1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 765341 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Skalman13: pinsamt beteende av dig att försöka ”håna” en klubblegend.

Inte okej, oavsett vad man tycker om han som tränare

ÄNTLIGEN FJÄLLBY, fan vad glad jag blev nu!

RÄTT IN PÅ MÅL BARA

Såg fram emot en rolig säsong ..2 succesäsonger final går + med mååånga miljoner , å så ser det ut såhär!! Varför ska det vara så djävla svårt för Brynäs å följa upp en bra säsong ?Å målvaktssidan , när hade vi en stabil målvaktsida senast . Börjar bli orolig . Alcén sitter å sover igen ..

Jockster : Linköping har vunnit 2 gånger i Gävle de 4 senaste säsongerna.. Du är bara så jävla deppig hela tiden! Helt ärligt håll käften!

Kära Brynäsare
Jag sitter och kollar igenom alla highlights från förra säsongen, (har sparat alla 🙂‍↕️, nördigt, jag vet)
Dock en sak som slår mig, jag tycker att vi ska förlänga med både 51 och 8, Kopacka och Trivigno. De är i mitt tycke extremt svåra att ersätta, målsinne och ett riktigt jävla energiknippe.
Om vi inte behåller dem kommer de att bita oss i arselet nästa säsong.
Må mys

Petrov: det var mer en slump att målet kom än dåligt målvaktsspel

Fruktkorg: Det stämmer. Något som jag ärligt talat inte tänkte på. Tänkte inte på att tabellen haltar redan 10 omgångar in. Så tack för det även om det gjorde mig frustrerad (på schemat, inte på dig så klart).

Hur det än är är det ju viktigt att vi fortsätter ta poäng. Men så länge alla andra lag fortsätter ta poäng av varandra (utom typ Frölunda och Rögle som vinner de flesta matcher) så kommer nog tabellen fortsätta vara väldigt jämn utom i absoluta toppen. Än så länge är det väl bara Frölunda och Rögle jag tycker imponerat riktigt mycket över tid. Växjö ligger högre än de borde sett till underliggande siffror (de är 11a i corsi) och jag tror de kan komma att dala lite i tabellen över tid.

Om jag får gissa fritt här nu kring några lag man måste inte hålla med mig).
Brynäs kommer stiga i tabellen (betyder inte att de kommer etta eller ens topp 4 för det).
Djurgården kommer dala i tabellen. Sist i corsi och har seriens (just nu) 2 sämsta målvakter sett till svs%.
Timrå kommer också dala så länge bara Dahlén är den som producerar (mittenlag sett till corsi).
Leksand riskerar kval trots sin fina start på säsongen (näst sist i corsi).
Örebro tror jag kommer vara kvar där nere. Sämst i Fenwick och lever på en förstakedja som nästan bara producerar i PP. Förra året levde de på bra målvakter, i år är de tredje sist i målvaktsligan.

Får väl se om mina spaningar slår in. Förra året fortsatte jag ju tjata om att Örebro skulle rasa som en sten i tabellen och det fick jag ju rätt om i.a.f. :)

Edit: HV är sjukt konstiga. De har rätt okej siffror men är ändå ett bottenlag i år igen. Omöjligt att gissa hur det kommer gå för dem.

Försvarsspelet har skärpts och förbättrats nu på slutet, helt klart,och det är positivt. Samtidigt har offensiven mojnat, tyvärr.

Bratwursten : ”Antingen ger man Bellows chansen ordentligt högre upp i hierarkin eller så släpper man honom, att han harvar runt i 4:de vinner ingen på!”

Håller med, men vill man verkligen ge Bellows en större roll på bekostnad av killar som Pettersson och Svrcek? Jag ger hellre de killarna mer istid än Bellows.

Svrcek gör ingen jättematch idag men skapar ändå en del och var ytterst nära att bli målskytt.

Silfver: Precis, serien brukar vara ganska satt efter 10-12 omgångar. Det är ytterst osannolikt att Brynäs kommer att sluta i den absoluta toppen efter den här inledningen. Det som skulle kunna förändra mycket är om man gör några justeringar i spelartruppen, annars kommer man dras med ungefär samma problem resten av säsongen.

Silfverberg verkar helt borta, följer ju liksom pucken helt fel och hamnar bara konstigt i situationerna

{11060}: man kan väl konstatera att många av de misstag som sker med puck i egen zon hade kunnat undvikas med den eftersökta spelskickliga backen.
Nu måste spelare som Hägg ta den rollen vilket han inte har kapacitet för. Lite som AJF, bägge hyfsade spelare men som fått helt fel roller (och löner).

Lite typiskt Hägg. Gör mycket bra i matcherna men är ofta bakom baklängesmål.

Gavve: Mm, måste kännas väldigt värdigt att bli uppkallad för att delta i nåt jäkla brawl-jippo… med risk för skada.
Ruskigt ovärdigt.
Charles borde vara lagom nöjd.

Zzz: Söderström skulle väl tjäna $350.000 i AHL. Det är ju pengar vi kan matcha i stort sätt. Sen att vara på hemmaplan med nyfödd och tillgång till mor och farföräldrarna.

Allt handlar väl egentligen om hur sugen Söderström är att harva med Providence i AHL den här tidpunkten i sin karriär? Det finns inte en chans i h-e att han kommer bli uppkallad till NHL iom att Bruins redan satte upp han på waivers en gång.

ELFBIF: Är det en partiell bristning i baklåret som många befarat, och som det mycket väl skulle kunna vara sett till hur det såg ut, så är det nog inte så illa ändå. Det gör ÖVERJÄVLIGT ont, men kan gå hyfsat snabbt att rehabilitera.

honken21: Bellows har haft några situationer med tveksamt hemjobb, men annars kört på bra längre ner i laget. Tror ändå att det är en så pass grov mismatch mellan hans förväntningar och roll, att det bara är en tidsfråga innan han lämnar om han spelar långt ner i laget.

Tror det är så enkelt som Sanny är inne på, dvs att hans skridskoåkning begränsar honom i SHL. Man ser att han försöker ta en del till synes bra initiativ men det går lite för långsamt. Förutom att han förmodligen inte är nöjd med att vara en utfyllnadsspelare tycker det är svårt att rättfärdiga att han spelar istället för Svrcek, som man förmodligen måste ge istid för att kunna behålla.

Med Svrcek får man otroligt mycket fart, genombrottsförmåga, forechecking och en spelare som förmodligen kommer fixa powerplays till laget med jämna mellanrum genom sitt sätt att spela. Dessutom skulle han kunna utvecklas mycket på kort tid. För mig lockar det mer att ge honom chansen än att fortsätta med Bellows. Samtidigt kanske diskussionen blir en annan om Rödin är långtidsskadad.

Erat: Bellows är en av få "gåtor" kvar i laget. Min teori är att han har problem med sin identitet som hockeyspelare. Inför säsongen lyfte han speluppfattning som en av sina främsta styrkor. Det förvånade mig. Ser inte riktigt att han är den typen av spelare som han vill eller tror sig vara. Matchades tidigt ihop med Bäckis och det fick nog honom att tänka mycket, och leta kemi. Tycker snarare han borde vara en som borrar ner huvudet och kör, spela rakt och tufft. Mycket avslut. Gått mer åt det hållet på senare tid men gör det inte bra nog. Ser mest ut som en långsam och sämre version av Kopacka. Tyvärr en mycket märklig värvning av Alcén och jag var frågande till den redan från början.

Ser i alla fall inga tecken på divighet eller att han inte skulle ha accepterat sin roll i fjärdekedja. Det är bra. Vi får hoppas att han hittar sig själv som SHL-spelare.

En lärdom för Alcén borde vara att bli mer försiktig med värvningar från Nordamerika. Skridskoåkning en nyckel. Och satsa mer på de som faktiskt visat sig passa in i europeisk hockey. Ge nu Bobby och Jack de löner de förtjänar.

Charliejfz: På torsdag blir det Gavlerinken mot SAIK,

Våra 3 första matcher denna säsong: 3p. 13 mål gjorda och 14 insläppta.
Våra 3 senaste matcher: 6p. 8 mål gjorda och 6 insläppta.

38% färre mål framåt men också 57% färre mål bakåt. Men framförallt har ju BP-spelet blivit bättre.

Noterar också att Åslund åkte på ett matchstraff i slutet av matchen. Det missade jag!

Farsang: Han släppte inte många returer idag

Det var en jäkligt bra genomförd match

Bäckis är ju orimlig i tekningarna. Märkligt hur han kan vinna så jäkla ofta.

Honken72: Sanny har 5-6 minuter hem efter matchen så neutraliteten är väl... tveksam

havre: När vi säkrat segern så kan Silfver dra ett slagskott mot kommentatorbåset.

havre: Sanny Lindström bör gå om grundskolan om han ser en klockren axel mot axel där. Den där tacklingen klarar aldrig en videogranskning.

Zappaholic: Bra. 9-21 i skott så här i slutet av andra (3 min kvar). Inte så mycket att klaga på alls och man spelar stora delar av matchen ut FBK på bortaplan.

Solklart matchstraff om man ska följa samma regelbok från förra matchen

Honken72: Den behövde Bäckis och laget .

MATCHDAG! 3p mot Färjestad ikväll. Tack och hej!

Hittade också denna kommentar på GD av en läsare:
” Matchen mot Timrå den 30/12-25 så åkte Oskar Lindblom på matchstraff när han försvarade sig vid slutsignalen och Per fick en liten dutt på hakan och föll ihop. Ingen anmälan mot Oskar, igår var det samma viss.. Per ramlar ihop som ett korthus och Ölund får ingen påföljd från disciplinnämnden. Vad tusan är Per gjord av? Sån sjukt duktig back som bara skämmer ut sig.”
Ska ju dock vara 2024 ovan. Kommer själv inte ihåg händelsen dock men vissa har ju glaskäke. Eller skådespelartalanger.
Btw, kommer ihåg att man spelade ”Movie Star” i Gavlerinken förr när Brynäsare fick tveksamma utvisningar emot sig 🙂 Återinför detta snälla.

Måste säga att Kempnys två mål än så länge är exakt hur jag föreställde mig att han skulle göra sina mål. Han har ett bra skott.

Otrolig match av grabbarna idag. Förtjänade att vinna med 8-0.

Tittar på tabellen och får dock en klump i magen.. endast 2p före plats 14 & 13.. 5p upp till top6..
Det gäller verkligen att Brynäs vinner 3-4 av kommande 5 matcherna.

Brynäs är överlägsna... Hade Brynäs fått samma utdelning som Timrå så hade det varit typ 7-0.
Tyvärr åker brynäsarna på matchstraff om de är för elaka mor sargen.

Fan vad synd att Bellows inte fick sätta den! Han hade behövt det.

Jake Livingstone har blivit nedskickad till AHL. Tog ingen plats efter hans tryout.
www.cbssports.com/fantasy/hockey/news/panthers-jake-livingstone-released-from-pto/

Är ju ett namn som nämnts i samband med Brynäs. Får se om detta leder till att han överväger Europa istället.

ME88x: visst att en ny speaker kan tillföra mer energi till klacken eller dylikt.

Men Kenth är proffesionell och har man vart speaker i 52 år så ger man dem inte kicken förens dem själv vill sluta. Så är det bara.

LP!!!! Grymt skott där.

Qvarre: Dahlén utgår av privata skäl. Stort tapp för Timrå. Hoppas ingenting allvarligt har hänt.

Tigerhjärta: ” Vi ligger etta i både Corsi & Fenwick vilket antyder att vi är det lag i ligan som skapar flest målchanser, driver mest spel framåt och släpper till minst bakåt.
Vi spelar bra hockey!
Det blir inte tydligare än att problematiken nästintill enbart står till målvaktsspelet samt sorgebarnet boxplay.”
Det måste ju bara gå att fixa de två isolerade problemområdena. Sedan bör vi kunna lyfta i tabellen.
Undrar hur många poäng vi hade tagit om bp istället hade varit 75% och allt övrigt lika?

Sv: Matchtråd 2025-09-30 Västra Frölunda - Brynäs IF
Bisset: Eller så släpper vi dessa gamla Brynäsare och anställer folk som visat att de är duktiga TRÄNARE och inte bara haft en historik i Brynäs. Usch vad less jag blir att Molin och Dackells namn vevas om och om igen.

Tja, vad säger man. Antar att vi spelar rätt bra, men vad fan hjälper det när vi har europas sämsta boxplay? Vad fan hjälper det när Silfver nästan på egen hand förstör två powerplay? Vad fan hjälper det när Djoos lägger ärta nummer 1435 som styrs ut i sarghörnet?

Fy fan.. Nu börjar tålamodet tryta. Styr upp ett anständigt jävla boxplay, värva målvakt och back snabbt som fan.

Rödin1912: vi har för dåliga backar helt enkelt. Tänk när vi hade dastous o söderström o nu ska djoos o kinnvall ta den speltiden.
Det säger ju allt.

Förstår inte hur dom inte kan se att det här 2-1-1 systemet inte fungerar?
Det är ju supertydligt. Byt tillbaka till 2-2 systemet omgående.
Sen ska bara vi få lite mer flyt framåt. Vi skapar ganska rejäla chanser.

De måste ju sparka Masken och Molin nu. Såhär får det ju inte se ut.
Sämst i EUROPA, och INGEN tar ansvar.

Peja:
Allvarligt Gälla.. bänka Bellows. Kroppsspråket är sämre än Brendls... in med energi och fart (Svrcek) kan omöjligt bli sämre. Svrcek var på riktigt en av våra bästa yttrar i slutet av förra säsongen. Jag undrar om Bellows ens vill vara i Sverige?? Jävla klappkasst Kroppsspråk. Sånt man avskyr i ett lag när någon visar upp sånt beteende.

Rödin1912: Snudd på två hakningsutvisningar i den situationen. Man såg ju att Frölundaspelaren trodde att han skulle bli utvisad.

Och nu släppte de en solklar holding the stick för deras målvakt.

Jockster : och där en solklar hakning på Silfverberg som domarna låter passera.

En liten fundering angående vårt boxplay. (Som ju för övrigt inte är ett boxplay utan 2 +1 +1). Min egen analys av detta är att jag nog skulle gå tillbaka till ett klassiskt boxplay dvs 2 +2. Som det ser ut nu, när vi inte är synkade, så spelar lagen runt mellan point och höger/vänster tills dess att forwards inte riktigt hinner med. Det blir ett hål på ena sidan som låter någon av nämnda (point och höger/vänster) avancera in mot mål. Närmaste back får gå ut mot skytt, andra backen blir ensam framför mål, går in mot mitten och pang så är alla ur position... Rådet blir därför att gå tillbaka till ett klassiskt fyrkantigt (och mer passivt) boxplay. Det kommer garanterat att ge oss ett PK på minst 70 %. När det sitter kan man börja vrida och möjligen också anpassa till motstånd. Alldeles oavsett så behöver vi ändra på något om inte annat för att få motståndare att behöva ändra sitt PP.

Groggfinken: ja nu hejar vi fram vårt fina bif!