1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778961 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen


Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: När Kvist gör mål så förstår man att det är klasskillnad. Kul för honom iallafall.

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Tomt är det inte. Mycket Brynäsare här.
Uppladdat:

500x0-received273075138810676.jpeg


Sv: A proposito de nada
Berge: Nu verkar de ändå få ytterligare 350 platser då F1 och G1 öppnas för dem. I hockeyn brukar skadedjuren från Solna dyka upp typ när det är premiär, derby och slutspel om de går dit. I övrigt är det sällan de verkar orka engagera sig överhuvudtaget. 4154 hade de i snitt förra säsongen och då är nog de siffrorna rätt kraftigt förstärkta av derbyna på Globen.

Sv: A proposito de nada
Davey85: Pratar vi kortväxta spelare på ett Brynäsforum måste vi väl ändå få in

Ove Molin 176 cm
Anders Gozzi 175 cm
Peter Larsson 177 cm

Sv: A proposito de nada
{9684}: "Skulle vara kul med en laguppställning med bara korta spelare..."

Du var bara tvungen att locka fram nörden i mig att EP-scouta en massa längder på hockeyspelare, din jävel... 😉

Jag ger dig härmed ett lag med enbart korta killar som vet hur man spelar hockey. Pga Hockeysnacks formatering kommer kedjorna på rad, istället för på klassiskt kedjevis. Fyll på med några namn om ni har några. Håll till godo!

Forwards
Theo Fleury (168 cm)
Marcel Dionne (171 cm)
Martin St. Louis (171 cm)

Mats Näslund (170 cm)
Henri Richard (170 cm)
Brian Gionta (170 cm)

Ted Lindsay (173 cm)
Stan Mikita (175 cm)
Cole Caufield (170 cm)

Brad Marchand (175 cm)
Cliff Ronning (173 cm)
Alex DeBrincat (171 cm)

Bubblare
Tyler Johnson (173 cm)
Mike Camalleri (175 cm)
Johnny Gaudreau (175 cm)
Nathan Gerbe (163 cm)
Cam Atkinson (173 cm)
Mats Zucarello (171 cm)

Backar
Torey Krug (175 cm)
Jared Spurgeon (174 cm)

Lubomir Visnovsky (177 cm)
Kimmo Timonen (178 cm)

Quinn Hughes (178 cm)
Samuel Girard (178 cm)

Bubblare
Brian Rafalski (178 cm)
Francis Bouillon (173 cm)
King Clancy (170 cm)
Ryan Gunderson (177 cm)
Magnus Johansson (178 cm)
Niclas Burström (175 cm)
Elias Fälth (176 cm)
Cory Murphy (175 cm)

Målvakter
John Vanbiesbrouck (173 cm)
Pelle Lindbergh (173 cm)

Bubblare
Chris Osgood (178 cm)
Joel Lassinantti (175 cm)
Jarmo Myllys (175 cm)
Darren Pang (165 cm)
Arturs Irbe (175 cm)

Sv: A proposito de nada
Laget i morgon enligt GD....

BIK Karlskoga–Brynäs, torsdag 19.00

Målvakter: Anders Lindbäck (Damian Clara)
Förstafemman: Simon Bertilsson, Johannes Kinnvall – Anton Rödin, Tyler Vesel, Tyler Kelleher.
Andrafemman: Theo Lindstein, Kasper Larsen – Jack Kopacka, Johan Larsson, Miks Indrasis
Tredjefemman: Karlis Cukste, Anton Johannesson – Linus Lindblom, Linus Ölund, Oliver Tärnström
Fjärdekedjan: Jacob Blomqvist, Anton Ohlsson, Oskar Kvist
Extra back: Albin Udd.
Spelar ej: Noel Nordh (landslagsuppdrag), Greg Scott och Chad Billins (ej anslutit)

Sv: A proposito de nada
Kommer drevet gå eller är SKE fina nog inte att ifrågasätta…

Sv: A proposito de nada
Anders Berg: "Såg målen från Svarta mot Vita nyss... Lindbäck imponerade inte."

För matchens syfte så var Lindbäck isens bästa spelare.

Sv: A proposito de nada
Silfver: Arvid Sundin fick ett erbjudande från en av de bästa div1-klubbarna (Piteå). Inte säkert att en tryout med ett allsvenskt Brynäs smäller högre än det. Han måste ju tänka på sin karriär också.

Lindblom är bra på att peta in puckar, vilket han verkligen fick tillfälle att göra i en kedja med Larsson och Indrasis mot Hudiksvall, det betyder inte nödvändigtvis att han är redo för A-laget. När Kopacka är tillbaka kommer han att ta plats där och frågnan blir om Lindblom kan göra ett bra jobb längre ner i hierarkin, men man ska inte underskatta förmågan att kunna peta in puckar heller. Till skillnad från typ Kvist behöver inte Lindblom 10 chanser för att göra mål.

Det säger någonting att Lindblom lyckades hitta målet i en av sina 2 SHL-framträdanden, medan Kvist har gjort 1 mål på 2 säsonger.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs:

Jag tycker också om det jag ser med Lindblom, men det vi ska komma ihåg är att han har producerat mot väldigt svagt motstånd. Han är också den enda i laget som just nu spelar för ett kontrakt.

Kollar man på Lindbloms siffror från J20 så är de faktiskt inte speciellt bra. Faktum är att väldigt få spelare med den produktionen från J20 hamnar i SHL. På sikt kan han säkert bli en bra hockeyspelare och han verkar onekligen också vara en målskytt (vilket kan tala för honom) med sina 19 mål förra säsongen.

Men ska vi jämföra med Oskar så hade han ett poängsnitt på nära 1p/m i SHL i motsvarande ålder. Linus gjorde ifjol 27 poäng på 44 matcher i J20. Det är faktiskt betydligt sämre produktion än vad spelare som Kvist och Birgersson haft.

Men jag hoppas jag har fel, och kan han fortsätta leverera i träningsmatcher mot allsvenskt motstånd så tycker jag också vi ska behålla honom.

Sv: A proposito de nada
Nu har vi gjort 26 mål framåt på 2 matcher; SM-guld, SM-guld, SM-guld 🎼 😎

Sv: A proposito de nada
SuneMangs:

Fan vad man är trött på alla Smålandslag.

Hv, Växjö, Oskarshamn… fyfan för Småland.

Sv: A proposito de nada
Lindstein kommer även vara en toppback i NHL inom 5 års tid. Vilken kille asså.

Tycker alltid han levt i skuggan av Sandin pelika i nationella turneringar, men sättet Lindstein spelar upp pucken från egen zon är en otroligt fin och bra kvalité för att lyckas i framtiden. Som en tvåvägs back då alltså.

Sv: A proposito de nada
Hattrick för Lindblom, 8-0.

Sv: A proposito de nada
Peja: 7-0 Linus Lindblom med sitt andra mål ikväll! Linus Lindblom blir spännande i år tror jag!

Sv: A proposito de nada
7-0 Lindblom. Snygg framspelning av Indrasis.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Jag är jäkligt taggad på att se hur Johannesson och Larsen ser ut på isen!

Sv: A proposito de nada
Peja: När man ökade från 12 till 14 lag hördes också invändningar om att SHL skulle bli försvagad med notoriska bottenlag men trots det kunde lag som HV och Dif senare åka ut. Allsvenskan har flera topplag och nya tillkommer. Jag tycker man kan utöka till 16 men att ha som fotbollen där 2 lag åker ut och ett lag kvalar. Då blir det ingen katastrof att åka ut, man kan som Gif Sundsvall återkomma med jämna mellanrum och nått år komma femma. Norrköping åkte ut 2010 men vann guld 2015, Häcken kunde komma upp, etablera sig och bli ett topplag för att inte tala om Mjällbys prestationer de senaste säsongerna osv.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: "Punkt 1 motsäger väl inte att man hade en utvecklingsplan för Ljungen."

Jag har aldrig skrivit att Brynäs inte hade en utvecklingsplan för Ljungkrantz.

Det jag skrev var: "Vi kan anta att Färjestad har presenterat en bra och trovärdig utvecklingsplan för Ljungkrantz, vilket förmodligen var mer än Alcén gjorde, i synnerhet med en allsvensk spelarbudget. "

Läs gärna inläggen innan du börjar diskutera om petitesser.

Självklart hade Brynäs någon slags utvecklingsplan för Ljungkrantz, poängen är att Färjestad antagligen prestenterade en BÄTTRE och mer trovärdig utvecklingsplan för honom, som han då helt logiskt nappade på. Det är väl egentligen en ren självklarhet? Eller varför tänker du annars att Ljungkrantz nappade; för att de framförde en dålig och otrovärdig utvecklingsplan...?

...

"Sen om Ljungen är bättre talang än kvist å Birger visste väl ingen då. Har han bättre utvecklingskurva än dem är han ikapp dem nu o kanske förbi - men det påverkar väl inte valet då."

Jo, att Ljungkrantz var och är en bättre talang än Kvist och Birgersson visste många om. Det var till exempel därför som han, och inte dom, blev draftad.


...

Angående punkt 3. Ja, framgång föder framgång. Okej.

Men åter igen, varför tror du att Färjestad och andra föreningar är mer framgångsrika än Brynäs?

Det är en "hönan och ägget"-diskussion. Jag menar att deras framgångar är en konsekvens av hög kompetens inom organisationen. Du menar vad, att framgången kom per automatik och nu kan vem som helst ratta vidare med samma framgångar? Eller vad försöker du säga? Förstår inte vad du menar, förtydliga gärna.

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Jag tror inte att Manners styrspel eller det allmänna kaos som ofta råder i Brynäs var särskilt utvecklande för Ljungkrantz. Och man prioriterade uppenbarligen ofta Birgersson och Kvist före honom, vilket inte tror att alla klubbar hade gjort. Färjestads kontraktsförslag till Birgersson och Kvist lyser med sin frånvaro.

Färjestads SHL-status, ekonomi, sportsliga kompetens och trovärdighet är ingenting som Brynäs kan konkurrera med i dagsläget. Därför kan de även sy ihop bättre och mer trovärdiga utvecklingsplaner för unga spelare.

Med trovärdighet menar jag till exempel vetskapen om att tränaren som den unga spelaren pratar med forfarande kommer vara där om 1 år. Där har Brynäs ett uppenbart trovärdighetsproblem.

Sv: A proposito de nada
Anders Berg: Jag har en känsla av att Leksand går en ganska tung säsong till mötes. Förväntningarna är förmodligen stora runt Siljan när dom fått ihop sitt ”drömlag”.. Chansen är nog stor att Hellqvist får gå innan årsskiftet…

Sv: A proposito de nada
Peja:
Man hoppas verkligen att Gällstedt blir årets dunderflipp.

Sv: A proposito de nada
Zzz:
Själv har jag bokat säsongskort till Kalmar HC.
Det hade aldrig hänt om inte Brynäs hamnat i samma serie..
Att få se mitt hjärtas Brynäs spela i min hemstad!!
En helt surrealistisk tanke inför förra säsongen.
Såvida inte Kalmar HC mot all förmodan någon gång hamnar i högsta serien så hoppas jag att det aldrig kommer ske igen.. 🫣

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: Både Rautio och Sandström var tyvärr för dåliga i finalspelet. Faktum är att båda framstod som dåliga alternativ inför game 7 vilket bäddade för förlust.

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: "David rautio får korttidskontrakt med skellefteå det var oväntat, känns som han varit i alla möjliga klubbar men rautio har haft en fin karriär, var ju grym i målet när brynäs tog sig till final"

Vet inte om Rautio, eller Sandström, var "grymma" under slutspelet 2017. Med bättre vakter så hade vi vunnit. Jag tycker fortfarande att Rautio ska ta HV's 1-1 mål i 7:e matchen, den får inte gå in från den vinkeln...

Sv: A proposito de nada
{5647}: Mycket bra sammanfattning. Stråhle känns överskattad på samma vis som Fagerwall var det. Dåliga taktiker bägge. Och lapp-Jesus måste väl snart vara genomskådad, han är ingen lagbyggare. Han blev ett namn när han i Oskarshamn blev något av en föregångare i det här att utnyttja lånesystemet. Han högg på allt och skjuter man med avsågad hagelbössa så kommer man träffa nåt till slut. Långsiktigt har han däremot inte bevisat ett skit ännu och precis som att vi mådde bra av att gå skilda vägar med Nubben så tror jag att Löven borde överväga att göra liknande med honom om kommande säsong inte ger resultat

Sv: A proposito de nada
Huge:Snubblade på en artikel av okrönte Gävle-historiemästaren Folke Löfgren från GD 1985: ”På 1940-talet annonserade man i tidningarna efter bostä­der. Ibland förekom det som annonssvar “Ej i Brynäs”.”

Så. Ta ett par veckor off-line och grotta om det heter ”i” eller ”på” Brynäs. Vi hörs i September men hoppas ämnet är hockey då 🙂

Sv: A proposito de nada
Huge: tack Huge nu blev allt som vanligt igen….

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Det är fortfarande sportchefens fel om tränaren har två förstamålvakter till sitt förfogande som båda förväntar sig/kräver att vara förstamålvakt.

Sportchefen kan se till att truppen endast innehåller en tilltänkt förstamålvakt. En målvakt som förväntar sig att vara etta.

Tränaren kan inte spela två målvakter samtidigt. Alltså går det inte att ha två förstamålvakter och infria bådas förväntningar på istid. Det bör även du acceptera som fakta.

Nu har Brynäs sportchef uppenbarligen lärt sig läxan, i och med att målvaktsdynamiken ser helt annorlunda ut 23/24.

Givetvis uppstår sprickor i truppen, spelare som vill lämna, är sura och så vidare om man inte har förankrat rollerna på förhand. Det är någonting som Gällstedt har betonat i flertalet intervjuer, alltså att spelarna som värvas måste ha tilltänkta roller för att allt inte ska bli pannkaka.

Sv: A proposito de nada
youtu.be/HyfSmx_ztf4 riktigt intressant

Sv: A proposito de nada
Lunkz: GD artikel idag.

Alcen:” Men det är helst någon som kan göra mål du vill ha in?
– Ja, i alla fall en poänggörare är förhoppningen, svarar Alcén.”

Gälldtedt: ” – Det gäller att ha lite tålamod. Det är inte bara att ta hit någonting utan vi vill ha en spelare som passar in i vår byggsats och förlitar oss på att det här kommer bli bra”


Sv: A proposito de nada
Makita: Allt är inte pengar heller. DIF lade 10 miljoner mer än både oss och Löven på spelare.
Jag vet att ni har några spelare som är ruskigt bra som följer med ner, men de är också dyra. Tar man DIF så skulle de kunnat få en mer slagkraftig trupp utan dyra spelare som Brodin, Rensfeldt och Norman exempelvis. De gick nog ned i lön, men jag tror att de fick rätt lite "bang for the buck där". Ni kan hoppas att de spelare som följer med i Rödin, Scott och Larsson osv är mer som Klasen och Krüger. Klasen lär ha kostat kopiöst och med så många matcher missade lär hans prestation/krona vara rätt lågt, men likt Krüger var han ändå högsta allsvensk klass när han spelade.

Jag tror att alla inom Brynäs kommer behöva komma till insikten att ni är ett allsvenskt lag med en allsvensk kostym. Inte ett SHL-lag på tillfälligt besök. Om alla gjort det vet jag inte, men jag hoppas ni slimmat på kansliet och bland betalda funktionärer osv.

Det går absolut att vända på skutan och komma upp i samma budget eller något mer än både DIF och Löven. Det finns förutsättningar. Det gäller bara att få max ur varje krona också. Hitta de billigare spelarna som kanske tillför mindre än stjärnorna, men som frigör pengar för att ha en bredd. Det kanske känns jättejobbigt nu att tänka sig att behöva klara sig på en lägre lönebudget nästa år (om ni inte går upp), men blir ni kvar några år och har en bra sportchef kommer ni se att det inte alls är omöjligt.

Sv: A proposito de nada
Huge: I slutändan är det medlemmarna/sofftyckarna som väljer de som anställer personalen.

Sv: A proposito de nada
Scerban: Som utomstående är Brynäs och supportrarna idag förvånansvärt lik Modos dito sedan många år. Modos övertro på klubbnamnet tog dem rakt ner i allsvenskan. Och lite så känns det som att ni befinner er just nu.( hybris)
Modo fick sanera bort, studsa ner i källaren och reeboota föreningen. Ta bort vissa positioner och ersätta med rätt folk på rätt plats.
Tror att ni får en svintung resa i år, då ni tar allt för givet, bara för att ni heter Brynäs.

Sv: A proposito de nada
Vet inte om det varit uppe redan men ingen Vela i Brynäs enligt uppgifter till GD. Alcen försökte men han ska spela för en annan klubb utanför Sverige.

Sv: A proposito de nada
Peja: Följer ni hockeyallsvenskan.se? En del riktigt intressanta bloggar har publicerats.
Idag en som kanske intresserar er lite extra.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Vela, ja tack. Mannberg, nej tack..

En kedja med Ölund, Vela och Kopacka skulle nog vara riktigt tung att möta och kunna köra musten ur motståndarnas bästa kedjor. Samtidigt som det finns offensiv kraft

Sv: A proposito de nada
Peja: Vi får såklart räkna med att laget behöver någon form av startsträcka. Nytt lagbygge, ny serie, en otrolig press från fans och media på att vara dominanta. En hemmatorsk mot AIK i premiären är nog inte omöjlig till exempel.

Men har vi inte hittat rätt i spelet efter en sådär tio, tolv matcher kommer vi få det svettigt. Panik kommer utbryta, Alcen kommer leta spets som inte finns och vi kommer säkerligen göra en grundserie likt den DIF gjorde i år.

Vi kommer säkert sitta och hata laget i början på säsongen, men vi får trots allt ge herrarna lite tid att acklamatisera sig. Vi kommer INTE vinna varje match, det kommer bli torsk mot Västervik och Östersund också.

Sv: A proposito de nada
Lemp: Jo, det gjorde vi i MoDo också. Vela, Niederbach och Halloran framåt och Brickley som back. Se till att som oss göra det i tid så man inte tar in en massa spelare på deadline och får svårt att få ihop laget.

Löven har verkligen offensiv spets. Meyer, Schilkey, Pooley, Powell och Weigel kan mycket väl hamna väldigt högt upp i poängligan, men de är alla väldigt offensivt lagda. Schilkey var under en period i våras på +1 i plus/minus då både han och Pooley är lata defensivt. Samma sak med Meyer som är ökänt dålig på hemjobb. Weigel är bättre defensivt än han får credit för, men Powell är också ganska offensiv.

Deras tredje och framförallt fjärde ser lite tunna ut. Andersson och Wiklund var rent av svaga ijol. Possler är svår att spela med. Olofsson är väl en hjärnskakning från att avsluta karriären och Fortier är ruskigt snabb, men som Possler kör han lite sitt eget race.

Jag tror att Brynäs har en mer balanserad forwardsuppsättning där fler är beredda på att göra jobbet och mindre intresserade av att komma högst i poängligan för att komma till en bättre liga. Det viktigaste blir att få ihop laget. Att slippa uppdelningen i falanger som det verkar varit mellan finnar och svenskar, som det så ofta blir förresten när det går tungt för laget.

Löven har dessutom en rätt svag tränare rent taktiskt. Jag förstår inte varför han verkar envisas med en fysisk, nästan brutal, hockey när Kenttä alltmer går på spelskicklighet framför fysik. Löven spelar en primitiv hockey med extrem forecheck, säckförsvar och mycket kontringar. De gör det bra, men de har ingen plan B. Som när DIF hittade vägar att spela sig ur forechecken och kunde få massor av odd man rushes.

Sv: A proposito de nada
Jugge: ellis, liksom många andra brynäsare, är kvar i storhetsperioden när Brynäs kunde välja och vraka bland de bästa svenska spelarna. Självbilden som spelade ner oss i Allsvenskan, ni vet.

Varje gång jag läser hans och spolaisens kommentarer inser jag att föreningen har långt kvar till läkning.

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: Helt klart Wännström om jag var tvungen att välja.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Den åtgärd Alcén gjorde beträffande Manner var att förlänga kontraktet ytterligare ett år och det gjorde han i månadsskiftet nov/dec. Var ganska tydligt redan då att truppen inte fungerade.

Sv: A proposito de nada
Davey85: Ryktas på Twitter att Nicky D är klar. Jag hoppas dessa rykten inte stämmer. Då tappar Alcén i ett svep allt nybyggt förtroende hos mig.

Sv: A proposito de nada
spolaisen: Ett litet problem är ju att vi också har en verklighet att förhålla oss till...

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Jag tyckte inte han imponerande på mig, men jag lade knappt märke till honom mot oss. Såklart är det väldigt mycket svårare som en sådan spelare att stå ut i ett så pass dåligt lag som KIK var förra året. Varken han eller Vela är särskilt kreativa, utan är beroende av att andra i kedjan är det så kan de ta skitjobbet.

Vet bara att när vi åkte mot Löven för dryft ett år sedan så saknade vi helt den där spelartypen och hade därmed oerhört svårt att ta oss in på mål. Det blev en massa snurrande i hörnen och längs sargerna, samt oerhört få "skitmål" som kommer av styrning/skymning/returer bara för att någon är mitt framför målvakten.

Sv: A proposito de nada
J-S: Jag ville absolut inte diskutera någon form av politik med mitt inlägg. Endast påpeka hur sorgligt det är att en sådan kanonvärvning, som han ändå var, ska svärta ned sitt namn i Brynäshistorien (vilket jag vet att han skiter i, såklart) med att ta ett inpopulärt och kontroversiellt beslut för lite mer rubel i fickan än han hade fått i Schweiz.

Jag fattar också att en karriär är kort och det gäller att tjäna så mycket man kan. Jag kan se bägge sidor av myntet, även fast jag personligen tycker att han tagit fel beslut. Trist, för han var en personlig favorit och det var så jag ville minnas honom och nu blir det inte så, tyvärr.

Sv: A proposito de nada
Brynäs forever 1912: Camper skulle ju vara absolut spets i HA, topp 3 på min lista. Så skulle Alcén lyckas landa honom vore det riktigt jäkla grymt!

Sv: A proposito de nada
MrCarla: Jag ser till och med fram emot försäsongen. Det ska bli spännande att se alla nya och vilket taktiskt upplägg Gällstedt har tänkt sig.




Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
{Tommy}: Vore tråkigt om du lämnade Tommy. Många som uppskattar dig härinne
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)