1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614820 inlägg · 6214 ämnen
3038493 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Det kallas de nog i alla klubbar, men när man köper ut någon från ett kontrakt är kvarvarande kontraktstid det viktiga (det är inte direkt så att klubbarna får några pengar om kontraktet har gått ut även om de varit tio år i klubben). Du får också tänka på att i det här fallet ville kulturbäraren själv bort från klubben, men att det var två år kvar på kontraktet lär ha genererat en del.

Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: hos oss kallas en sån spelare för kulturbärare!

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
De har nog fått en hyfsad peng för honom, däremot lär det viktigaste vara att det var två år kvar på kontraktet inte att han varit där i sju år.

Sv: Silly Season 2026-27
Hu gå dä i höst rabbuslingar?
Ha vi fått in nån spets?
Frågorna vänn runt i strupen!
Låt dä rinna lätt ikväll
HALLELUJA
Uppladdat:

500x0-screenshot20260620143112facebook.jpg


Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: jag tror ingenting för jag har ingen aning! Men jag hoppas att Timrå har vett att ta ordentligt betalt för en kontrakterad spelare som går till en konkurrent. Och som dessutom har spelat sju år i föreningen!

Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: "Dessa frågor förblir obesvarade; vi kan bara hålla för sannolikt att om de muntra tonerna från f. tunnbindaren Ernst Haraldssons leksakstrumpet nått fram till Tyko Jonssons öron, så hade han kanske inte denna julnatt somnat i vredesmod."

Sorry, kunde inte låta bli...
Uppladdat:

500x0-31-stor.jpg


Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Absolut jag kan inte göra annat än gissa. :)
Men även om det är gissningar så måste man anta att alla tre parterna behöver vara någorlunda nöjda med affären för att det ska bli ett avtal.

Hur mycket tror du själv att Hartmann är beredd att gå ned i lön?
Tror du DIF är beredda att betala mer än marknadsvärdet? Borde de inte satsat på en annan spelare isf?
Hur mycket tror du Timrå kräver för att släppa en spelare tillhörande mittenskiktet i laget (2:a/3:e-kedja)?

Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: många killgissningar där!

Sv: Silly Season 2026-27
fryppe: same same but different!

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Han kanske har gått ned i lön men gissningsvis inte med några enorma belopp. Hade det krävts att han sänkte lönen med 30-40k/månad tror jag han hade stannat kvar i Timrå. Kan han tänkas ha gått ned 10-15k/månad? Om man tänker sig att det var 15k så skulle det med arbetsgivaravgifter motsvara nästan 20k/månad för DIF och på två år blir det ca 480k. (720k om man räknar optionsåret på kontraktet)
Kan det vara något sånt (480-720k) som Timrå får från DIF? Det skulle innebära att DIF betalar ungefär vad Timrå gjorde för Hartmann vilket väl får anses vara marknadsvärdet och Timrå får ca 5-700k som plåster på såret. Det skulle nog vara en deal som både Hartmann, DIF och Timrå kan känna sig nöjda med.

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp: inte wikegård det är MDB nu som sköter det där.

Sv: Silly Season 2026-27
Intervju med Hartmann i Expressen. Både han och frugan är från Uppsala, och dom vill ha fler barn så det sociala vägde tungt. Plus att han tänkte bygga hus i Uppsala. Det verkar också som att han fick gå ner i lön så att Wikegård skulle ha råd att lösa ut honom. Kontraktet skrivet 2+1. Radhuset i Sundsvall hyr dom ut till McLaughlin som kommer ta med sig hela sin familj.

Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or:
150 för Barkemo? Brunnit?? kanske för en hel säsong

Sv: Silly Season 2026-27
Får bli nya kedjor nu när Hartmann lämnat.

Wedin-Lander-Lundmark/Forsell

Gardiner-Eriksson-Genborg

Otto-McLovin-Lundmark/Forsell

Westfält/Heikkinen-Levinsson-WallE

Extra på läktaren: MPS
Utanför truppen: Lilja

4 jämna kedjor (jag värderar dem inte 1-4) där alla borde kunna spela 0-0 i sin match i matchen och avgöra när lägen uppstår eller i PP. Jag bygger laget efter att sprida ut tyngd, tacklingar och målskytte över 4 jämna kedjor.

Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: 150 på Barkemo känns högt, särskillt då vi tog honom innan alla andra lag började buda.

Hade det varit Skellefteå eller Växjö så betalar de max 70-100 kr för en sådan back i hans läge i karriären.

Sv: Silly Season 2026-27
Jag har alltid gillat Hartman och tycker det är synd att han som person lämnar Timrå. Samtidigt, om vi ser det rent sportsligt, har vi liknade spelartyper i WallE och Lundmark där jag dessutom upplever de bägge som mer tacklingsbenägna. Vi är många som väntat på Hartmanns genombrott som egentligen aldrig har kommit fullt ut och han har nu hunnit bli 32 år och har dragits med flera större skador senaste åren. Poängskörden imponerar inte heller helt och hållet givet vilka spelare han haft omkring sig, speltid i PP mm. Ett ganska bra kontrakt att komma ut ur från Timrås sida om man ska vara 100% cynisk.

Att just han lämnar just nu är nog ingen större sportslig katastrof. Skulle Timrå kunna bli av med en post till på forwardssidan (vi vet alla vem) och ta in en riktig klassback i PP och Heikkinen kan steppa upp en nivå kan vintern bli rolig.

Lycka till Hartmann mot alla lag utom Timrå! Och tack för allt du gjort här!

Sv: Silly Season 2026-27
Gardiner Dahlén
McLaughlin Pettersson
Kivenmäki Hartmann
Forsell Boyce

Barkemo Pilö
Hallqvist Nässén
Erixon

Dichow Juel

Med Hartmanns lön blir det cirkus 1.100.000? som utgår från truppkostnad per månad.

Dichow, Barkemo och Hallquisth blir knappast dyrare än Pilö, Nässén och Juel.

Då kostar nya forwards i runda slängar 750.000.
Gardiner och McLaughlin 250' var.
Kivenmäki 150' och Forsell 100'?

Dichow 150', Barkemo 150' och Hallquisth 50'?

Kan detta vara nära sanningen?

Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: Nubben hintade väl litegrann att det fanns lite pengar kvar i börsen, efter sista värvningen var presenterad? Har för mig det var i nån intervju/podd med ST där han nämnde nåt om det.

Sen hur mycket vore ju intressant!

Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Vill poängtera att en sportchef inte brukar gå ut med att man har pengar kvar. Visst, Nubben har gjort det ett par gånger tidigare, men det är extremt dumt för det kan agenter snappa upp på och säkerligen förhandla bättre löner för sig och sina spelare. En del har säkert gått till jänkarna, men inte allt. Det ska finnas utrymme kvar att röra sig om.

En annan teori kan också vara att Nubben tappat det helt och erbjudit överpriser på spelare. Att en sådan som Forsell drar in 180k t ex.

Sv: Silly Season 2026-27
jk: Jag kan köpa till fullo att Tkachuk blir invald.

19 säsonger i NHL och en legend borta i NHL.

Dessutom är han enligt många ansedd som en av de bästa amerikanska spelarna någonsin i ligan.

Dock håller jag med dig om Zäta och Rod att de såklart också skall bli invalda men det kommer nog med största sannolikhet att ske också.

Sv: Apropå nånting...
En ex-tikare som på riktigt har bränt återstoden av sin hockeykarriär.

Sv: Silly Season 2026-27
JanneH: Ge oss ett tydligt besked tack! Finns det nåt hopp om nödvändig spetsvärvning? Hur ser budgeten ut?
Känns inte bra alls att dif snor kontrakterade spelare av oss.

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: En 7/8 back på sin höjd.

Sv: Silly Season 2026-27
Puckat: Komiskt vilken nyhetstorka det är på Expressen. Där Barklund får en helt egen artikel med djupgående analys hur han skall användas etc.

De gör verkligen allt för att försöka hypa upp Löven.

Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: ja med tanke på vilka löneposter som lämnat och vilka som tillkommit så borde det enligt all logik finnas gott om utrymme i lönebudgeten... om det inte är så att att lönebudgeten har sänkts och ledningen försöker mörka detta, eftersom de tror att alla fans är dumma i huvudet och inte kan addition och subtraktion

Sv: Silly Season 2026-27
AIK får 600.000:- av Löven för att släppa nobodyn Alfred Barklund med gällande kontrakt. Blir intressant att höra summan för Hartmann när det sipprar fram

Sv: Silly Season 2026-27
mattias - 74: Helt sjukt att Tkachuk blir invald istället för sådana som Rod Brind'Amour och Zäta

Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Nej, men det har ju sagts att spelarbudgeten skall vara den samma i år. Därav får jag inte ihop matematiken?

Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Yes och Nubben spånade ju om att det kan bli en till forward som kan lämna, men att varken Hartmann eller denna kommer att ersättas.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen :
Någon som är på årsmötet imorgon bör ställa den frågan.
Hur ser budgeten för lagbygget ut.
Finns det pengar kvar för ytterligare värvningar om det behövs.
Bor själv för långt bort för att medverka.

Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Precis, så vi har ju inte så mycket spelrum med budgeten med andra ord.

Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda:
Det är väl rätt troligt att Hartmann faktiskt var den som ville bryta kontraktet? Jag tror knappast att DIF, eller någon annan klubb för den delen, jagar spelare med kontrakt i andra SHL-lag om de inte hört att spelaren vill lämna klubben.

Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: Håller med i allt såklart. Men enligt Nubben så var ju delar av vinsten i affären redan allokerad på jänkarna.

Sv: Silly Season 2026-27
Har haft lite semester från skrivandet men jag känner att det började klia så in i helvetet i fingrarna just nu gällande övergången av Hartmann.

Enligt min stora höftning så skulle övergångsbeloppet ligga på mellan 500k-1,5milj. Hade Hartmann bråkat sig ur, så skulle beloppet vara det lägsta. Runt 500k. Men att vi ändå väntade 3 månader från det att Nubben sa att det kan vara en spelare som vill lämna, så tänker jag mig att vi kan ha varit i en relativt bra förhandling. Djurgården behövde rightare och Hartmann är en jäkligt bra sådan, där han dessutom visat bra spel i Tre Kronor. Ingen poängspelare men en otroligt bra rollspelare.
Många spekulerar i att han ligger på en lön mellan 100k-150k. Han hade högre än så. De uppgifter jag hade låg på runt 200k. Vi frigör en stor lönepost plus att vi får en slant över med utköpet.

Jag skulle snarare säga att vi har råd att ta in 1 eller 2 bra spelare i höst/vinter om det börjar gå knackigt. Enligt mig så är det här extremt bra för det innebär att vi har svängrum i budgeten framåt att röra oss med.
Visst, det hade varit klart roligare om vi nu gick för Wallinder, och det skulle vi kunna ha råd med också.

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Det stärks ju upp i andra delar av föreningen, så pengarna går ju inte bara till spelarlöner.

Sv: Silly Season 2026-27
Trist för Zäta men hans tid kommer

Han borde såklart också bli invald

Sv: Silly Season 2026-27
Oavsett om Barres exit påverkar laget negativt eller positivt så kommer det bli tomt utan 94:an på isen och i laget. Jag tycker att han alltid var en av de som växlade upp och gav lite extra när andra var på dekis och när hjärta behövdes visas.

Nu får vi inte göra oss av med mer hjärta för klubben när det ska bantas på forwardssidan, jag förstår så klart att Barres familjesituation vägde tungt och kanske inte gick att lösa i vilket fall.

Men ska nån fler ut hoppas jag det inte blir nån ur stommen med hjärta för klubben. För många av den sorten har lämnat oss nu.

Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Nej, inte på det viset. Jag är iaf trygg med att vi inte jobbar så. Det är nog snarare att vi är mer försiktiga än nånsin tidigare. En ekonom vid rodret känns helrätt i nuläget, men vi får såklart inte snåla oss till ekonomiskt överskott på sportens bekostnad.

Nu tror jag iofs inte det kommer ske. Jobbet utanför isen är en sak och det är tydligt att sportrådet i sin tur har en plan och vision för vad som ska hända på den. Balanserar man det hela sunt i föreningen så kommer det att bli bra på sikt. Vi är bara i början av den här resan.

Sv: Silly Season 2026-27
FH - avdammad: Köper din tolkning.
Nubben slirar lite i snacket men springer inte runt på stan med osäkrad plånbok.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Jo speciellt att man har i åtanke att vi tappar rätt stora löneanspråk i både Pilö och Nässén? Typ 300-330k i månaden? Som det vore otroligt om Barkemo och Hallquisth inte bara tjänar en bråkdel av tillsammans? Jag undrar lite vart pengarna tagit vägen, om nu spelarbudgeten skall vara densamma som förra säsongen.

Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Jag är numera inte det minsta nervös över vårt sätt att hantera ekonomin. Vi har uppenbarligen kompetenta personer på de posterna. Nubbens signum har väl alltid varit att svamla otydligt om diverse saker som skapar mängder av tolkningar. Min tolkning är att vi har läget under kontroll.

Sv: Silly Season 2026-27
Cobbel: Eller hur känns som ett klokt beslut i alla aspekter detta.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Är det verkligen möjligt att en framtida försäljning av Hartmann ingick i budgeten? Lite GIF-stil över det på något vis i så fall och det känns inget vidare om löner för våra nyförvärv inte hade täckning av löner o avgifter för alla som lämnat, Jonte/Emil/Juel/Nässen/Pilö/Erixon.

Sv: Silly Season 2026-27
Rip Kirby: Mailade Adam Sälg om det, såg mailet väldigt snabbt sist så får se om dom kan lösa nåt.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Modo livestreamar sitt årsmöte i detta nu. Hade varit önskvärt om även Timrå IK kunde ge lagets fans detta.

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: Det jag vill ha klart för mig här är om man byggt upp en buffert för de innestående sign off-bonusarna genom att bl.a. använda sig av delar av lönebudgeten.

Årsmöte ons. Tyvärr kan jag inte närvara men gärna att nån kan lyfta frågan då.

Sv: Silly Season 2026-27
Red Bulls: Vi kommer behöva få lika bra träff på nyförvärven som på befintliga spelare som måste ta kliv. (Eriksson, Heikkinen, Lundmark, Lilja/Levinsson osv).

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Tänker du på juniorerna?
Jag är tämligen säker på att Frondell och Eklund var borträknade långt innan säsongen avslutades. De var trots allt bara på lån. Motsvarande i år lär väl vara Björck om han blir kvar och Nordmark. Nu finns förstås risken att en eller båda av dem också försvinner men då lär det värvas ersättare. (Och några miljoner kommer ju in på NHL-pengen isf att värva för)
Jag tror inte Hartmann har någonting med förlusten av juniorerna att göra. Han känns inte som den spelare man tar in för att ersätta den typen av spelare.

Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Äh, så märkligt är det väl ändå inte. Det är ju inte så att varken Gardiner, Kivenmäki eller McLaughlin kommer hit för att spela för kaffepengar.

Tycker det är sunt av klubben som för en gångs skull verkar ha lite koll på läget kring pengarna innan man börjar handla. Eventuellt är det väl så att man sparar lite slantar för att kunna köpa något kring jul om det skulle behövas.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Hoppas att vi inte blir ett nytt Giffarna!

3038493 · »
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.