HV 71 - MODO Hockey 2011-09-29
Kalla fakta efter sex matcher:
Powerplay: 0% (12)
Boxplay: 78,26% (11)
Skotteffektivitet: 6,51% (12)
Tekningar: 42,86% (12)
Tacklingar. 88 (5)
Målvakter: 89,14% (10)
Det som är skrämmande är att jag inte har valt ut dessa siffror på något sätt, utan vi är sämst eller bland de sämsta på nästan allt (ja, utom tacklingar då). Tidigare säsonger har det ju oftast funnits någonting att glädja sig åt, som ett bra powerplay-spel, men nu fungerar uppenbarligen INGENTING.
Skröder, vad gjorde han idag? Gled runt hela matchen och drar på sig en utvisning av ren irritation.. för vadå? Någon åkte väl bredvid honom då han tog några lugna skär för sig själv.
Backarna följer med upp i anfallet, bra bra.. Ända tills vi är fyra stycken bakom HVs mål då spelvändningen kommer! Väldigt lätt att försvara sig mot! Ska inte anfallaren eller centern ta ena backens plats uppe på blå?
A.Forsberg fick se sin statistik störtdyka idag, snällt av modoförsvaret att helt ge upp.
Samuelsson står i båset och låter allt ske, inte en tillstymmelse av ändring i taktiken (om det nu finns någon alls?)
Det drälls med pucken konstant, powerplayet blir istället som en jättestor dödtid för Modo där man har 2 minuter till ingenting. Smart taktik av HV att ta utvisningar och sedan stressa sönder Modos PP i bitar!
Ulf för faan, vi har två bra målvakter i Tellan och Forsberg. Gör som AIK och bygg laget kring dessa istället. Vi är inte tillräckligt bra. Bänka Axelsson och Schremp. Kanske K-Fop också, han gör ju ändå ingenting.. Upp med juniorerna och satsa defensivt. Vi klarar inte av att hålla spel i anfallszon.
Nån målvakts kunnig som kan ge forsberg en utvärdering? Tycker han gjorde en ok insats trotts allt, men har väl bristande målvakts kunskap:-P
Kanske det varit bäst för Modo de närmaste säsongerna att bara värva Micke Pettersson typer som jobbar stenhårt i båda riktningarna. Det samt att slussa in juniorer som då får lära sig att hårt jobb är A, glänsa med en snygg dragning är B.
Men säsongen är inte över, ännu!
Det stora felet, som jag ser det, är att MoDo, med Näslund i spetsen, har varit alldeles för naiva. Det vill säga, man har har inte värvat de spelare som sliter som vargar i 55 omgångar, utan man har värvat spelare som egentligen passar mycket bättre som grädden på moset i ett topplagen. Slitvargarna i MoDo är alldeles för dåliga. Visst, K-Fop kan täcka skott och Hedman kan tacklas lite, men de är inte de där ettriga getingarna som köttar sönder motståndarna.
Tyvärr så lönar det sig att spela "tråkhockey". Det ser vi i år igen. Så jag tycker inte vi ska be om ursäkt för någonting, ställ bussen framför mål och tråka till oss poängen. Det är poängen som räknas.
Måste match på lördag.
Nagelbitar match på lördag.
Dock inte ett e4-derby.
MODO-FBK, blir en upplevelse.
Tycker alvarligt att vi ska spela 1-3-1. Så fort vi tappar pucken gör vi köttmur mellan röda och vår egen blå. Lägg bara ut på yta och kontra hela tiden, skit i och vara konstruktiv
Tänk Handboll!
Kul, nääe. Men då kanske vi är med målmässigt ända till slutet ibland.
Å andra sidan... det är förbannat mycket som ser förjävligt ut. Jag undrar jag vad Macke och Uffe tänker lösa det här.
Från officiella...
13:57
Johan Ryno MODO Hockey
Checking to the head, 2 minuter
Bad_Brett: Ja, pucken går snabbare. Men åker man mer skridskor kommer man till ytor där man är passningsbar. Och om passningsläggaren åker mer skridskor blir han inte checkad så hårt, vilket ger honom en tiondel extra att slå passningen. Då kommer passningen bli bättre.
Sawchuk: Spelare som Schremp och Axelsson vet vi ju har tekniken och spelsinnet, men båda två försöker sig på att göra allt detta stillastående. Dessutom tar man onödiga utvisningar för att man inte tar de extra skären.
Det här är elitserien, där finns det tyvärr inget lag man kan vinna mot om man står mer eller mindre still.
Du menar att det inte går att skapa en vinnarmentalitet i vår förening? För det spelar ingen roll vad vi värvar, och eftersom vi inte har någon vinnarmentalitet så kan vi inte vinna, och då kan vi inte skaffa oss vinnarmentalitet.
Om det ändå vore såväl. Idag klarade vi inte av att slå en tvåmeterspassning. Powerplay är det sämsta jag någonsin har sett, man lyckas knappt komma in i zon. När motståndarna är kontrar är det Skröder och Danielsson som står för hemjobbet.
De enda backarna som gör någonting konstruktivt, Pöck och Lehtivouri, åker solo gång på gång. Man kan klaga på skridskoåkningen, men det är nog allmänt känt att pucken går snabbare.
Axelsson, Schremp, Pöck, Lehtivouri åker alla runt och kladdar med pucken till förbannelse. Det är som när man lirade innebandy på gymnastiken på mellanstadiet och vissa vägrade passa eftersom de ville visa upp sig själva.
Redigerad kommentar
Spelar ingen roll hur mycket skridskor man åker om passen och spelsinnet är för dåligt.
Har sett veteranlag spöa skiten ur division 2 lag trots att Div2 lagen åkt en miljon mil mer skridskor.
Sen måste Schremp fundera över hur han ska kunna få ut sitt spel i dessa omständigheter.
Och robocop måste hitta nycklar vid våra uppspel, hur är det meningen att vi ska anfalla?
Känns drygt att ha närmare 800.000 i månaden uppbundet i Schremp och Axelsson.
Nu har jag inte sett dagens match, men jag gissar på att det är lika illa som vanligt. Allting har sin grund i en enda sak. Skridskoåkningen.
Tempot är för lågt. Åker man mer skridskor så ger man sig själv mer ytor, vilket leder till mer tid med pucken, vilket leder till bättre passningar till spelare med fart. Åker man mer skridskor skapar man mer 2 mot 1 och 3 mot 2 och riskerar att få mindre sådana lägen mot sig.
Jag brukar vara stolt över att heja på Modo men idag skämms jag över de!
Så patetisk insatts av många och alla dessa satans idiotutvisningar, å stackars Anton i målet
Tror det är svårt att inte panika efter denna matchen. Många behöver nog lugna ner sig lite innan man kan ge en helt nykter analys. Även fast jag håller med i mycket som skrivs.
Jag tycker nog att lite lugn och försöka hitta rätt i formationerna är vad som behövs.
Redigerad kommentar
Nu är smekmånaden över. Folk har hyllat Näslund i allt han har gjort. Jag hoppas verkligen inte att han springer och gömmer sig nu, utan nu vill jag ha svar på hur det arbetar för att förbättra läget.
Timander och snygg Hasse ska vara glada som slipper det här.
Nu jävlar får ni vifta med era trollspön Macke och Peter!
Jag accepterar inte att Skröder gör en sådan där sak, speciellt inte i detta läge. Schremp skall sättas på bänken i nästa match.
Och hur de kan behandla vår 18-åring i mål på detta sätt, är riktigt osmakligt.
Jag tror fortfarande att laget kan bli bra tillslut.
Jag skäms över att ödsla min tid på att se dessa IDIOTER spela.
Det är helt oacceptabelt mot supportrar och sponsorer hur de uppträder. Jag förväntar att de kommer med en offentlig ursäkt i morgon. Det finns ingenting att skylla på.
Hyfsad klasskillnad i avsluten. Madsen är skridskopassens mästare.
Jag vet inte men hyr bra han än är så har han inte fått ut något av laget och 23 pp utan mål!
Vem bryr sig om seg-Skröder vilar 4 matcher, upp med Janos Hari då...
bj21: Han kanske hade uppkörning för moppekort?