Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Silly Season 2026-27
mikenomad: först ska ja säga att ja inte tycker det är konstigt om man ritar in oss på kval. mycket som är ovisst.
men här kan du få mina 5 cent på vad jag håller mina förhoppningar mot ( fattar inte varför man ska gå in i en säsong med att de är helt kört men men):
-ny offensiv tränare som kan få ut mer än tommy-fyrkant.
-flera unga spelare som avslutade starkt o har en lovande kurva
-ja tror inte nyförvärven behöver va så dåliga som många andra tror
-ja ser en möjlig offensiv från backplats som vi inte haft på många säsonger
-vi slår ur underläge, tror de kan passa många i vårt lag.
detta gör att ja som vanligt går in i säsongen med förväntan.
men här kan du få mina 5 cent på vad jag håller mina förhoppningar mot ( fattar inte varför man ska gå in i en säsong med att de är helt kört men men):
-ny offensiv tränare som kan få ut mer än tommy-fyrkant.
-flera unga spelare som avslutade starkt o har en lovande kurva
-ja tror inte nyförvärven behöver va så dåliga som många andra tror
-ja ser en möjlig offensiv från backplats som vi inte haft på många säsonger
-vi slår ur underläge, tror de kan passa många i vårt lag.
detta gör att ja som vanligt går in i säsongen med förväntan.
Sv: Silly Season 2026-27
mikenomad: Jag är dessvärre rädd att du har rätt. Fine att vi får en ny tränare med mer offensiv agenda.
Men folk verkar romantisera hur det såg ut under Jokinen när vi försökte samma grej. Då har folk glömt att vi i princip levde på Hållander och Juel, men sina undersåtar Dahlén och Oliver Kapanen.
Att Wedda skall producera i samma utsträckning som den säsongen, det känns mer som en önskedröm.
Så mycket som måste klaffa kommande säsong och jag är fortsatt oroad över att vi kommer vara för uddlösa.
Detta lag saknar en klassback eller riktigt spetsforward som självmant kan vara anledningen att vi vinner vissa matcher som står och väger. (Helst skulle jag fått in både och)
Jämnbrunt är ledordet och att undvika 13:e och 14:e platsen blir utmaningen kommande säsong.
Men folk verkar romantisera hur det såg ut under Jokinen när vi försökte samma grej. Då har folk glömt att vi i princip levde på Hållander och Juel, men sina undersåtar Dahlén och Oliver Kapanen.
Att Wedda skall producera i samma utsträckning som den säsongen, det känns mer som en önskedröm.
Så mycket som måste klaffa kommande säsong och jag är fortsatt oroad över att vi kommer vara för uddlösa.
Detta lag saknar en klassback eller riktigt spetsforward som självmant kan vara anledningen att vi vinner vissa matcher som står och väger. (Helst skulle jag fått in både och)
Jämnbrunt är ledordet och att undvika 13:e och 14:e platsen blir utmaningen kommande säsong.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Maktankan: Att vi är bottentippade är helt rimligt men håller med om Löven.
En fråga: Ni som tror att vi undviker kval, vad baserar ni det på? Sett till övriga lags trupper i jämförelse med vår?
För jag ser inget annat än ett kvallag, vi har ett oerhört blekt lag rakt över
En fråga: Ni som tror att vi undviker kval, vad baserar ni det på? Sett till övriga lags trupper i jämförelse med vår?
För jag ser inget annat än ett kvallag, vi har ett oerhört blekt lag rakt över
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: Han lär inte vara i någon 2a kedja där. Men deras spets är bättre. Snivley och Hudon osv. Hellberg bättre än JJ.
Sv: Silly Season 2026-27
cloon:
Haha klassiker, alla nyförvärv berömmer alltid fansen, de har alltid hört gott om klubben och har alltid önskat att få spela där.
Jag kan visserligen förstå honom, något måste han säga.
Det låter kanske inte så bra med att det är nära till Uppsala.
Haha klassiker, alla nyförvärv berömmer alltid fansen, de har alltid hört gott om klubben och har alltid önskat att få spela där.
Jag kan visserligen förstå honom, något måste han säga.
Det låter kanske inte så bra med att det är nära till Uppsala.
Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or:
Som det ser ut just nu är det nog tredjekedjan det lutar åt men han kommer nog få chansen i andra också med tanke på skador och sjukdomar.
Följande borde vara i toppkedjorna
Hudon-Vejdemo-Snively
Gunler-Björck-X
Enligt vad jag förstått ska det in en uttalad spetsforward till som väl lär ta den sista platsen men det förutsätter ju att det hittas något vettigt.
Vem petar Hartmann av ovanstående, Gunler?
Som det ser ut just nu är det nog tredjekedjan det lutar åt men han kommer nog få chansen i andra också med tanke på skador och sjukdomar.
Följande borde vara i toppkedjorna
Hudon-Vejdemo-Snively
Gunler-Björck-X
Enligt vad jag förstått ska det in en uttalad spetsforward till som väl lär ta den sista platsen men det förutsätter ju att det hittas något vettigt.
Vem petar Hartmann av ovanstående, Gunler?
Sv: Silly Season 2026-27
TIK_TIK: Han längtar efter att dra på sig skölden säger han och spela för Sveriges bästa supportrar på Djurgårdens hemsida.
Sv: Silly Season 2026-27
Annat ämne: nästan rakt genom jumboplaceringar när Sportbladets hockeyskribenter kamikazar. Ingen chock direkt, jag menar merparten här inne svävar nog på målet om var vi står. Men jag kan bli lite häpen över: 1) att Löven genomgående tippas före. 2) att förmodade experter liksom helt ignorerar att Otto K/McLaughlin/Gardiner åtminstone på papperet är värda 80-90 poäng utifrån vad de gjorde förra säsongen. Men det är väl så mycket enklare och skrivvänligt att peka på att 100 poäng tappats.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: var ju mera på ett ungefär. Ta bort 50' på Barkemo och lägg på Otto då.
Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : och ändå sätter vissa Hartmann i deras 2:a kedja. I Timrå skulle han knappt ta plats i 3:e.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: Nu syftade jag till hur det är rent generellt.
Sanningen ligger nånstans mittemellan. Med tanke på att det förhandlades en tid och att ett bud ratades så tror jag nog att Hartmann själv fick kompromissa i sin iver att flytta hemåt.
Sanningen ligger nånstans mittemellan. Med tanke på att det förhandlades en tid och att ett bud ratades så tror jag nog att Hartmann själv fick kompromissa i sin iver att flytta hemåt.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
JanneH: Skulle hålla Djurgårdens trupp högre än våran. Inte jättestor skillnad, men snäppet bättre.
Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: Håller med, Hartmann vill hem med familjen.
Löste sig perfekt med DIF för honom.
Löste sig perfekt med DIF för honom.
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS:
Om du skulle bli kontaktad av en konkurrerande arbetsgivare som vill vill att du börjar jobba hos dem skulle du då tacka ja till det plus att du går med på en lönesänkning?
Jag tycker det låter som att Hartmann själv har bett om att få bli såld för att han vill hem till Uppsala. Du kan kalla mig naiv om du vill, men jag tror att det är på det viset.
Om du skulle bli kontaktad av en konkurrerande arbetsgivare som vill vill att du börjar jobba hos dem skulle du då tacka ja till det plus att du går med på en lönesänkning?
Jag tycker det låter som att Hartmann själv har bett om att få bli såld för att han vill hem till Uppsala. Du kan kalla mig naiv om du vill, men jag tror att det är på det viset.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Rip Kirby: ja och de verkar ju pröjsa media för att hype'a upp alla sina värvningar. Kollade just in expressens genomgång av DIF och spelare för spelare är de ju inte ett dugg bättre än Timrå. Ändå lyckas "experterna" alltid tippa oss på plats 12-14 medan DIF hamnar 7-10. Hoppas Hellberg suger lika mkt som i VM så att aporna får spela derby mot råttorna 27/28... (ja ä inte bitter)
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Rip Kirby:
Så gör de alltid på vår hemsida. De försöker sälja in värvningen till supporterna. Han lär hamna i en andra eller tredjekedja.
Så gör de alltid på vår hemsida. De försöker sälja in värvningen till supporterna. Han lär hamna i en andra eller tredjekedja.
Sv: Silly Season 2026-27
RYGG HANS: Det som varit återkommande säsong efter säsong vad gäller Barre är ju uttagningarna till "landslaget" och spel i ett flertal fullständigt meningslösa småturneringar där knappt någon som spelat senare fått förtroende i VM eller liknande storturnering som faktiskt gäller något. Och detta lyfter nu DIF i sin värvning som något som skulle kunna ge färg åt den rakt igenom svart-vite #94 Hartmann.
Nu har vi inte sett hur det går, men lycka till och matcha in #94 till den förväntan som verkar råda, men jag skulle bli ytterst förvånad om DIF spelar honom högre upp än i en tredjekedja.
Nu har vi inte sett hur det går, men lycka till och matcha in #94 till den förväntan som verkar råda, men jag skulle bli ytterst förvånad om DIF spelar honom högre upp än i en tredjekedja.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Frågor att ta med för er som kommer att närvara på årsmötet:
Har vi avsatt pengar ur lönebudgeten till innestående sign off-bonusar? Om inte; har nuvarande trupp svalt hela budgeten, som enligt rapporterna ska ha varit densamma som ifjol, eller finns det pengar över till ev. värvningar under säsongen?
Tack på förhand.
Har vi avsatt pengar ur lönebudgeten till innestående sign off-bonusar? Om inte; har nuvarande trupp svalt hela budgeten, som enligt rapporterna ska ha varit densamma som ifjol, eller finns det pengar över till ev. värvningar under säsongen?
Tack på förhand.
Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: Du verkar naiv ur flera aspekter.
Självklart tar klubbar kontakt med kontraktsbundna spelare.
Självfallet fick DIF betala mer än kontraktsvärdet.
Djurgården ser honom som en spelare högt upp i hierarkin.
Det stärks både här och där.
Självklart tar klubbar kontakt med kontraktsbundna spelare.
Självfallet fick DIF betala mer än kontraktsvärdet.
Djurgården ser honom som en spelare högt upp i hierarkin.
Det stärks både här och där.
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Det kallas de nog i alla klubbar, men när man köper ut någon från ett kontrakt är kvarvarande kontraktstid det viktiga (det är inte direkt så att klubbarna får några pengar om kontraktet har gått ut även om de varit tio år i klubben). Du får också tänka på att i det här fallet ville kulturbäraren själv bort från klubben, men att det var två år kvar på kontraktet lär ha genererat en del.
Det kallas de nog i alla klubbar, men när man köper ut någon från ett kontrakt är kvarvarande kontraktstid det viktiga (det är inte direkt så att klubbarna får några pengar om kontraktet har gått ut även om de varit tio år i klubben). Du får också tänka på att i det här fallet ville kulturbäraren själv bort från klubben, men att det var två år kvar på kontraktet lär ha genererat en del.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
De har nog fått en hyfsad peng för honom, däremot lär det viktigaste vara att det var två år kvar på kontraktet inte att han varit där i sju år.
De har nog fått en hyfsad peng för honom, däremot lär det viktigaste vara att det var två år kvar på kontraktet inte att han varit där i sju år.
Sv: Silly Season 2026-27
Hu gå dä i höst rabbuslingar?
Ha vi fått in nån spets?
Frågorna vänn runt i strupen!
Låt dä rinna lätt ikväll
HALLELUJA
Ha vi fått in nån spets?
Frågorna vänn runt i strupen!
Låt dä rinna lätt ikväll
HALLELUJA
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: jag tror ingenting för jag har ingen aning! Men jag hoppas att Timrå har vett att ta ordentligt betalt för en kontrakterad spelare som går till en konkurrent. Och som dessutom har spelat sju år i föreningen!
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
DIFFEN: "Dessa frågor förblir obesvarade; vi kan bara hålla för sannolikt att om de muntra tonerna från f. tunnbindaren Ernst Haraldssons leksakstrumpet nått fram till Tyko Jonssons öron, så hade han kanske inte denna julnatt somnat i vredesmod."
Sorry, kunde inte låta bli...
Sorry, kunde inte låta bli...
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Absolut jag kan inte göra annat än gissa. :)
Men även om det är gissningar så måste man anta att alla tre parterna behöver vara någorlunda nöjda med affären för att det ska bli ett avtal.
Hur mycket tror du själv att Hartmann är beredd att gå ned i lön?
Tror du DIF är beredda att betala mer än marknadsvärdet? Borde de inte satsat på en annan spelare isf?
Hur mycket tror du Timrå kräver för att släppa en spelare tillhörande mittenskiktet i laget (2:a/3:e-kedja)?
Absolut jag kan inte göra annat än gissa. :)
Men även om det är gissningar så måste man anta att alla tre parterna behöver vara någorlunda nöjda med affären för att det ska bli ett avtal.
Hur mycket tror du själv att Hartmann är beredd att gå ned i lön?
Tror du DIF är beredda att betala mer än marknadsvärdet? Borde de inte satsat på en annan spelare isf?
Hur mycket tror du Timrå kräver för att släppa en spelare tillhörande mittenskiktet i laget (2:a/3:e-kedja)?
Sv: Silly Season 2026-27
Tom Topp:
Han kanske har gått ned i lön men gissningsvis inte med några enorma belopp. Hade det krävts att han sänkte lönen med 30-40k/månad tror jag han hade stannat kvar i Timrå. Kan han tänkas ha gått ned 10-15k/månad? Om man tänker sig att det var 15k så skulle det med arbetsgivaravgifter motsvara nästan 20k/månad för DIF och på två år blir det ca 480k. (720k om man räknar optionsåret på kontraktet)
Kan det vara något sånt (480-720k) som Timrå får från DIF? Det skulle innebära att DIF betalar ungefär vad Timrå gjorde för Hartmann vilket väl får anses vara marknadsvärdet och Timrå får ca 5-700k som plåster på såret. Det skulle nog vara en deal som både Hartmann, DIF och Timrå kan känna sig nöjda med.
Han kanske har gått ned i lön men gissningsvis inte med några enorma belopp. Hade det krävts att han sänkte lönen med 30-40k/månad tror jag han hade stannat kvar i Timrå. Kan han tänkas ha gått ned 10-15k/månad? Om man tänker sig att det var 15k så skulle det med arbetsgivaravgifter motsvara nästan 20k/månad för DIF och på två år blir det ca 480k. (720k om man räknar optionsåret på kontraktet)
Kan det vara något sånt (480-720k) som Timrå får från DIF? Det skulle innebära att DIF betalar ungefär vad Timrå gjorde för Hartmann vilket väl får anses vara marknadsvärdet och Timrå får ca 5-700k som plåster på såret. Det skulle nog vara en deal som både Hartmann, DIF och Timrå kan känna sig nöjda med.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Intervju med Hartmann i Expressen. Både han och frugan är från Uppsala, och dom vill ha fler barn så det sociala vägde tungt. Plus att han tänkte bygga hus i Uppsala. Det verkar också som att han fick gå ner i lön så att Wikegård skulle ha råd att lösa ut honom. Kontraktet skrivet 2+1. Radhuset i Sundsvall hyr dom ut till McLaughlin som kommer ta med sig hela sin familj.
+ 6
Sv: Silly Season 2026-27
Får bli nya kedjor nu när Hartmann lämnat.
Wedin-Lander-Lundmark/Forsell
Gardiner-Eriksson-Genborg
Otto-McLovin-Lundmark/Forsell
Westfält/Heikkinen-Levinsson-WallE
Extra på läktaren: MPS
Utanför truppen: Lilja
4 jämna kedjor (jag värderar dem inte 1-4) där alla borde kunna spela 0-0 i sin match i matchen och avgöra när lägen uppstår eller i PP. Jag bygger laget efter att sprida ut tyngd, tacklingar och målskytte över 4 jämna kedjor.
Wedin-Lander-Lundmark/Forsell
Gardiner-Eriksson-Genborg
Otto-McLovin-Lundmark/Forsell
Westfält/Heikkinen-Levinsson-WallE
Extra på läktaren: MPS
Utanför truppen: Lilja
4 jämna kedjor (jag värderar dem inte 1-4) där alla borde kunna spela 0-0 i sin match i matchen och avgöra när lägen uppstår eller i PP. Jag bygger laget efter att sprida ut tyngd, tacklingar och målskytte över 4 jämna kedjor.
Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: 150 på Barkemo känns högt, särskillt då vi tog honom innan alla andra lag började buda.
Hade det varit Skellefteå eller Växjö så betalar de max 70-100 kr för en sådan back i hans läge i karriären.
Hade det varit Skellefteå eller Växjö så betalar de max 70-100 kr för en sådan back i hans läge i karriären.
+ 1
Sv: Silly Season 2026-27
Jag har alltid gillat Hartman och tycker det är synd att han som person lämnar Timrå. Samtidigt, om vi ser det rent sportsligt, har vi liknade spelartyper i WallE och Lundmark där jag dessutom upplever de bägge som mer tacklingsbenägna. Vi är många som väntat på Hartmanns genombrott som egentligen aldrig har kommit fullt ut och han har nu hunnit bli 32 år och har dragits med flera större skador senaste åren. Poängskörden imponerar inte heller helt och hållet givet vilka spelare han haft omkring sig, speltid i PP mm. Ett ganska bra kontrakt att komma ut ur från Timrås sida om man ska vara 100% cynisk.
Att just han lämnar just nu är nog ingen större sportslig katastrof. Skulle Timrå kunna bli av med en post till på forwardssidan (vi vet alla vem) och ta in en riktig klassback i PP och Heikkinen kan steppa upp en nivå kan vintern bli rolig.
Lycka till Hartmann mot alla lag utom Timrå! Och tack för allt du gjort här!
Att just han lämnar just nu är nog ingen större sportslig katastrof. Skulle Timrå kunna bli av med en post till på forwardssidan (vi vet alla vem) och ta in en riktig klassback i PP och Heikkinen kan steppa upp en nivå kan vintern bli rolig.
Lycka till Hartmann mot alla lag utom Timrå! Och tack för allt du gjort här!
+ 8
Sv: Silly Season 2026-27
Gardiner Dahlén
McLaughlin Pettersson
Kivenmäki Hartmann
Forsell Boyce
Barkemo Pilö
Hallqvist Nässén
Erixon
Dichow Juel
Med Hartmanns lön blir det cirkus 1.100.000? som utgår från truppkostnad per månad.
Dichow, Barkemo och Hallquisth blir knappast dyrare än Pilö, Nässén och Juel.
Då kostar nya forwards i runda slängar 750.000.
Gardiner och McLaughlin 250' var.
Kivenmäki 150' och Forsell 100'?
Dichow 150', Barkemo 150' och Hallquisth 50'?
Kan detta vara nära sanningen?
McLaughlin Pettersson
Kivenmäki Hartmann
Forsell Boyce
Barkemo Pilö
Hallqvist Nässén
Erixon
Dichow Juel
Med Hartmanns lön blir det cirkus 1.100.000? som utgår från truppkostnad per månad.
Dichow, Barkemo och Hallquisth blir knappast dyrare än Pilö, Nässén och Juel.
Då kostar nya forwards i runda slängar 750.000.
Gardiner och McLaughlin 250' var.
Kivenmäki 150' och Forsell 100'?
Dichow 150', Barkemo 150' och Hallquisth 50'?
Kan detta vara nära sanningen?
Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: Nubben hintade väl litegrann att det fanns lite pengar kvar i börsen, efter sista värvningen var presenterad? Har för mig det var i nån intervju/podd med ST där han nämnde nåt om det.
Sen hur mycket vore ju intressant!
Sen hur mycket vore ju intressant!
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Vill poängtera att en sportchef inte brukar gå ut med att man har pengar kvar. Visst, Nubben har gjort det ett par gånger tidigare, men det är extremt dumt för det kan agenter snappa upp på och säkerligen förhandla bättre löner för sig och sina spelare. En del har säkert gått till jänkarna, men inte allt. Det ska finnas utrymme kvar att röra sig om.
En annan teori kan också vara att Nubben tappat det helt och erbjudit överpriser på spelare. Att en sådan som Forsell drar in 180k t ex.
En annan teori kan också vara att Nubben tappat det helt och erbjudit överpriser på spelare. Att en sådan som Forsell drar in 180k t ex.
+ 4
Sv: Silly Season 2026-27
jk: Jag kan köpa till fullo att Tkachuk blir invald.
19 säsonger i NHL och en legend borta i NHL.
Dessutom är han enligt många ansedd som en av de bästa amerikanska spelarna någonsin i ligan.
Dock håller jag med dig om Zäta och Rod att de såklart också skall bli invalda men det kommer nog med största sannolikhet att ske också.
19 säsonger i NHL och en legend borta i NHL.
Dessutom är han enligt många ansedd som en av de bästa amerikanska spelarna någonsin i ligan.
Dock håller jag med dig om Zäta och Rod att de såklart också skall bli invalda men det kommer nog med största sannolikhet att ske också.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
JanneH: Ge oss ett tydligt besked tack! Finns det nåt hopp om nödvändig spetsvärvning? Hur ser budgeten ut?
Känns inte bra alls att dif snor kontrakterade spelare av oss.
Känns inte bra alls att dif snor kontrakterade spelare av oss.
Sv: Silly Season 2026-27
Puckat: Komiskt vilken nyhetstorka det är på Expressen. Där Barklund får en helt egen artikel med djupgående analys hur han skall användas etc.
De gör verkligen allt för att försöka hypa upp Löven.
De gör verkligen allt för att försöka hypa upp Löven.
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
DenRöda: ja med tanke på vilka löneposter som lämnat och vilka som tillkommit så borde det enligt all logik finnas gott om utrymme i lönebudgeten... om det inte är så att att lönebudgeten har sänkts och ledningen försöker mörka detta, eftersom de tror att alla fans är dumma i huvudet och inte kan addition och subtraktion
+ 7
Sv: Silly Season 2026-27
AIK får 600.000:- av Löven för att släppa nobodyn Alfred Barklund med gällande kontrakt. Blir intressant att höra summan för Hartmann när det sipprar fram
+ 3
Sv: Silly Season 2026-27
mattias - 74: Helt sjukt att Tkachuk blir invald istället för sådana som Rod Brind'Amour och Zäta
+ 2
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Nej, men det har ju sagts att spelarbudgeten skall vara den samma i år. Därav får jag inte ihop matematiken?
Sv: Silly Season 2026-27
Kulltorp: Yes och Nubben spånade ju om att det kan bli en till forward som kan lämna, men att varken Hartmann eller denna kommer att ersättas.
+ 1






Faktiskt nått sånt här jag trodde/önskade att vi skulle landa med lönerna vi tappat i Erixon, Pilö och Nässén..