MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Olle: Madsens tackling är ful. Och dum.
Danielssons smäll kan jag inte säga något om, därifrån jag satt såg jag den inte. Men ja, han har en tendens att dela ut tjyvsmällar.
Utvisningen på Tollefsen är det mest patetiska jag sett. Han står bara där.
Brynäs (och Modo) tilläts spelförstöra alldeles för mycket. Genomgående katastrofal domarinsats. De är de som borde stängas av längst.
Otroligt att se hur Schremp och Hannula blev både snabbare och farligare i anfallszon när man plockar bort en "klasspelare" som Dick ifrån dom och ersätter med en Junior...
Än mer otroligt och pinsamt är hur 2 domare kan vara så inåt h-e fel över +60 minuter. Det var allt från hittepå utvisningar till total förnekelse av fula dylikar. Och en j-a massa där emellan.
Även kul att se Jr (hatar förkortningen HS förresten) göra sin bästa match för säsongen. Mycket bra jobb och en hel del fina intentioner även om han gjorde några rookiemisstag i egen zon.
En lateral förflyttning (OM Sr nu inte vill peta ner honom) till J18/J20 för att ge pojken lite självförtroende vore bra även för fortsatt ES-spel.
Poetisk rättvisa att Granström styr in pucken i egen bur förresten.
Sedan, vafan det är ju Forsström som dömer, klart att det KAN bli två avstängningar för samma lag i efterhand. Hoppas dock att han får sig en avhyvling av domarbasen efter en sån här match, tycker att han tappade den redan tidigt i andra perioden, och inte åt något speciellt håll.
Jag håller ju i regel aldrig med er modoiter och idag håller jag inte med dom som tycker att BIF har fördel av domaren heller. Tycker snarare att modo kommer undan med en hel del trots att Tollefsens utvisning är helt horribelt dålig att ta.
Om man däremot skalar av axelskydden kommer det inte vara lika attraktivt att sätta in axeln överallt. Tycker det skulle vara intressant att höra lite mer sakkunniga göra en konsekvensanalys av ett elitspel där spelarna har mindre axelskydd.
Redigerad kommentar
Edit: Men Madsens situation är ju packad och klar, det kommer att bli avstängning. Jag är mer intresserad av den typiska "danielssontjuvsmällen" som Boork kallar det för på twitter.
Redigerad kommentar
Blir som sagt intressant om Madsen också får 7 matcher avstängning eller fler.
Jag förlorar hellre ärligt än att vinna oärligt.
Idag är de dåligt åt båda håll, jättedåligt tyvärr
För 10 år sen ungefär när hockeyligan stävjade tacklingar i rygg vid sargerna. Då renderade allt 2plus10 som liknade en tackling i ryggen, det fick ju som konsekvens att många spelare vände upp ryggen vid sargen vid tackling situationer.
Nu har vi en situation där många spelare riskerar avstängning för checking to the head när motståndaren sjunker ihop och sträcker fram huvudet samtidigt som kollisionen. Vilket gör en harmlös tackling till en livsfarlig checking to the head på en tiondelssekund, helt omöjligt för tacklaren att hindra men ändå har kvar ansvaret för.
Hur ska man kunna stävja detta? I mina ögon är det svårt att se en klar lösning. Tacklingsförbud låter ju märkligt till hockey, men som jag ser det enda chansen att få bort 100% av checking to head.
Ett annat lite förslag kan ju vara att titta på utrustningen, ska hockeyspelarna ha så hårda skydd på kroppen? En axel på en hockeyspelare är ju granithård av axelskydden, vilket förvärrar smällen. Behöver en modern hockeyspelare de axelskydden som finns idag? Eller är det läge att titta på en annan lösning där?
Jag tycker vi ska vara glada att vi inte fick utvisning på Danielsson x2, Hannula och Madsen, för att nämna fyra incidenter...
Sett över 60 min har Brynäs ganska klar fördel av domarnivån, vist madsen borde haft en utv. Men det är inte mycke gulligare att lägga sig raklång efter att man stått brevid okt, de 5-3 läget får man mål på, de dessutom till trots att lavander står med klubban mellan Modobackens ben och vrider ner denna, de kan nog betraktas som en utv.
Sen i modos 2:à PP så lägger brynäsaren klubban runt lechtuvouri och river ner denna vid sargen, borde vart 5-3 spel för Modo, sen blåser han av spelet när Modo är i 2-1 läge.
Domaren var otroligt svag idag men sett till avgörande moment så hade Brynäs kraftig fördel av domslut , no doubt!
Kfop,Hedman och Westin gör alla 3 en grym match, kul hoppas de fortsätter
Galet vad den lille kotten tar i och tar för sig, snacka om framtid!
Rättvis fördelning av poäng om sanningen skall fram.
Redigerad kommentar
Domarna är så kassa
Tyvärr räknas ju skitmål lika mycket som alla andra mål.
Däremot gör man ju inte mål när man gör riktiga avslut.
Varför känns det som alla lag som tar målisen mot Modo lyckas göra mål?
Känns som uppförsbacken blir brantare och brantare för varje omgång.
Kul att se hur dom missade i andra perioden då Hannula åkte vattenskidor efter en Brynässpelare.
Redigerad kommentar