1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779232 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly Season 2025-26
ellis: De har ändå en allsvensk stomme, kryddat med spets. Oklart utfall på det laget.

Brynäs har en stomme och ledarstab som vann serien och gick till final.

Sv: Silly Season 2025-26
1 Vadgör du i sommar?
Sitter på balkongen och läser
2. Bästa med sommaren
Ljuset och värmen.
3. Sämsta med sommaren:
Sitta på balkongen och läsa, ensamheten
4. Favoritspelare i Brynäs alltime
Ove Molin
5. favoritspelare nu
Silfverberg

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Kan det vara vår nya Daniel Paille fast i en bättre ålder? Killen är trots allt bara 27. Jag tror han har alla förutsättningar att bli en publikfavorit och lär vara en allvarlig contender till att vinna poängligan.

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Alltså vilka karaktärer Alcén lyckas hitta ändå. Det måste väga ganska tungt i besluten ändå för att hitintills har allihopa varit lite "lag först" osv, alla våra nyförvärv verkar verkligen vilja spela för Brynäs. Jag gillar Bellows redan!

Sv: Silly Season 2025-26
Bellows har rekordet i antal mål för USA i JVM. Inget dåligt gäng i den där listan 😂
Uppladdat:

500x0-20250713202123.jpg


Sv: Silly Season 2025-26
Den här värvningen såg jag inte komma?!


Tecken på att Svrcek kommer lämna?🤔

Sv: Silly Season 2025-26
The gallion: Han har bl a gjort mål 🙂
Uppladdat:

500x0-img0420.png


Sv: Silly Season 2025-26
{10071}: Intressant läsning.
Ranta kostar 225-275 000 kr Aagaard 125-175 000 kr
Enligt mig ett fynd av SAIK och behöver man ens kommentera Rantas lön i Örebro, efter hans förra säsong i Modo hade jag inte ens sett en plats för honom i Brynäs.
400 000kr för Hellberg wow ska han vara värt pengarna så får han hitta tillbaka till sin gamla form.

Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Samma visa varje jävla sommar. Folk nojjar i den grad att det låter som att vi inte ens kommer kunna mönstra full trupp.

Sv: Silly Season 2025-26
Vilken jävla artikel av Hockeynews. Maken till felaktigheter har jag inte varit med om.

"Brynäs, som föll i SHL-kvalet men samtidigt bygger nytt under tränaren Mikko Manner, har gjort klart att dörren står öppen för Gävlesonen."

hockeynews.se/nyheter/uppgifter-ishall-haller-oppet-for-backis

Sv: Silly Season 2025-26
Anders Berg: otippad kommentar från din sida

Sv: Silly Season 2025-26
Vrana är fortfarande ledig och har inte gjort klart med någon klubb vad jag kan se?

Tänk om vi kunde snuva honom framför gotlänningen i LHC, det hade smakat mumma och inte helt orealistiskt med tanke på alla lagkamrater och en nära vän i Kempny.

Sv: Silly Season 2025-26
leffeburk: Då vet vi.

Sv: Silly Season 2025-26
Lunkz: soptunna? Har Clara och Ludvig varit soptunnor tycker du?

Sv: Silly Season 2025-26
Järnkroken verkar bli kvar i Toronto! Får bli nästa säsong då och då tar han med sig Markström!

Sv: Silly Season 2025-26
#33: Sista matchen i SM-finalen 1999. Stod inte ut p g a spänning efter två perioder. Höll på att dö kändes det som. Tog bilen och körde några rundor kring Valbo. När jag tyckte att nu är det nog slut ändå körde jag tillbaks in till stan och såg folk med flaggor och tutande bilar. Snabbt hem med bilen och ned på stan och fira!
(vekling 🙂 eller kanske att jag bryr mig alldeles för mycket om Brynäs - fick se tredje i efterhand)

Sv: A proposito de nada
Peja: Hur har man missbedömt situationen?

"Felet" är väl att han hade ett bra slutspel.
Det kan ju inte Brynäs göra något åt.

Dom kontaktade ju inte han för 1 vecka sen och skrev i förrgår direkt.
I mitt tycke gjorde Alcén helt rätt. Satsade stort, gick på bra spelare. Tyvärr var han för bra I play-off så han fick nytt..
Bättre spänna bågen...

Nu får han åka till Hedemora och "ge ett erbjudande Adam B inte kan motstå"..

Sv: A proposito de nada
slöhög322: Välimäki är så klart den allra högsta hyllan man kan få till SHL utan att spelaren har någon anknytning till klubben sedan tidigare. Är man bättre blir man kvar där borta.

Sv: A proposito de nada
{363}: Detta är problemet med att folk umgås via nätet.
Exempel: folk som anonymt tränger sig i bilköer skulle aldrig, aldrig face to face tränga sig före i kön på ICA.
Lika här.
Helt säker på att Bengt och Tommy skulle ha skittrevligt tillsammans om dom träffades i verkligheten framför en TV som visade en Brynäsmatch.

Allt blir ju så dramatiskt
D R A M A T I S K T !!!!!
på nätet.

Sv: A proposito de nada
{363}: Nu skall vi inte prata politik härinne, det blir bara en massa bråk och tjafs.
Jag dock blir aningen provocerad över dina bottenlösa anklagelser om att jag skulle tycka att sjuka och arbetslösa är parasiter som får skylla sig själv.

Vi lämnar det där.

Sv: A proposito de nada
Glad midsommar alla Brynäs vänner!

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Brynäs leder utvecklingen och har slutat satsa på toppmålvakter för länge sedan.

Sv: A proposito de nada
Instämmer med föregående talare Lunkan nedan. Svedman är vårt viktigaste nyförvärv på 2000-talet.
Ett proffs! Tack Svedman!

Får se upp så inte NHL värvar honom :-)

Sv: A proposito de nada
mk: Så vad tycker du att Brynäs borde göra nu? Värva Välimäki, en spetscenter och en spetsforward, eller värva tre billiga breddspelare från Hockeyallsvenskan? Varför ska man ösa pengar på dyra spelare om det enligt din mening blir bättre ju billigare det är? Hade laget varit lika bra 25/26 om man hade satsat på Victor Persson istället för hans namne Söderström?

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: ” har plan B, C och D för vissa scenarier och vissa positioner?”

Förra säsongen var plan B, C och D att försöka få in en backjävel som gjorde laget mindre skadekänsligt och mer förberett för CHL. Men det sprack ju rejält.
Hoppas han har utökat plansystemet i år till E, F och G också. 👍
Då kanske Gälla slipper stå där i början på september och fundera på vart alla kroppar är någonstans.

Sv: A proposito de nada
Retse: 60% av förstafemman ska alltså hämtas in i ett sent skede på grund av att man av olika anledningar inte har lyckats få in toppspelare tidigt. Det är en mer begriplig situation för lagbyggen som inte visste vilken division de skulle spela i medan andra gjorde klart med spelare tidigt, men det finns ingen rationell anledning till att just Brynäs ska vara bland de sämsta i klassen på att värva tidigt.

Bellows är alltså ett lyckat exempel på den här typen av värvningar och han tog ungefär halva säsongen att anpassa sig till SHL. Det är alltså ett lyckat exempel på hur 60% av förstafemman kan se ut kommande säsong. Det är för dåligt sportcheferi.

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Brynäs silly känns lika het som schimpanserna på Furuviksparken. Lite ironiskt att man satt ett (högt) tak på antalet säsongsplåtar, den siffran hade man inte sålt ändå. Lätt att få hybris efter några bra publikår, man undrar vad armén av kommunikatörer sysslar med hela dagarna förutom att filma spelare i gymmet.

Sv: A proposito de nada
Idag är det Tigerns dag!

" Tigern hade ett skarpt öga för taktik och lärde lagkamraterna bland annat att skapa ytor i anfallszon genom att centern sökte sig ut mot kanterna och distraherade en motståndarback. Det var också han som kom på att Lill-Strimma Svedbergs excellenta skridskoåkning skulle komma mer till sin rätt om han spelade back i stället för ytterforward.

Den ändringen genomfördes mellan grundserie och slutspel 1964 och var mer eller mindre avgörande för att Brynäs den säsongen kunde ta sitt första SM-guld. Strimma förvandlades närmast omedelbart från att vara lovande till världsstjärna."

Sv: A proposito de nada
havre: Amen, jag fattar inte att han får hållas med den typen av inlägg. Så jävla hemskt att killen sitter och hittar på sånt om en Brynäsare. Skulle det vara sant så är det även i det fallet jäkligt illa att sitta och sprida det här.

Sv: A proposito de nada
Peja: Tågbolagen har alkoholtillstånd i bistrovagnarna - har inget med att göra vilken tidtabell de följer - inga konstigheter med det.
Potential finns att arrangera grym uppladning i tågvagnarna. Låt tågbolaget få massor av reklamutrymme på arenan o s v för att hålla kostnaderna låga. ”SJ Winter Classic” eller nåt annat.

Arrangera dessutom direkttåg från Karlstad till Tierp - men där räcker det med godsvagnar. Hyr gärna in robusta öppna vagnar från malmbanan så får dom känna hur det båser i träa under resan. :-)

Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Tror Skellefteå hade gjort det bättre än detta Tre Kronor.

Sv: A proposito de nada
Huge: Du inser att Sanny förtydligade sin åsikt med att han menade att Alcén skulle gå sida vid sida med och lära sig jobbet av en mer erfaren person, vilket var exakt den kritiken som framfördes av de flesta kritikerna?

Sv: A proposito de nada
Peja: Fjällby är ett oerhört märkligt nyförvärv.
Han har aldrig varit en producerande spelare och lär knappast bli det vid 29 års ålder heller. Varför lägga så mycket pengar på en ren energispelare?

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Herregud, det börjar tappa proportionerna med allt gnäll. Det låter nästan som att säsongen drar igång i morgon, när vi faktiskt är i slutet av maj. Ta det lugnt, folk.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: jag tycker samtidigt man är duktigt naiv om detta skulle vara en stor "konflikt" som det beskrivs, tänk om man har sagt samma om en spelare (som att Bobby skulle bli sur för att hans kompis Kopacka försvann), Alcén representerar klubben på en nivå högre än Gällstedt, som att han ska gå och vara sur nu över att klubben tog en annan riktning.

Vi har sett att det funnits delar i spelet som inte fungerat ska vi då köra exakt samma filosofi eller hitta förändringar? Tycker detta målas upp bra mycket större än vad det är.

Sv: A proposito de nada
Huge: ” Och de som tycker att Hansson inte är en bra målvaktstränare är heller inga målvaktstränare, så då kan ju även dessa person omöjligen kunna bedöma om Anton är en bra målvaktstränare eller inte.”

Du är ute och drar lans för Brynäs organisation i vanlig ordning… En sådan som Heino-Lindberg, kan vi klassa honom som en bra bedömare av målvaktsspel och därmed målvaktstränare?…

Han dömde ju ut Brynäs målvakter under hela säsongen där både Clara men framförallt Källgren räddade betydligt färre skott än förväntat. Då är ju även dåligt försvarsspel samt risigt BP medtaget i bedömningen för dessa misslyckanden.

Kan du minnas någon match under förra säsongen där målvakten vann matchen åt Brynäs? Jag kan däremot räkna upp flertalet gånger som laget lyckades vinna trots risigt målvaktsspel. Vill minnas att Heino även sa i någon podd, med tanke på Brynäs målvaktshistorik senaste tiden, att man behövde se över tränarfrågan där…

Sv: A proposito de nada
Magnus Chrona presenterad.

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: En gissning är att Ahcan låg etta på Alcéns lista och han kanske till och med snackat med Ahcans agent. Men då Ahcan varit grym och nu spelar slutspel i NHL valt att invänta ett nytt kontrakt därborta vilket gjorde att Alcén valde att satsa på Välimäki som vill till Europa.

Sv: A proposito de nada
....
Uppladdat:

500x0-samhallam.png


Sv: A proposito de nada
Peja: När du skriver som du gör så tror jag du underskattar hur enormt mycket vårt målvaktsspel och BP sänkte oss förra säsongen.

Målvaktsspelet var på en historiskt usel nivå, framför allt i början på säsongen.

Klart att det säkert är troligt att Silfverberg, Larsson och Rödin blir ett hack sämre nästa säsong. I andra vågskålen har du Norlinder, Hägg, Fjällby och Bellows som nu gjort sina första säsonger och där alla hade en uppåtgående formkurva under säsongen. Där känns det snarare mer troligt att dessa spelare fortsätter på inslagen väg och blir ett snäpp bättre.

Men detta är ju trots allt petitesser i sammanhanget. Det som kommer betyda mycket på riktigt är att målvaktsspelet omöjligt kan vara lika dåligt som förra säsongen. Och nu tar man också ett omtag i BP så kan man nå ”medel” i ligan i den spelformen så är enormt mycket vunnet jämfört med förra säsongen.

Sv: A proposito de nada
Lemp: Frölunda verkar tappa Normann till New York Rangers. Blir spännande att se hur många dagar/timmar det tar innan de hittar en ersättare som är bättre än samtliga Brynäsmålvakter post-Ersson. Det tog väl nästan en vecka för Skellefteå förra sommaren.

Sv: A proposito de nada
Sportchefens A och O:
1) In med toppförvärv tidigt - förenklar senare värvningar och gör dom billigare. Lag med chans att vinna är enklare/billigare att värva till. Och enklare att få sponsorer och supporterintäkter till.
2) Om en hemvändare måste vänta med att lämna besked - värva nån annan under tiden. Om hemvändaren trots allt blir tillgänglig senare får man se till att göra plats.
3) Om man har möjlighet att få in ”garanterad” toppspelare - dumsnåla inte. Särskilt någon i rätt ålder som man kan bygga en långsiktig stomme med. Vinn bara budgivningen. Visa kreativitet - erbjud frugan jobb etc. Snacka med de större sponsorerna. Lös det bara.
4) Fullt lag i god tid innan säsongsstart som hinner med att bygga bra gruppkänsla och spela ihop sig innan seriestart.

Sv: A proposito de nada
Om Alcen var orolig över LCs knä; varför hakade han ändå på upp till 300 k?
Låter lite ologiskt.

Sv: A proposito de nada
Zzz: Flera SHL-klubbar budade över Brynäs och rimligtvis hade de samma insyn kring sånt. Säkert hade alla inblandade anledningar att göra som de gjorde, men jag konstaterar att nästan hela Brynäs stomme kommer lägga av inom 2 år och att Alcén har förtvivlat svårt att hitta nya stommespelare. Jag tycker läget är betydligt mer akut kring lagbyggets framtid än vad många av er andra verkar tycka. Det är nu som man måste hitta nya stommespelare, inte om två år.

LC är inte den enda potentiella stommespelaren där ute, men det blir lite löjligt när en del argumenterar mot honom genom att ta upp Pudas och Lindberg som exempel på toppspelare som spelar under marknadsvärde. Det argumentet är ju bara relevant för Brynäs om det finns högklassiga stommespelare som är beredda att spela för Brynäs under sina marknadsvärden. Om de finns borde Alcén upplysas på direkten, annars måste han anpassa sig till verkligheten och erbjuda marknadsmässigt kontrakt till toppspelare. Alternativet är att inte ha en stomme bestående av toppspelare och det är där som Brynäs verkar hamna, vilket brukar vara ett typiskt tecken för ett bottenlag.

Sv: A proposito de nada
munkas: Om Olausson hade signat för Brynäs idag så hade du såklart varit väldigt positiv till det? Nä..det hade du inte.

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Det fina med forum är att man snabbt märker skillnaden mellan självsäkerhet och behovet av att deklarera den.

Sv: A proposito de nada
JanT: Snälla gud.
Ge detta forum ett bra nyförvärv..

Sv: A proposito de nada
Peja: jag har skrivit förut att av top lagen så är det väl endast Rögle o Saik som höjde sig från förra året....
Att det är fler SHL lag som är besvikna över sina SC....
Det är ett sånt jädra gnäll på så många härinne...över vårt lag som efter en hemsk start lyfter sig o blir top 6 o klarar målsättningen
Ska vi va nöjda ? Nä men ibland måste man kunna höja sig och se att efter den starten så gjorde vi det väldigt bra!
Det är väldigt väldigt många i detta forum som inte har en susniing om idrottspsykologi och hur små marginaler det är på elitnivå.
Hade vissa fått som de ville så hade hela stsben...vår sc och halva laget fått sparken i oktober november.
Jag riktar ett stort tack till ledniingen som behöll lugnet...tålamodet och földe deras gameplan.
Jag vill inte se ett Brynäs som får panik och sparkar SC ...tränare till höger o vänster...

Sv: A proposito de nada
Nufcbifcaps: Ja, och det vill Brynäs gärna framhäva. Brynäs var bra i exempelvis J20 men det berodde också på att man satsade på överåriga spelare, nästan inte lånade ut någon och sällan hade spelare på A-lagsspel. När Djurgården hade med nästan alla sina i slutspelet var Brynäs chanslösa. Det blir lite skevt att jubla över seriesegrar när man inte gick långt i slutspelen när konkurrenterna inte mönstrade sina bästa och när man inte hade någon med i varken U18- eller U20-VM. Rent krasst är det väl tveksamt om någon i J20-laget ens var aktuell för Sveriges trupp. Det hade ju varit mycket bättre att vara ett mittenlag i J20, haft 2 spelare ordinarie i A-laget och ytterligare 2 som gjort starka HA-säsonger på lån, för att ta ett exempel.

Sv: A proposito de nada
HitTheLights: Jag tycker du har helt rätt i att det är dags att sluta älta Carlsson, har själv bidragit till ätandet. Det som är spännande nu är vilka nyförvärv Alcén vaskar fram och om Bäckis fortsätter spela.

· 52 ·

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)