Föregående · 77 · Nästa
Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Kan ju vara att Alcen värvade ihop ett skapligt lag på papperet men att det fanns fraktioner bland spelarna som inte drog åt samma håll?
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Fjällby och Hägg blir nog förstärkningar i BP. Har inte koll på Kempny men rent spontant borde han kunna göra ett rätt bra jobb i alla spelformer.
Kanske ligger en del av lösningen att få till PP i att inte belasta så många spelare i samtliga spelformer. Att få vissa spelare mer utvilade när det är dags för PP.
Kanske ligger en del av lösningen att få till PP i att inte belasta så många spelare i samtliga spelformer. Att få vissa spelare mer utvilade när det är dags för PP.
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook:
Alcens 3 senaste värvningar imponerar på mig.
Han sätter värvningarna även denna säsong!
Vill minnas att det inte var några glädjetjut över namner när han tillträdde som sportchef?
Tvärt om att det var lite livat 😉
Bra jobbat Brynäs i alla fall!👍
Alcens 3 senaste värvningar imponerar på mig.
Han sätter värvningarna även denna säsong!
Vill minnas att det inte var några glädjetjut över namner när han tillträdde som sportchef?
Tvärt om att det var lite livat 😉
Bra jobbat Brynäs i alla fall!👍
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
#33: Fysisk forward. 19 matcher i NHL förra säsongen. Bra ålder. Grymt bra värvning!
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Häftig värvning! Kommer ihåg hur snudd på överlägsen han var i jvm. Aldrig trodde man då att han skulle spela i Brynäs 6-7 säsonger senare😅
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Steve Moreno har noterat att han med LA-mått mätt bor granne med Delia. Såg nån som föreslog att han ju borde åka förbi och ge Collin en välkommen till Brynäs gåva 🙂
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsgubbe: Om vi ställer Masken i målet istället för Delia blir det ACDC 🙂
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
DIFFEN: Damian Clara och Collin Delia klingar bra tillsammans. Jag tror att CD och DC blir ett riktigt radarpar!
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
CLUBEN: Valet mellan flickvän eller få dra på sig Brynäs-tröjan känns som en no-brainer :-)
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
OveJärnkrok: Jag är tveksam till strategin att spika laget så tidigt som möjligt som en del sportchefer gjort. Det är klart att Brynäs hade kunnat värvat typ Johan Södergran och Marcus Westfält, och därmed spikat fw-sidan, men det är ju uppenbart att bättre spelare kommer bli tillgängliga från Nordamerika/Schweiz om man har is i magen.
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Ic4ru5: Där är is!
Bekräftades av Sasse på GD som haft medarbetare på span där uppe!
Bekräftades av Sasse på GD som haft medarbetare på span där uppe!
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Peja: En förstecenter som faktiskt är det också, dvs. inte en ny Schroeder.
En ersättare till Söderström, dvs. powerplayback.
Forward likt Granström men med poängkapacitet. Säg en Huss-typ.
Å sist men inte minst en RIKTIGT bra målvakt. Typ en Persson men utan svackor.
En ersättare till Söderström, dvs. powerplayback.
Forward likt Granström men med poängkapacitet. Säg en Huss-typ.
Å sist men inte minst en RIKTIGT bra målvakt. Typ en Persson men utan svackor.
+ 9
Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Brynäs (ie Alcen) har ju uttryckligen sagt i en mängd intervjuer att man aldrig kommer att stoppa folk i sådana här skeden, utan alltid se till att låta de göra vad de vill. Hellre en glad spelare som kan tänka sig återvända än en förbannad spelare som tvingas spela fast denne egentligen vill dra.
I fallet Svrchk så var det väl ärligt talat inte hela världen. Visst, han gjorde det bra förra året, och skulle säkert kunna växla upp i år, men det är inte avgörande om han spelar i Brynäs eller inte för framgång i år.
I fallet Svrchk så var det väl ärligt talat inte hela världen. Visst, han gjorde det bra förra året, och skulle säkert kunna växla upp i år, men det är inte avgörande om han spelar i Brynäs eller inte för framgång i år.
+ 9
Sv: A proposito de nada
Peja: Ja det viktigaste är gnällandet i sig, inte vem det gnälls på. Finns inget härligare än att få gnälla på andra tillsammans med andra, och hitta alla negativa vinklar som går. Det är till och med härligare än att vara Brynäsare :)
+ 8
Sv: A proposito de nada
Vad tror vi är troligaste scenariot då?
1. Alcen presenterar någon avdankat 34-årig snubbe med 300 nhl-matcher som harvat i AHL ett tag och ökar efterfrågan av Columbiansk näsgodis i lokalområdet till den grad att det blir ett nytt gängkrig framåt mitten a juli.
2. Brynäs presenterar två värvningar av hög till väldigt hög hylla om en vecka och får alla att hålla käften, en ytter och antingen en förstaback eller center arav den sista är mer spektakulär.
3. Vi går in i säsongen med någon extra junior och hoppas på att Victor Johansson slår igenom och Djoos kommer tillbaka i gott slag. En förstacenter som inte skulle träffa en lada innifrån men skickat fylleutmaningar till Mike Tyson presenteras i oktober och får fem matchers avstängning första gången vi spelar mot Brendan Shinnimin.
4. Hillström får gå in som ordinarie och alla hyllar modet att satsa på juniorer. En halvtråkig back värvas och gör ok ifrån sig. Tre skador senare förlorar vi sju av åtta matcher i november och alla förbereder sig för kval. Alcen lägger hela jävla lönebudgeten på ett NHL-reject som ska frälsa oss och vi slutar 10a.
5. Solen exploderar och vi slipper bry oss.
6. Alla värvningar är klara och detaljer återstår innan alla presenteras på en gång. Vi konkurrerar om favoritskapet inför slutspelet.
1. Alcen presenterar någon avdankat 34-årig snubbe med 300 nhl-matcher som harvat i AHL ett tag och ökar efterfrågan av Columbiansk näsgodis i lokalområdet till den grad att det blir ett nytt gängkrig framåt mitten a juli.
2. Brynäs presenterar två värvningar av hög till väldigt hög hylla om en vecka och får alla att hålla käften, en ytter och antingen en förstaback eller center arav den sista är mer spektakulär.
3. Vi går in i säsongen med någon extra junior och hoppas på att Victor Johansson slår igenom och Djoos kommer tillbaka i gott slag. En förstacenter som inte skulle träffa en lada innifrån men skickat fylleutmaningar till Mike Tyson presenteras i oktober och får fem matchers avstängning första gången vi spelar mot Brendan Shinnimin.
4. Hillström får gå in som ordinarie och alla hyllar modet att satsa på juniorer. En halvtråkig back värvas och gör ok ifrån sig. Tre skador senare förlorar vi sju av åtta matcher i november och alla förbereder sig för kval. Alcen lägger hela jävla lönebudgeten på ett NHL-reject som ska frälsa oss och vi slutar 10a.
5. Solen exploderar och vi slipper bry oss.
6. Alla värvningar är klara och detaljer återstår innan alla presenteras på en gång. Vi konkurrerar om favoritskapet inför slutspelet.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Mycket läsvärd artikel. Läs den och fundera sedan vad skillnaderna mellan klubbarna beror på. Fundera sedan på hur sånt här påverkar framtiden för resp klubb.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Det är bara att hoppas att man försöker hitta bästa möjliga tränare om Gällstedt lämnar, och inte bästa möjliga före detta Brynäs-spelare.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Snyggt sätt av Välimäki att sätta press på sin NHL-klubb. Fick det han ville.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Haha så det handlar alltså inte alls om att förbättra längre, utan ersätta spelare med "begränsade roller".
Vilket jävla skämt till sportchef han är.
Vilket jävla skämt till sportchef han är.
+ 8
Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Med tanke på hur snälla GD brukar vara mot Alcen och försvara honom för i princip allt så är det där vidrigt hård kritik.
Har inte Alcen fruktansvärt bra på fötterna framåt så tror jag knappast att Svedman som affärsman är nöjd med hans arbete såhär långt. Han fattar att det här är en katastrof, istället för att sälja hype inför nästa säsong så blir det mest tragiskt av alltihop. Jag säger inte att Alcen hänger löst, men han behöver verkligen prestera nu - annars har jag extremt svårt att se att han kan sitta kvar när säsongen börjar.
Har inte Alcen fruktansvärt bra på fötterna framåt så tror jag knappast att Svedman som affärsman är nöjd med hans arbete såhär långt. Han fattar att det här är en katastrof, istället för att sälja hype inför nästa säsong så blir det mest tragiskt av alltihop. Jag säger inte att Alcen hänger löst, men han behöver verkligen prestera nu - annars har jag extremt svårt att se att han kan sitta kvar när säsongen börjar.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Samsung: ''Om JA har hjärta för Brynäs så borde han ställa sin plats till förfogande under dagen.
Det här är ett fruktansvärt haveri av en kunnig yrkesman. ''
Men överdriv MER då. Helt sjukt vad ni lipar här inne över silly season. Andas. Det löser sig..
Det här är ett fruktansvärt haveri av en kunnig yrkesman. ''
Men överdriv MER då. Helt sjukt vad ni lipar här inne över silly season. Andas. Det löser sig..
+ 8
Sv: A proposito de nada
Erat: Bäckis bodde väl hos Nylanders när han var färsk i NHL så finns ju stark personlig koppling i o f s.
Högoddsare men hoppas kan man ju alltid.
Högoddsare men hoppas kan man ju alltid.
+ 8
Sv: A proposito de nada
willyyoung : Därför att INGEN kan vara 100% säker på att en värvning blir lyckad.
Om du nu inte är klärvoajant och kan se in i framtiden, förstås
Om du nu inte är klärvoajant och kan se in i framtiden, förstås
+ 8
Sv: A proposito de nada
Peja: Jag har inget mer än min egen familj att utgå ifrån. Min lilla dotter har ett intresse av damhockeyn som började på grund av Hanna Thuvik. Där har vi en förebild på och utanför isen som flickor kan se upp till, och det behöver Brynäs dam fortsätta ha enligt mig. Om inte för att få fler lokala spelare, så åtminstone för att bygga ett intresse som i längden bygger en större publik.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Med tanke på hur Välimäki presterar börjar man bli skapligt orolig att han får NHL kontrakt
+ 8
Sv: A proposito de nada
Undersökning: Om ni fick byta ut Brynäs trupp mot typ 25 valfria NHL-spelare, hade ni gjort det? Betyder identitet och hjärta ingenting?
Många (inte alla) fans blir förbannade när vi tycker att en spelare sviker oss, men är sen redo att kasta dem på soptippen så fort det kärvar.
Många (inte alla) fans blir förbannade när vi tycker att en spelare sviker oss, men är sen redo att kasta dem på soptippen så fort det kärvar.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Jugge: Berra var en topp 15-back i SHL så sent som 24/25. Man bör nog ge honom mer än 12 månader efter korsbandsoperation innan man drar några slutsatser kring vilken nivå han håller framöver. Givet hans spelstil och smartness tror jag en gnutta ökad rörlighet och en riktig sommarträning i ryggen ger oss en väldigt nyttig back på isen, för att inte tala om utanför. Där känns det som att många underskattar vikten av saker och ting, vilket isåfall är märkligt med tanke på den resa laget gjort de senaste åren. Äntligen finns en kultur i laget och ska vi klara generationsväxlingen behöver vi ledare som lämnar över fanan, annars blir det just ingen generationsväxling utan mer en skiss från blankt papper..
+ 8
Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: Fast Bertilsson vill vi väl ändå ha kvar i två år till? Han är både en klippa i försvaret och en spelare som går före. Är det gäller attityd.
En lika klockren som självklar förlängning.
Bertilsson var from som ett lamm i kvartsfinalen mot Plastsjö. När han inte spelar tufft och ligger på gränsen så är han en rätt medioker spelare som inte tillför så mycket på isen.
Jag förstår ju att det finns en rädsla att skada sig igen, men det hade definitivt räckt med 1 år för Berra. Men som Peja skriver lär samtliga i Brynäs kärna spela så länge dom själva vill. Alcén lär aldrig släppa dom..
En lika klockren som självklar förlängning.
Bertilsson var from som ett lamm i kvartsfinalen mot Plastsjö. När han inte spelar tufft och ligger på gränsen så är han en rätt medioker spelare som inte tillför så mycket på isen.
Jag förstår ju att det finns en rädsla att skada sig igen, men det hade definitivt räckt med 1 år för Berra. Men som Peja skriver lär samtliga i Brynäs kärna spela så länge dom själva vill. Alcén lär aldrig släppa dom..
+ 8
Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Ja visst, realist men du måste ju jämföra med de andra lagen i ligan för att kunna se nyktert på det hela. Är det något lag som hamnade under oss förra säsongen som du tycker stärkt sina aktier jämfört med oss?
Du kan ju inte bara sitta och vräka ur dig en massa skit utan att det är någon substans i dyngan.
Du kan ju inte bara sitta och vräka ur dig en massa skit utan att det är någon substans i dyngan.
+ 8
Sv: A proposito de nada
slöhög322: Vad hade ni viljat att han kommunicerat bättre? Det enda jag kan känna egentligen, och känt hela silly season, är att jag är väldigt tveksam till hur Alcén och Brynäs kommunicerar kring både Danielsson och en eventuell ytterligare tränare in. Där hade jag önskat att de kommunicerat tydligare och gett ett mer professionellt, tydligt och lugnande intryck kring hur de ser på sin tränarstab som helhet.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Hade vart härligt om det helt plötsligt bara trillar in nyförvärv, Nylander, Lettieri, Järnkrok och Välimäki.
Slå alla ”Alcén har tagit semester-gnällare” på snoken i ett svep🤣
Slå alla ”Alcén har tagit semester-gnällare” på snoken i ett svep🤣
+ 8
Sv: A proposito de nada
Retse: Hur många lag som har vunnit SM-guld har värvat tre importer till tilltänkta nyckelroller så här sent? Brynäs har ju aldrig haft några framgångar med den strategin tidigare, eller hur? Det är lite för många pusselbitar i lite för stora roller.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Jag upplever att ni är flera som delar din oro och gärna uttrycker det här på lite olika sätt. Men genomgående tyvärr är att det är just det som präglar inläggen och nästan aldrig lyfts styrkor eller positiva delar fram och bara landar i en massa gnäll och fokus på det negativa istället för mer helhetsanalyser där både styrkor och svagheter lyfts fram, eller förståelse för varför vilka beslut som fattas. Det gör också att jag t ex ofta försöker trycka på det positiva eller styrkorna i det som redan finns för att väga upp allt negativt som skrivs, och väljer att inte skriva min egen oro kring vissa rekryteringar eller avsaknaden av dem som även jag kan känna. Men jag har också en förståelse för att min oro kan grunda sig att jag inte har helhetsbilden eller att mitt supporterskap lätt grumlar mina objektiva analyser.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Peja: Visst är det så men de spelarna verkar inte finnas tillgängliga att värva förrän i juli. Så det är antingen vänta in juli eller ha gjort klart med dessa spelare långt tidigare. Och de som fanns tillgängliga att värva tidigare var väldigt få. Vilka skulle det ha varit tänker du som skulle hamnat i Brynäs istället för i andra SHL-klubbar? Visst Koblar och Olausson men de är väl knappast de förstakedjespelare du efterfrågar. Puistola hade så klart känts som en sådan, men ser du Kellman, Shinnimin eller Dickinson som spelare som faller in under den kategorin? Visst hade jag gärna sett att Brynäs hade haft forwardsen på plats redan men känns inte riktigt som marknaden har sett ut riktigt så.
+ 8
Sv: A proposito de nada
ellis: Välimäkis lag Chicago Wolves ligger under med 2-3 i matcher mot Colorado Eagles i Calder Cup-semin så där lär vi få vänta ngn vecka till (den 1 juli är datumet då de bästa AHL-spelarna har chans på NHL-kontrakt eftersom marknaden öppnar då - NHL free agency).
Tycker det tvärtom är extra kittlande att de tre toppspelarna som är kvar att värva (en toppback, en toppcenter och en toppforward) inte är klara. Det tyder på att Alcén jobbar för att värva från högsta hyllan i AHL där ju toppspelarna vanligen väntar in ett envägs- eller tvåvägskontrakt i NHL i första hand.
Tycker det tvärtom är extra kittlande att de tre toppspelarna som är kvar att värva (en toppback, en toppcenter och en toppforward) inte är klara. Det tyder på att Alcén jobbar för att värva från högsta hyllan i AHL där ju toppspelarna vanligen väntar in ett envägs- eller tvåvägskontrakt i NHL i första hand.
+ 8
Sv: A proposito de nada
mk: Klockare är i alla fall kvalificerad. Någon med obefintlig tränarerfarenhet borde inte ens vara med i diskussionen. Det här är inte amatörnivå.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Bratwursten : Absolut - men ingen var väl lika konservativ som ”Kolan”?
Låt han bygga en defensiv backsida i div 2-3 istället. Hans tänk är förlegat på elitnivå.
Vad gör just honom som ett mycket bättre alternativ än alla de duktiga tränare som faktiskt HAR relevant erfarenhet av att vara tränare? Att folk tycker han är skön i en podcast gör honom knappast kvalificerad.
Låt han bygga en defensiv backsida i div 2-3 istället. Hans tänk är förlegat på elitnivå.
Vad gör just honom som ett mycket bättre alternativ än alla de duktiga tränare som faktiskt HAR relevant erfarenhet av att vara tränare? Att folk tycker han är skön i en podcast gör honom knappast kvalificerad.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Silfver: för att svära i kyrkan. Tycker så många lags hymner stinker av dansband och Gessle-rim (FBK...etc). Men känner några djurgårdare som faktiskt är hyvens karlar. Där får jag ändå tillstå att "Djurgårn ifrån stan" är en rätt bra hymn. Rakt på sak och inte så mycket nödrim och fjant.
Sen hatar jag DIF ändå som alla brynäsare.
Sen hatar jag DIF ändå som alla brynäsare.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Såg nyss klippet på GD med Adam Boqvist.
Någon mer än jag som får vibbar av att han lär presenteras 1:a juli. Som han sa ”får se första juli.”
Under hela klippets gång har han svårt att hålla sig för skratt och ser pillemarisk ut. Klippet klipps också mitt i, som att dölja att han bryter ihop😬
Bara spekulation från mig, men fick den magkänslan av klippet.
Någon mer än jag som får vibbar av att han lär presenteras 1:a juli. Som han sa ”får se första juli.”
Under hela klippets gång har han svårt att hålla sig för skratt och ser pillemarisk ut. Klippet klipps också mitt i, som att dölja att han bryter ihop😬
Bara spekulation från mig, men fick den magkänslan av klippet.
+ 8
Sv: A proposito de nada
mk: Aftonbladet kommer jag aldrig att betala ett öre till så det är över med Sanny för min del.
+ 8
Sv: A proposito de nada
munkas: Ja, jag har svårt att hålla reda på alla nya spelare. Har precis startat upp Excel för att försöka få någon rätsida på det här. HUR ska man hinna lära sig alla nya namn?
+ 8
Sv: A proposito de nada
Farsang: Denna artikel gav mig kalla kårar. Påminner om hur kroppen både är tålig och skör på samma gång. Hade kunnat bli en riktig sorgehistoria. 6 timmar skojar man inte bort.
+ 8
Sv: A proposito de nada
Svensson_62: ja jag är beredd att hålla med boomern här ;)
Gällstedt har varit tydlig med vikten av att få ihop en grupp tidigt. Brynäs har fortfarande många luckor I bygget. Tänker att de luckorna skapar en osäkerhet för spelarna med kontrakt (såtillvida de inte vet mer än vi) kring deras tilltänkta roller nästa säsong. Norges VM lag är ett empiriskt stöd till vikten av en sammansvetsad grupp.
Det vore bra för A-laget (spelarna, inte samhällets olycksbarn) att snart ha gruppen färdig. En spelare kan man säkert värva i augusti utan problem. Men flera?
Post Scriptum: Alcén fick det att låta som att V Söderström var på väg tidigare. I nedsläpp Brynäs gör man tolkningen att det var på grund av att de är grannar... herregud GD och Arbetarbladet - lite kritik är grunden av god journalistik.
Gällstedt har varit tydlig med vikten av att få ihop en grupp tidigt. Brynäs har fortfarande många luckor I bygget. Tänker att de luckorna skapar en osäkerhet för spelarna med kontrakt (såtillvida de inte vet mer än vi) kring deras tilltänkta roller nästa säsong. Norges VM lag är ett empiriskt stöd till vikten av en sammansvetsad grupp.
Det vore bra för A-laget (spelarna, inte samhällets olycksbarn) att snart ha gruppen färdig. En spelare kan man säkert värva i augusti utan problem. Men flera?
Post Scriptum: Alcén fick det att låta som att V Söderström var på väg tidigare. I nedsläpp Brynäs gör man tolkningen att det var på grund av att de är grannar... herregud GD och Arbetarbladet - lite kritik är grunden av god journalistik.
+ 8
Föregående · 77 · Nästa
Släpper svenska armén ett tag och ägnar efterlängtad tid åt läsning, grillning och sambon. Bosätter mig i nya huset och försöker skapa fler små brynäsare. Har inget emot sistnämnda.
2. Bästa med sommaren.
Sol (avsaknaden av ett vindpiskande väder). Tid att umgås med familj. Öl på vardagar.
3. Sämsta med sommaren?
Avsaknad av ishockey (da!), samt insektsjävlar och att försöka sova svettig.
4. Favoritspelare i Brynäs all time?
Jakob Silfverberg. Som 90-talist minns man 2012. Ove Molin på hedersplats som knatteidol.
5. Favoritspelare just nu?
Oskar Lindblom. Äkta brynäsare som klarade sig från sjukdom och gjort det jävligt bra här hemma. Hedersomnämnande Anton Rödin och Greg Scott. Riktiga idrottsmän och brynäshjärtat är såväl välförtjänt som odiskutabelt.