1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779290 inlägg · 7967 ämnen
« · 3039110 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A proposito de nada
Peja: efter en lång diskussion med AI så kom denna fram till nedan. Tar inget ansvar för det som står eller om det finns fakta fel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hans NHL-status betyder egentligen inte något för ett civilrättsligt kontrakt med Brynäs.

Men det kan spela roll i ett helt annat lager: transfer- och registreringssystemet mellan ligorna.

1. Avtalsrätt (Brynäs vs spelaren)
Det här är den viktiga juridiska nivån.
Om Brynäs och Välimäki har skrivit ett giltigt kontrakt enligt svensk rätt:
* det gäller mellan parterna
* NHL kan inte ogiltigförklara det
* SHL kan inte heller göra det
NHL-status är irrelevant här.

2. Registreringsrätt (SHLNHLIIHF-systemet)
Här blir det intressant.
SHL, NHL och IIHF har ett separat system som reglerar:
* när en spelare får flyttas
* vem som anses vara en incoming/outgoing transfer
* vilka datum som gäller (t.ex. 15 juni-regeln)
* när ett internationellt transferkort (ITC) krävs
Det här är inte civilrätt, utan ett administrativt idrottssystem.
Det är här NHL-status kan bli relevant.

3. Varför NHL-status ens diskuteras i Välimäki-fallet
Hemlin verkar inte prata om vem äger kontraktet, utan:
vilken kategori spelaren tillhör i transferreglerna just exakt vid signeringstillfället.
Det avgör:
* om SHLNHL-avtalet ens aktiveras
* om 15 juni-spärren gäller
* om ett transferfönster ens är öppet

4. Den viktiga distinktionen som ofta blandas ihop
Fel tolkning:
NHL-status gör Brynäskontraktet ogiltigt
Det stämmer inte.

Korrekt tolkning:
NHL-status avgör om internationella transferregler gäller överhuvudtaget
Det är alltså en tröskelfråga för regelverket, inte för kontraktets giltighet.

5. Varför detta blir förvirrande i just det här fallet
För att Hemlin säger två saker samtidigt:
A)
SHL har inte gjort fel
kontraktsnivå / klubbnivå

B)
Han kan fortfarande tekniskt vara under NHL-kontrakt
registreringsnivå / systemnivå

Det är två helt olika logiker som råkar kollidera.

6. Den viktigaste insikten
Du är inne på något centralt:
Om det bara vore vanlig avtalsrätt hade NHL-status varit irrelevant.
Och det stämmer.
Det som gör att NHL-status ens blir en faktor här är att:
SHLNHL-avtalet inte handlar om kontraktens giltighet
det handlar om när och hur spelare får byta system

Slutsats:
* Brynäskontraktets giltighet avgörs inte av NHL-status.
* NHL-status kan däremot avgöra om SHL:s transferskydd ens träder i kraft.
* Det är därför Hemlin pratar om det inte för att NHL står över svensk rätt, utan för att det påverkar vilken regelvärld som är tillämplig vid exakt signeringstillfället.

Sv: A proposito de nada
Jag säger som Potter.

"Man måste inse hur mycket som faktiskt ligger utanför ens kontroll. Om ditt välmående präglas för mycket av saker du inte kan kontrollera kan jag bara säga: Lycka till med det! Ett eländigt liv väntar dig."

Sv: A proposito de nada
Herre P: Men tror inte han redan hade kontrakt med NHL när han signade för Brynäs? (tror jag)

Sv: A proposito de nada
Om jag inte minns fel så har vi varit med om det här förut..skrev inte Eddie Läck på för oss och försvann till NHL innan han hunnit spela en enda match för oss..men den situationen kanske var annorlunda. Nån som vet?

Sv: A proposito de nada
Peja: Vilken information finns publik? Jag kan inte tänka mig att Alcén har tillgång till en kopia av Juusos kontrakt med en NHL-klubb.

Sv: A proposito de nada
Joppe: Välimäki var fortfarande NHL-signad när det nya avtalet skrevs. Det är inte samma sak som när en kontrakterad SHL-spelare skriver på ett NHL-kontrakt.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: jag vet inte mycket om detta men är det inte uppenbart att välimäki har skrivit på ett kontrakt med en NHL klausul? Som jag förstår det så bryts det aktuella kontraktet automatiskt om spelaren får ett NHL kontrakt?

Canes tog in honom nu och dom har just nu väldigt få backar under kontrakt i sitt lag. Jag kan tänka mig att dom vill ge välimäki en chans men jag tror att deras förhoppning är att trejda till sig något "bättre".

Som jag förstår det så är Brynäs kontraktet brutet iom klausulen. Trots att jag hoppas att välimäki kanske får 9 matcher i NHL i höst och inte platsar därmed vägrar gå tillbaka till Ahl och därför väljer Brynäs i slutändan.

Jag förstår att det är något så kallade önsketankar. Samma sak som flera forwardsvärvningar vi hoppats på känns som.

Är det någon som kan reda upp hur det verkligen fungerar?

Vill även punktera att jag tycker Alcen har haft väldigt mycket otur med värvningar och jag tycker verkligen inte att han bär det största fiaskot i detta. Trots att det onekligen blir en svårare och hårdare silly för oss.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
Det här stör mig egentligen inte ner än att uppenbarligen så har Jussi inte trott på att det ska komma ett nytt avtal med Canes. Därför så har han sett till sig och signat med Brynäs, med en klausul med NHL.
Enl AI så är en re-signing att man signa en spelare när avtalet håller på att gå ut, eller när det gått ut.
Uppenbarligen har Canes haft rättigheterna till 1/7.

Det som stör mig är att det lämnar Brynäs i en skitsits.
Detta har ju varit "klart" i 2 mån?

Man har ju fått ett klartecken och signat ett kontrakt. Varför ska man vänta med att gå ut med det?
Det är ju på samma sätt som 15 juni.
Man signar en spelare som kan sticka innan dess.
Ska man inte säga att man har ett kontrakt innan det?
Är alla Sc idioter på samma sätt som Alcén då?

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Låter osannolikt att Alcen bara har fokuserat på Välimäki och inte jobbat parallellt med andra tänkbara värvningar.
Visst har han tappat en del i tid men på dom otåliga och mest kinkiga gnällspikarna härinne så får man ju uppfattningen att silly season redan är över och serien börjar på lördag. Typ...

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Bästa jag läst idag hahahaha gjorde min dag det där inlägget hahaha

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: det är alltid Folkpartiet fel, det är vad jag lärt mig.

Jack Achan nästa?

Sv: A proposito de nada
Huge: Alcen har förlorat några viktiga veckor i sökande efter vår #1-back - måste nu sent gå ut och hitta nån annan toppback.

Kommunikationen till fansen var dock mest pinsam och irriterande. Påverkar inte i sig reella backuppsättningen.

Sv: A proposito de nada
Peja: Och vad hade ändrats i sak när det gäller var Välimäki till sist skulle hamna, ifall Alcen bara hade avvaktat till första juli då?
Det enda som hade varit annorlunda är att vi alla och Alcen hade blivit besvikna den andra juli i stället för som nu, den 25:e juni...

Sv: A proposito de nada
Peja: Alcen brukar ofta säga att han inte ens kan kommentera spelare som tillhör andra klubbar.
Men här har han tydligen kontaktat och kontrakterat en spelare som tillhör en annan klubb innan detas avtal gick ut. Och Brynäs kommunikationsavdelning har gått ut med det medan han fortfarande tillhör en annan klubb.

Hmm. skulle vilja veta vilka KONKRETA regler som gäller. Finns det där NHL/SHL-avtalet att läsa nånstans?

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Som jag har uppfattat det är inte detta en övergång mellan ligorna utan en kontraktsförlängning som överskriver SHL-kontraktet. Som de unga säger, det är så otroligt pajigt att Brynäs inte väntade till första juli med att offentliggöra övergången.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Lägger till att om denna situation inte är reglerad i NHL/SHL-avtalet borde Brynäs stämma Välimäki och/eller Carolina för avtalsbrott.
Välimäki har ju signat för två klubbar parallellt inför nästa säsong - typ bigami :-) (detta kan dock vara OK enl avtalen? jag vet ej)

Kan man tycka som soffcoach.

Sv: A proposito de nada
Fofi : Jag har ingen aning om det stämmer det jag hörde. Ingen kommer väl någonsin få veta allt och hela sanningen i denna soppa.

Sv: A proposito de nada
CCD: Såklart Tommy. Inte du som är boven i det dramat.

Sv: A proposito de nada
Huge: Alla dessa ord var för mig en skräll att du skulle skriva. Skapligt lättläst du är gosse.

Sv: A proposito de nada
Huge: Men ge dig nu. Varför ska man ens stå och prata om hur dåliga spelarna man ersätter är om man tänker värva spets? Varför inte säga "Vi ska in med toppspelare" om det är det som ska in?
Varför prata om "Jaaaa men TÄNK PÅ ATT DET MINSANN ÄR JÄTTEDÅLIGA SPELARE VI ERSÄTTER SÅ ALLT ÄR JU BÄTTRE!"?
För läsförståelse i all ära, men någonstans är det ju erfarenhet med Alcen också. Det är ju inte första gången han lovar vitt och brett tidigt för att sedan ändra sig och låtsas som att han minsann aldrig sagt något om toppspelare.
Det är ju helt uppenbart att karln tänker köra sitt race med att sitta lugn i båten hela sommaren igen och panikvärva bredd i november igen.

Sv: A proposito de nada
Pigalle: Och där igen... sa väl att tränarstaben skulle utökas? Mycket snack men väldigt lite verkstad nu. Nästan dags att riva den klassiska plåstret nu va!?

Sv: A proposito de nada
aplusb: Hahaha han lovade ju att värva en spets back i augusti förra året. Kom han, den typen? Nej!

Sv: A proposito de nada
Manduin: Skulle inte förvåna mig om just denna typ av situation finns med bland det finstilta i avtalet mellan NHL och SHL och att det finns en prydlig svensk underskrift från förbundet längst ned.

Sv: A proposito de nada
magr: Alcen lyckas snärja och snacka bort hans chefer ska ni se. Kommer bli långvarig i Brynäs (tyvärr)...

Sv: A proposito de nada
Pettisbif:
Har svårt att se att LCs fru skulle ha SÅ mycket att säga om angående valet på djurgården. Definitivt är Stockholm trevligare än tråkiga Gävle, men Wikens pengarpåse måste ju ha varit avgörande här. Finns ju ett liv efter och före matcherna också.

Sv: A proposito de nada
Bob: Strunta i att kolla nånting alls. Alla har redan facit. Plats 12 och tidig golfsässe kommande säsong.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Kul att han säger att Vesel hade en "begränsad" roll.. var väl allt förutom målis säsongen som gick. Alcen alcen alcen... hahahaha

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Fast free agancy är ju inom nhl systemet. Det här gäller ju en transfer utanför nhl systemet.

Sv: A proposito de nada
CCD: Bra att du säger att det är du oxå.
Så man vet vem som skriver..

Stort välkommen tillbaka

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Tror du han skulle våga säga det rakt ut till honom face to face?? Tex i deras Podd? Enkla svaret där är:Nej.

Sv: A proposito de nada
Huge: Finns ett ännu bättte uttryck enligt mig. Har man valt en partner som är hockeyproffs så går hans/hennes karriär före sin partners. Efter karriären är det helt tvärtom.
Så har det varit i alla tider. Men klart spelartjejerna nuförtiden ska ha mest att säga till om. Speglar bara resten av hela samhället.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62:

Fattat att det är så det går till inom NHL men nu går han inte inom NHL. Sedan kan det ju vara så enkelt att det finns en klausul i kontraktet mellan honom och oss som ger honom rätt att teckna ett nytt avtal i NHL fram tills ett visst datum. Eller att vi inte vill bråka civilrättsligt om en spelare som, förståeligt, hellre spelar i NHL.

Sv: A proposito de nada
CCD: Välkommen tillbaka!!

Sv: A proposito de nada
Trallgöken sjunger vidare...

Jag reggade nytt för det var omöjligt att återaktivera. fick bara felmeddelanden, trots att jag följde länkarna.

jag vill eg bara tacka för allt stöd jag fick häromkvällen . Det värmde

Tommy

Sv: A proposito de nada
Zzz:
Free agency börjar först 1/7.

Först då kan andra klubbar signa fria spelare utan gällande kontrakt.

Nu blev ju inte Välimäki fri 1/7 eftersom Carolina hann förlänga gällande kontraktet till 2027 innan dess.

Tolkar jag det från soffan - utan att ha läst reglerna :-)

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Väldigt märkligt, en re-sign är ju ett nytt avtal. Om inget finns reglerat mellan NHL och SHL så förstår jag inte hur ett NHL avtal kan trumfa ett SHL avtal bara för att NHL avtalet inte löpt ut eller att SHL avtalet inte börjat gälla i tid. Förklara gärna mer utförligt för en som inte begriper .

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: "Så hög hylla som möjligt. Inte högsta som han sagt förut ."

Du har 5 hyllor där dom bästa spelarna finns på den översta, dvs hylla nr 5.
Om Alcen nu säger att han letar på så hög hylla som möjligt så innebär väl det att han bl.a letar på hylla nr 5, dvs den högsta.
Eller menar du att det finns nån högre hylla än den 5:e, trots att det bara finns 5 hyllor?
Eller hur har du försökt tänka här?

Sv: A proposito de nada
Huge: Tror AI blandat ihop med NHL-pengar klubbar får första gången nån signas. Det är väl avrundat 4 MSEK
(3.6).

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Om det där stämmer så tyder det väl på det jag tidigare varit inne på: att Välimäki initialt har skrivit på för Brynäs med Carolinas goda minne och godkännande.
Sen har både Välimäki och Carolina i ändrat sig och tvingats bita i det sura äpplet genom att tvingas ersätta Brynäs ekonomiskt för Välimäkis kontraktsbrott.
Carolina har sannolikt värderat Välimäkis tjänster högre än förlusten av 4 miljoner kronor i reda pengar.

Sv: A proposito de nada
Greatredwing : AI brukar inte ha många rätt när det gäller hockey.

Sv: A proposito de nada
Manduin: Tydligen är det så NHL bestämt att SHL ska efterleva situationen.

Sv: A proposito de nada
Greatredwing : Hmm litar inte ännu på AI. Har inte Välimäkis hittillsvarande NHL-äventyr redan genererat NHL-ersättningen till nån finsk? klubb?
Då kan väl Brynäs inte också få det antar jag.

(testa själva att fråga dagens AI om nåt specialområde som ni kan innan och utan så får ni uppleva rappakalja)

Sv: A proposito de nada
Svensson_62:

Det borde väl inte spela någon roll om kontraktet gått ut eller inte om spelaren skrivit ett nytt avtal som börjar gälla när det första gått ut.

Som jag förstod intervjun med Hemlin så gäller inte avtalet mellan SHL och NHL i ett sådan här situation.

Sv: A proposito de nada
#33: Ja, visst är det jobbigt med sakliga inlägg.
Förstår att du saknar gnäll- och grininläggen men återkom lagom till seriestarten när dessa börjar hagla mer frekvent än i dagsläget

Sv: A proposito de nada
Zzz: Som jag förstår så hann ju inte avtalet med Carolina ens gå ut innan Carolina re-signade honom.

Sv: A proposito de nada
Huge: Alcens riddare i farten igen . . Så hög hylla som möjligt. Inte högsta som han sagt förut . Dessväre är dom 3 högsta hyllorna tomma så det bidde bara mellanmjölk i år .

Sv: A proposito de nada
Kan detta verkligen stämma? Hittade precis på Facebook. Får Brynäs 4 miljoner för Välimäki? Isåfall hyfsad ersättning för de 29 timmar han tillhörde Brynäs
Uppladdat:

500x0-screenshot20260625164103facebook.jpg


Sv: A proposito de nada
Mycket golfbollar igen nu.
Morsning och goodbye

Sv: A proposito de nada
Bratwursten : Självklart, men det hade ändå inte lindrat besvikelsen nämnvärt hos både Alcen och oss supportrar.
Enda skillnaden är väl isf att Alcen inte hade fått lika mkt skit som han får nu, även om det inte är hans fel nu heller att Välimäki ändrat sig i sista stund.
Är väl som Hemlin säger: i 99 fall av 100 händer det inte att parterna ändrat sig så här sent efter att ha varit överens sen en längre tid.
Nu hände det och jag tror inte att Välimäki innerst inne tycker att han agerat speciellt sjysst i den här soppan.
Om det nu är nån tröst för ett tigerhjärta...

Sv: A proposito de nada
aplusb: "Att man dessutom försöker släta över sina egna tillkortakommanden med "Nää men det är ju bara begränsade spelare vi ersätter" för att kunna värva bredd istället är ju inget annat än pinsamt."

Det är bara din usla läsförståelse som spökar för dig.
Alcen säger bara att Kopacka, Scott och Vesel var spelare med begränsade roller i laget.
Var i artikeln säger Alcen att han tänker ersätta dessa spelare med breddpelare som också kommer att få samma begränsade roller?
Han säger ju klart och tydligt att han letar på så hög hylla som möjligt, just för att kunna ersätta Kopacka, Scott och Vesel med bättre spelare och som INTE ska ha lika begränsade roller som sina ersättare.
Om det inte är läsförståelsen som brister så beror det sannolikt på att du medvetet vantolkar Alcens svar för att försöka svartmåla Alcen.
Oavsett så är båda alternativen lika oseriösa.

« · 3039110 · »

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)