i DeerHunter, med gulingarnas fångar.
Men i hockey? mjaa, i NHL känns det ju mest konstlat, det "ska va så", publiken blir missnöjd om de INTE fått en fight. Den häromdan Schtaa-HV blev väl överdrivet blodig kanske, men de 2 var ju med på det, inget grinande efteråt.
Bättre de satsar på komma bort från hjärnskakningarna, bättre hjälmar, än tjafsa för mycket kring slaggor. Kluvet? javisst!!
Redigerad kommentar
Blir sååå himla trött på hockey spelare som måste hävda sig med knytnävarna, de borde inte få spela hockey!
Vad säger man till en 11-årig som kollar på en match där spelarna slåss så att blodet sprutar. Jo förstår du lilla gubben att sånt här tillhör sporten.
Det vore intressant att se vilken dom det skulle bli om någon slår ihjäl en annan spelare under ett slagsmål. Blir han dömd av rådande rättsväsende för mord, dråp, vållande eller misshandel? Eller blir det disciplinnämnde som dömer ut 10 matchers avstängning och 20000 i böter.
Om jag skulle jag bete mig likadant som vissa spelar gör i rinken ute på krogen så skulle jag sitta inne för jämnan, skulle aldrig få något jobb, skulle bli betraktad med avsky.
Är det på detta sätt vi vill fostra killar och tjejer som gillar hockey mer än allt??
Det är dags att hockey Sverige sätter ner foten och statuerar exempel, hockey ska vara hårt och tufft men schysst!
//K