Historik
1 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Framnäs: Man kan definitivt argumentera för att Karlberg är den målskytten, skottet är ju hans styrka vilket dom underliggande siffrorna säger med. Sen har vi inte värvat klart ännu så fattar inte vad du klagar över nu. Vi får vänta till hinken är klar.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Lite komiskt att SSK hyllas nu och lyfts upp för att de har tagit in några flashiga namn, när de ser ut att få EXAKT samma problem som vi hade förra säsongen. En trög och trubbig backsida, en coach i AJ som inte kan sätta ett anfallsspel. Man kan tycka att "experterna" borde lyfta upp de frågetecknen med tanke på hur det gick för oss, men nej, det är bara snack om flashiga namn. Apropå det jag skrev tidigare..
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Jag såg det med och fick nästan en chock. Äntligen någon som är hyfsat rätt ute i sitt resonemang och sin betygsättning. Nu var det inte någon av tomtarna Hansson eller Challe som skrev, utan en ny som är okänd för mig
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Jag måste också dela ut en känga till alla "experter" som livnär sig på att skriva om svensk ishockey. Det är en ruskigt låg nivå på allt, särskilt om man jämför med fotbollen eller de nordamerikanska experterna som följer hockey. Inga viktiga frågor ställs, och någon grävande journalistik existerar knappt. När det kommer till att analysera lag, tabelltips, powerrankings och spelarbetyg saknar de helt kunskap, de vet inte ens hur en betygsskala faktiskt fungerar.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Den totala tystnaden och snudd på respektlöshet mot våra talanger fortsätter nu även i Rinkside, en podd som jag vanligtvis brukar hålla högt. Det börjar faktiskt bli bisarrt hur lite det snackas om dom jämfört med om de till exempel var djurgårdare..
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Nu är ju Karlberg en spelare som har lite mer talang än Häggström..
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Framnäs: Han kommer spela i en offensiv kedja ja, men han kommer inte vara vår stora stjärna.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Chamez: Jag hoppas inte att man går efter "Mr no show" Jutting utan något bättre. Pengar borde finnas..
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Hinken ville ha Rosén redan sent i höstas, oavsett vilket är det bra att lyckas knyta honom till oss. Wahlberg är ett framtidsnamn och det är bra att man gjorde klart med honom tidigt. Att Frölunda släppte honom är inte konstigt, och det är inget argument man kan använda för att såga honom. Frölunda har kanske SHL:s bästa backsida, så det är klart att de inte har plats. Förlängningen med Måns gillar jag inte, men det stämmer inte som du påstår att Mora inte ville ha honom. EJK är en bra värvning av många anledningar.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Gavelo: Ja dom här två sista nyförvärven kommer bli helt avgörande för vad vi kan uppnå nästa säsong. Jag förväntar mig två meriterade spelare som mestadels har spelat i AHL och inte ECHL. Hinken har gjort mycket rätt den här sillyn, men om han inte leverar med de här två sista blir betyget inte godkänt.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Janne G: Jag har hört att ni slantade upp betydligt mer, men han ville representera MoDo i alla fall en gång i sin karriär och spelar princip för en burk surströmming.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Berrrrrra: Har sett honom i flera matcher vi spelade trots allt i samma serie nyligen..
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Costanza: Lite mycket snack från en massa looser lag, tror att dom har något på MoDo..
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Frontschwein: Bara löjligt snack när AIK och vi är favoriter till att gå upp enligt oddsen, och då har vi inte värvat klart.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Silly: Exakt. Vet inte om folk har svårt med läsförståelsen, men hinken har bara sagt att dom tre sista forwarden ska alla in på topp 6.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Berrrrrra: Och säsongen innan det gjorde han 13 mål. Jag bryr mig inte så mycket om hur han presterade förra säsongen eftersom han var skadad, och i princip alla spelare i Leksand förutom Östman sög röv. Sen tror jag inte att Karlberg kommer leda vår offensiv, det kommer inte ens bli hans roll. Han kommer vara en komplementspelare i en offensiv kedja, och jag är nöjd om han gör runt 35 poäng.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Nucky: Det offensiva ansvaret kommer inte att falla helt på Elton och Milan, men delvis på Elton vilket bara är helt rätt. Han ska ha en stor roll. Sen platsar Karlberg definitivt i Leksand, men de försökte vara smarta och dribblade bort sig. AIK ville ha honom till en toppkedja och erbjöd honom ett avtal, och Tappara såg också hans potential. Men jag håller med om att de två sista värvningarna blir enormt viktiga.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Berrrrrra: Det faktum att Östman lämnade för en bättre liga, samtidigt som Karlberg var jagad av toppkonkurrenter och de finska mästarna, visar bara att ni inte visste vad ni höll på med. Nu står ni istället där med en trupp som till hälften består av random juniorer och osäkra nordamerikanska värvningar. Ollas försökte leka smart men dribblade bort sig..
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
ÖSK_82: Jag tar hellre Caderoth än Olofsson som är bra i baren men en sopa på isen.
+ 4
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Berrrrrra: Så du säger att alla era random juniorer är bättre haha. Sen ville ju Östman vara kvar med, men ni vet inte vad ni håller på med så ni släppte honom och sen skrev han på för en bättre liga..
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Janne G: Ni får leta i andrahandssorteringen men går ju att fynda där med hehe
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Janne G: Enligt Svensson erbjöd ni honom ett avtal med men han tackade nej hehe
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Hägglundsmaffian: Du får gärna utveckla vad i Karlbergs spel som gör att han inte skulle passa in i MoDo och den hockey vi vill spela
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Berrrrrra: Ganska mycket som talar emot det men förstår att du är bitter
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Framnäs: Ganska orelevant att ta upp vad han gjorde i HA tidigare, eftersom han var junior då. Karlberg passar dessutom utmärkt in på vad man har sökt. Han är en svensk spelare i bra ålder som jobbar hårt och har bra speed, något som både Karlberg och hinken har betonat att de vill få in mer av. Han är skicklig och har ett bra skott. Eftersom klubben har varit intresserade av honom länge förstår jag inte varför det här skulle ses som en enorm nödlösning.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
MorganaLefaey: Med tanke på att hinken verkar vänta in free agency där borta så tror jag att man vill slå på stort dom två sista nyförvärven. Det behöver inte betyda att det blir bra, men tror vi kan förvänta oss två riktigt bra forwards.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Costanza: AIK och SSK får gärna ta in dyra bacon psyken vi gnuggar oss fram!
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
mattias - 74: Nu snackar vi ju dock HA och inte SHL, sen tror jag ingen här förväntar sig att han ska vinna den interna poängligan. Han kommer nog vara den som på pappret är den svagaste spelaren av dom som vi ska ha in.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vargen: Utveckla vad i hans spel som gör att han inte passar att spela högt upp i laget?
+ 2
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vargen: Varför jämför du honom med fjärdekedja spelare? Han ska spela högt upp i laget.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Haakana32: Exakt, men vi får se. Jag tycker spelaren Karlberg är bra och tror att han kan göra mycket poäng i HA.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
JoJo2613: Ganska tveksam till den värvningen pga fader son relationen.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
JoJo2613: Att man fortfarande tittar på en stor lista med namn visar ju att vi inte kommer att hinna klart inom de här två tre veckorna. Men det visste ju vissa av oss redan, även om många här försökte knäppa oss på näsan och påstå att allt redan var klart.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
JoJo2613: Jo jo men då gäller det att man har scoutat dessa innan och inte börjar göra det när man ligger i förhandling.
MoDo Hockey > Sv: Silly Season
JoJo2613: Intressant att allt ska vara klart inom två till tre veckor när man bara har gjort klart med en av dom. Hinken får ligga i ordentligt om han ska hinna i mål i tid. Det är bara att hoppas att scoutingen har gjorts ordentligt.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hompa90: Jag tycker att det är avdelning greppa efter halmstrån men de är jag det.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Det tror inte jag men vi får hoppas på det.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Nu utgår du ifrån att MP alltid får sin information direkt från Hinken, men så är det inte. Självklart händer det, men han har andra kontakter också. Om MP får info på annat håll kan han absolut skriva om det långt innan vi presenterar värvningen officiellt. Det händer ju hela tiden.Nu pratar vi dessutom inte om en spelare, utan om tre spetsspelare som ska in. Ändå är det helt knäpptyst. Att det inte läckt någonting alls talar tyvärr för att Hinken inte har gjort klart med tre spelare än om han ens har gjort klart med en enda.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Tror att Svensson och MP hade vetat om det i så fall.
1 · Nästa
Samtidigt fanns en uppenbar komplikation. Pappa Micke Karlberg är huvudtränare i klubben och frågan om att spela under sin egen far blev en central del av diskussionerna.
Det gjorde att Modo länge inte var någon självklar destination, trots att intresset från klubbens sida var tydligt redan från start
Enligt HockeyNews uppgifter fanns tidigt ett konkret intresse från finska mästarklubben Kärpät. Omgående efter degraderingen hörde flera SHL-klubbar av sig.
Samt klubbar i Tyskland och övriga Europa undersökte möjligheterna att värva Karlberg.
Trots det valde han att inte stressa fram något beslut. För honom var det viktigt att hamna i en miljö där han var högt värderad både som spelare och människa och där han skulle få en tydlig roll. Och ett tydligt mål som finns i Modo ta dig tillbaka till SHL
Kan inte klistra in allt pga reglerna, men vi var väldigt intresserade av Stakkestad också men han valde Leksand istället. Det gjorde att vi intensifierade jakten på Karlberg och efter bra samtal valde han att skriva på.
Obs ta det här med en nypa salt eftersom det är hockeynews trots allt..