MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Det är klart att hårdheten på skydden påverkar men en bra träff är fortfarande en bra träff (eller dålig, beroende på hur man ser det). Sen är det väl en fråga om vad mer än bara tacklingar som skydden är avsedda för också. Bränner man in i en sarg 30-40 gånger per match så kan det ju vara bra att ha axelkåpor som inte spricker i två bitar när man kolliderar också.
Med ditt tankesätt så skulle en boxare aldrig kunna bli knockad om han ser slaget komma men inte hinner undan heller.
Samma liknelse kan man göra med skydden. Du tror inte skadorna i boxning skulle bli värre om man gjorde boxarhandskarna stenhårda? Självklart spelar det en jävla roll om skydden är mjuka eller stenhårda. Detta är inte en teori utan ett faktum.
Jag tycker att det skall vara livstids avstängning om man tacklar i huvudet.
Hur som helst så är domaryrket ett av dom värsta jag kan tänka mig. Hatad av alla, bespottad och hotad av arga åskådare konstant. Ibland spelar det ingen roll att dom gör ett super-hawk-eye-call på en offside, hemmafansen skriker ändå att dom är idioter. En domare blir ju ALDRIG applåderad.
Med detta sagt så måste jag ju ändå säga att det faller sig helt naturligt att man ogillar domare, det är snabba beslut som ska tas, dom ska se allt och gör dom inte det så ropar folk "skandal". Sen tror jag inte att man kan förvänta sig att domare ska bli avstängda och utredda på samma sätt som spelare för ärligt talat, hur många domare skulle det bli kvar? Vem fan vill bli domare till att börja med?
Nej locka gamla spelare att bli domare. Kanske dom som inte hann tjäna så där jättemycket pengar att dom kan sitta på stallet med sin travhäst dag ut och dag in när dom pensionerat sig. Wikegård snackade i studion idag om att forsla ut pensionerade spelare i arbetslivet, säljkurser och aktiviteter från föreningen...varför inte försöka locka en dela av dessa blivande säljare till domarkåren istället? Då har vi iaf folk i zebrafärger som vet hur en diving ser ut, som vet hur en slashing mellan handske och armbågsskydd känns och som vet när en klapp på kinden bara är en klapp på kinden.
Sen det här med skydden som vapen, alltså får man en pärla på hakan i hög fart så spelar det ju ingen roll om du har den mjukare varianten skydd på dig, då går man i backen ändå. Visst att man borde kunna se över skydden på samma sätt som man kollar på skydden i hjälmarna men det huvudsakliga måste ändå vara att få bort tacklingarna som sker när mottagaren inte kan förvänta sig en tackling.
Finns ingen spelare som vill åka på en tackling så ni kan glöma det snacket. Man försöker alltid undvika tacklingar men dagens hockey går så snabbt att man förr eller senare får en riktig smäll ändå.
Har man gått i två veckor med ont i skallen, stel i nacken, ont i käken varje gång man gapar och ringningar i öronen försöker man ännu mer undvika dem men förr eller senare åker man dit igen.
Hjärnan hinner inte alltid med att processa informationen och man begår misstag, sträcker sig efter en puck i fel läge, tittar sig över höger istället för vänster axel och missar ångloket som jagar en, svänger in efter blå utan att hinna titta efter backcheckaren som vill trycka till en.
Det bästa tror jag är att inte göra skydd som är vapen. Utan kåpor tror jag man tänker sig för innan man dundrar in i 110 knyck i osäkra situationer.
Och nej Olle, oftast träffar huvudet isen för att man redan är hos John Blund. Som hockeyspelare har man har ramlat så många gånger på isen att man har en naturlig reflex som gör att man spänner nacke rygg och bål för att hålla upp huvudet. Det är oftast ( inte alltid ) då denna reflex sätts ur spel som huvudet går i isen.
Har själv åtskilliga hjärnskakningar bakom mig där jag provat just denna teori praktiskt tyvärr.
Redigerad kommentar
Nej, sätt krav på domarna också. Sköter de inte sin uppgift (oavsett om det är av slarv, inkompetens, eller rent medvetet) så ska de kunna stängas av precis som spelarna. Löneavdrag vore också på sin plats. Men nu är det ju bara en skyddad verkstad där alla håller varandra om ryggen, där ingen får ifrågasätta domaren och där domarnas namn hålls hemliga för att ytterligare bygga ut skyddet på den där verkstaden.
Håller med Spud angående skydden. Har hållit på med hockey hela mitt liv och hobbyspelar fortfarande på Div2 nivå bara för kul. Även här märker vi av det. Skydden har gått från att vara just skydd till att vara vapen.
När man sätter in en hård tackling känner man i princip ingenting med dagens skydd och armbågsskydden får ju knogjärn att verka humanistiska. Plocka av spelarna axelskydden eller låt dom köra med de mjuka gamla Sheer-Wood kåporna. Dessutom borde armbågsskydden gott och väl kunna vara i mjuka material i stället för dagens stenhårda carbon/plastlegeringar.
Har inte varit guds bästa barn själv och gillat att motståndare varit lite rädda men då man blir äldre får man lite andra värderingar och nu har jag en son själv som spelar och faktum är att man alltid är lite rädd då han är ute på isen.
Dags för förändring. Tacklingar ja! Stenhårda skydd som fungerar som vapen nej!
Jag tycker iaf att det centrala i dessa "blind sides", när man ska fria eller fälla, är att bedöma om mottagaren kan förvänta sig att få en smäll eller inte.
Kan man förvänta sig en tackling men ändå stirrar puck så tycker jag att det kan fungera som en förmildrande omständighet. Kan man inte förvänta sig detta och det är en klockren "blind side" så tycker jag istället att det ska bestraffas hårdare.
Som jag ser det så är det då spelaren inte är beredd som spelaren riskerar att slå i isen hjälplöst, vet man att tacklingen kommer så ska det jävligt mycket till för att man ska bli knockad och vet man att den kommer men man ändå stirrar puck så får man i stor utsträckning skylla sig själv.
Den här respekten som alla experter talar om tycker jag är borderline hyckleri. Det snackas väldigt mycket om att man ska respektera puckhållaren men det måste finnas respekt från mottagarens sida också att inse när det kan komma en smäll. ES-spelare har i mångt och mycket varit skyddade från den här typen av "medvetenhet", den har inte behövts helt enkelt. Jag tycker att det är positivt för svensk hockey i ett bredare perspektiv att man pratar mer "heads up" numera.
Kul att se hur dom missade i andra perioden då Hannula åkte vattenskidor efter en Brynässpelare.
Redigerad kommentar
Olle: Madsens tackling är ful. Och dum.
Danielssons smäll kan jag inte säga något om, därifrån jag satt såg jag den inte. Men ja, han har en tendens att dela ut tjyvsmällar.
Utvisningen på Tollefsen är det mest patetiska jag sett. Han står bara där.
Brynäs (och Modo) tilläts spelförstöra alldeles för mycket. Genomgående katastrofal domarinsats. De är de som borde stängas av längst.
Otroligt att se hur Schremp och Hannula blev både snabbare och farligare i anfallszon när man plockar bort en "klasspelare" som Dick ifrån dom och ersätter med en Junior...
Än mer otroligt och pinsamt är hur 2 domare kan vara så inåt h-e fel över +60 minuter. Det var allt från hittepå utvisningar till total förnekelse av fula dylikar. Och en j-a massa där emellan.
Även kul att se Jr (hatar förkortningen HS förresten) göra sin bästa match för säsongen. Mycket bra jobb och en hel del fina intentioner även om han gjorde några rookiemisstag i egen zon.
En lateral förflyttning (OM Sr nu inte vill peta ner honom) till J18/J20 för att ge pojken lite självförtroende vore bra även för fortsatt ES-spel.
Poetisk rättvisa att Granström styr in pucken i egen bur förresten.
Sedan, vafan det är ju Forsström som dömer, klart att det KAN bli två avstängningar för samma lag i efterhand. Hoppas dock att han får sig en avhyvling av domarbasen efter en sån här match, tycker att han tappade den redan tidigt i andra perioden, och inte åt något speciellt håll.
Jag håller ju i regel aldrig med er modoiter och idag håller jag inte med dom som tycker att BIF har fördel av domaren heller. Tycker snarare att modo kommer undan med en hel del trots att Tollefsens utvisning är helt horribelt dålig att ta.
Om man däremot skalar av axelskydden kommer det inte vara lika attraktivt att sätta in axeln överallt. Tycker det skulle vara intressant att höra lite mer sakkunniga göra en konsekvensanalys av ett elitspel där spelarna har mindre axelskydd.
Redigerad kommentar
Edit: Men Madsens situation är ju packad och klar, det kommer att bli avstängning. Jag är mer intresserad av den typiska "danielssontjuvsmällen" som Boork kallar det för på twitter.
Redigerad kommentar
Blir som sagt intressant om Madsen också får 7 matcher avstängning eller fler.
Jag förlorar hellre ärligt än att vinna oärligt.
Idag är de dåligt åt båda håll, jättedåligt tyvärr
För 10 år sen ungefär när hockeyligan stävjade tacklingar i rygg vid sargerna. Då renderade allt 2plus10 som liknade en tackling i ryggen, det fick ju som konsekvens att många spelare vände upp ryggen vid sargen vid tackling situationer.
Nu har vi en situation där många spelare riskerar avstängning för checking to the head när motståndaren sjunker ihop och sträcker fram huvudet samtidigt som kollisionen. Vilket gör en harmlös tackling till en livsfarlig checking to the head på en tiondelssekund, helt omöjligt för tacklaren att hindra men ändå har kvar ansvaret för.
Hur ska man kunna stävja detta? I mina ögon är det svårt att se en klar lösning. Tacklingsförbud låter ju märkligt till hockey, men som jag ser det enda chansen att få bort 100% av checking to head.
Ett annat lite förslag kan ju vara att titta på utrustningen, ska hockeyspelarna ha så hårda skydd på kroppen? En axel på en hockeyspelare är ju granithård av axelskydden, vilket förvärrar smällen. Behöver en modern hockeyspelare de axelskydden som finns idag? Eller är det läge att titta på en annan lösning där?
Jag tycker vi ska vara glada att vi inte fick utvisning på Danielsson x2, Hannula och Madsen, för att nämna fyra incidenter...
Sett över 60 min har Brynäs ganska klar fördel av domarnivån, vist madsen borde haft en utv. Men det är inte mycke gulligare att lägga sig raklång efter att man stått brevid okt, de 5-3 läget får man mål på, de dessutom till trots att lavander står med klubban mellan Modobackens ben och vrider ner denna, de kan nog betraktas som en utv.
Sen i modos 2:ā PP så lägger brynäsaren klubban runt lechtuvouri och river ner denna vid sargen, borde vart 5-3 spel för Modo, sen blåser han av spelet när Modo är i 2-1 läge.
Domaren var otroligt svag idag men sett till avgörande moment så hade Brynäs kraftig fördel av domslut , no doubt!
Kfop,Hedman och Westin gör alla 3 en grym match, kul hoppas de fortsätter
Galet vad den lille kotten tar i och tar för sig, snacka om framtid!
Rättvis fördelning av poäng om sanningen skall fram.
Redigerad kommentar
Domarna är så kassa
Har svårt att se att mjuka kåpor skulle spricka.
Din fulla övertygelse väger lätt jämfört med mina egna och mina hockeyspelande vänners erfarenheter.