1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614785 inlägg · 6214 ämnen
3038359 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.



Sv: Silly Season 2026-27
Oavsett om Barres exit påverkar laget negativt eller positivt så kommer det bli tomt utan 94:an på isen och i laget. Jag tycker att han alltid var en av de som växlade upp och gav lite extra när andra var på dekis och när hjärta behövdes visas.

Nu får vi inte göra oss av med mer hjärta för klubben när det ska bantas på forwardssidan, jag förstår så klart att Barres familjesituation vägde tungt och kanske inte gick att lösa i vilket fall.

Men ska nån fler ut hoppas jag det inte blir nån ur stommen med hjärta för klubben. För många av den sorten har lämnat oss nu.

Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Nej, inte på det viset. Jag är iaf trygg med att vi inte jobbar så. Det är nog snarare att vi är mer försiktiga än nånsin tidigare. En ekonom vid rodret känns helrätt i nuläget, men vi får såklart inte snåla oss till ekonomiskt överskott på sportens bekostnad.

Nu tror jag iofs inte det kommer ske. Jobbet utanför isen är en sak och det är tydligt att sportrådet i sin tur har en plan och vision för vad som ska hända på den. Balanserar man det hela sunt i föreningen så kommer det att bli bra på sikt. Vi är bara i början av den här resan.

Sv: Silly Season 2026-27
FH - avdammad: Köper din tolkning.
Nubben slirar lite i snacket men springer inte runt på stan med osäkrad plånbok.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Jo speciellt att man har i åtanke att vi tappar rätt stora löneanspråk i både Pilö och Nässén? Typ 300-330k i månaden? Som det vore otroligt om Barkemo och Hallquisth inte bara tjänar en bråkdel av tillsammans? Jag undrar lite vart pengarna tagit vägen, om nu spelarbudgeten skall vara densamma som förra säsongen.

Sv: Silly Season 2026-27
sargad: Jag är numera inte det minsta nervös över vårt sätt att hantera ekonomin. Vi har uppenbarligen kompetenta personer på de posterna. Nubbens signum har väl alltid varit att svamla otydligt om diverse saker som skapar mängder av tolkningar. Min tolkning är att vi har läget under kontroll.

Sv: Silly Season 2026-27
Cobbel: Eller hur känns som ett klokt beslut i alla aspekter detta.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Är det verkligen möjligt att en framtida försäljning av Hartmann ingick i budgeten? Lite GIF-stil över det på något vis i så fall och det känns inget vidare om löner för våra nyförvärv inte hade täckning av löner o avgifter för alla som lämnat, Jonte/Emil/Juel/Nässen/Pilö/Erixon.

Sv: Silly Season 2026-27
Rip Kirby: Mailade Adam Sälg om det, såg mailet väldigt snabbt sist så får se om dom kan lösa nåt.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Modo livestreamar sitt årsmöte i detta nu. Hade varit önskvärt om även Timrå IK kunde ge lagets fans detta.

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: Det jag vill ha klart för mig här är om man byggt upp en buffert för de innestående sign off-bonusarna genom att bl.a. använda sig av delar av lönebudgeten.

Årsmöte ons. Tyvärr kan jag inte närvara men gärna att nån kan lyfta frågan då.

Sv: Silly Season 2026-27
Red Bulls: Vi kommer behöva få lika bra träff på nyförvärven som på befintliga spelare som måste ta kliv. (Eriksson, Heikkinen, Lundmark, Lilja/Levinsson osv).

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Tänker du på juniorerna?
Jag är tämligen säker på att Frondell och Eklund var borträknade långt innan säsongen avslutades. De var trots allt bara på lån. Motsvarande i år lär väl vara Björck om han blir kvar och Nordmark. Nu finns förstås risken att en eller båda av dem också försvinner men då lär det värvas ersättare. (Och några miljoner kommer ju in på NHL-pengen isf att värva för)
Jag tror inte Hartmann har någonting med förlusten av juniorerna att göra. Han känns inte som den spelare man tar in för att ersätta den typen av spelare.

Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Äh, så märkligt är det väl ändå inte. Det är ju inte så att varken Gardiner, Kivenmäki eller McLaughlin kommer hit för att spela för kaffepengar.

Tycker det är sunt av klubben som för en gångs skull verkar ha lite koll på läget kring pengarna innan man börjar handla. Eventuellt är det väl så att man sparar lite slantar för att kunna köpa något kring jul om det skulle behövas.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Hoppas att vi inte blir ett nytt Giffarna!

Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Jag skulle gissa att det där är ett sätt för Nubben att understryka att man inte är överraskade på något sätt. Inte att måla upp bilden av att Gardiners lön utbetalats via Klarna under tiden man väntat på dealen med Hartmann.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Skulle behövas redogöras

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: "Lite" märkligt att Hartmanns avsked ska täcka Växjö-värvningarna. Som gjordes för 2 månader sen.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Eh ok. Nu fattar man nada. Så vi har alltså redan norpat på Hartmanns ersättning? Giv mig styrka inför kommande säsong.


Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Sägs det ja, men det verkar ju inte så, över 300kkr/månad borde ju täcka ett par spelare.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Har vi lagt på sign off-bonusarna tro? Trodde inte de räknades in i lönebudgeten, som ju ska vara densamma som ifjol.

Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla: Det var bara första året som det sköts till utifrån.

Sv: Silly Season 2026-27
Genborg-McLaughlin-Gardiner
Kivenmäki-Eriksson-Wedin
Heikkinen-Lander-Forsell
Westfält-Levinsson-Walli
Lundmark

Extra:
Lilja, Pääjärvi

Mycket som ska sitta hos nyförvärven för att det ska slå väl ut, men omöjligt är det inte.

När Genborg är borta så flyttar Kivenmäki, Heikkinen och Walli upp ett snäpp och Lundmark in på Wallis plats. Pääjärvi in som 13:e.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Det kan man ju undra vart de pengarna är, men det kanske är så att det var extern/a som betalade mesta av Dahléns lön.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Det vore ju helt sinnessjukt om inte dom lönerna räckte till sämre spelare. Vart går pengarna?

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Ja har Nubben använt det mesta av Hartmannpengarna på de tidigare värvningarna känns det mindre bra. Det blir en tuff säsong!

Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla:Ok.

1. Inte bara familjesituationen.

2. Djurgården var de som initierade kontakten.

3. Vi fick tillräckligt betalt, dvs ett sjusiffrigt belopp.

Man känner Nubben.

I övrigt finner jag det märkligt att pengarna vi "sparade" på Dahlén, EP, m.fl. Inte räckte till ersättarna.

Sv: Silly Season 2026-27
Villervalla: Åfan så Barre var frågetecknet Nubben surrade om precis efter säsongen, den var ändå lite oväntad.

Värvningen av Forsell känns mer logisk om man visste att Hartmann försvinner.

Sv: Silly Season 2026-27
Familjen går alltid först.

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: aldrig en bra idé att tvinga kvar en spelare som vill lämna, hoppas övergångssumman var bra bara.

Sv: Silly Season 2026-27
Nisse1: *Vi tog det beslutet att när vi inte har Hartmann så värvar vi till exempel Lucas Forsell, så det har funnits med under en längre tid och är ingen överraskning för oss.

Han berättar att även Reid Gardiner är en spelare som tagits in med hjälp av löneutrymmet som Hartmann lämnar."

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: med 25 år som sportchef i ryggen så hoppas jag att Nubben vet vad han gör!

Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp: Hoppas då att Nubben tog bra betalt, när han vet vad som finns på marknaden och vad allt kostar!

Försäljningen är garanterat bra på lång sikt, men jag är aningens orolig om Nubben får för sig att göra sig av med ytterligare en forward och om han varken plockar in en back eller forward av lite klass.

Kommande säsong kan verkligen handla om att överleva deluxe i så fall.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: som Nubben sa i intervjun med HockeyNews, det är dyrt att ta in spelare den här tiden på året! Och att då värva en spelare under kontrakt hoppas jag är jävligt dyrt! Och djurgårn sitter i en jäkla sits med risk att tappa tre av sina bästa forwards till NHL.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Inte ser vi på långa vägar ut att bli ett mer fysiskt lag, nåt jag hade hoppats på. Minst o lättast i klassen lär vi bli. Hoppas att Gath kan trolla med knäna!

Sv: Silly Season 2026-27
sargad: En annan aspekt i det här är tappet av ytterligare en kulturbärare. Det är inte lite timråitiskt som försvinner i Boyce, EP, Dahlén och nu Barre. Det ska man också ta i beaktning.

Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: Hur som haver så är allt annat än under miljonen en dålig affär från vår sida. Att vi avböjt en gång skvallrar väl lite om en desperation från er sida och att summan lär kunna bli rätt fet. Ni får ändå in en etablerad SHL-spelare i bra ålder, som haft en betydande roll här och som har relativt färska landslagsmeriter.

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Vi överlever campen, men sen är det dock JVM med. Löser sig, dom är 3 st nu inkl Zäta & Berglund, jag TROR dem vet vad dom gör och har nog en plan A & B.

Det som känns positivt och tror som andra i detta forum så har vi mer pengar över nu till en spetsback.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Helt rätt, ser att nån skrivit att det här är bra deal för Timrå så vad får vi då?
För att veta om det är en bra affär så måste vi se stålarna.

Okej, Hartmann är inte den mest fundementala byggstenen i Timrå IK:s trupp 26/27 men en kugge är han.
Att dessutom en konkurrent får förstärkt med en spelartyp dom tycks ha bristvara på, ja då bör vi tjäna en del på det. Vill inte se några GIF-fasoner där spelare går för fikapengar bara för att dom (GIF) är långt ner på totempålen. Förhoppningsvis sitter inte Timrå med lika ihålig plånbok utan kan vara med och diktera villkor.

En parameter i affären kan ju vara att Nubben o Timrå vill visa goodwill och inte kärva när en "trotjänare" vill röra på sig. Men den parametern tycker jag bara i marginalen ska påverka affären.

I övrigt lycka till Heartmannen o se för faäen till att du gör dina ~20 poäng mot LHC, Växjö, Öret o Löven :-)

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Jag är också nyfiken på vad prislappen hamnade på, men du kan nog glömma att det handlar om så mycket som 1,9Mkr. I Solems fall var det en panikvärvning mitt under säsong och då brukar det bli fantasipriser på mediokra spelare.

Sv: Silly Season 2026-27
SKRIDSKOSKENAN: Hartmann hade ju minst 2 säsonger kvar i Timrå. Detta var kanske chansen att få något för honom. Ett helt gäng i truppen får vi skänka bort om Nubben vill dra ned på breddspelarna. Hartmann ser jag mer och mer som breddspelare. DIF måste ha panik.

Sv: Silly Season 2026-27
SKRIDSKOSKENAN: Säg att Nubben gör sig av med Barre och en till forward. Hur är tanken med att vi lär tappa Genborg rätt många matcher med camp och JVM på det? Nej det kommer behövas värvas. Vad än Nubben säger.

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: tycker inte barre sett ut som något geni på isen senaste säsongerna men så har han varit skadedrabbad med som såklart kan hämma.

det som pekar mot en värvning är väl att vi iom detta får pengar? sen är de ju så att det var barre själv som ville gå så vet inte om det hade gjort så många lyckligare att ha honom kvar i truppen av rent tvång o säkert lite sur på klubben med som håller honom kvar.

Sv: Silly Season 2026-27
Så vad fick vi då? Det ska kosta för DIF att söka upp en kontrakterad spelare. Det var inte direkt så att Timrå erbjöd honom. Ett jävla otyg är det (oavsett Barres hemlängtan eller ej). Förväntar mig ett sjusiffrigt belopp.

I NHL kostar det 66% av kvarvarande lön att köpa ut ett kontrakt.

Hartmann låg på 120-150k/mån med 2 år kvar. Snabbt räknat hade det med NHL-regler kostat ca 1,9M för Djurgården.

I våras betalade de 400k för Solem. Ok att de tar över återstående kontrakt på i runda slängar 3M, men de kommer för billigt undan i längden med en övergångssumma kring en halv mille.

Sv: Silly Season 2026-27
Cobra: Ska bli intressant att höra vad Nubben säger om att han släpper Hartmann. Om pengarna ska läggas på ny spelare (gärna en spetsback) känns det ok. Hållander blir nog bara en våt dröm!

Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: ja och som han sa igår i podden Nubben att kontrakt kan komma att brytas. Och innan det, och innan Hartmann hade vi pengar över.

Sv: Silly Season 2026-27
SKRIDSKOSKENAN: Walli är en speldummare version av Barre. Det är pga det han alltid halkar ner i hierarkin.

Finns ingenting som pekar mot en värvning iom det här. Hörde och såg Nubben med Sjöberg igår och det är snarare så att vi lär släppa en fw till innan det är klart. Den enda som är aktuell att plocka in är Fille men det är i det närmaste en utopi.

Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: Rätt igen!

Folk tror att det bara är att bli av med spelare hur som helst, när man vill, men det är inte så enkelt när de har kontrakt. Dyrt blire också.

Timrå är i behov av pengar dessutom. Vi försöker stärka vår ekonomi. Och som jag förstod det tackade vi nej till första budet, så nu när vi tackar ja antar jag att vi förutom att slippa betala lönen, får en bra summa i ersättning.

Önskar all lycka till Barre, men han är icke oersättlig på ngn punkt.

Detta ger andra chansen att blomma ut.

Bra jobbat Timrå IK!! Proffsigt!

Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: jag ser walli som ganska likvärdig. tung, gör sina 7-10 strutar, bra skott.
får han spela i samma roll så är han nog likvärdig.

men vi tappar en jävla karaktär helt klart. men karaktärer finns det ju också gott om o att omkl.rum faller med barre tror jag inte. även om han är älskvärd.

samtidigt hoppas jag att det finns någon liten plan att ändå förstärka truppen iom detta. eftersom vi både får en slant o frigör utrymme i budget så kan ju detta varit precis det vi behövde? sen är det ju synd att det inte var lilja eller pääjärvi kanske men tror deras kontrakt är svårsålda just nu o i synnerhet att få betalt för det.

3038359 · »
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Förstår inte alls alla klagosånger nu? Hartmann är 32, har inte tagit steg på väldigt länge. Spelar ofta högt i hierarkin men når knappt till 20p/säsong. Detta med en ganska saftig lön samt att vi får en övergångssumma. Det är bara tacka och ta emot denna deal.